Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Schiphol: het volgende schandaal in de reeks na Groningen en de toeslagen

schade na aardbeving

foto: Andrew Martin via Pixabay

4.7
(165)

Ministeries moesten van de Tweede Kamer inventariseren of er op hun beleidsterreinen nieuwe affaires zijn te verwachten als Groningen of het toeslagenschandaal. Het ministerie van Infrastructuur (I&W) meldt doodleuk dat er geen vuiltje aan de lucht is. Ondanks het etterende dossier Schiphol.

Deel op XDeel op Linkedin

De inventarisatie van I&W dateert van april 2023. De toenmalige minister Mark Harbers schreef aan de Kamer dat hij net als alle andere ministeries meewerkt “om de democratische rechtsorde te versterken”. De toeslagenaffaire had ook de ogen bij zijn ministerie geopend en was reden om de relatie met burgers en bedrijven opnieuw te bekijken. “Het ministerie kijkt kritisch naar zijn eigen handelen: komen burgers en bedrijven in de knel door I&W-beleid, uitvoering of inspectie?”

Maar de minister had niets gevonden op zijn departement, zo meldde hij vrolijk. Terwijl toonaangevende instituten als het RIVM en de GGD’s spreken van 1,4 miljoen Nederlanders die te maken hebben met negatieve effecten op de gezondheid door de luchtvaartindustrie, de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen door de sector duizenden keren hoger ligt dan van andere industrieën wordt geaccepteerd en verder niet gereguleerd is, de wetgeving al sinds 2015 niet wordt gehandhaafd en al in 2020 werd vastgesteld dat de rechtsbescherming van individuele burgers non-existent is, maakt de inventarisatie van I&W er geen woord aan vuil.

‘Niks aan de hand’
Het ministerie meldt kortweg dat op basis van een quickscan en interne gesprekken er “geen situaties bekend zijn met een omvang, scope en impact op burgers zoals bij de toeslagenaffaire”.

Het document dat I&W opleverde aan de Tweede Kamer draagt de titel ‘Tussenbalans I&W-project omgang met burger en bedrijven’. Het impliceert dat er ook nog een eindbalans komt, eentje waarbij wél alle potentiële probleemdossiers aan bod komen. Eentje waarbij wel serieus invulling wordt gegeven aan de opdracht van de Tweede Kamer.

Want daar is alle reden toe. Het dossier Schiphol ondermijnt al ruim dertig jaar lang het vertrouwen dat burgers in de overheid hebben. En sinds de schrijnende tussenbalans van Harbers is het dossier alleen maar erger gaan stinken.

Staat handelt onrechtmatig
Zo oordeelde in maart van dit jaar de rechter in de zaak van de RBV dat de Nederlandse Staat (lees: I&W) al jarenlang onrechtmatig handelt en de belangen van de omwonenden van Schiphol stelselmatig ondergeschikt heeft gemaakt aan die van de vliegindustrie.

“In de besluitvorming over het luchtverkeer van en naar Schiphol maakt de Staat geen passende belangenafweging tussen omwonenden, de luchtvaart en de luchthaven. De Staat weegt de belangen van omwonenden stelselmatig niet op de juiste manier mee. Dat is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Daarnaast wordt geldende regelgeving onvoldoende gehandhaafd. De Staat handelt daarmee onrechtmatig.”

Let wel: het gaat hier volgens RIVM en GGD’s dus om een groep van 1,4 miljoen Nederlanders. Voorwaar geen te verwaarlozen deel van de bevolking.

Ministers wel degelijk bewust
De gebrekkige inventarisatie van Harbers gaat bovendien volledig voorbij aan wat er tussen ministers en staatssecretarissen wordt besproken in het crisisoverleg over Schiphol. Al op 16 november 2021 zien de ministers in het Bewindsliedenoverleg Schiphol dat er grote gelijkenissen bestaan tussen de dossiers Schiphol en Groningen.

De mooi-weer-brief aan de Tweede Kamer kwam nog geen halfjaar later in een vreemd daglicht te staan toen Harbers tegenover RTL Nieuws bekende dat er al ruim vijftien jaar lang meer vliegherrie wordt gedoogd dan de wet toestaat. Even later bevestigde de toenmalige minister die constatering in de Tweede Kamer na vragen van Kamerlid Lammert van Raan (PvdD).

In dezelfde reeks antwoorden op de vragen van Van Raan bevestigde Harbers dat er conform het geldende Luchthavenverkeersbesluit (de vergunning van Schiphol) slechts 400 tot 420 duizend vluchten mogelijk waren, en niet de 500.000 vluchten die nu worden toegestaan.

Dat er sprake is van grove inbreuk op de rechten van omwonenden werd nota bene door de Staat zelf ingebracht in de rechtszaak die KLM aanspande tegen de voorgenomen krimp van Schiphol. Daar stelde de landsadvocaat in opdracht van I&W dat de belangen van omwonenden in de afwegingen geen serieuze plek hebben en dat er sprake is van een exploitatie in strijd met de wet.

Vorige week zondag was Khadija Arib als voorzitter van de Maatschappelijke Raad Schiphol te gast bij Twan Huys in het tv-programma Buitenhof. Hij vroeg haar of het dossier Schiphol valt in dezelfde categorie als Groningen of de toeslagenaffaire. Gezien de omvang, juridische complexiteit en voor burgers negatieve effecten dient de Tweede Kamer nu – na ruim dertig jaar schiphollen – in te grijpen om een einde te maken aan een groot onrecht dat honderdduizenden burgers dag en nacht treft.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 165

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Nog steeds zie ik reacties van mensen, die niet door hebben hoe de de geluidmaten Lden en Lnight werken. Hogere piekwaarden dan 45 dB(A) overdag en 40 dB(A) ‘s-nachts zijn hierin gewoon mogelijk, afhankelijk van de precieze tijd van de passage en het aantal vliegtuigen. Maar wel is het zo, dat piekwaarden bepalen of je er wakker van wordt. Maar zelfs al dat niet het geval is, is negatieve gezondheidsschade mogelijk!

    Ik vergeleek dit schandaal al lang geleden met die van de gaswinning in Groningen en de toeslagenaffaire. Van een nieuwe bestuurscultuur is helemaal geen sprake!

    3
  2. Ed

    Om een beetje aandacht te krijgen moet er tegenwoordig minimaal sprake zijn van een crisis. Is het niet de hoogste tijd voor Schipholwatch om, liefst gesteund door alle stichtingen die zich verzetten tegen de enorme impact van de luchtvaart op de leefomgeving in Nederland, een “akoestische crisis” uit te roepen?

    8
  3. Henk Visser

    Dit fabeltjes kabinet, of heet ze Faber?, wil een asielcrisis uitroepen.
    In 2022 kwamen 403.108 immigranten ons land binnen. Met als doel zich te vestigen en door werk onze economie te versterken. De zorgsector kan nu al niet meer zonder. In 2023 telde Schiphol 2,1 miljoen ‘hubbers’. Overstappers die 0,0 aan onze economie bijdragen. Ze komen en gaan.
    Maar vergiftigen met fijnstof en terroriseren met lawaai 1,5 mln Nederlanders in de randstad. 403.000 tegen 2.100.000. Wat is nou de echte crisis? Van de PVV, BBB en VVD weten we dat elke gier en geur van de luchtvaart ze tot een diep innerlijke bevrediging brengt. Maar waar blijft de stem van de enige rationele partij; het NSC? Luchtvaart terreur slachtoffers staan blijkbaar niet op de radar van Pieter Omtzigt zoals de Groningers en toeslagen gedupeerden. Dit hopeloze amateurkabinet slaat de plank volledig mis. Wat zijn we als Nederland diep gezonken.

    9
  4. HansB

    In NRC staat een illustratieve cartoon: Geert Wilders loopt weg met de letter D onder zijn arm. Blijft over “emocratie”.

    6
  5. W Lieverst

    Zo, KLM heeft al 2 A321neo. Wat een geluidsreductie zeg!
    De nachtvluchten blijven gewoon doorgaan. De meest lawaaierige toestellen gaan relatief meer landingsrechten betalen. Ze denken dat ze op die manier dergelijke toestellen uitfaseren.
    Het blijft bijzonder daar in Amstelveen, met lak aan de bevolking

    25
  6. Roland

    Vandaag alweer dag 4 op rij met meer dan 200 starters tussen 6:45h en 22:30h op vol vermogen hier op een steenworp
    afstand van 36C . Een dag waarop wij (belastingbetalers in een woongebied) van BAS te horen krijgen: SCHIPHOL HEEFT HIER RECHT OP, ALLES IS VOLGENS DE REGELS…..
    Wat een stel ONGELOFELIJKE HU*TERS IS HIER AAN HET WERK… Nou ja, we zullen zien…..

    27
  7. Johan

    Zoals eerder aangegeven dit wordt of is al een Groninger affaire aan het worden.
    Diep en diep triest

    24
  8. Maureen

    Misschien een et zijn allen een mailtje eraan wagen naar Geert Wilders die zo’n voorstander is van uitbreiding Schiphol?

    31
  9. rrustema

    Wat denkt de minister eigenlijk over die bewoners en de bewonersorganisaties? Die bestaan niet? Het is een handjevol mensen? Het zijn pretbedervers die we gerust kunnen negeren?

    Maar ook al zijn het een dozijn te negeren rare vogels, wat zeggen gekwalificeerde psychologen dan over deze personen? Zit er bij al die individuen een draadje los en horen ze behandeld te worden in de ggz? Dat is immers de gedeelde mening van menig KLM-piloot.

    Misschien moet een Kamerlid het eens aan de minister vragen. Wie zijn die omwonenden? Wat is erover bekend?

    En wat nu als uit psychologisch onderzoek blijkt dat die omwonenden die van zich laten horen allemaal zeer intelligente, bekwame, empathische, stabiele personen zijn die gemotiveerd worden door onrecht en een beschadigde leefomgeving en gezondheid… Moet dat onderzoek dan genegeerd worden als onbetrouwbaar ofzo?

    64
    • het alleen al ontkennen vanuit I&W, is de bevestiging dat het Schiphol dossier even groot is als de Toeslagenaffaire en Groningen!!!

      Hou toch op, straks gaan ze iedereen nog onderwerpen aan een psychologisch onderzoek. Het is heel simpel, de geluidswaarden zijn ver, ver, ver, ver, vér boven de WHO advies normen. Ze liggen rond de 65dB-105dB. Er is voldoende wetenschappelijk onderzoek en bewijs (niet alleen door het RIVM en de GGD) dat constateert wat geluidsoverlast of slaaptekorten met mensen doet.

      Het is allemaal bekend. En het alleen al ontkennen vanuit I&W, is de bevestiging dat het Schiphol dossier even groot is als de Toeslagenaffaire en Groningen!!!
      Ook daar werden de problemen jarenlang ontkend en de Tweede Kamer stelselmatig steeds verkeerd voorgelicht.

      By the way, rondom Schiphol gaat het om nog veel meer mensen dan bij de Toeslagenaffaire of bij Groningen.

      61
      • WHO normen voor geluid

        Aanvulling: de WHO normen zijn 45dB overdag, 40dB s nachts.
        En de dB is een logaritmische schaal. Dus 80dB is niet 2x zo hard. Het is een megafoon-tegen-je-oor-aan hard!

        39
        • E.C.

          Vijftien tot zestien keer harder geluid dan is toegestaan. Ik blijf hardnekkig schrijnende meldingen (anoniem) op een sociaal medium plaatsen om te vertellen dat luchtvaart een groot deel van Nederland (onder vliegroutes in omliggende 5 provincies) onleefbaar maakt. Eén daarvan was deze: ‘Omstreeks 21.55 was er een héél hard lawaai en ons huis trilde op de grondvesten. Het was Korean Air die op 500 mtr met 92dB over donderde KE926 / KAL926. Wat een geweld en wat een terreur!’ Iemand reageerde daarop met ’92 db – 45 db = 47 db delen door 3 = 15 tot 16 keer harder geluid dan is toegestaan!’

      • Mario

        De toeslagenaffaire is nog maar het topje van de ijsberg.
        Jeugdzorg is pure kinderhandel.
        Gebaseerd op leugens.
        En sterke manipulaties
        En Schiphol is ook van de overheid.
        Ook gebaseerd op leugens.
        En sterke manipulaties!

        9
    • W Lieverst

      De omwonenden zijn degenen die binnen de geluidcontouren wonen van een vliegveld. Een verzinsel van de Staat om zo weinig mogelijk te hoeven vergoeden bij de geluidterreur. Verder heeft Schiphol geen geluidgehinderden, denkt men in ingedut Den Haag.

      11
      • rrustema

        Goed opgemerkt. De vraag moet dan luiden welke mensen zichzelf volgens de minister identificeren als omwonende. De vervolgvraag is waarom er mensen van buiten de geluidscontouren zijn die dat doen. Waarom doen ze dat?

        8
        • HansB

          Van onze gewaardeerde minister van Infrastructuur en Waterstaat moet je het niet hebben: die zegt in een brief aan de Tweede Kamer “een groot hart voor de luchtvaart” te hebben en “de zorgen vanuit de sector serieus te nemen en hun argumenten mee te nemen”. Hij wil “daarom ook nadrukkelijk dat er weer perspectief is voor de sector”. Om een dergelijke stellingname te kunnen verantwoorden moèt je natuurlijk wel geloven in geluidscontouren, stille en schone vliegtuigen. En voor zover dit waandenken niet geldt: “overlast van Schiphol is er nou eenmaal”. Hij kan makkelijk praten, daar vanuit rustig en landelijk Rockanje.

          8
        • E.C.

          Omwonenden van Schiphol zijn bewoners onder vliegroutes in 5 provincies in Nederland, tot in een straal van 50 tot 100 km. rondom de luchthaven, volgens de meldingen op Vliegherrie.nl

    • Arnold Stokkel

      Zal wel weer afgedaan worden met een werkgroep of ‘zuur links’.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate