De nachtelijke overlast van vliegverkeer houdt tienduizenden mensen vrijwel dagelijks uit hun slaap. Buitenstaanders hebben geen idee wat dat betekent. Daarom zoekt Schiphol op Stil een tiental gezinnen die voor één nacht een bed & breakfast voor Kamerleden organiseren.
De actie haakt in op de Internationale Dag Tegen Nachtvluchten, een gezamenlijk initiatief van SchipholWatch met tientallen Europese bewonersorganisaties, verenigd binnen koepelorganisatie StayGrounded. Met die dag willen omwonenden aandacht vragen voor de negatieve effecten van nachtelijk vliegverkeer boven woonwijken.
Gezocht worden zo’n tien gezinnen die voldoende ruimte in huis hebben voor een logé met de privacy van een eigen slaapkamer en die bereid zijn een uitgebreid ontbijt te verzorgen voor het Kamerlid. Uiteraard dient uw woning zich onder een aan- of uitvliegroute te bevinden en wordt u zelf regelmatig wakker gevlogen.
De actie heeft tot doel om Kamerleden die interesse hebben in de problemen die de vliegindustrie oplevert voor gewone mensen, zelf kennis te laten maken met het fenomeen nachtvluchten en de verwoestende werking die deze hebben op de nachtrust en dus de gezondheid.
Opgeven eenvoudig
Opgeven is eenvoudig: stuur een mailtje met uw naam en adres aan [email protected] of stuur een direct message op X aan @schipholopstil. Eén van de teamleden neemt dan contact met u op.
Op dit moment inventariseren deze mensen al welke Kamerleden interesse hebben in zo’n overnachting, waarbij er ‘s avonds met het Kamerlid natuurlijk ook gesproken kan worden over andere effecten van het vliegverkeer en de gevolgen voor u en uw gezin.
Massaclaim
Zet Schiphol op Stil (SOS) is een nieuwe organisatie van omwonenden die werkt aan een massaclaim als vervolg op de het vonnis van 20 maart jongstleden waarin de rechter bevestigde dat er jarenlang inbreuk is gemaakt op de mensenrechten door het vliegverkeer zó uit de hand te laten lopen.
De organisatie wil met alle deelnemers – inmiddels meer dan duizend – naar de rechter stappen om een schadevergoeding te eisen wegens de jarenlange onrechtmatige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van mensen in de regio Schiphol.
Behalve enige compensatie voor het leed dat omwonenden wordt aangedaan, hoopt SOS dat de overheid vaart zal zetten achter het binnen de wettelijke grenzen brengen van Schiphol en zo de voortdurende inbreuk op basale mensenrechten te beëindigen. De hoogte van de claim dient vooral dat doel: een einde aan de overbodige, overmaatse en vermijdbare overlast en vervuiling.
U kunt zich aanmelden voor deelname aan de massaclaim via de website zetschipholopstil.nl. Dat kan uiteraard ook zonder dat u een Kamerlid welkom heet in uw huis!
Dick Voerman
Meerderheid voor motie tegen overlast Schiphol in Teylingen
Door Alexander Eleveld – 3 september 2024
Foto PB
Teylingen – De politiek in Teylingen is maandagavond hervat met de commissie Welzijn. Het eerste bespreekstuk op de agenda ging over de overlast van vliegtuigen van Schiphol. Een motie van meerdere partijen, waaronder Partij van de Arbeid en CDA, kende een grote meerderheid. Zij vinden dat het college van Teylingen zich moet uitspreken tegen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en dat hij zich houdt aan de uitspraak van de rechtbank eerder dit jaar over het vliegveld: “De overlast van het vliegveld moet bij de oorzaak worden aangepakt en vliegtuigmaatschappijen moeten daadwerkelijk beboet worden.” De VVD en Forum voor Democratie waren kritisch.
Ook een inspreker, een inwoner uit Warmond, liet maandagavond van zich horen. Hij zei dat inwoners rondom Schiphol de dupe zijn van het lawaai en vervuiling. Hij benadrukte de grote gezondheidsschade en dat het economische belang, volgens wetenschappers, minder groot is dan wordt verteld door de overheid. Ook merkte hij op dat kleinere gemeenten zoals Teylingen juist een vuist hier tegen moeten maken. In de motie staat ook dat Teylingen moet samenwerken met andere gemeenten in de regio Holland Rijnland in het Schipholdossier.
Zoals gezegd was er ook kritiek op de motie. Met name Forum voor Democratie vinden dat het onderzoek naar Schiphol eerst moet worden afgerond. Zij hebben vertrouwen in het opgestelde stappenplan van Schiphol. Ook de VVD vindt dat Schiphol voor veel mensen ‘ook plezier’ brengen. Zij willen daarom dat de motie breder wordt ingezet en dat er wordt gekeken naar oplossingen.
Wethouder Elsbeth Koek liet weten blij te zijn met deze opdracht en vindt het een duidelijk signaal van de commissie: “Pessimistische mensen zullen zeggen dat een brief van Teylingen niet helpt, maar we moeten van ons kunnen laten horen.” Tijdens de eerstvolgende gemeenteraad op 26 september wordt deze motie ter stemming gebracht.
W Lieverst
Er wordt 6 miljard geïnvesteerd in de infrastructuur van Schiphol. De reductie van het aantal vluchten lijkt utopie. Overigens, waar komt die 6 miljard vandaan?
Nic
Wat een goed initiatief! Maar als vooraf bekend is wanneer die logeerpartijen zullen plaatsvinden dan weet je zeker dat die kamerleden een heerlijke rustige logeerpartij zullen hebben. Manipuleren = Schiphollen.
Aalsmeer
Alle Kamerleden tegelijkertijd laten logeren, maar verspreid over de hele regio waar overlast is. Dan kan schiphollen niet meer, want schiph€l en de luchtvaartmaatschappijen kreunen dat ze niet zonder nachtvluchten kunnen. Die gaan dus altijd door. Verder zou absolute zwijgplicht moeten gelden. In Aalsmeer is het meerdere keren voorgekomen dat er bij ‘hoog’ bezoek (Tweede Kamer/ minister Cora) geen vliegtuig over kwam, omdat de lvln op de hoogte was en het verkeer omleidde. Na vertrek van de visite barstte het geweld weer los. Schiphollen op zijn best.
Pieter
Bij voorkeur in de zomer als er veel vakantievluchten zijn, tijdens het landen op de preferente banen Polderbaan of Kaagbaan, want het landen gaat tot diep in de nacht door en begint ook erg vroeg. Dit in tegenstelling tot starters, die beginnen vroeg, maar na circa 23.00 is het wel klaar.
Dit is natuurlijk wel volledig afhankelijk van de windrichting en dat maakt het meteen lastig om ruim van te voren een goed moment te vinden.
J.
Dan heb ik toch een andere ervaring…
Starters starten vaak rond 22.00 u. en gaan regelmatig door tot een uur of 1 ‘s nachts. Naar mijn idee zijn het met name vrachtvliegtuigen die flink wat lawaai maken met opstijgen.
Welke baan weet ik niet, (het lijkt de Kaagbaan) en dan met een bocht over het centrum van Aalsmeer
Sven
Starten is echt niet gedaan na 23:00 uur. Als het starten in de late avond op de Aalsmeerbaan stopt neemt de Kaagbaan het over tot minstens 01:30 uur vaak nog met uitlopers. Dit zijn meestal mega zware cargo vliegtuigen die zoveel herrie en luchtdrukverplaatsing veroorzaken dat wij hier in Aalsmeer-Oost regelmatig wakker liggen en de vloer onder ons bed voelen trillen. Om ongeveer 04:30 uur beginnen de Kaagbaan starters alweer! Drie uren slapen?
Jacoba
Topactie!! Ik woon te ver van schiphol om echt overlast te hebben, ik hoop dat heel veel mensen mee doen. En dat de kamerleden vooral komen! Succes!
W Lieverst
Voor en na dat Lelystad Airport is geopend een Kamerlid uitnodigen.
Ons staatsrecht heeft inmiddels niets meer met een democratie te maken, maar neigt naar een dictatuur. Het grote geld regeert.
L. van der Steeg
Graag ook een uitnodiging aan mevr. Rintel.
Kan ze zelf een nachtje mee maken onder haar paradepaardjes.
Jan Bruinenberg
Ik vind überhaupt dat de bestuursleden van Schiphol en KLM verplicht onder een aanvliegroute zouden moeten wonen….
Haes
@ jan bruinenberg.
Zeker! Dat zou standaardpraktijk moeten zijn. Reken maar dat het heel veel slechte besluiten zou schelen…
En reken maar dat het niet gebeurt…
Er zijn maar weinig generaals die vóór hun manschappen uit gaan.
Annemieke boxem
Idee
Monitoren van de slaap. Dan is het niet alleen beleving (mening) maar ook data (feit)
Er zijn veel mensen die zich niet beseffen dat ze gestoord worden in hun slaap, zo’n monitor geeft dat mooi weer