Meer dan zestig organisaties uit tien Europese landen roepen 13 september uit tot internationale dag tegen de nachtvluchten. Met dit breed gedragen initiatief vragen omwonenden aandacht voor de nachtelijke terreur van het vliegverkeer.
Vliegtuigen die ‘s nachts aankomen of vertrekken zorgen voor heel veel overlast en voor slaaponderbrekingen. Dit leidt tot onder meer hart- en vaatziekten, hogere bloeddruk, verminderde leervaardigheden en een lagere productiviteit bij omwonenden.
De vliegindustrie trekt zich niets aan van de negatieve effecten op de gezondheid van mensen in de regio en legt de rekening van de verhoogde gezondheidskosten bij de maatschappij. De kosten van slaaponthouding komen te liggen bij alle andere werkgevers.
Terwijl Schiphol zelf een verbod wenst op nachtvluchten, bewegen luchtvaartbedrijven hemel en aarde om een nachtban te voorkomen.
Geen gehoor
“Het is zeer verontrustend dat zelfs de simpelste maatregelen om de overlast te beperken geen gehoor vinden binnen deze sector”, aldus Michael Flörsheimer van de verenigde omwonendenorganisaties in Duitsland – de initiatiefnemer van de internationale dag tegen de nachtvluchten.
“Starts en landingen gedurende de nacht zijn een onredelijke inbreuk op omwonenden met vergaande en schadelijke consequenties. Ze zijn overbodig en vermijdbaar. Daarom moeten ze onmiddellijk worden gestopt. De schade aan de gezondheid en het klimaat is disproportioneel.”
De internationale dag tegen nachtvluchten is een helder en blijvend signaal tegen de onredelijke schending van basale rechten van de mens, aldus de Duitsers.
Waar blijft het nachtslot?
Ook SchipholWatch ondersteunt het initiatief en onderschrijft de roep om een ban op nachtvluchten. Buitenlandse collega-organisaties houden de ontwikkelingen op en rond Schiphol nauwgezet in de gaten en zijn ook teleurgesteld over het tempo van de aangekondigde krimp en het uitblijven van het beloofde nachtslot.
Op Schiphol is Transavia verantwoordelijk voor de meeste nachtvluchten omdat deze firma zoveel mogelijk vlieguren wil proppen in een etmaal. Volgens eigen zeggen gebeurt dat om de ticketprijs zo laag mogelijk te kunnen houden. Ook vrachtvluchten, vaak vertraagd en uitgevoerd met de oudste en meest lawaaiige 747 Jumbojets, zorgen voor slaapverstoring bij tienduizenden omwonenden.
HansB
Bericht uit de regio Leiden. Gewend (het went nooit) als we waren aan de herrie van de Kaagbaan, liggen we nu geruime tijd alweer ook onder de zuidelijke aanvliegroute van de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan. Afgelopen nacht was het weer eens behoorlijk raak: gisteravond tussen 23:30 en 23:45 uur drie vliegtuigen dwars over onze daken. Nachtregime? Nooit van gehoord. Daarna, tussen 03:30 uur en 03:38 uur twee verlate vakantievluchten die het nodig vonden om over onze daken direct naar Schiphol door te steken (die zielige vakantiegangers, ze waren al zo laat) en als klap op de vuurpijl direct gevolgd door een bulderende 747 van Nippon Cargo Airlines. Ik denk dat door deze onbezonnen acties tienduizenden uit hun slaap zijn gehaald! Vanochtend in alle vroegte barstte de herrie weer los, heel de wereld kwam vanuit het zuiden binnen op de Zwanenburgbaan en een belangrijk deel daarvan vloog daarvoor eerst eens over de strook Katwijk, Leiden, Leiderdorp. Goed begin van het weekend, wekker zetten hoefde niet. Intussen hebben we een minister van Infrastructuur en Waterstaat die “een groot hart” heeft voor de luchtvaart, vindt dat “overlast er nu eenmaal is” en zich glunderend laat begeleiden door Marjan Rintel (president-directeur van KLM) en Pieter van Oord (CEO van Royal Schiphol Group) bij een bezoek aan de nieuwe “stille” Airbus A321neo. Volgens onze minister dè oplossing tegen geluidsoverlast. Wat naïef van onze minister om te denken dat een paar Airbus A321neo de immense geluidsoverlast, veroorzaakt door honderdduizenden vluchten op en van Schiphol, als sneeuw voor de zon zullen doen verdwijnen. Om maar niet te spreken van die loze woorden van Van Oord waarin hij stelt “versneld te verduurzamen en de belasting voor de omgeving en het klimaat te verminderen”. Groei van Schiphol is het enige wat er, onder de streep, op de agenda staat. Onze minister, Rintel en Van Oord hadden meteen 10 juli al een overleg waaruit naar voren kwam dat “die krimp helemaal niet zo nodig” is. Er waait een andere wind, in Den Haag. In NRC van 28-9 staat een uitgebreid artikel over de acties van onze nieuwe bewindspersoon.
Dick Voerman
Meerderheid voor motie tegen overlast Schiphol in Teylingen
Door Alexander Eleveld – 3 september 2024
Foto PB
Teylingen – De politiek in Teylingen is maandagavond hervat met de commissie Welzijn. Het eerste bespreekstuk op de agenda ging over de overlast van vliegtuigen van Schiphol. Een motie van meerdere partijen, waaronder Partij van de Arbeid en CDA, kende een grote meerderheid. Zij vinden dat het college van Teylingen zich moet uitspreken tegen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en dat hij zich houdt aan de uitspraak van de rechtbank eerder dit jaar over het vliegveld: “De overlast van het vliegveld moet bij de oorzaak worden aangepakt en vliegtuigmaatschappijen moeten daadwerkelijk beboet worden.” De VVD en Forum voor Democratie waren kritisch.
Ook een inspreker, een inwoner uit Warmond, liet maandagavond van zich horen. Hij zei dat inwoners rondom Schiphol de dupe zijn van het lawaai en vervuiling. Hij benadrukte de grote gezondheidsschade en dat het economische belang, volgens wetenschappers, minder groot is dan wordt verteld door de overheid. Ook merkte hij op dat kleinere gemeenten zoals Teylingen juist een vuist hier tegen moeten maken. In de motie staat ook dat Teylingen moet samenwerken met andere gemeenten in de regio Holland Rijnland in het Schipholdossier.
Zoals gezegd was er ook kritiek op de motie. Met name Forum voor Democratie vinden dat het onderzoek naar Schiphol eerst moet worden afgerond. Zij hebben vertrouwen in het opgestelde stappenplan van Schiphol. Ook de VVD vindt dat Schiphol voor veel mensen ‘ook plezier’ brengen. Zij willen daarom dat de motie breder wordt ingezet en dat er wordt gekeken naar oplossingen.
Wethouder Elsbeth Koek liet weten blij te zijn met deze opdracht en vindt het een duidelijk signaal van de commissie: “Pessimistische mensen zullen zeggen dat een brief van Teylingen niet helpt, maar we moeten van ons kunnen laten horen.” Tijdens de eerstvolgende gemeenteraad op 26 september wordt deze motie ter stemming gebracht.
M. de Jong
Hoe en aan wie gaan we deze eis duidelijk maken?
JAN Rooijakkers
Geen nachtvluchten is een terecht streven. Onzin dat HV 3 Toeren MOET maken. Vakanties worden een paar tientjes duurder; en ook het personeel hoeft niet meer s ‘nachts te werken. Passagiers kunnen dan ook met het OV naar Schiphol. Volgens mij is het “oud denken” om zo tegen te stribbelen.
W Lieverst
Een oproep van de provincie Flevand en de gemeente Lelystad om Lelystad airport te openen. Nog meer slaapgestoorden.
Wilfried
Wat ik mij ook niet kan voorstellen is dat een aanzienlijk deel van de omwonenden ‘s-nachts er kennelijk geen last van lijken te hebben. Iedereen zou toch in gelijke mate gehinderd moeten worden van nachtvluchten als hij of zij direct onder een aan- of uitvliegroute woont?
Serena Taylor
No, humans have different levels of sensitivities regarding noise. Also, sleep disturbance is largely related to the stage of sleep a person is in and this can vary widely for different reasons, for instance, children spend much more of their sleep time in REM sleep so that aircraft noise is more likely to wake adults than chikdren.
R. Middel
De geloofwaardigheid van de “boekhouders” bij RW is op het nulpunt aangekomen!
Welke politieke partij heeft het er over?
Er heerst daar alleen een sfeer van ontkenning! Geen mens heeft er last van Schiphol? Maak dat de kat wijs! Schaamteloos!
W Lieverst
Bij het merendeel van de vluchten ‘s nachts begint het vluchtnummer met HV. Ach ja, de nieuw aan te schaffen vliegtuigen (zogenaamd minder lawaaierig en 20 % procent minder uitstoot) worden door de EU als duurzaam bestempeld en de maatschappijen krijgen hiervoor subsidie. Dus via de belasting (onze jaarlijkse afdracht aan de EU) betaalt u mee aan uw verstoorde nachtrust. Ronduit schandalig!
HELE GOEDE EN NODIGE ACTIE!!
Naast het leed dat de nachtvluchten bij de omwonenden en vaak ook nog elke nacht bij dezelfde omwonende veroorzaken, is het ook belachelijk dat het douanepersoneel de hele nacht maar paraat moet staan!
Dat brengt ook extra kosten met zich mee, die vadertje staat betaald uit de mede door de onwonenden betaalde belasting!!!!!!
Nachtsluiting van 22:00 tot 07:00 minimaal!!!!
SLAPELOOSHEID
Vele nachten komt er binnen die 5 uur slaap ook nog het nodige over!! Die hele luchtvaart is slopend!!!!
dirk
Het is eigenlijk heel simpel, de rekening verplicht door de vliegindustrie laten betalen, net als de vervuiler betaald, moeten wij toch ook.
Naming and shaming
Het is zelfs zo erg dat als je een klacht indient, bijvoorbeeld op milieuklachten.nl, dat ze juist extra hard, extra lang en extra laag over je heen gaan.
Zo willen ze de slachtoffers van hun terreur de mond snoeren.
Deze zielepieten in de vliegtoren moeten persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
Naming and shaming. Het enige dat werkt.
W Lieverst
Mevrouw Rintel haar troetelkindjes van Transavia moeten 3 slagen per dag maken om het bedrijf rendabel te laten zijn. Geen nachtvluchten wordt een utopie. Je kunt rechten tegen de vliegindustrie wat je wilt hier in Nederland, echter zonder succes. De Nederlanders denken dat ze in een democratie leven, maar dat is helemaal niet zo. Als er maar verdient kan worden moet alles wijken en wordt er geen rekening gehouden met het welzijn van de burgers en de natuur.
We don’t care
By the way, Schiphol dicht tussen 00:00-05:00 is geen nachtsluiting. Dat korte tijdsbestek is volgens Schiphol zelf een verbod op nachtvluchten, of hebben ze die mening ondertussen bijgesteld?
Er is niemand, op een hele hele enkele uitzondering na, die voldoende geslapen heeft na 5 uurtjes. Voldoende nachtrust van ongeveer 8 uur is inderdaad een basaal recht voor elk mens.
En die luidruchtige vrachtvluchten in de nacht zijn natuurlijk een dikke middelvinger naar de onderwonenden. Met hun “we houden rekening met de omgeving”. Evenals alle vliegtuigen die in de nacht meer dan 35dB (de WHO richtlijn of was dat 40dB in de nacht?) veroorzaken. Het bedrijfsbeleid is overduidelijk: We don’t care.