Gisteravond organiseerde Schiphol een informatieavond voor mensen die ongerust zijn over de milieu- en gezondheidseffecten van een geplande PFAS-wasinstallatie vlakbij Badhoevedorp. “Het vertrouwen komt te voet en gaat te paard”, zo erkende Schiphol-manager Sybren Hahn.
Maar door het wantrouwen van de burgers te benoemen, wist hij de onrust niet te bedwingen. Naar schatting zo’n 150 burgers namen de moeite om naar de goednieuwsshow van Schiphol te komen. Conclusie van de avond, volgens een sarcastische tweet van aanwezig gemeenteraadslid Ronald Fransen (GroenLinks Aalsmeer): “Niets aan de hand”.
Maar er is wel degelijk iets aan de hand. Een onderwijzeres met hobbykippen die op enkele honderden meters afstand van het Schiphol-terrein woont, toont bewijs van veel te hoge PFOS-waarden in haar kippeneieren. De aanwezige Schiphol-medewerkers wuiven haar weg. “Het is niet gezegd dat deze PFOS van ons afkomstig is. Er zijn honderden andere bronnen en bij ons gaat het vooral om PFOS”, aldus een deskundige in dienst van Schiphol.
Wijzen naar anderen
Nadat de microfoon bij de vrouw werd weggetrokken, toont ze haar testbewijs waarop duidelijk te lezen is dat de eieren inderdaad vooral met PFOS zijn besmet. Eten durft ze de eieren niet meer. Ze vindt het ongeloofwaardig dat Schiphol nu naar “andere mogelijke bronnen”, terwijl de hele regio rond Schiphol juist vooral met PFOS verontreinigd is. PFOS is één van de giftigste van duizenden varianten binnen de PFAS-groep.
Een cameraploeg van Hart van Nederland werd de toegang tot de bijeenkomst in Lijnden ontzegd door het aanwezige Schiphol-personeel. De journalisten zagen zich gedwongen om voor de ingang genodigden te interviewen.
Het publiek maakt zich vooral zorgen over de gevaren voor de gezondheid en het milieu. Een van de aanwezigen oppert de mogelijkheid dat er PFAS zou worden toegevoegd aan kerosine, wat een verklaring zou kunnen zijn voor de wijde verspreiding van het gif rond Schiphol. Manager Hahn: “Dat weet ik niet, maar ik ga het uitzoeken. Als we het weten, zetten we het op de website.”
Schiphol heeft in een poging de onrust onder burgers in te dammen inmiddels een heuse subsite opgezet over de eigen PFAS-problematiek.
Geen metingen
Na afloop van de sessie blijken omwonenden allerminst gerustgesteld. In hun ogen zijn de risico’s te groot, heeft Schiphol in het verleden aangetoond vaak onzorgvuldig om te gaan met de gifgrond en zijn ze bang dat een herhaling niet is uitgesloten. Zo wil Schiphol niet tijdens de jaren waarin de grond gewassen wordt meten of er PFAS ontsnapt uit het proces. Ook blijven grote twijfels bestaan over de manier van opslaan van de gifgrond onder zeiltjes.
Aanwezige raadsleden zien het liefst dat Schiphol een volledig nieuwe vergunningaanvraag start, maar dan inclusief een milieueffectrapportage en vallend onder de nieuwe Omgevingswet. Die vergunning moet dan ook worden aangevraagd voor het geheel van installatie en opslagdepots. De huidige vergunningen zijn separaat aangevraagd voor depots en wasinstallatie en vallen nog onder de oude en minder strenge Wet milieubeheer.
Schiphol piekert daar niet over, zo blijkt uit antwoorden op vragen die Peter Boerman (GroenLinks) en Hans Spijker (Eén Haarlemmermeer) enkele weken geleden stelden in de gemeenteraad van Haarlemmermeer. Die antwoorden werden gistermiddag aan de raad toegestuurd, vlak voor de informatieavond van Schiphol.
Ook herrie en veel vrachtverkeer
Overigens bleek gisteravond dat de wasinstallatie ook flinke herrie zal gaan maken. Om die reden heeft Schiphol de geplande locatie zelfs enkele honderden meters verplaatst, weg van de bebouwing. “Anders konden we niet binnen de geluidsnormen blijven”, aldus een van de aanwezige Schiphol-medewerkers.
In de wasinstallatie wil Schiphol in drie jaar tijd vooralsnog zo’n 200.000 ton gifgrond reinigen. Twintig procent daarvan is niet te reinigen en moet per vrachtwagen afgevoerd worden over de smalle weggetjes die naar het depot leiden. Dat zijn duizenden vrachtwagens met zwaar verontreinigde gifgrond die onder meer langs een kinderdagverblijf gaan rijden.
Een aanwezige die woont aan één van die weggetjes vraagt aan de Schiphol-medewerkers op het podium of zij zo’n installatie zélf in hun achtertuin zouden wensen. Een antwoord blijft uit, de vraag wordt bestempeld als ‘te persoonlijk’.
Zwaar verontreinigde actieve kool
In de wasinstallatie zorgt actieve kool voor de afscheiding van het gif uit het waswater. In totaal zal er steeds zo’n 30 ton kool in de filters worden geplaatst, aldus een aanwezige medewerker van de leverancier van de installatie. Die kool raakt gedurende het proces zwaar verontreinigd met PFAS en moet – ook per vrachtwagen – worden afgevoerd naar een streng gecontroleerde verbrandingsinstallatie.
De aanwezige burgers merken op dat Schiphol alleen grond van het eigen terrein gaat wassen, maar dat de verontreiniging inmiddels in de hele regio is doorgesijpeld. Schiphol geeft daarop aan niet buiten de eigen hekken te willen kijken, wederom omdat het “niet is gezegd dat de vervuiling van het vliegveld afkomstig is”. Bij verontreinigingen zoals van de onderwijzeres met hobbykippen, zal Schiphol geen assistentie verlenen om tot bodemsanering te komen. Dat moeten de gedupeerden maar zelf oplossen, zo is de conclusie.
Hoewel Schiphol stelt dat het hele proces van gifwassen en opslag streng in de gaten wordt gehouden, blijkt uit de antwoorden op de raadsvragen eerder die dag dat ruim een jaar is verstreken sinds de laatste controle ter plaatse. Zelf zegt manager Hahn dat er iedere dag zal worden geïnspecteerd of de zeiltjes nog wel goed over de gifgrond liggen en niet gescheurd zijn.
Opnieuw vissterfte
Op de vraag waarom Schiphol geen loods plaatst over de gifgrond, vertelt de aanwezige bodemspecialist dat zo’n maatregel volgens haar geen toegevoegde waarde heeft. “We doen er al alles aan om verspreiding te voorkomen.” De kans is echter levensgroot dat bij een nieuwe vergunningaanvraag onder de Omgevingswet wél loodsen verplicht zouden zijn.
Het gaat bij Schiphol immers om het filteren van een zeer giftige en kankerverwekkende PFAS-variant. Enkele grammen van het spul in een Olympisch zwembad vol met vis, zou 80 procent doen sterven, zo becijferde het RIVM al eens.
Gisteren meldde Hoogheemraadschap Rijnland veel berichten binnen te hebben gekregen van dode vissen in de omgeving van onder meer Badhoevedorp, Lijnden en Aalsmeer, alle gelegen aan het luchthaventerrein. Inmiddels wordt het water getest. De oorzaak van de vissterfte is nog niet bekend.
Ruim 600 bewoners van Badhoevedorp maakten bezwaar tegen de komst van het gifdepot op die locatie. Al hun bezwaren werden afgewimpeld door de gemeente Haarlemmermeer. Zij gaan nu bij de rechter in beroep tegen die beslissing in een ultieme poging om hun leefomgeving te beschermen.
Anton
Na al deze ellende, iets (positiefs). Amsterdam krijgt steeds meer last!!! Als de stad zich tegen Schiphol gaat keren krijgen we meer gewicht in de schaal. Dan is er ook de kans dat Amstelveen zich gaat roeren. Veel omliggende gemeentebesturen moeten zich diep schamen voor het feit van niet opkomen voor hun inwoners. Je zult zien (hopen we) dat als de grote jongens aan de bel gaan trekken die besturen hun keutel gaan intrekken. En dan is het kindje geboren!!!!!!
B. van Marlen
Het woord dat bij mij opkomt is netwerkcorruptie. Dit geldt voor alles wat met de luchtvaart te maken heeft: PFAS, NOx, CO2, ZZS, UFP en niet te vergeten de onmenselijke geluidhinder. Voor alles wordt een uitzonderingspositie gecreëerd. Dit is op termijn natuurlijk niet houdbaar.
Het vergiftigen van de leefomgeving is niets ander dan misdadig handelen onder het mom van ‘economie’ en dit kan niet door blijven gaan. Ook niet het verplaatsen van herrie naar steeds grotere gebieden en het doorschuiven van de externe kosten naar anderen en toekomstige generaties of het opofferen van een gezonde leefomgeving van tienduizenden onder het valse begrip ‘optimale vaste routes’. Eens zal men ter verantwoording worden geroepen.
M.i. komt een strafzaak steeds meer naderbij.
Poekie
Jullie moeten maar eens de film ‘Dark Waters’ gaan kijken. (waargebeurd) Het speelt zich af in West Virginia in Amerika. Deze film roept ons op om wakker te worden (ook de Overheid).
Ik vind het zeer zorgelijk hoe ze hier met burgers omgaan. Je ziet wel dat de Overheid er niet is voor zijn burgers (Schiphol is voor 69,77 % eigendom van de Nederlandse Staat). De economische belangen wegen zwaarder dan de gezondheid van de burgers. Wie kan je dan nog vertrouwen???????????
‘Dark Waters’ vertelt het waargebeurde verhaal over de blootlegging van een gruwelijk milieugeheim. Een advocaat, Robert Bilott genaamd, ontdekt een verband tussen een aantal mysterieuze sterfgevallen en chemiebedrijf DuPont, één van de grootste bedrijven ter wereld. Om de waarheid te achterhalen zet hij zowel zijn toekomst als zijn familie en zijn leven op het spel.
Geert
600 bewoners maakten bezwaar en alles werd weggewuifd door de Gemeente Haarlemmermeer,de bewoners moeten nu naar de rechter.Deze B&W plus de gehele Raad willen verbergen hoe verrot Schiphol is want als ze nu toe gaan geven dat ze op de hoogte waren komen ze voor het hekje maar dat gaat toch wel gebeuren alleen wat later in een schandaal dat al maar groter wordt en meer mensen de afgrond in zal trekken.
de Vries
Verontrustend. Ik woon aan de Ringvaart in Lijnden en gisteren lagen er zeker 10 dode vissen bij ons voor. Dacht eigenlijk dat een visser ze gedumpt had, totdat ik het bericht van Rijnland vanmorgen las. Hier klopt iets niet. Nog nooit eerder gezien.
Eef
In aansluiting op dit bericht wil ik graag nog even de aandacht vestigen op de voormalige PFAS opslag van de provincie Noord Holland aan de Aalsmeerderweg in Rozenburg.
De afgelopen jaren heb ik hier al meermaals mijn verontrusting geuit over wat er zich daar zoal afspeelde, mijn laatste bericht was over mijn verbazing om het feit dat de “gifgrond” gezeefd en over een grote oppervlakte werd uitgesmeerd.
Op dit moment wordt naast het perceel waar deze PFAS grond ligt een enorm transformatorstation ontwikkeld en daar is onderbemaling voor nodig om in de bouwput droge voeten te houden.
Nu zijn er een aantal maanden geleden een aantal boorputten op het naastgelegen PFAS terrein aangebracht waarvan ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat deze bedoeld zijn om de concentraties gif ter plaatse te verlagen.
Tenslotte lees ik vandaag dat er grote hoeveelheden dode vis zijn aangetroffen in de Ringvaart tussen Badhoevedorp en Aalsmeer en dat Rijnland adviseert daar niet te zwemmen.
Ik heb begrepen dat vissen heel gevoelig zijn voor PFAS en aan hele lage dosis kunnen sterven, mijn zorgen over hoe overheden in mijn woonomgeving met dit probleem omgegaan wordt er al met al zeker niet minder om …
Yvonne Koster- Witteveen
Met verbazing dit artikel over PFAS gelezen .Waarom heeft men niet eerder ingegrepen? Ieder Nederlander weet hoe giftig deze stoffen zijn. Betreffende het optreden van de informanten heb ik geen goed woord voor over. Recht praten wat krom is. Wat zullen de toehoorders zich geërgerd hebben. Het is logisch dat ze opkomen voor een gezonde leefstijl. De Regering die heeft geïnvesteerd in deze hele onderneming zou toch op zijn minst hiervoor mede verantwoordelijk zijn.
Wat ze hadden moeten zeggen als het over vertrouwen gaat
Wat er ongeveer gezegd had moeten worden door Schiphol (met de overheid als aandeelhouder): “We nemen onze verantwoordelijkheid. Het is bekend dat PFAS/ PFOS giftig is voor mens, dier en milieu. Daarom zullen we inderdaad loodsen bouwen waardoor de vervuilde PFOS grond niet kan wegwaaien en wegsijpelen in de grond wat nu op de grond en onder de zeiltjes natuurlijk wel gebeurt. Onze bodemspecialist weet dat en heeft dat ook tegen ons gezegd maar was opgedragen om iets anders te vertellen buiten de Schiphol hekken. Omdat loodsen bouwen extra geld kost. Maar we stoppen met mooipraten, want dit gifdossier is daar te ernstig voor.
We zullen heel zorgvuldig te werk gaan en nemen de nieuwste inzichten over PFAS en wat de effecten zijn steeds mee. We beginnen niet aan de wasinstallatie als we niet 100% weten dat het 100% werkt en geen andere vervuiling of andere problemen oplevert.
Zodat omwonenden veilig kunnen wonen, recreëren en kinderen veilig kunnen spelen en op school/ de kinderopvang zijn. En niet alleen de grond op het Schiphol terrein wordt witgewassen (sorry, schoongewassen), maar ook de impact van de verdere vervuiling wordt opgelost. Omdat dat is wat nodig is voor de veiligheid, ook van ons drinkwater en onze voedselveiligheid. Schiphol Group staat voor Maatschappelijk Bewust Ondernemen.”
Veiligheid, dát is hun argument. Dat gebruiken ze altijd te pas en te onpas als het hun uitkomt voor de operatie. Nu, met de PFAS zou veiligheid bovenaan moeten staan, maar daar horen we nu niks over.
Naar welke streng gecontroleerde verbrandingsinstallatie gaat de vervuilde kool eigenlijk? Wat komt er na verbranding uit de schoorsteen daar in de omgeving terecht? En wie controleert daar? Daar zou ik nog graag een antwoord op willen hebben.
L
De buurgemeente Amsterdam is voor 20% aandeelhouder van Schiphol .
Ben erg benieuwd naar hun mening en invloed op dit “ gaat u maar rustig slapen “ optreden van het bedrijf Schiphol
Roelof
Ik vraag me bij al dit soort berichten af hoe het zit met de persoonlijke afwegingen van deze managers die alleen maar technisch en procedureel hun verhaaltje doen. Die komen ‘ ‘s avonds toch ook thuis en denken dan toch ook na over wat ze he ben gedaan? Misschien dat ze een een bezoekje kunnen brengen aan de School for Moral Ambition.
En jullie complimenten voor deze berichtgevi g
Mein
En personeel…….