Dinsdag jongstleden is Barry Madlener beëdigd als minister, verantwoordelijk voor het dossier luchtvaart. SchipholWatch geeft de nieuwe bewindsman alvast een tiental handige tips.
Hooggeachte excellentie meneer Madlener,
Allereerst van harte gefeliciteerd met uw benoeming tot minister van Infrastructuur en Waterstaat – een groot departement met vele actuele ontwikkelingen en vaak complexe dossiers. Wij wensen u veel succes bij het invullen van uw nieuwe functie.
Eén van de belangrijkste dossiers is dat van de luchtvaart. Door uw voorganger de heer Harbers is voor het eerst ingezet op de krimp van Schiphol. Een heuglijke ontwikkeling voor vele honderdduizenden omwonenden van het vliegveld, die nu veelal ‘s nachts wakker liggen van de herrie.
Schiphol zelf beseft ook dat de grenzen van het betamelijke zijn overschreden en zet in op een aanpak om de overlast terug te dringen. Dat is ook nodig, want de rechter heeft in een vonnis van 20 maart jongstleden bepaald dat er al jarenlang inbreuk wordt gemaakt op de basale rechten van omwonenden. In die uitspraak krijgt de Staat – in dezen u dus – tot 20 maart 2025 de tijd om de situatie aan te pakken en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen.
Om het overzichtelijk te houden, reiken we u hier een aantal actiepunten aan waarmee u snel tot het gewenste resultaat komt.
- Nachtsluiting Schiphol tussen 23 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends
- Krimp van Schiphol naar de vooralsnog legale situatie van 275.000 vluchten per jaar
- Beëindiging van de praktijk om luchtvaartbesluiten in te voeren via een algemene maatregel van bestuur
- Aanpak van de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen, plus een verbod op zwavelrijke kerosine
- Versterking van de Maatschappelijke Raad Schiphol, zowel budgettair als qua bevoegdheden
- Definitieve sluiting Lelystad Airport
- Stopzetten van de aanleg van de overbodige vierde aanvliegroute
- Invoeren van een ticketbelasting voor overstappers
- Invoeren van het dalende CO2-plafond voor de diverse luchthavens
- Invoering van btw op vliegtickets
Met dit tienpuntenplan bent u in staat het overmatige vliegverkeer boven ons land snel te krimpen, zonder veel ‘pijn’ voor de economie. Sommige van de voorgestelde maatregelen – zoals de btw op tickets en een vliegbelasting voor overstappers – leveren meer dan 2 miljard euro inkomsten op voor de staatskas.
Dit geld kan elders nuttig worden ingezet, zoals voor het omvangrijke onderhoud van weg- en railinfrastructuur of, om het actueel te houden, tegen de armoede onder kinderen.
Voor de langere termijn geven we u graag in overweging om – in overleg met de andere EU-lidstaten – werk te maken van de accijnsheffing op vliegtuigbrandstoffen. Zo’n heffing maakt het concurrentieveld voor weg-, rail- en watertransport eerlijker en bevordert het gebruik van alternatieve, minder schadelijke brandstoffen. Het levert bovendien nog eens zo’n 2 tot 3 miljard euro op.
Uiteraard zijn wij bereid onze plannen aan u toe te lichten. We delen onze kennis van de luchtvaartsector graag nu u zich in korte tijd dit complexe dossier eigen dient te maken.
Hoogachtend en met vriendelijke groet,
Alfred Blokhuizen
voorzitter SchipholWatch
HansB
Ik vraag me af hoe hij het zou vinden als al het vliegverkeer over de Voornse Duinen, zijn geliefde natuurgebied, gaat komen: https://www.youtube.com/watch?v=74qc7UnOzMY&t=32s
Waar hij zich in deze video heel erg zorgen om maakt is dat “de natuur ook dreigt worden overspoeld met al die windmolens en dat gaat natuurlijk enorm ten koste van voorbeeld vleermuis of vliegende insecten maar ook van de hele beleving van zo’n natuurgebied”.
In onze omgeving wordt de natuur “overspoeld” met gevolgen van een luchtvaart-hub. Kennelijk is dat toch weer wat anders want Barry Madleners is “trots op Schiphol en op KLM” en “vliegen doen we toch” en “overlast van Schiphol is er nu eenmaal”.
Robin Slegers
BTW op boeken want er moet ergens geld vandaan komen.
Dus dan is BTW op vliegtickets en accijns op brandstof een betere melkkoe!!
rrustema
Een alternatief voor het invoeren van een btw is een gebruiksbelasting op het transport van kerosine naar Schiphol. “Het ondergrondse DPO-pijpleidingnetwerk” is eigendom van Defensie. Die hoeft geen winst te maken en ligt er voor militaire doeleinden. De civiele luchtvaart profiteert mee. Het lijkt me goed te verdedigen dat ze meer per doorgepompte liter gaan betalen. Idem dito als er binnenvaartschepen kerosine gaan afleveren bij Schiphol. Die kunnen dan evenredig belast worden per liter. Inhuren van tankwagens over de snelweg kan niet uit want die verdienen meer aan het leveren van autobenzine aan pompstations.
rrustema
Oh https://www.defensie.nl/onderwerpen/taken-in-nederland/defensie-pijpleidingen/pijpleidingnetwerk is de link die ik nog toe wilde voegen.
Frans
“als er binnenvaartschepen kerosine gaan afleveren bij Schiphol”.
Die pijpleidingen vanuit Rotterdam en Amsterdam zijn juist aangelegd om het binnenvaartverkeer met kerosine te stoppen.
“Vervoer van vliegtuigbrandstof uit het westelijk havengebied naar Schiphol gaat nu nog per schip over de Gouwe en de Ringvaart. Omwonenden, de overheid en Schiphol zelf willen daar vanaf.”
“De pijpleiding gaat lopen vanaf het olie-opslagbedrijf Oiltanking Amsterdam naar Schiphol Oost waar het bedrijf Aircraft Fuel Supply de kerosine opvangt. Schiphol betrekt sinds juni ’95 ook kerosine uit het Europoort-gebied via een pijpleiding van de NAVO. Deze blijft in gebruik naast de nieuwe pijp.”
De aanlegkade bij Schiphol oost is volgens mij ook verwijderd.
https://archive.is/3unHX
Pascal
“In die uitspraak krijgt de Staat tot 20 maart 2025 de tijd om de situatie aan te pakken en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen” Kan iemand hier uitleggen wat die rechtsbescherming van omwonenden nou precies inhoudt? Hoe ziet dat er voor omwonenden uit? Wat kan een minister hierin doen? Wanneer is aan het vonnis voldaan?
Henk Visser
Alle lof en waardering voor het SW team dat met hoop en doorzettingsvermogen de moeite neemt deze nieuwe (PVV) minister te benaderen.
Even wennen aan deze onbekende naam die hopelijk binnen afzienbare tijd het toneel weer zal verlaten als dit kabinet valt. (maar wat dan?)
Is het niet treurig te moeten vaststellen dat de laatste linkse minister op I&W Tineke Netelenbos van de PvdA was in het kabinet Kok 2 (1998-2002)?
Onder een PVV minister zal Schiphol zeker niet lijden. De paus wordt nog eerder moslim, Nederland weer onderdeel van de Franse republiek en ezels leren oraal te ontlasten.
Maar ik geloof in de volharding van Mahatma Ghandi, Martin Luther King, Nelson Mandela en Julian Assange. Volharding in de overtuiging dat de aanhouder wint. Zolang onze trias politica functioneert (in tegenstelling tot de VS).
Hou vol kameraden. We are your brothers in arms.
Ed
Waarbij de kabinetten Kok aan de basis stonden van de ontwikkeling van Schiphol tot intercontinentale “hub” en minister Netelebos, de aanleg van de Polderbaan heeft gefaciliteerd. Andere tijden, met andere problemen, zoals een hogere werkloosheid, dat wel, maar toch.
Henk Visser
Dank je wel Ed voor de reactie.
De rol die Netelenbos heeft gespeeld bij de uitbreiding van Schiphol was mij onbekend.
rrustema
Ach, als we toch wat suggesties mogen doen:
– verkoop alle aandelen van de staat in KLM en AFKLM, liefst in 1 klap met een persbericht op een maandagochtend, maar stilletjes mag ook
– schrijf de bestuurder namens de staat uit bij beide Stichting Administratiekantoor KLM
– geef KLM geen leningen of kredieten in wat voor vorm dan ook, het is gewoon een bedrijf immers.
– geef de slots die vrijkomen bij een faillissement van KLM niet vrij maar gebruik ze voor krimp.
Dank u.
PVV zegt vast "nee".
De motie om kinderen op school een ontbijt aan te blijven bieden is door het rechtse blok verworpen gisteren, net als de motie het minimum loon te verhogen.
Als deze PVV’er was voorgesteld de 2 miljard extra uit te keren aan de aandeelhouders was hij vast wel geïnteresseerd geweest.
We hadden wél een sociale regering kunnen hebben, zoals in Engeland, maar ja, we moeten eerst nog een paar jaar teleurgesteld worden door de valse beloftes van extreem rechts. Afschaffen zorgpremie was er zo een. Nee, de zon gaat niet schijnen.
W Lieverst
Het is niet te hopen dat het toiletpapier op is op het Binnenhof. De rechtelijke macht gaat worden ingeperkt, dit is voor milieuorganisatie niet prettig. Defensie heeft een grote vinger in de pap, dus om de herindeling van het luchtruim tegen te houden wordt moeizaam.
Kortom Nederland en met name de mensen die hinder ondervinden gaan helaas een donkere tijd tegemoet.
Oprecht: ik lig nu al wakker over het gebruik van LA.
Nic
Ik denk niet dat we ook maar iets van deze meneer kunnen verwachten. Het hoort erbij he. Het hoort er blijkbaar ook bij om om 4.45 gewekt te worden als het Schiphol uitkomt. En waar is mevrouw Hester van Buren nu? Zij zou proberen om de overlast voor de mensen onder de Buitenveldertbaan op korte termijn alsnog te verminderen. Wacht zij misschien op een afspraak met de nieuwe minister? De nieuwe minister gaat nu eerst op reces? Misschien zij ook? En wij? Wij hebben geen leven en inmiddels ook nog maar weinig hoop.
Thomas
Mooi lijstje. Ik mis alleen de sluiting van RTHA als punt, die op dit moment het bouwen van duizenden woningen blokkeert.
de boekmakers
Dank SW, voor dit overzichtelijke lijstje! Mochten jullie uitgenodigd worden bij de minister: Neem dan ons boek “Kunst en vliegwerk” voor hem mee. We hebben er nog enkele op voorraad.