Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Rapport toont aan: nepmaatregelen Harbers niet genoeg om hinder te beperken

hond met oordoppen

foto: PublicDomainPictures from Pixabay

4.7
(115)

Een nieuw rapport van bureau Decisio toont aan dat de gisteren gepresenteerde maatregelen van minister Harbers onvoldoende zijn om de hinder door Schiphol te beperken. Er is meer nodig, zoals krimp. Harbers kiest voor groei.

Deel op XDeel op Linkedin

In het rapport zoekt Decisio naar de goedkoopste manieren om de geluidsoverlast te reduceren. De onderzoekers kijken naar het zo weinig mogelijk inzetten van secundaire banen, hogere tarieven voor de luidruchtigste toestellen, een ban op de grootste herriebakken en naar versnelde vlootvernieuwing.

De conclusie is dat het minimaal inzetten van secundaire banen de goedkoopste maatregel is, maar dat deze ruim onvoldoende hinderbeperking oplevert om de doelen te halen.

Maatregelen ruim onder de maat
Het ministerie zegt ernaar te streven het aantal huizen binnen de 58 dB(A) Lden-contour met 20 procent te verminderen en het aantal huizen binnen de 48 dB-contour met 15 procent. Het aantal mensen met ernstige slaapverstoring zou ook met 15 procent moeten dalen.

(illustraties: Decisio)

Het minder inzetten van de secundaire banen levert echter maar zo’n 1,5 procent vermindering van huizen in de 58 en 48 dB-contouren op en kost op jaarbasis 4 miljoen euro, zo berekent het bureau.

Minimaal gebruik secundaire banen leidt tot slechts anderhalf procent minder gehinderden.

Door luidruchtige toestellen meer havengeld te laten betalen worden slechts tienden procenten van de doelstellingen gerealiseerd, terwijl dit leidt tot zo’n 10 miljoen aan extra kosten voor de vliegindustrie.

Hogere havengelden voor de grootste herriemakers leveren nauwelijk minder gehinderden op.

Het verbannen van de luidruchtigste toestellen, zoals de 747 Jumbojets van KLM Cargo, kost de industrie 25 miljoen euro per jaar en draagt ook slechts een tot enkele procenten bij aan de doelstellingen.

Een ban op de luidruchtigste vliegtuigen levert één tot hooguit enkele procenten minder gehinderden op.

In het gunstigste geval wordt slechts 6 procentpunt van de gewenste 15 tot 20 procent geluidsreductie gerealiseerd met een combinatie van al de bekeken maatregelen. Dat betekent dat voor de overige tien tot vijftien procent minder hinder moet worden gezocht naar aanvullende maatregelen.

Schizofreen
Krimp is een van de mogelijkheden om echte hinderbeperking voor elkaar te krijgen. Door Schiphol binnen de grenzen van de wet te brengen kan het totaal aantal vluchten terug naar 400.000 en daalt de overlast met zo’n 20 procent waardoor alle doelen worden gehaald.

Demissionair minister Mark Harbers vertaalt de conclusies van Decisio op bijkans schizofrene wijze: hij voert de nauwelijks werkende maatregelen door en kiest daar bovenop niet voor krimp, maar juist voor groei van Schiphol.

In plaats van de beloofde reductie naar 440.000 vluchten, mag Schiphol doorgroeien naar 470.000 vluchten. Dat is een groei van bijna 30.000 vluchten ten opzichte van 2023, toen bijna 442.000 vluchten werden afgewerkt.

Middagpauze
Die extra vluchten worden rekenkundig mogelijk gemaakt door een korte dagelijkse sluiting van twee banen na de middagpauze. Die vluchten worden dan naar de andere banen verhuisd, maar leveren op papier wel de ‘geluidsruimte’ om Schiphol te kunnen laten groeien.

Ook het aantal nachtvluchten mag stijgen. Waar vorig jaar sprake was van 24.533 nachtelijke vliegbewegingen, mogen dat er van Harbers nu 27.000 worden. Terwijl met het toedienen van de staatssteun aan KLM al was afgesproken dat het nieuwe maximum op 25.000 zou komen te liggen.

De afspraak om het aantal nachtvluchten terug te brengen tot 25.000 wist Harbers niet vast te leggen in wetgeving.

Lelijkste kant van I&W
Harbers en zijn ambtenaren bij het ministerie van Infrastructuur laten zich hier weer van hun lelijkste kant zien. De nieuwe maatregelen leveren omwonenden niets op, terwijl de rekentrucs toch weer groei van het vliegverkeer mogelijk maken.

Pikant hierbij is dat de streefcijfers voor de hinderbeperking zijn gebaseerd op oude woningenbestanden en op achterhaalde inzichten over het effect van vliegtuighinder op mensen. De rechter heeft gesteld dat dit niet meer mag en dat Harbers voortaan moet rekenen volgens de jongste wetenschappelijke inzichten en met betrouwbare cijfers, zoals een actueel woningenbestand. Het ministerie lapt deze eis gewoon aan de laars.

Het openbaren van de nepmaatregelen komt wel op een uitstekend moment. De minister gaat in hoger beroep tegen het vonnis van de RBV waarin de rechter zegt dat de Staat nu écht iets moet gaan doen aan de overlast en vervuiling. Met dit pakket maatregelen, gecombineerd met extra groei, zal het gerechtshof niet lang hoeven na te denken over het arrest.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 115

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Wilfried

    Zullen Harbers, van der Wal en Rintel wel eens deze handige en leerzame website raadplegen, boordevol onthullingen inzake de luchtvaart? Het zal wellicht hun inzichten over de misstanden en het stelselmatig negeren van omwonenden een heel stuk helderder maken.

    19
  2. Wilfried

    Zullen Harbers, van der Wal en Rintel wel eens deze handige en leerzame wensite raadplegen, boordevol onthullingen inzake de luchtvaart. Het zal wellicht hun inzichten over de misstanden en het stelselmatig negeren van omwonenden een heel stuk helderder maken.

    3
  3. Manon

    Ik denk dat de natuur ons een handje gaat helpen. Iedereen wil toch graag goedkoop naar de Efteling? Nou dat kan, je komt gratis met je kop tegen het plafond. Ik heb wel medelijden met het zorgpersoneel, want zij moeten deze geluksvogels weer oplappen. Leve de turbulentie!!! Hoe meer vluchten, hoe groter het plezier!!! Succes vlieggangers!!! Ik heb mij bij Stay Grounded aangemeld ( waar Schiphol Watch lid van is, je kan ook individueel aanmelden) en blijf lekker met beide benen op de grond. Zouden meer mensen moeten doen!!!

    14
    • mike

      Ook ik ben benieuwd hoe veel vaker dergelijke turbulenties gaan plaatsvinden, welke in zekere zin ook nog eens door de luchtvaart zelf is veroorzaakt.
      Secundair vraag ik mij af of er met zwaardere turbulenties ook metaalmoeheid gaat optreden. Nu kunnen de toestellen het nog hebben, maar na ettelijke keren zegt ook het metaal : ‘bekijk het maar’.
      Men zegt streng te keuren/controleren, maar blijft een momentopname (zie de garage in Nieuwegein).
      Ik hoop het niet m.b.t. de passagiers en onderwonenden, maar voor de luchtvaart gaat geld nu eenmaal boven het welzijn van mensen.
      Bedankt voor de tip van ‘Stay Grounded’.

      7
  4. Geert

    Wie de macht heeft en over ONS belastinggeld kan beschikken maakt de dienst uit , wij zijn slechts lijfeigenen vanhet systeem ,net als in de middeleeuwen .
    Iedere keer wordt je met viezigheden een loer gedraaid.
    Er wordt nu al ca. 15 jaar gepraat over geluidshinder en het wordt alleen maar erger ondanks dat de overheid en vlieglobby zegt dat het minder wordt,het is alleen niet aantoonbaar en dus een leugen.

    18
  5. B. van Marlen

    Dit voorstel is een absolute schande en totaal ontoereikend.

    Het lijkt heel wat, die plannen van Harbers, maar u zult wel inzien, dat het effect voor ons marginaal zal zijn.

    Zeker voor de Kaagbaan en de Polderbaan gaat dit alleen maar voor meer lawaai zorgen.

    Waarom?
    1.De te hoge grenswaarden voor Lden en Lnight blijven zoals ze zijn en er komen geen extra geluidsmaten, zoals Nmax50dB, die hard nodig zijn om individuele bescherming af te dwingen,
    2.Wat men van de secundaire banen alhaalt (tussen 13:00 en 15:00 h) gaat men doodleuk over de primaire banen voeren, en bij verdere groei over ook die banen op andere tijdstippen,
    3.Het aantal nachtvluchten gaat slechts 2000 per jaar minder worden (men had ons al 29000 maximaal beloofd), en deze 2000 gaat men naar de randen van de nacht verplaatsen,
    4.Men zal na 2026 overgaan op hooguit ‘een gedeeltelijke sluiting’ (bv. tussen 01 en 05 h) of zelfs dit niet ‘om de netwerkkwaliteit niet te verminderen’,
    5.KLM zal gaan tegenwerken de lawaaibakken te weren, want dit noemt men ‘schadelijk en niet proportioneel’, of gaat de iets hogere kosten voor de nacht doorberekenen aan de klanten, en Transavia komt weer met het sprookje van de stille vliegtuigen,
    6.De beloofde krimp wordt grotendeels teruggedraaid en de deur weer opengezet voor verdere groei,
    7.Met wat minder lawaaiige vliegtuigen gaat men het aantal vluchten opvoeren, vooral over ons, zijnde immers ‘de banen met de minste hinder’,
    8.De Luchtruimherziening met herriegoten gaat gewoon door onder het mom van ‘minder hinder’, omdat de Wet Luchtvaart niet wordt aangepast, en dit gaat op termijn zorgen voor letterlijk continu vliegtuiggejank of -gedreun over deze vliegpaden,
    9.Het nieuwe kabinet gaat dit allemaal maximaal ondersteunen.

    Conclusie: We worden voor de zoveelste keer besodemieterd! Het komt mij over als een voorgekookt spelletje met Harbers als zogenaamde pleitbezorger voor verbetering, maar hoogstwaarschijnlijk ingeseind en ingepakt door de lobby van de sector.

    26
    • Thomas

      TLDR: de boterzachte beloftes stellen niets voor. Omwonenden krijgen meer overlast, vooral onder de primaire banen. Hier komt het tegenovergestelde van de hoognodige krimp. Groei. Het is als kanker, als je het niet grondig aanpakt blijft het maar groeien en uiteindelijk zit het overal. Het is nog niet te laat om te behandelen, maar dan moet wel wel GRONDIG EN DIRECT gebeuren.

      7
  6. Thomas

    Ik begrijp zelf vooral het nut van de siësta voor de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan niet. Midden op de dag, dus daar heeft men weinig aan, de meeste mensen zijn dan niet thuis. De overlast merk je vooral wanneer je wel thuis bent natuurlijk. En wat doet dit voor de bewoners onder de primaire banen? Die krijgen nog meer? Want je sluit 2 andere banen tijdelijk, EN meer vluchten afhandelen? Hoe is dit een verbetering!?

    21
  7. B. de Jonge

    Een oplossing is massaal in overtreding gaan als burger.
    Het handelen spiegelen van deze minister Harbers, mevrouw Rintel direkteur KLM, luchtverkeersleiders en piloten die uitvoerders zijn van meedogenloze herrie en overlast van geluid en zeer giftige uitstoot.
    Eindelijk lijfelijk tonen dat zoveel onrecht jarenlang niet meer aanvaardbaar is en echt alle grenzen van fatsoen zijn overschreden.
    GENOEG IS GENOEG.

    37
  8. Strategie van uitstel

    Ik heb al mijn modellen en berekeningen erbij gepakt en kom tot de ‘onverwachte’ conclusie:
    meer vliegen brengt meer geluidsoverlast. Minder vliegen brengt minder geluidsoverlast.

    Hoe je het ook wendt of keert, zo simpel is het. Dit pakket aan maatregelen is een afleidingsmanoeuvre van I&W en de luchtvaart om omwonenden te laten verzanden in een moeras van uitstel en discussie. Hun gewone strategie.

    62
  9. Genade

    Ik zag een rijtje foto’s van mogelijke ministerskandidaten bij op1 en daar stond Harbers weer bij. Je moet er toch niet aan denken dat hij op die post blijft met zijn leugens en bedrog?
    Wat een afschuwelijk beleid, de slaafse onderdanigheid aan LM en totaal geen lange termijn visie.
    Een gotspe dat hij hoger beroep aantekent en er nog een paar miljoen belastinggeld aan advocatenkosten tegenaan slingert. Wie grijpt hem bij zijn kladden en schudt hem even lekker op?
    Ik zou hem zo graag hier aan een paal in de tuin binden tot hij “genade” roept.

    57
  10. Ed

    Ik meen me te herinneren dat de Staat door de rechter verplicht werd om maatregelen te nemen, ongeacht of het wel of niet in beroep zou gaan. Het hoger beroep zou dus geen uitstel rechtvaardigen. Daarnaast vond de rechter het niet nodig om een dwangsom op te leggen, een eis van RBV, omdat van de Staat verwacht mag worden dat hij zich aan de wet houdt. Dat uitgangspunt is binnen een rechtstaat natuurlijk terecht. Helaas blijkt telkens weer dat nu juist de Nederlandse regering hier niet naar handelt. Ik vertrouw er op dat de juristen van RBV hier werk van maken.

    65
  11. rrustema

    Zojuist lees ik over de tranen van Paula Vennells, de hoofdrolspeelster in het Horizon drama in het VK. Prachtig verfilmd als “Mr Bates vs The Post Office” met goeie casting: https://npo.nl/start/serie/mr-bates-vs-the-post-office

    Heeft SchipholWatch al contacten met filmmakers voor de film uiteindelijk?

    28
    • JanH

      Wat betreft die minder herrie nog een belangrijk punt: door de concentratie van vluchten in steeds strakker geplande routes door LVNL, wordt het leven van degenen die daar onder wonen wordt steeds slechter. Maar die extra kwaliteits verslechtering komt met de huidige formules niet terecht in de overlast cijfers. Omwonenden die ónder de routes wonen moeten 10 x zo zwaar tellen in de overlast cijfers.

      22
  12. MRS

    De papieren werkelijkheid van het Ministerie is weer top down in een ivoren torentje bedacht zonder aanziens des omwonenden.

    De praktijk:
    op dit moment worden de omwonenden bij de primaire banen al 20 uur kapot gevlogen. Dag en nacht, jaar na jaar. Een ‘rustmoment’ tussen 13:00-15:00 dát gaat natuurlijk geen verschil maken om echt tot rust te kunnen komen of voldoende uren te slapen ‘s nachts. Los van dat er ‘voor de veiligheid’ waarschijnlijk toch continu van afgeweken wordt.

    Verder is het verschuiven van die 747 cargo van 01:30 uur naar 06:00 (want dan mag het weer) of ander ochtend tijdstip killing voor mensen in hun slaap in de ochtend.
    Cargo’s en de mega lawaai bakken zouden alleen rond avondetenstijd mogen vliegen. Wanneer iedereen (ook baby’s en kinderen) wakker zijn en hun oren dicht kan doen.

    Waar zijn in de plannen:
    -het afschaffen van vanaf 50km van de luchthaven al op 600m laagte aanvliegen?
    -het met glijvluchten vanaf grote hoogte aanvliegen?
    -nooit meer een bocht maken boven of vlak langs woonplaatsen?
    -een verdeling in de banen in bijvoorbeeld 4 segmenten per baan en dan in plaats van een algemene planningsmelding per baan, een planningsmelding ‘in dit segment wordt er op deze tijdstippen gevlogen’. Er wordt zoals iedereen weet als een kam aangevlogen overal. Het is makkelijk aan te geven wanneer er op jouw stukje van de kam (jouw segment) wordt aangevlogen.
    -het afschaffen van intersectiestarts
    -het afschaffen van het berekenen van geluid. In de landelijke gebieden zou berekenen beter zijn zei het RIVM pas. Wat een gelul. Juist daar is vliegtuiggeluid extra duidelijk hoorbaar doordat er weinig ander geluid is.
    -enz, enz, enz, enz, enz, enz, ook voor de secundaire banen

    MRS,
    laat je aub horen tegen deze steeds door- en doorgaande schoffering van de Mensenrechten van omwonenden. Het Schiphol Schandaal is net zo groot als de Toeslagenaffaire en Groningen.

    55
    • Dirk

      De MRS doet geen ene moer , die zit net zo hard in de tas van de LV en overheid, …. die bogen bij de laatste onderhandelingen binnen no time als een knipschaar .. onder het mom van ‘ anders komt er niets binnen de wet ‘ WELL DONE 👍🏻. jongens en meisjes ….. waar is nu precies het goede waar jullie mee hebben ingestemd ?

      Waar überhaupt de reactie op het plan van Harbers van de zgn. Maatschappelijke raad ?

      28
      • Jaap en Marjan de Groot

        Die plannen van Harbers zijn niet vooraf met de MRS besproken en de MRS gaat hier nu conform haar wettelijke bevoegdheid een ongevraagd advies aan de Minister van IenW over uitbrengen . De MRS kan nu laten zien wat het waard is.

        11
  13. BLIND VOOR RECHT EN MENS

    Je zou verwachten dat na het rapport over de Toeslagenaffaire genaamd BLIND VOOR RECHT EN MENS, de ogen van de ambtenaren zijn geopend, maar NIET DUS.

    46
  14. Maaike

    Ik houd nog steeds hoop op de rechtspraak, maar ik kan ondertussen niet anders concluderen dan dat het moedwil is bij I&W en de minister om omwonenden te schaden ten bate van de vervuilende luchtvaart.

    59

Geef een reactie

Translate