Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

Megaclaim in de maak wegens inbreuk mensenrechten door vliegverkeer

presentatie massaclaim

De presentatie van de massaclaim die SchipholWatch ontving

4.6
(191)

Een groep burgers en belangenorganisaties bereidt een massaclaim voor als vervolg op het vonnis in de zaak van RBV. Zij verwachten tot drie miljard euro te eisen wegens schade als gevolg van de onrechtmatige inbreuk op de mensenrechten door het vliegverkeer.

Deel op XDeel op Linkedin

De rechter was glashelder op 20 maart 2024: de Nederlandse Staat heeft onrechtmatig gehandeld ten opzichte van honderdduizenden burgers door het vliegverkeer ruim baan te geven en onvoldoende rekening te houden met de belangen van omwonenden. Binnen een jaar moet dit worden opgelost.

Meld u aan via het formulier onderaan dit bericht om op de hoogte te blijven van de vorderingen.

Maar de inbreuk op mensenrechten vindt al zo’n vijftien jaar plaats. Daar hebben honderdduizenden mensen materiële en immateriële schade van geleden. Die schade moet worden vergoed, zo meent het collectief dat de juridische kansen onderzoekt..

De schade is aangericht door inbreuk op de privé-situatie van omwonenden, door stelselmatige geluidsoverlast met gezondheidsschade tot gevolg, door de uitstoot van zeer zorgwekkende (lees: kankerverwekkende) stoffen. Daarnaast beschadigen CO2 het klimaat en de stikstofverbindingen de natuur. Ook voor die kosten lijkt de burger op te draaien via de fiscus.

Voldoende aanknopingspunten
Het recente vonnis biedt volgens de initiatiefnemers – Platform Vlieghinder Kennemerland en Minder Hinder Gooise Meren – voldoende aanknopingspunten om de schade te verhalen op de overheid. Zij wijzen op een RIVM-rapport dat 250.000 mensen het slachtoffer zijn van de vliegindustrie en 48.000 mensen iedere nacht uit hun slaap worden gehouden.

Deze conclusies worden bevestigd door een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving waarin staat dat het aantal mensen dat overmatig belast wordt door vliegherrie tussen 2004 en 2018 met 63 procent is gestegen tot 173.000.

Onderzoeksbureau To70 schatte in 2019 in dat ten minste 600.000 mensen lijden onder de geluidsoverlast van het vliegverkeer. Gerekend naar de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO zijn het er zelfs 1,4 miljoen.

Iedere dag de hele dag overlast
“Deze mensen ondervinden tot op de dag van vandaag dagelijks geluidsoverlast, zonder enig zicht op verbetering en veelal zonder mogelijkheid naar de rechter te stappen. Tot 20 maart jongstleden. Het vonnis van RBV schept eindelijk de mogelijkheid de schade te verhalen”, aldus een presentatie die SchipholWatch kreeg toegestuurd.

De groep wil de massaclaim indienen op basis van de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (Wamca). Aan dergelijke claims worden strenge eisen gesteld door de wetgever. Dankzij een bestaande stichting met Wamca-ervaring vormen die eisen geen beletsel. De wet maakt het mogelijk in één keer namens tienduizenden medestanders te procederen.

Naast het verhalen van de schade geleden door burgers, wil het actiecomité ook geld eisen om de schade te herstellen die het vliegverkeer heeft aangericht aan klimaat en natuur.

Financiële pijn dwingt tot ander beleid
Hoewel ze de geleden schade wel vergoed willen zien, zijn de initiatiefnemers niet primair op geld uit. “Wij vinden het belangrijk om met de claim verandering van beleid af te dwingen. De luchtvaart moet binnen de grenzen van de wet worden gebracht, zodat we in de toekomst minder herrie en vervuiling hoeven te accepteren.”

“Er is sprake van volstrekt achterhaald beleid, van voortdurend wegkijken, van bedriegen. Dat moet stoppen. We vermoeden – na Groningen, de toeslagenaffaire en na hoe bewoners rondom Tata beduveld worden – dat financiële pijn het enige is dat de Staat zal inspireren verschillende belangen rechtvaardiger af te wegen en haar zorgplicht na te komen.”

De groep verwacht de komende zes maanden bezig te zijn met het juridische vooronderzoek. Daarna gaan de advocaten aan het werk om een dagvaarding op te stellen.

SchipholWatch neemt niet als eisende partij deel aan deze claim. De stichting heeft geen schade geleden van de vliegindustrie. Wel ondersteunt SW het initiatief van harte, met onder meer informatie vanuit onze uitgebreide databank, met inhoudelijke adviezen en met publiciteit.

Op de hoogte blijven?
Bent u geïnteresseerd in de voortgang van dit proces of overweegt u deel te nemen, laat dan onderstaand uw e-mail achter. Let op! Het door u opgegeven adres sturen wij eenmalig door aan het samenwerkingsverband zodat zij u zelfstandig op de hoogte kunnen houden. Na het doorsturen wissen wij uw gegevens.

    Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

    Wat vindt u van dit artikel?

    Klik op een ster om het stuk te waarderen

    Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 191

    Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

    FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
    1. B. van Marlen

      Een zeer gewenste en volkomen terechte oproep, waar ik graag aan meedoe. De maat is allang vol en men gaat gewoon door met nog meer herrie creëren in dit land en met het verder aantasten van ons (leef)klimaat. Men wordt nog beloond ook door vette bonussen en dikke salarisen! Het is belangrijk de druk op de ketel te houden en te zorgen dat dit streven naar gerechtigheid niet verslapt.

      20
    2. coen eggen

      De staat, dat zijn de diverse overheden die draaien op ons belastinggeld. Als er, wat zeer terecht zou zijn, een schadevergoeding komt betalen we die dus zelf, zogezegd een sigaar uit eigen doos. De bedoeling moet dus zijn die liegers en bedriegers, te beginnen met het Ministerie van List en Bedrog, op deze manier te dwingen te dwingen ander beleid te gaan voeren. Maar dat veronderstelt dat we met zijn allen óók te hoop moeten lopen tegen het feit dat de staat óns geld gebruikt om schuld af te kopen. Het een moet dus tot het ander leiden.

      22
    3. Roland

      Ik juich dit als een van de zwaarst getroffen Amsterdamers natuurlijk van harte toe, maar moet ook nog maar zien of dit nog binnen mijn leven iets oplevert. Zelfs als alles goed gaat verwacht ik geen compensatie binnen de 20 jaar, ik ben nu 62, zwaar aan de alcohol geraakt door alle perikelen, overlast en leugens rondom dit megalomane klotevliegveld midden in de randstad dat pretendeert recht te hebben op al je gezondheid, woongenot en rust, het maakt niet meer uit waar je woont. 15 uur dagelijks in de 85 dB is sinds de opknapbeurt van de Zwanenburgbaan 2023 voor ons meer regel dan uitzondering, verhuizen is geen optie, “zitting ducks “! Al het vertrouwen in de overheid verloren door het jarenlange (en nog steeds doorgaande) bedriegen en gedraai, en ondanks jarenlange strijd voor tenminste erkenning van de onmenselijke overlast nooit ook maar één reactie gehad! Stik erin, burger! Betaal je belastingen en houdt verder je mond, WIJ maken wel uit of je nog een leven hebt of niet!
      Belangrijker dan het geld zou ik dus herkenning vinden van het absolute onrecht dat ons hier DAGELIJKS wordt aangedaan, het is alsof wij niet bestaan en ons rechteloos aan dit regime moeten overgeven. Het zou HEEL FIJN ZIJN om hier verandering af te dwingen!

      55
    4. Mario

      De Nederlandse Staat heeft onrechtmatig gehandeld ten opzichte van honderdduizenden burgers door het vliegverkeer ruim baan te geven en onvoldoende rekening te houden met de belangen van omwonenden.
      EN DE Nederlandse Staat heeft onrechtmatig gehandeld ten opzichte van honderdduizenden burgers door het afpakken van hun kinderen door bureau jeugdzorg!!

      22
    5. Frans

      “Een groep burgers en belangenorganisaties”

      Wie dan?
      Noem dan ook namen en rugnummers.

      Ik kan helemaal niks op internet vinden, dus waarom zou ik mijn gegevens doorgeven aan een club die zich verstopt?

      5
      • Reactie door auteur

        SchipholWatch

        Het gaat om twee betrouwbare bewonersverenigingen die al vele jaren bestaan en een aantal mensen die voor die verenigingen actief zijn. Als er bij ons twijfel over de integriteit zou bestaan, schreven we er niet over. In een volgend stadium komen ze zelfstandig naar buiten. Door het opgeven van uw e-mail adres kunnen zij u vanaf nu al op de hoogte houden, maar u kunt zich desgewenst ook later aanmelden, Of niet.

        33
        • Haes

          Zo gaat dat als overheden en bedrijven konsekwent en zo opzichtig de gezondheid en veiligheid van burgers verkwanselen. Nu is het nog een financieele claim. Straks zullen verantwoordelijken persoonlijk worden aangesproken. Kwestie van tijd.

          9
    6. Mario

      Het wordt de hoogste tijd dat die martelaars voornamelijk KLM gaan halveren.

      36
    7. ZO TERECHT

      De hele dag en ook in de nacht, gaat het maar door. Je leeft wel, maar er is een constante VERSTORING en dus totaal geen kwaliteit van leven voor mens en dier.

      Vandaag, zondagochtend 09:17 zijn er al 89 starters over of langs. Met dank aan MinderHinderSchiphol, waarbij zoveel mogelijk goten bij dezelfde adressen zijn gelegd.
      En bij het ministerie weten ze dit ook!!!!!!

      DIT MOET STOPPEN!!!!

      69
    8. Willem Verbrugh

      Gezien de omzet en de winsten, die door de luchtvaart industrie, dankzij het Schiphol Beleid kunnen maken, is m.i. de claim te laag om echt gedragsverandering af te dwingen. De overheid alleen aansprakelijk stellen gaat voorbij aan de feitelijke machtsverhouding en de rol die de luchtvaart industrie speelt in het beleid

      36
      • Maaike

        Helaas kun je met de uitspraak van de rechter de luchtvaart niet rechtstreeks aanpakken. De sector zal daarnaast ook gerust de Staat voor de bus werpen met argumenten als: “wij gaan niet over beleid” en “wij bepalen niet de wet”. Dus denk dat de claim neerleggen bij de Staat de enige optie is. Overigens niet alleen om handhaven van bestaand beleid af te dwingen, maar vooral om te voorkomen dat er met een nieuw LVB een groei van vluchten wordt gefaciliteerd.

        33
      • W Lieverst

        Het probleem is dat Schiphol voor 60 % van de Staat is, dus een claim tegen jezelf. Dit gaat de belastingbetaler dan betalen. Laat degenen die vliegen hier maar voor betalen.

        5
      • Roald Fekken

        Het gaat misschien voorbij aan de feitelijke machtsverhouding zoals die nu tentoongesteld wordt. Maar de overheid zet de kaders voor de luchtvaart industrie neer en heeft nu haar eigen wetten overtreden vóór die industrie. De overheid heeft verschillende manieren om de financiële balans met de luchtvaart industrie recht te trekken; Denk tarieven voor gebruik van Schiphol (nu erg laag), tickettax, (idem), directe financiële hulp etc.

        1
    9. Willem

      En dat lijkt me niet meer dan logisch.
      Want in de tussentijd gebeurt er nog helemaal niks en zijn de Staat en alle betrokken partijen onvoldoende geprikkeld om ook maar iets te doen. Geen dwangsom of wat dan ook.

      Maar aangezien alles tegenwoordig draait om geld, is een dergelijke claim misschien wel heel effectief.

      Want in de tussentijd gaat het geleuter, gelieg en gedraai, inclusief het vakkundig presenteren van fake nieuws, alles door de sector, gewoon door.

      Ongefundeerde uitspraken over het verslechteren van het vestigingsklimaat, schade voor de economie of het feit dat Henk en Ingrid bij een nachtsluiting niet meer naar Marbella kunnen, tieren welig.

      Geld lijkt voor alle betrokken partijen de belangrijkste reden te zijn, dus ze moeten daar geraakt worden waar het het meeste pijn doet: in de portemonnee.

      67

    Geef een reactie

    Translate