Hoewel Nederlanders slechts een kwart van hun vakantiereizen maken met het vliegtuig, zijn de vliegreizen goed voor driekwart van alle CO2-uitstoot. Oorzaak is vooral de grotere afstanden die vliegend worden afgelegd.
Het zijn schrikbarende cijfers die het Kennisinstituut voor Mobileitsbeleid (KiM) vandaag publiceert in een lijvig rapport.
Terwijl 65 procent van de vakantiereizen met de auto wordt ondernomen, zorgen deze voor slechts 19 procent van de CO2-uitstoot.
Vliegtuig grote boosdoener
In totaal zijn alle vakantiereizen verantwoordelijk voor een uitstoot van 12,6 megaton CO2, bijna 8 procent van de totale emissies in Nederland. Ter vergelijking: het woon-werkverkeer zorgt voor 6,8 miljoen ton CO2-uitstoot.
Met vliegtuigen leggen reizigers gemiddeld grotere afstanden af dan met andere vervoersmiddelen. Gemiddeld reizen mensen acht keer zover met het vliegtuig, zo becijferde het KiM.
Verre bestemmingen funest
Vluchten naar verre bestemmingen als Amerika, het Verre Oosten en Oceanië zijn goed voor 37 procent van de vakantie-emissies, terwijl ze maar 5 procent uitmaken van het totaal aantal reizen.
Reizen naar landen vlakbij Nederland, zoals België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk, veroorzaken drie keer minder CO2-uitstoot dan vakanties naar Zuid-Europese landen.
Het meest voorkomend zijn met 44 procent van alle reizen vakanties in eigen land. De uitstoot valt vrijwel in het niet bij reizen naar andere landen: het gaat om slechts 5 procent van alle CO2-uitstoot voor vakanties.
Rijkeren stoten tot drie keer meer uit
In de 12,6 megaton totale CO2-uitstoot zijn niet meegenomen de emissies die voortkomen uit het oppompen en raffineren van olie en het distribueren van olieproducten. Dat gaat gepaard met nog eens 3,9 megaton CO2-emissies.
De hoogste CO2-uitstoot komt voor rekening van mensen met een hogere opleiding en dito inkomen. Zij stoten gemiddeld twee tot drie keer zoveel broeikasgassen uit als mensen met een praktische opleiding en/of een lager inkomen.
Stedelingen stoten gemiddeld ook méér CO2 uit tijdens hun vakantiereis dan bewoners van het platteland. Er is nauwelijks verschil tussen mannen of vrouwen.
SK
Wat is het percentage van de uitstoot van de passagiers die hier alleen 2 x een ‘touch down’ (hub) maken (bijna 40% komt hier alleen voor de overstap – op vluchten KLM zijn de overstappers bijna 70%). Dezelfde vraag voor de privé jets (+/-17.000 per jaar). Idem voor het aantal vluchten dat door o.a. KLM ‘leeg’ door de lucht vliegt om zo de rechten te kunnen behouden?
Rob
Dit is een gevolg van de vele belastingvrijstellingen en het niet doorbelasten van de externe kosten. Breng de werkelijke kosten in rekening en gebruik de opbrengsten om bijvoorbeeld de BTW op eerste levensbehoeften te verlagen. De politiek heeft het tegenwoordig vaak over bestaanszekerheid. Dit is een doeltreffende maatregel en de Nederlander kan nog steeds op vakantie. Wel kiest de toerist bijvoorbeeld voor Europa in plaats van de strandvakantie naar Bali, of een weekendje Parijs met de trein in plaats van met het vliegtuig naar Barcelona.
John Poole
As of 12/6/2023 11:35 PST, your article has:
In total, all holiday trips are responsible for emissions of 12.6 megatons of CO 2 , almost 8 percent of the total emissions in the Netherlands. By comparison: commuting produces 6.8 million megatonnes of CO 2 emissions.
Should there be inserted “million” after 12.6?
SchipholWatch
Thanks for the feedback. Its 12,6 megatons and 6,8 megatons. Or 12,6 million tons and 6,8 million tons, that’s the same. We’ve corrected this typo.
Bourree
De vrijheid van meningsuiting is niet absoluut en kent beperkingen om de rechten en de veiligheid van anderen te waarborgen. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen vrijheid van meningsuiting en het voorkomen van schade aan anderen. Zo is het voor mij ook met de vliegindustrie. Vliegenden, arm of rijk, dat maakt niet uit. Het overschrijden van de fatsoennormen en het bezorgen van extreme overlast in de nacht en boven woonwijken waar burgers geen kant op kunnen en worden vermorzeld door een economisch belang en onrecht. Als je de grenzen van fatsoen overschrijdt, pleeg je in mijn ogen bewust een misdrijf tegen omwonenden en zal de rechter bescherming moeten bieden omdat de politiek, de KLM en Schiphol al decennia niet willen luisteren en alleen maar oog hebben voor de schamele opbrengsten ten koste van omwonenden, schoolgaande kinderen en hardwerkende burgers. Meldingen worden structureel en al jarenlang genegeerd. Ze hebben ons bewust machteloos gemaakt in een uitzichtloze toekomst. En toch laten wij van ons horen omdat het ons recht is. Steun Schipholwatch!