Al dertig jaar is Frans Göbel huisarts in Aalsmeer. De overlast van vliegtuigen ervaart hij niet alleen zelf, maar ook in zijn spreekkamer in het centrum van het dorp. “Een deel van mijn patiënten is ziek door vliegherrie, daarvan ben ik overtuigd. En vaak zijn ze zich daar niet van bewust.”
“Er zijn wijken waar het altijd al heel erg was. Dan moest ik bij huisvisites het gesprek altijd wel vier of vijf keer onderbreken. In vredesnaam, hoe kun je hier wonen, dacht ik dan. Maar mensen wennen er aan. De laatste jaren, vooral na corona, is het in heel Aalsmeer heel erg. Ik heb hier een prachtige praktijk, maar geen airco en mijn spreekkamer ligt op de zonkant. In de zomer kan ik niet werken als ik het raam niet openzet, maar als ik het wel openzet, moet ik voortdurend het gesprek onderbreken. Bellen met het raam open gaat al helemaal niet.”
In overleg met collega’s en ook met de gemeente is de vliegoverlast een terugkerend thema. Zo was er onlangs een vergadering van medisch professionals in De Kwakel, dichtbij Aalsmeer. “Het was een warme dag, de deur stond open. Tegen de fysiotherapeut naast me zei ik: let op, ze komen om de minuut. Dat geloofde hij niet, hij dacht dat ze om de tweeënhalve minuut kwamen. Dus we gingen het opnemen en echt: om de 50 seconden. Je kunt hier geen normaal leven meer leiden.”
Gek van de vliegtuigen
“Een deel van mijn patiënten is ziek door vliegtuigoverlast, daarvan ben ik overtuigd. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat depressie, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, leer- en concentratieproblemen, ook bij kinderen, door vliegtuiglawaai veroorzaakt kunnen worden. Soms zeggen mensen het zelf: dokter, ik word gek van de vliegtuigen. Maar vaak zijn ze zich er niet bewust van dat hun hoge bloeddruk, depressie of slechte slapen veroorzaakt wordt door vliegherrie. Het is een langzaam proces, mensen wonen hier al heel lang, hebben het vaak niet eens door. Maar als je voortdurend geluid hoort, komt je lichaam in een constante arousal en krijgt het geen rust meer. Dat is heel ongezond.”
“Er is steeds meer aandacht voor het voorkomen van ziektes, maar vliegoverlast is een blinde vlek. De overheid beschermt mensen helemaal niet tegen geluidsoverlast en afvalstoffen en giffen, milieuoverlast. Mijn eigen gemeente Aalsmeer ook niet. Ze laten de boulevard aan de Westeinderplassen doodleuk aanleggen met geld van Schiphol. Met overal bordjes: mede mogelijk gemaakt door Schiphol. Nou, je wilt daar in de zomer nog geen minuut zitten. Maar als vlieglawaai de oorzaak is van de klachten van mijn patiënten, hoe kan ik dat dan wegnemen? Ik sta machteloos. Verhuizen lijkt de enige uitweg en er zijn dan ook steeds meer mensen in mijn praktijk die vluchten en zeggen: dokter, ik ga naar Drenthe of Friesland.”
Nooit meer in de tuin zitten
De gedachte aan verhuizen komt ook steeds vaker bij de huisarts zelf op, vooral in de zomer. “Ik heb een hartstikke mooie tuin, maar ik ga er niet meer voor mijn lol inzitten om de krant te lezen of mijn medische literatuur bij te houden. Me concentreren lukt gewoon niet. Binnenzitten met de schuifdeur open helpt niet, want ook daar hoor ik elke 50 seconden een vliegtuig. Dus ik ga steeds vaker weg. Laatst gingen we met de hond wandelen in het Amsterdamse Bos, maar na een tijdje vlucht je gewoon het bos uit. Het is niet te doen. In de zomer word ik vier of vijf keer per nacht wakker. Dat beïnvloedt mijn functioneren, ook als huisarts. Ik kan me slechter concentreren, heb een korter lontje, ben moe. Nu het weer kouder is, gaat het beter, maar het geluid en de vervuiling zijn er altijd.”
De arts heeft niet het idee dat er iemand is bij de overheid die wat doet met de meldingen op BAS of vliegherrie.nl. “Maar ik meld toch regelmatig, meestal een paar berichten direct na het opstaan, puur om stoom af te blazen na een slapeloze nacht. BAS is in mijn ogen pure greenwashing van Schiphol, waarmee ze denken te laten zien: kijk, mensen kunnen overlast melden, we hebben onze taak gedaan. Maar er verandert niets. Ik heb überhaupt niet het idee dat het opgelost gaat worden. Twee weken geleden maakte KLM flinke winstcijfers bekend en ze denken dat de prognose voor vliegen alleen maar weer gunstiger wordt. Dan denk ik: waar zijn we mee bezig?”
Sinds hij een kleindochter heeft, is Frans zich nog meer bewust van de negatieve gevolgen van vliegen. Hij was al nooit fan, maar hij ontkwam er in zijn tijd als roeier in de nationale selectie en deelnemer aan meerdere wereldkampioenschappen en twee Olympische Spelen niet aan.
Niet meer vliegen
“Ik ben altijd blijven roeien en deed vaak mee aan wedstrijden in Europa. Afgelopen weekend was er een leuke wedstrijd in Italië, donderdag heen en zondag terug. Ik had graag meegedaan, maar ik doe het niet meer. Ik vind het zo’n onzin om voor dat soort dingen heen en weer te vliegen, Gelukkig zien de meeste mensen in mijn omgeving vliegen ook steeds meer als een probleem. Maar als iemand uit mijn familie- of vriendenkring toch met het vliegtuig gaat, zeg ik daar wat van: lekker, kom je over mijn hoofd.”
“Mijn vrouw en dochter gaan in januari een weekendje met de trein naar Kopenhagen. Ze waren drie dagen bezig een reis te boeken. Als ik nu mijn telefoon pak heb ik over drie minuten een vliegticket naar Kopenhagen en veel goedkoper ook. Hoe kan het dat vliegen nog steeds goedkoper is dan reizen met de trein of de auto? Dat er geen belasting betaald wordt over kerosine is natuurlijk idioot. Waarom moet dit gesubsidieerd worden? Ik heb erover gedacht om naar de A12 demonstraties tegen deze fossiele subsidies te gaan, misschien doe ik dat volgend jaar als het nodig is.”
Het persoonlijke verhaal van Frans is het negende in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].
Geert
De reductie moet sustainable zijn, aldus de EU.
Waar is meneer Timmermans om ons te helpen die insteek van de EU te doen begrijpen, wellicht heeft hij naar die lange langzame weg van dichtbij gekeken. De gewone man die hoop kreeg uit het vonnis begrijpt er niets van. De stikstof regels komen ook uit Brussel, wellicht kan men er m.b.t het lawaai van vliegtuigen nog eens naar kijken, Duitsland moet van de EU meer aan het verkeerslawaai doen.
Het vliegtuiglawaai is buitenproportioneel en niet alleen iets wat hier speelt. Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf, Zurich, Parijs..om er maar een paar te noemen. Wachten op geluidsarme vliegtuigen is ons een worst voorhouden. Fluglarm is de zoekterm waarmee er een wereld voor u op kan gaan, het speelt overal.
Rien
Onbegrijpelijk dat er nu pas een huisarts opstaat die openlijk de geluisoverlast- en vervuilingsellende die Schiphol veroorzaakt aan de orde stelt.
Ik mag toch aannemen dat de Aalsmeerse huisartsen het de afgelopen decennia talloze keren hierover met elkaar gesproken hebben.
Maar zij hebben NOOIT een signaal afgegeven: hoe is dat mogelijk?
Zeer kwalijk!
Sven
Dat is NIET waar wat u schrijft! In de jaren 90 heeft huisarts H. van Kessel zich actief ingezet tégen Schiphol en samen met de GGD Amstelveen een onderzoek gedaan naar kanker in Aalsmeer Oost en alarm geslagen maar daar werd niets mee gedaan! https://aalsmeervandaag.nl/mensen/hoe-is-het-nu-met-hans-van-kessel
Manon
Dank dr Göbel voor uw artikel. Conclusie is dat Schiphol dus dubbel slecht is voor de economie. Die zogenaamde winstcijfers kloppen trouwens niet, want daar moet je eerst de subsidies vanaf trekken.
Maar huisartsen raken wel hun concentratie kwijt en kunnen minder functioneren. Dat geldt voor alle bewoners rondom Schiphol. Nog even en we zijn allen ziek en niet meer in staat om überhaupt een economie draaiende te houden. We moeten naar een groene economie!
Henk Visser
Bijzonder interessant en leerzaam eens het verhaal van een huisarts te horen. Dank dr. Göbel voor uw bijdrage. Zo herkenbaar. Een paar jaar terug heb ik voor de website van het SOS (Saense Onderwonenden Schiphol) uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van vliegherrie en fijnstof op het fysieke en psychische gestel van mensen.
https://www.sos-zaanstreek.nl/
Ik heb gesprekken gevoerd met de GGD, keuringsartsen, sociaal werkers. Vanuit hun beroepsmatige aandacht voor de casus is er begrip maar nooit werkelijke inleving. Men ziet de noodzaak van geluidschermen langs autowegen maar kan niet tot de mindset komen dit te extrapoleren naar vliegherrie. Ikzelf woon in Krommenie Noord in een wijk die pal (letterlijk) onder de Zwanenburgbaan route loopt waar de economische zilvervloot driekwart jaar overheen giert, 750 meter en soms lager.
Hoeveel onwetendheid, discrepantie in veronderstelling en advies niet gepredikt wordt tart elke beschrijving. Een keuringsarts op leeftijd adviseerde mij primair een kalmeringsmiddel, secundair bezoek aan een psycholoog. Ik zei hem dat dat de oorzaak niet wegneemt. Zijn antwoord: het kan wel het belevingsgevoel verminderen.
Dus onder invloed van drugs tot een halve zombie worden terwijl de fijnstof nog dagelijks tot in mijn longen doordringt. Fijn advies.
Daarnaast het bekende cliché om maar te verhuizen, zonder te vragen of mijn financiële situatie dat wel aankan. Zoals Dr. Göbel schrijft, “Er is steeds meer aandacht voor het voorkomen van ziektes, maar vliegoverlast is een blinde vlek. De overheid beschermt mensen helemaal niet tegen geluidsoverlast en afvalstoffen en giffen, milieuoverlast”
Wat moet ik met mijn vliegterreur klacht bij een huisarts?
In 2020 kwam staatssecretaris Paul Blokhuis (CU) met zijn gezondheidsplan, voortgekomen uit een RIVM onderzoek in 2018.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/25/staatssecretaris-blokhuis-met-gemeenten-aan-de-slag-voor-gezondheid
Roken, alcohol, meer bewegen in de natuur (onder een paraplu van verbrande kerosine), Nederland moet weer gezond worden. Geen woord over de overlast van de luchtvaart. De grote boosdoener die ook al in 2018 de landelijke media bereikte.
Terwijl Lammert van Raan (PvdD) in de kamer en diverse commissies met gedegen onderbouwing de problematiek van de geëxplodeerde luchtvaartgroei aan de kaak stelt, verzand de politiek in contradicties, met het plan Blokhuis als voorbeeld. Het is overheidsbeleid voor de bühne. Daar waar het economisch belang en de status van Nederland mondiaal is verzuild lijden anderhalf miljoen omwonenden rond Schiphol onder Collatoral Damage. Vertaald: bijkomende slachtoffers. Anders gezegd: de burgers die moeten bloeden voor de economische grootheidswaanzin die liberaal bewind ons al ruim 13 jaar oplegt. Illustrerend waar democratie verwordt tot een dictatuur van de meerderheid.
Josje
Het gebrek aan inzicht en begrip bij de medische wereld blijft mij ook verbazen. Ik vermoed dat veel medische professionals niet uit eigen ervaring weten hoe het is om onder een vliegroute wonen en/of in je wijde omgeving nauwelijks meer stilte en frisse lucht te kunnen vinden doordat er constant vliegtuigen overkomen. Ook is het van een huisarts of psycholoog vanuit hun opleiding nog wel te begrijpen dat men patienten wil helpen de situatie te managen door bijv. slaapmedicatie of betere omgang met stress. Immers, het is bekend dat mensen meer stress ervaren als ze zelf geen controle over hun leven hebben. Maar inmiddels is de situatie totaal uit de hand gelopen door de explosieve toename van het aantal vluchten, waardoor de frequentie en intensiteit van de overlast de grenzen van het acceptabele vaak ver overschrijdt. Het dicteert het leven van een grote groep mensen. Bovendien, van de individuele controle die in theorie mogelijk zou zijn door voorspelbaarheid van de overlast via o.a. betrouwbare informatie op BAS is vrijwel niets meer over. Informatie ontbreekt doodleuk of is onjuist, op het laatste moment worden ineens andere banen ingezet dan aangekondigd. Routes worden aangepast zoals het de luchtverkeersleiding uitkomt. (‘Ineens komen de vliegtuigen pal over ons dak’, zulke berichten zijn met regelmaat op Vliegherrie.nl te lezen.) Dit gebrek aan enig houvast is killing, bovenop de schade door geluidsstress en schadelijke stoffen.
Kortom, huisartsen, psychologen en andere medische professionals zoals longartsen moeten verder kijken dan hun standaard adviezen, serieus naar mensen luisteren en zich informeren over wat er echt aan de hand is. Zoals iemand anders op Vliegherrie.nl meldde die ook het advies had gekregen zijn/haar stress beter te managen: hier valt niet tegenop te mediteren. Wat zou het mooi zijn als medici zoals de arts van dit interview die zich wél bewust zijn van de impact van het vliegverkeer op hun patienten contact met elkaar zouden zoeken en samen een oproep zouden doen aan de overheid.
Maaike
Het frappante is dat als je met mensen praat over martelmethodes waarbij gevangen middels geluid uit hun slaap worden gehouden, iedereen ineens begrijpt hoe dat werkt en hoe bruut dat is. Maar als je zegt dat je wakker wordt van vliegtuigen, zit het ineens tussen je oren. Gekke wereld.
Mein
Dit dus…. De roep om hulp leidt tot een dubbele strijd.
Jan Barteld
Bij de verkiezingen vroeg ik waar ik op Schiphol, Tata of Shell kon stemmen om echt invloed uit te kunnen oefenen op het landsbestuur. Tja… zij hebben wel een stevige stem in de politiek wat betreft de uitvoering van beleid. BAS is net als wat wetenschappelijk onderzoek vaak is , een schaamlap voor de overheid en het bedrijfsleven. Ik geloof dat enkel burgerlijke ongehoorzaamheid, demonstraties, hongerstakingen, langdurige rechtszaken e.d. verandering teweeg kunnen brengen. Politici hebben er zelden belang bij, veelal uit angst voor voor links te worden aangezien en ze hebben er geen zin aan om bedreigd te worden…Mens-en-natuur komen voortdurend op de tweede plek of lager. Mogelijk zijn we er genetisch en auditief over tien generaties echt aan gewend wanneer de mensen die het lawaai hebben overleefd genetisch zijn aangepast aan de wensen van het bedrijfsleven en de aandeelhouders.
Blub
Hopelijk zijn we genetisch dan zo aangepast dat we flippers hebben en dichter bij de vis zijn gekomen. Want op deze (ecologische) voet doorgaan zal er zeker voor zorgen dat Nederland onder de zeespiegel verdwijnt.
Michelle
Het is vreselijk geworden afgelopen jaar. Wij wonen in de kwakel. Startende vliegtuigen vliegen mega laag over ons hoofd. Over onze wijk de oker. Was voorheen nooit zo erg en in zeker niet zo laag. Bas en gemeente Uithoorn zegt dat het altijd al zo is geweest. Nou nee woon hier al dik 10 jaar en nooit zo veel en lage vliegtuigen over het dak. Mega gedreun binnen en tuin zitten is al helemaal niet te doen. Iedereen heeft het erover. Wij thuis moeten zogenaamd ons hele huis verbouwen voor de stikstof /klimaat beleid. Warmtepomp, gasfornuis slecht voor de gezondheid. Laat mij niet lachen met deze onzin. Schiphol vliegt gewoon lekker door. Nog meer dan ooit. Mensen zijn het zat. Vroeg in de ochtend of in avond wordt verstoord. Dit is niet gezond of leefbaar. Ze zien ons liever nog vertrekken. Boeit ze niks. Geen vertrouwen in al die valse beloften van de gemeente, schiphol, bas , overheid. Ze drukken eigen agenda gewoon door. Het gaat immers om het geld en niet om de mensen….
HansB
Ik kan me voorstellen dat veel mensen uit bovenstaande huisartsenpraktijk niet alleen ziek worden van de vervuiling (in de ruimste zin van het woord) van hun leefmilieu maar vooral ziek worden om het feit dat hun belangen genegeerd worden, dat ze als mens ondergeschikt zijn aan de belangen van een industrie als Schiphol en dat de overheid, nota bene hun eigen overheid, deze gang van zaken faciliteert. Ik heb de overheid nog nooit horen zeggen: “Schiphol, alles goed en wel, maar de belangen van de omwonenden staan voorop”.
Mikkie
Moedige en goede huisarts. Er zouden veel meer artsen moeten reageren. Klachten en kwalen die gerelateerd zijn aan de voortdurende geluidsoverlast en vervuiling. En niet te vergeten de voortdurend verstoorde nachtrust van hun patiënten! Artsen sta op !
Geert
Een nieuwe boulevard in Aalsmeer door Schiphol aan laten leggen is zwijggeld van de Vliegmafia.
Er zijn meerdere gemeenten die geld aangeboden krijgen en accepteren voor dit soort en andere faciliteiten.
Laat ook je huis niet op kosten van deze mafia isoleren,je hebt niks meer te zeggen,laat je niet omkopen.
Vooruitdenken
SchipholWatch is de enige hoop voor de toekomst. Is het een idee om Geert Wilders uit te nodigen om een nachtje te komen logeren onder de rook van Schiphol? Hij komt om voor mensen die het slecht hebben. Toch staat in het partijprogramma van de PVV (pagina 39):
“De Nederlandse luchtvaart is onmisbaar voor ons vestigingsklimaat, onze economie, industrie, internationale handels- en exportpositie en versterkt de Nederlandse strategische autonomie. Mainport Schiphol is een prachtige luchthaven; daar zijn we trots op Schiphol mag dus blijven groeien. Nederlanders moeten ook betaalbaar kunnen blijven vliegen vanaf onze eigen Nederlandse luchthavens. Daarom schrappen we de vliegtaks.”
Rob
Wij zitten langs de preferente illegale Polderbaan en worden stapel gek hier. De kerosine lucht de herrie en de smerige fijn stof die we 24/7 inademen. Ze komen tegenwoordig om de 40 seconden voorbij doordat ze dichter op elkaar kunnen landen stijgen, we worden hier stapel gek. Het ergste vind ik nog dat na 23.00 ze geheel niet rustiger aan gaan doen maar nog tot zeker 24.00 vooral vracht vliegtuigen laten vertrekken. Het heeft dan ook geen enkele zin voor 00.30 naar bed te gaan want je wordt er uit gedonderd door de herrie. Gekmakend. En alsnog dan de slaap kan vatten wordt je nog 3 x gewekt door een blind ganger in de nacht en dan vanaf 5.00 weer volop de Transaviaatjes die vertrekken om de minuut.
Ik wil hier weg,
Ook de kaagbaan vertrekkend laten ze over spaarndam vliegen met een draai van 300 graden, stapel gek zijn ze bij lvnl
Hanneke
Assendelft. Nooit gedacht dat ik onder de vlieggoot zou wonen. 13 jaar geleden veel minder overlast. Nu heel erg. Ik heb hartkloppingen door sommige vliegtuigen die steeds meer en lager overvliegen. Iedere 1,5 minuut. Ik voel me machteloos. Ik moet wel verhuizen. Wegvluchten. Weer opnieuw beginnen. Als alleengaande. Groningen Drenthe? Ik zie er als een berg tegenop. Maar hier blijven in de herrie is geen optie. Dit is geen normaal bestaan. Het went niet. Echt niet.
Kafka
De huisarts keek er niet van op, mijn melding dat ik hartkloppingen heb op dagen dat er uren en uren achtereen over ons heen wordt gevlogen op 300 meter met 80-90 dB.
Het is nooit meer een hele dag stil. Soms 5 uren, meestal 17 uren continu terreur, iedere 50 à 90 seconden.
De helft van de (-k)lm vliegt leeg heen en weer. Dat is nog het ergste.
We betalen hieraan mee en vernielen zo onze eigen gezondheid met ons eigen geld.
Kafka.
Hugo van der Wees
De gemeente Aalsmeer zou, als belangrijke sponsor (!!) van de RVB, de Stichting Recht op Bescherming Vliegtuighinder, een rijtje woningen aan de Oosteinderweg beschikbaar moeten stellen en vervolgens de heer Van Oord, minister Halbers, KLM mevrouw Rinkeldekinkel en alle Benno Bakstenen van Nederland moeten uitdagen om daar een maandje gratis te komen wonen. Volgens mij is dat de enige methode om alle Schiphol voorstanders kennis te laten maken met de terreur die zij veroorzaken.
Bas (Heemskerk)
Ik ben zo blij met dit verhaal van een huisarts.
Mijn huisarts in Heemskerk heeft mij meerdere keren nasr een psycholoog gestuurd. Die zeiden niet van het bestaan te weten en niemand te kennen, en schreven medicijnen voor om rustig te worden. Ik werd een zombie en moest stoppen van familie.
Waarom moeten mensen naar hun huisarts gaan als ze last van vliegverkeer hebben?
Het was zelfs de politie waar ik aangifte wilde doen van geluidoverlast in de nacht, dat ik naar mijn huisarts moest.
Na jaren werd ik zo boos dat ik weer eens de politie belde midden in de nacht, ook overdag gebeld. Komen ze aan de deur bij ons gezin met de melding dat ik een bedreiging uit. Hebben ze een melding gemaakt van bedreiging en worden we apart ondervraagd. Later nog telefoon van veiligthuis. Mijn vrouw uitleggen dat er helemaal geen onveilige situatie thuis is en maar dat we helemaal gek worden van de vliegtuigen en zeker in de nacht. Na veel stress hierover en zelfs bang dat ze de kinderen zouden meenemen, hebben we tot heden niks gehoord. Ik vond het niet normaal, als zelfs de politie tegen je begint te keren als je niet kan slapen door vliegtuigen van de Polderbaan.
SK
Alternatief; een maand lang simultaan vliegtuiglawaai ‘doorprikken’ naar 1e en 2e Kamer. Zoals het in huis en buiten wordt ervaren. Kerosine lucht erbij en aan het einde van de week een uitdraai van de ingestelde (ultra)fijnstof, stikstofdepositie en overige kankerverwekkende luchtvaartuitstoot etc. meegeven. 1 op 1. Hoe lang zouden ze het volhouden.
Bourree
Naar de mening van veel politici zijn Schiphol en de KLM “de longen van de economie”. Hoestend en proestend gaan de kinderen hier met vingers in de oren et slaaptekort naar school. Alle fatsoenlijke normen worden elke minuut overschreden en er is vanuit de overheid geen enkele bescherming voor de burger. Uit recente nieuwsberichten en onderzoeken blijkt dat de luchtvaartactiviteiten rond Schiphol Airport verband houden met gezondheidsproblemen en milieuvervuiling. Een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) toonde aan dat mensen die in de buurt van Schiphol wonen regelmatig worden blootgesteld aan verhoogde concentraties ultrafijn stof, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen,
Op de pakjes voor de roker wordt verplicht gemeld: Roken is dodelijk. En wat blijkt: Vliegen ook! Een rechter zal de situatie moeten gaan veranderen. Wij hoesten en proesten nog even door….met de vingers in de oren. Wat een verdrietig land!
Wilfried
Schrijnend dat de gezondheid, milieu en luchtkwaliteit al vanaf dag 1 dat Schiphol bestaat, een ondergeschoven kindje is. Allemaal ten koste van eindeloze economische groei en korte termijn belangen voor de aandeelhouders. In alle krochten van de samenleving moet er eindelijk eens radicaal anders gedacht en dito gehandeld gaan worden.
HansB
Naast geluidsterreur vindt er ook emotionele terreur plaats. Zoals: er wordt gesuggereerd dat lawaai subjectief is, anders moet je maar in een hutje op de hei gaan wonen. Het staat iedereen vrij om in de omgeving van Schiphol te gaan wonen of niet (kortom, het is je eigen keuze). Je huis wordt kosteloos geïsoleerd (dus er is eigenlijk geen probleem). Elke bedrijvigheid zal enige overlast geven (je stelt je aan). Schiphol is van groot belang voor de Nederlandse economie (je bent dus een spelbreker). Het kan niet zo zijn dat vliegen alleen voor de elite is (je gunt je landgenoten geen “welverdiende” vakantie). Er wordt hard gewerkt aan innovatie en duurzaam vliegen (je bent conservatief, hebt geen vertrouwen in de techniek, in de toekomst).
Gerrie
Helaas is verhuizen der énige oplossing tegen deze ondraaglijke vliegherrie. Echter is dat niet voor iedereen mogelijk helaas.
Maaike
Deels herkenbaar. Waar ik woonde hadden we ook overlast, maar niet in de mate als in Aalsmeer. Toch was ook ik continu moe. En de tv moest op sommige dagen harder om het te kunnen verstaan (terwijl alle ramen dicht zaten nota bene). In de tuin zitten was sommige dagen ook niet leuk, dus hup, maar weer naar binnen.
We zijn inmiddels verhuisd. En ook al wist ik dat ik last had van Schiphol, pas nu merk ik hoe belangrijk rust is.
Maar ik vrees dat er pas wat aan de overlast gaat gebeuren als de rechter besluit dat dat nodig is (ik duim voor 30 januari). Of anders moet er misschien gewoon dagelijks geluidsopnames van de overlast zoals in Aalsmeer bij de Tweede Kamer door de speakers schallen. Kunnen ze het eens aan den lijve ervaren wat 80dB elke 50 seconden met je doet.
B. van Marlen
‘De overheid beschermt mensen helemaal niet tegen geluidsoverlast en afvalstoffen en gif en, milieuoverlast.’ Dit is nu precies wat ik al jaren schrijf en zeg. Het is werkelijk crimineel en de luchtvaartwetten laten dit toe met de te hoge geluidsnormen. En dan komt die zak van een Wilders nog met het bevorderen van nog meer groei voor ‘onze nationale trots’, wat door de luchtvaarttrollen stevig wordt omarmd. Dit soort politici hoort (alweer!) voor de rechter te verschijnen. En dan naar Drenthe of Friesland gaan is ook riskant, want daar heb je weer de JSF met een enorme bak herrie.
Voor een sportwedstrijdje heen en weer vliegen moet ook niet meer kunnen!
Krimp is de enige echte oplossing! Leest onze nieuwe vrind Van Oord ook mee? Ik mag het hopen.
Jan Steensma
De enige oplossing is verhuizen, na mijn pensioen ben ik naar Emmeloord verhuisd niet alleen vanwege Schiphol maar ook voor Tata, en de A9 die binnen loopafstand van ons huis lag.
De lucht was zeer ongezond in Velserbroek.
Zolang de mensen in het kabinet het voor het zeggen hebben zullen ze geen aandacht besteden aan de burgers die last ondervinden van de zware industrie.
Het kabinet heeft geen oog voor klimaatverandering, alleen om inkomsten genereren ondanks dat het besef door dringt dat oude waarden er niet meer toe doen.