Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetten & regels

Burgers vragen Europa bescherming tegen vlieglawaai te herstellen

vliegtuig tussen gebouwen

foto: 12659751 via Pixabay

4.7
(200)

Samen met drie andere bewonersorganisaties stapt SchipholWatch naar de Europese Commissie met het verzoek Nederland af te helpen van de dubbele boekhouding voor vlieglawaai, zodat een betere bescherming van de leefomgeving kan worden geboden.

Deel op XDeel op Linkedin

Vorig jaar maart schreven we dat er grote onnauwkeurigheden zitten in de geluidsberekeningen die Nederland gebruikt om de overlast van het vliegverkeer in kaart te brengen. Voor intern gebruik hanteert ons land een rekenwijze die de vliegindustrie veel meer ‘geluidsruimte’ oplevert dan volgens de Europese wet is toegestaan.

De manco’s in de berekeningen werden ontdekt door deskundige Piet Wiers. Hij toonde aan dat een opeenstapeling van fouten en onvolkomenheden leidt tot een veel te rooskleurige afspiegeling van de werkelijke situatie.

Onnauwkeurige, verouderde of incomplete invoergegevens in de berekeningen voor intern gebruik leiden tot grote fouten in de resultaten, steeds ten gunste van de vliegindustrie.

Grote afwijkingen met de praktijk
In de publiciteit schermt het ministerie van Infrastructuur (I&W) veelvuldig met de ‘Europese standaard’ rekenmethode Doc29, maar de praktische invulling wijkt sterk af van wat door Europa is bepaald. Zo eist de EC dat invoerwaarden maximaal twee decibel mogen afwijken van de gemeten werkelijkheid.

De Nederlandse invoerwaarden blijken echter veel verder van de praktijk af te liggen: van minus 8 decibel tot maar liefst 23 decibel extra lawaai. Iedere 3 decibel is een verdubbeling van het geluid, maar iedere 10 decibel wordt door mensen ervaren als een verdubbeling.

De door I&W gebruikte cijfers kunnen dus zomaar vier keer minder herrie voorspellen dan omwonenden te horen krijgen. De rekenkundige geluidssterkte wordt hiermee ruim 125 keer onderschat (twee tot de macht zeven, er zitten ruim zeven keer 3 dB in de 23 eerdergenoemde decibellen).

Wegrekenen
De Europese Commissie schrijft voor dat voor de berekeningen de werkelijk gevlogen routes moeten worden gebruikt, maar ook dat weigert ons land. In plaats daarvan gebruikt Schiphol gestandaardiseerde, theoretische profielen die in de praktijk sterk afwijken van de gevlogen routes en geen rekening houden met bijvoorbeeld intersectiestarts, waarmee veel extra en onnodige overlast wordt veroorzaakt.

Weliswaar staat de EC deze onnauwkeurige rekenwijze toe, maar slechts als het onevenredig duur of omslachtig zou zijn om de echte routes te bepalen en vast te leggen. Terwijl de luchtverkeersleiding de routes al meer dan tien jaar vastlegt verzuimt I&W deze gegevens te gebruiken. Daarmee voldoet I&W niet aan de rekenvoorschriften en komen de geluidscontouren gunstiger uit (voor de luchtvaartsector).

De lijst gaat nog even door. Zo gebruikt I&W onnodig verouderde woningbestanden, waardoor het totaal aantal gehinderden en slaapverstoorden op papier lager uitvalt, gebruikt het een veel te grof raster van rekenpunten en rekent het mensen buiten de 48 decibel-contour niet mee, terwijl juist daar de meeste gehinderden wonen.

De meeste gehinderden wonen in de 45 tot 50 dB-contouren, maar Nederland rekent deze mensen niet mee (illustratie: RIVM)

Geen individuele bescherming
Door de Nederlandse werkwijze kan de bescherming van de burger niet voldoende worden gegarandeerd. Er is geen sprake van bescherming van het individu, maar van groepsbescherming. Zo ontstaat het waterbedeffect waar Schiphol dankbaar gebruik van maakt. Meer herrie in bijvoorbeeld Castricum kan het compenseren met minder herrie in Uithoorn. Of omgekeerd natuurlijk.

De Nederlandse regels leidden onlangs al tot grote onrust onder omwonenden toen een groep van enkele duizenden burgers een schadevergoeding kreeg van minister Mark Harbers (I&W), maar vele directe buren niet. Woont iemand vlakbij een ‘handhavingspunt’ met een berekende overschrijding, had deze persoon recht op de vergoeding, maar mensen die een paar honderd meter verderop wonen, kregen helemaal niets.

Alle onnauwkeurigheden samen zorgen ervoor dat er veel meer ‘geluidsruimte’ op papier is gecreëerd dan volgens Europese regelgeving toegestaan is en dan aan de EC wordt gerapporteerd. Dat leidt ertoe dat de Commissie geen goed beeld krijgt van de werkelijke situatie en dat het Europese beleid wordt gebaseerd op foute informatie.

Klacht inbreuk Europese wetgeving
Deskundige Wiers verzoekt nu samen met SchipholWatch, de vereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan, de kerngroep Stop4deroute en de Samenwerkende Actiegroep Tegen Laagvliegen (SATL) aan de Europese Commissie om Nederland weer op het rechte spoor te zetten.

Dit gebeurt in de vorm van een ‘klacht wegens inbreuk op de EU-wetgeving’, de enige vorm van klachten die de Europese Commissie in behandeling neemt.

Ook vragen we de Commissie om de dubbele boekhouding van I&W – één rapportage voor de EU en eentje voor intern gebruik – af te schaffen en de strengere Europese regels voor de bescherming van burgers af te dwingen. Wordt vervolgd zo gauw we het antwoord van de EC binnen hebben.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 200

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Anton

    Beste mensen deze maand mogen we weer stemmen. Stem aub op een partij die ook de zorgen van bewoners die deze afschuwelijke herrie dagelijks ervaren, willen verlichten. Verwacht er niet teveel van, maar je geeft tenminste een signaal af. Alle beetjes helpen (Hoop ik)

    12
  2. dick

    super actie.
    Inmiddels is het onder de Aalsmeerbaan een onleefbare situatie geworden ,

    ● Van 09:20 tot 11:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
    ● Van 11:00 tot 11:40: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
    ● Van 11:40 tot 12:40: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
    ● Van 12:40 tot 13:20: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);*
    ● Van 13:20 tot 14:20: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
    ● Van 14:20 tot 15:20: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
    ● Van 15:20 tot 16:00: Landen Zwanenburgbaan (18C) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);

    Dit is tegenwoordig dagelijkse kost , dag in en dag uit … 85DB minimaal op 500/600 meter hoogte , dit is natuurlijk je reinste terreur.

    dus van 9.20 -16.00 uur = 6 .40 uur totaal
    INZET Aalsmeerbaan = 4.40 uur totaal

    secundaire baan ??? wat een waanzin

    14
  3. Marcel

    wat een goede actie!

    10
  4. Haes

    @ winny lieverst:
    uw vlucht voor schiphol staat niet op zichzelf… wij zijn dertig jaar geleden ook gevlucht… 50 km naar het noorden. Toen voldoende voor rust maar inmiddels allang weer ingehaald door schiphol. Grote kans dat dat u ook gaat overkomen… vele anderen gingen u al voor en zullen nog volgen als deze criminele overheids-en schipholbende tenminste geen halt wordt toegeroepen. De burger is voor hen gewoon vogelvrij! Ik mag hopen dat deze klacht bij de EC eindelijk eens leidt tot rechtsstatelijk fatsoen.

    26
    • Sjors

      Wij zijn in 2006 naar de Veluwe gevlucht. Nu hangt Lelystad met zijn laagvliegroutes als een zwaard van Damocles boven ons hoofd. Je bent nergens veilig. Ook hier merk je dat er veel lager gevlogen wordt dan voorheen. Ik meen dat de gemeente Apeldoorn daar zelfs een onderzoek naar heeft laten doen. Door to70. Uitkomst: niets aan de hand.

      9
      • JAN Rooijakkers

        To70 is meestal de spreekbuis van het Ministerie resp. de vliegindustrie, zoals we helaas hebben vastgesteld.

        6
    • Help

      We zijn uit Amsterdam naar de Utrechtse heuvelrug verhuisd om van de herrie af te komen. Maar ook hier nu steeds meer vluchten en straks de 4e aanvliegroute. Dit gaat toch helemaal nergens meer over. Wanneer houdt het op?

      2
  5. rrustema

    “Altijd van je af, van je af, nooit naar je toe” is het advies van Kreatief met Kurk dat de luchtvaartindustrie toch nauwkeurig over heeft genomen.

    13
  6. Esther

    Heel blij met jullie concrete acties als deze, informatievergaring en informatievoorziening! Gedoneerd & hoop dat jullie veel donaties ontvangen zodat jullie je werk kunnen blijven doen en ook rechtzaken als deze kunnen bekostigen.

    24
  7. Bas van den Born

    Tot 22 nov kan een ieder een zienswijze indienen tegen de nieuwe normen geluid, probeer de jaargemiddelde er maar af te krijgen.
    Zolang Lden met jaargemiddelden er in staat worden alle pieken weggewerkt
    ( stille momenten of dagen)
    Woon naast een kerk, je wordt ieder uur wakker, maar de ander 58 min zijn het stil. Dat mag volgens de huidige wet en toekomstige wet..
    In Belgie heeft het advies buro Arcadis het jaargemiddelde er uit gehaald
    In Nederland niet
    Kom klim in de pen

    23
    • Werner

      Wat en waar precies kun je een reactie indienen?

      4
      • Fokko

        https://www.internetconsultatie.nl/wetswijziging_maatschappelijke_raad_schiphol/b1

        Het gaat om deze consultatie.
        De wet luchtvaart wordt aangepast en wel zodanig, dat er een grondslag wordt gecreëerd voor het experimenteren met de geluidsnormen, mits de MRS hiermee akkoord gaat.
        Ook staat er dat de samenstelling van de MRS moet bestaan uit 10 burgervertegenwoordigers en 5 vertegenwoordigers van andere stakeholders, voornamelijk de luchtvaartlobby.

        Het blijft toch te idioot voor woorden dat de Wet luchtvaart aangepast gaat worden, waarbij er onder het mom van een experiment om geluidshinder te faciliteren, meer vliegbewegingen kunnen worden gefaciliteerd.

        Het is de omgekeerde wereld en de overheid doet vrolijk mee met het Schiphollen.

        13
  8. Heijnis

    Ach als ik over geluidsoverlast klaag bij BAS weet ik het antwoord eigelijk al, zoals :“Het is toch logisch als je bij Schiphol woont, of over de hoogte metingen van flightradar 24 zegt men dat ze het bij flightradar echt niet weten, de hoogte van Flightradar moet minimaal verhoogd worden met de luchtdruk en over vliegtuig herrie bagalaliseert men met nietszeggende antwoorden.

    14
  9. B. van Marlen

    Dit is inderdaad en heel goed een heel nodig initiatief! Hulde aan deze bewonersorganisaties. Het klopt, dat een verdubbeling van geluidsintensiteit (in W/m2) overeenkomt met een toename van 3 dB(A). Tevens dat men bij een verschil van 10 dB(A) men ongeveer een verdubbeling van geluid ervaart, maar een toename van 3 dB(A) is nauwelijks hoorbaar. De geluidsmaten Lden en Lnight zijn cumulatieve maten over een heel jaar, en 45 dB(A) Lden is absoluut niet hetzelfde als 45 dB(A) piekwaarde. Binnen Lden kunnen veel hogere piekwaarden voorkomen. Men wordt ook niet wakker van gemiddelden. De WHO heeft de aanbevelingen van maximaal 45 dB(A) Lden en 40 dB(A) Lnight niet voor niets gedaan en zelfs bij deze waarden zijn er nog ca. 10% ernstig gehinderden.

    Het is zonder meer duidelijk dat een heel groot gebied in dit land feitelijk een ongezonde hoeveel-heid herrie krijgt te verduren, en de luchtvaartsector bagatelliseert dit voortdurend. Elke vermindering van piekwaarde (zgn. ‘stillere’ vliegtuigen) kunnen gemakkelijk (en zullen!) worden opgevuld door meer vliegbewegingen binnen dezelfde waarde van Lden en Lnight. Dit wordt er nooit bij gezegd. Ook niet dat men de herrie gaat concentreren over pechvolgels op vaste routes, die er vanaf 2025 moeten komen. Een schrijnend voorbeeld van ongelijke behandeling van burgers.

    Het luchtvaartdossier grossiert in schimmige werkwijzen, waarbij I&W en de sector als twee handen op een buik fungeren.

    Het wordt hoog nodig, dat aan deze praktijken voorgoed een einde wordt gemaakt. Om te beginnen door extra eisen te stellen aan geluidsemissies, bv. door Nmax50, een maximaal toelaatbaar aantal vliegtuigen over ons heen per etmaal die meer dan 50 dB(A) piekwaarde produceren.

    Samenvattend: de huidige luchtvaartwetten beschermen inwoners onvoldoende tegen geluidsoverlast en dienen nu aangepast te worden.

    58
  10. Fraude boekhouding en dB’s

    Wat een fantastisch initiatief van deze 4 bewonersorganisaties!
    Steeds vind ik het schokkend om te merken hoeveel creatief boekhouden er in het Schipholdossier door de eigen overheid gebeurt. Of eigenlijk is het niet creatief boekhouden als ik het zo allemaal lees, maar gewoon een fraude boekhouding met als gevolg grove mensenrechtenschendingen. En maar wijzen door onze overheid naar andere landen die mensenrechten schenden maar in eigen land flink huishouden. Stelselmatig en planmatig. Hopelijk wordt dit meedogenloze Schiphollen genadeloos afgestraft door de EC.

    Verder 1 puntje, jullie schrijven: “Iedere 3 decibel is een verdubbeling van het geluid, maar iedere 10 decibel wordt door mensen ervaren als een verdubbeling.”
    Volgens mij is iedere 10 decibel een vertienvoudiging van geluid. Dus bij 10 decibel is er volgens mij sprake van veel meer dan “wordt door mensen ervaren als een verdubbeling.”
    Het verschil in geluidsintensiteit bij de WHO norm van 44/45dB is dus enorm vergeleken met de dB’s die omwonenden te verwerken krijgen (75-105dB),

    28
    • Aanpassing

      WHO norm 40 en 45dB had er moeten staan

      11
    • Winny lieverst

      Wat ernstig is, is dat ze in Den Haag alleen maar gaan voor het grote gewin en niet voor de volksgezondheid. Ook Tatasteel , Chemours enz. zijn hier een goede voorbeelden van.

      30
  11. Winny lieverst

    De WHO adviseert lagere waarden aan decibels voor vliegverkeer. Deze waarden zullen beslist niet uit de lucht gegrepen zijn.

    Iedere keer als mevrouw Rintel in de media verschijnt geeft ze te kennen dat ze schonere en minder lawaaierige toestellen heeft besteld. Voor haar houdt dit in dat er meer gevlogen kan gaan worden en het blijft vooralsnog bij bestellen?

    25
  12. Bourree

    Hulde aan Piet Wiers! Het is eigenlijk diep triest dat omwonenden op deze manier hun extreme overlast aanhangig moeten maken bij de rechter en in Europa, omdat het bedrijf de betrokken bewoners en de politiek jarenlang ernstig misleid en bedriegt. Alle signalen uit de omgeving staan op rood. Negeren en bagatelliseren is het motto met daarnaast enge sprookjes over duurzaamheid die op geen enkele manier realistisch blijken te zijn. Het eeuwige gesjoemel ten koste van de gezonde en veilige leefomgeving van omwonenden zou reden moeten zijn om dit bedrijf per direct te sluiten. En dat…terwijl wij al jaren vragen om een fatsoenlijke oplossing. Sluiten was voor mij en vele anderen nooit een doel op zich. Maar ik heb mij bedacht. Tegen beter weten in de hele omgeving en de natuur vernietigen met gemanipuleerde cijfers…sluiten mag van mij! Dag leugenachtige en desinformatie verspreidende mw Rintel. Pak de trein naar heel heel heel ver weg!

    82
  13. Leon Adegeest

    Heel goed dat dit nu eens helemaal is uitgezocht en in de publiciteit komt. Alleen maar vriendelijk onderbouwd vragen aan IenW om de modellen te verbeteren, heeft tot nu toe veel te weinig opgeleverd.

    Heb in verschillende hoedanigheden de minister mogen adviseren over geluidsberekeningen (Bewonersdelagatie Lelystad, Contraexperrtise MER Schiphol, de ‘belevingsv(k)lucht’) maar nooit wilde de minister inhoudelijk ingaan op de aangetoonde afwijkingen tussen berekeningen en metingen. Daarbij uit de wind gehouden door ambtenaren, geadviseerd door de bekende meewerkende experts, die met de meest-onzinnige en ontwijkende antwoorden op Kamervragen kwamen.

    Hopelijk pakt de EC door en wordt dit stuk ongelijkheid snel opgelost.
    Dan zal ook blijken dat de groei van Schiphol van de laatste decennia nooit had kunnen plaatsvinden, als de Richtlijnen wel netjes waren geïmplementeerd.

    75
    • Jet

      Het geluid van de vliegtuigen is zo heftig en gaat door tot laat in de avond .
      er zijn mensen die ontzettend vroeg hun bed uit moeten dus ook vroeg naar bed gaan .
      kunnen door de herrie niet slapen , daardoor overdag vaak niet fit of komen moe thuis door slaap gebrek.
      over het milieu niet maar niet te praten , de vervuiling is ook vreselijk , wij ruiken de cerosine , vooral in de ochtend als de motoren aan gezet worden van de vliegtuigen .
      dus alles verminderen mag absoluut .

      32
  14. Maaike

    Top actie.
    En tegelijkertijd in triest. Schiphol en KLM hebben een vette lobby, een luisterend oor bij ministeries en regering, zitten aan tafel bij het miljoenenontbijt e.d. Omwonenden? Die moeten naar de rechter of naar de EC om gehoord te worden.

    55
  15. Oscar

    Beste SchipholWatch,

    Door dit soort acties/berichten/samenwerkingen doneer ik met liefde iedere keer een leuke bijdrage aan jullie organisatie.
    Wat doen jullie een goed werk voor al die ongehoorde mensen, die zelf iedere dag herrie horen!

    Chapeau en hulde!

    Oscar Neil.

    59
  16. Hans van Willenswaard

    Limmen is zoeen voorbeeld. Valt buiten de geluidscontoeren maar er komen wel 600 vliegtuigen over waarvan een fors gedeelte op 600 meter. Daarnaast zijn er veel woningen bijgebouwd, die vind je op de kaarten niet terug .

    32
    • Oscar

      Leiden idem dito. Staat zogenaamd niet op de kaart. Zelfs bezwaarschriften tegen de WOZ worden niet ontvankelijk verklaard door deze nepcontouren.

      28
      • Hans

        Goede actie, SW!! Hoe beoordelen jullie de kansen op succes in deze kwestie? Schiphol en verschillende autoriteiten hebben al eerder laten zien zich nergens iets van aan te trekken.

        15
      • Winny lieverst

        Tegenwoordig wordt er in de hypotheekakte opgenomen dat je niet kunt ageren tegen geluidhinder van vliegtuigen.

        De Polderbaan is buiten gebruik en wordt er meer gebruik gemaakt van de Buitenveldertbaan. Net vliegt er een een vliegtuig over de Noordoostpolder. Bij opening van Lelystad Airport krijgen we ze straks allemaal over. Een fijn vooruitzicht, helemaal als je de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan jaren geleden ontvlucht bent. Dit was o.m. een reden voor ons om te verhuizen.

        22

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate