Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

KLM verkiest achterhoedegevecht boven aanpassing aan veranderende marktomstandigheden

KLM-toestel aan de gate

foto: Jordy Muñoz via Unsplash

3.9
(212)

Voor corona was KLM het pareltje van de Franse holdingmaatschappij Air France-KLM (AFKL). Niet langer: aanhoudende personeelsproblemen, dure salarissen, technische mankementen en een krimpend Schiphol maken het bedrijf tot zorgenkindje. In plaats van zich aan te passen, gaat topvrouw Marjan Rintel een achterhoedegevecht aan.

Deel op XDeel op Linkedin

Rintel hoopt met wekelijkse jammerklachten in de haar gunstig gestemde media de politiek alsnog te bewegen haar bedrijf ongebreideld de ruimte te geven om meer overlast en vervuiling te veroorzaken. Nu zij daarin weinig succesvol blijkt – steeds meer partijen keren zich tegen groei van de luchtvaart – kiest ze voor het procederen tot aan de Hoge Raad tegen de krimp.

Daarbij mist zij iedere maatschappelijke antenne. Het sentiment is gedraaid en niet langer is het KLM die bepaalt wat er op Schiphol gebeurt. Burgers en overheid bepalen as we speak gezamenlijk nieuwe kaders om de schade aan leefomgeving, milieu en klimaat terug te dringen. Het bedrijf zal zich niet kunnen onttrekken aan democratisch opgestelde nieuwe regels.

KLM zal gevolgen ondervinden van het nieuwe beleid. Logisch, het doel van de politiek is de schade van de luchtvaart te beteugelen en dat betekent – bij gebrek aan haalbare alternatieven – minder vliegen. Voor iedere maatschappij, dus ook voor KLM. Daar kun je als bedrijf tegen vechten totdat je een ons weegt, beter is het je knopen te tellen en je aan te passen aan de nieuwe realiteit.

Liever het achterhoedegevecht
Niet KLM. Dat gaat liever een achterhoedegevecht aan met de politiek die het tanende draagvlak nog verder doet afbrokkelen. De firma heeft inmiddels de meeste goodwill wel verspeeld in Den Haag door zich eenzijdig te onttrekken aan gemaakte afspraken over de staatssteun en door met twee dozijn advocaten de Staat voor meerdere rechters te dagen.

En dat terwijl het bedrijf zich opmaakt om voor de zoveelste keer aan te kloppen voor extra staatssteun. Want nog steeds is het eigen vermogen van AFKL negatief. Het bedrijf is daarmee technisch gezien failliet, maar die situatie mag niet lang meer duren. Waarschijnlijk nog voor het einde van dit jaar moet er een oplossing komen.

Gezien de continu dalende aandelenkoers is dat niet eenvoudig. Het uitgeven van nieuwe aandelen om aan kapitaal te komen wordt complex, zo niet onmogelijk. Er zijn weinig beleggers te vinden die miljarden euro’s willen steken in een bedrijf dat in zijn geheel geen 3 miljard euro meer waard is.

Loyaliteitsprogramma verpatst
Om een deel van die geldnood te lenigen, besloot het management kroonjuweel Flying Blue uit handen te geven. Dit loyaliteitsprogramma vertegenwoordigt een waarde – volgens die deal – van maximaal anderhalf miljard euro.

AFKL mag dat bedrag bij het eigen vermogen optellen, maar heeft verder nauwelijks bedrijfsonderdelen die te verpatsen zijn. De meeste vliegtuigen zijn gehuurd, sommige bedrijfsonderdelen waren in eerdere penibele situaties al van de hand gedaan en nieuwe aandeelhouders staan niet in de rij om de dalende pennystocks van het bedrijf af te nemen.

Het is een lastige positie, vooral ontstaan doordat de firma te lang hoopte door te gaan op de oude weg van oneindige groei. Nu die groei heeft geleid tot een onhoudbare situatie op het gebied van CO2-uitstoot, leefbaarheid voor omwonenden en een nog steeds groeiende stikstofuitstoot – terwijl het hele land door die uitstoot op slot zit – ziet KLM geen andere uitweg meer dan het uithangen van de Calimero.

Onduidelijkheid komt van KLM
Duidelijkheid eist Rintel van de politiek, maar de enige die onduidelijkheid schept is KLM zelf met zijn procedures tegen de krimp van Schiphol. Voor de rest van Nederland is het glashelder: Schiphol zal binnen de grenzen van de wet moeten gaan opereren en dus minder overlast en vervuiling gaan veroorzaken.

Air France-KLM boekte in het derde kwartaal een omzet van 8,7 miljard euro en een operationele winst van 931 miljoen euro. De omzet van de Nederlandse tak kwam uit op 3,4 miljard euro. Om de winstgevendheid te verbeteren, werd vandaag een besparingsprogramma van 700 miljoen euro aangekondigd. Gisteravond sloot de holding een deal waarbij het loyaliteitsprogramma Flying Blue definitief uit handen wordt gegeven in ruil voor extra eigen vermogen van maximaal anderhalf miljard euro.

De kwartaalcijfers die de onderneming vandaag met veel tamtam presenteerde, zien er op het eerste oog gezond uit, maar KLM is samen met Transavia verworden tot het zorgenkindje van chief executive officer Ben Smith. Hij is inmiddels op zoek naar lucratiever investeringen als het Scandinavische SAS en het Portugese Tap Air. Smith ziet de realiteit onder ogen en heeft publiekelijk toegegeven dat KLM best kan krimpen.

Staatsagent had toch gelijk
Zelfs de doorgaans KLM-gezinde luchtvaartjournalist van De Telegraaf komt in een vandaag verschenen analyse tot de conclusie dat het verdienmodel van de firma niet langer houdbaar is en dat de – vooral zelfgecreëerde – problemen zich opstapelen.

Met het nu aangekondigde besparingsprogramma ter hoogte van 700 miljoen euro geeft het management staatsagent dr Jeroen Kremers achteraf alsnog gelijk. Zijn voorstellen werden door velen binnen KLM – en met name door piloten op sociale media die nauwelijks opleiding en ervaring hebben in bedrijfsvoering – voor rotte vis uitgemaakt.

Maar de zeer ervaren staatsagent blijkt nu honderd procent gelijk te hebben gehad, met als gevolg dat er alsnog structureel bezuinigd moet worden binnen de wereld van Peter Stuyvesant. Dat wordt niet makkelijk, temeer omdat het toch al prima beloonde vliegende personeel zich in de tussentijd heeft weten te voorzien van een nieuwe ronde van forse salarisverhogingen. Kremers waarschuwde KLM eerder rekening te houden met de krimp van Schiphol, een advies dat toen arrogant in de wind werd geslagen.

Rintel heeft niet veel opties meer over. Ondanks de op het oog mooie winstcijfers stapelen de interne problemen zich op, gaat de krimp van Schiphol gewoon door en koerst het aandeel gestaag richting het zuiden. De topvrouw moet oppassen niet Ajax-trainer Maurice Steijn achterna te gaan.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 3.9 / 5. Aantal stemmen: 212

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rob

    Vandaag Rintel op bezoek bij WNL. En daar kwam zij makkelijk weg door kritiekloze interviewer. Wat voorbeelden:

    * Wijzen op vervoer van vaccins. Alsof Schiphol niet heel fors kan krimpen met behoud van essentiele vluchten
    * Bij een overstaptaks zouden overstappers zich verplaatsen naar het buitenland en daardoor geen winst voor het klimaat. Onjuist CE Delft heeft onderzocht dat 40% van die overstappers niet of direct vliegt met winst voor het klimaat .
    * Overstappers nodig voor verbinding met New York. Onzin. Voor de grote economische centra is er voldoende vraag vanuit de thuismarkt voor een direct verbinding. Nederland heeft niets aan de zoveelste vlucht naar New York of een directe vlucht naar een exotische vakantiebestemming gevuld met overstappers
    * Wij betalen al veel belasting. Onzin. Bij deze berekeningen telt de KLM de kosten van Schiphol als belasting.
    * Wij willen wel zaken als een kerosine heffing op Europees niveau. Realiteit, dar lobby de KLM tegen heffingen.
    * Overheid zou luchtvaart moeten steunen bij investeringen in verduurzaming. Ticket tax moet terug nar de luchtvaart. Onzin, ticket tax is een vervanging voor niet betalen BTW. BTW in andere sectoren gaan ook niet terug naar de sector zelf
    * Overheid zou moeten investeren in NoordZuid lijn naar Schiphol om korte vluchten te vervangen door trein. Onzin. Verbindingen van Nederland naar Europese steden hoeven niet via Schiphol. Dat is alleen maar het onnodige overstapmodel van KLM in stand te houden

    19
  2. Lenie

    Bij de opening van de treinverbinding Amsterdam-Londen (een paar jaar terug) bleek de prijs voor het treinkaartje hoger dan voor een gesubsidieerd vliegticket. “Waarom krijgt het spoor geen subsidie, zoals de luchtvaart”, werd aan oud-minister Cora van Nieuwenhuizen gevraagd. “Ze hebben daar een goed businessplan”, was haar antwoord. (K)lm bedelt nu weer om geld, maar kan het vast wel redden zonder subsidie, dankzij hun uitstekende businessplan.

    20
  3. Roland

    Wat een rare bewustwording voor mij in de tegenstelling van dit (trouwens opnieuw prima en goed onderbouwde) artikel en wat je in de media leest vandaag, namelijk aan de ene kant dit en aan de anderen kant alleen maar gejuich en feeststemming … De “megawinst “ weer verdiend ten kosten van onze gezondheid en leefplezier, terwijl juist bijna geen belasting wordt afgedragen aan de maatschappij en de staat (kerosine), NUL rekening houdend met klimaatproblemen, geluidsoverlast en giftige uitstoot, en -zoals ik nu lees- ook geen terugbetaling van de (ongetwijfeld onterechte) staatssteun? Hoe kan dit, met “megawinsten “?
    Als wat voor asociaal klotebedrijf presenteert zich de “vooralsnog “ Koninklijke Blauwe Fabel toch weer keer op keer – walgelijk! Meer dan tijd voor kentering!

    43
  4. Rob

    Klm en Transavia volgend jaar failliet. Wat een opluchting zou dit zijn voor Nederland, verlost van het overlast gevende zorgen kindje.
    Hadden ze bij het laatste staats infuus al moeten laten gebeuren, dan hadden de piloten nu niet zo’n grote mond gehad en had er een doorstart gemaakt kunnen worden met een winstgevender model. Namelijk weg met de hub functie, een nachtsluiting en het aannemen van wel willende piloten die niet op een grote roze wolk leven en alleen maar denken aan de eigen zakken vullen.
    Routes openen die winstgevend zijn en niet denken dat we op dit kleine stukje Nederland de hele wereld laten samen komen met onzinnige vliegende ophaal taxi’s om ze van hier weer te verdelen. Zo’n hub functie hoort geheel niet in een druk bevolkt gebied te liggen, als deze al nodig zou zijn doe je dat op een plek waar niemand gestoord wordt door deze bewegingen, de geluidsoverlast en kanker verwekkende fijnstof uitstoot die deze hub functie over de samenleving uitstort.
    Iedereen die denkt dat Nederland in de drukke randstad meer dan 250000 vliegbewegingen aan kan heeft een bord voor z’n kop.
    De gehele luchtvaart, lvnl, ienw, Schiphol, bas, klm en consorten weten dat ze fout zitten en blijven maar bij het standpunt dat alleen groei de mogelijkheden geven om stiller zuiniger en minder smerig te worden. Ook het steeds weer terug komen op de melders bij bas die 30000 meldingen per jaar doen en er dus relatief weinig melders zouden zijn is de feiten verdraaien.
    Melders doen dit niet meer bij bas omdat je een geautomatiseerd berichtje terug krijgt waarin in het kort staat dat alles volgens de regeltjes gebeurd en je niet moet zeuren, want dat heeft nl geen enkele zin.
    Door de jaren lange leugens is ieder weldenkend mens ze meer dan zat geworden. Ondanks alle lobby clubjes, de yteke de jongs de Bennie baksteens en vele Haagse rakkers die ze op elk mogelijke manier proberen te promoten en er altijd bij zeggen dat het beter gaat worden en Nederland niet zonder klm kan.
    Luchtvaart = liegen + bedriegen en dat kunstje zijn we inmiddels meer dan zat

    73
  5. ALMMJ

    Dat deze figuren zoals Rinteldetintel niet begrijpen, dat ze uitlokkend bezig zijn. Niemand zit toch te wachten op een volgend “Baudetje” of erger! Stop met het tergen en ziekmaken van omwonenden!!! Ga is achter je oren krabben en gebruik de hersencellen eens voor iets goeds. We willen een betere leefomgeving en ook een betere luchtvaart. Pas je verdienmodel aan naar iets goeds.

    26
  6. LTM en nieuwe kaders

    Rintel zou juist met haar kennis de klm kunnen omvormen tot LTM, oftewel Lucht en Trein Maatschappij. De vluchten tot 750km vervangen door de trein, aanpassen naar daar waar de toekomst zit en zuinig omgaan met het CO2 en stikstof budget.

    Zoals SW zegt “Burgers en overheid bepalen as we speak gezamenlijk nieuwe kaders om de schade aan leefomgeving, milieu en klimaat terug te dringen.” Dat is de realiteit waarin we terecht gekomen zijn in de wereld. Elke politicus en elke CEO van een bedrijf zou z’n dagelijkse beslissingen hieraan moeten toetsen.

    37
    • Bastiaan

      Genieten hoe dit gigantisch overlast gevende bedrijf zijn eigen ondergang op arrogante wijze creëert. 🙂

      8
  7. Rob

    Lachwekkend is het ook het interview van Ben Smith in het Parool. Er zou in scandinavie meer oog zijn voor de luchtvaart.

    https://www.parool.nl/nederland/krimp-schiphol-drijft-air-france-klm-naar-scandinavie-de-overheid-daar-heeft-wel-oog-voor-het-belang-van-luchtvaart~bc3ebe24/

    Realiteit is dat ze in scandinavie (heel verstandig) SAS failliet hebben laten gaan en via een doorstart niet de rekening hebben neergelegd bij de belastingbetaler. Verder worden op vliegveld Kopenhagen de platform medewerkers wel beschermd maar dit gebeurt niet op Schiphol omdat dit ten koste zou gaan van de capaciteit en efficiency. In Stockholm is er een vliegroute met een bocht om een ziekenhuis heengelegd, bij Schiphol wordt er alles aangedaan om KLM te faciliteren en wordt er laag over de woonwijken gevlogen. Bij Kopenhagen zijn de vliegroutes over zee omdat het vliegveld is aangelegd op een schiereiland. De reacties van KLM zijn heel erg van een oververwend kind dat is een keer niet zijn zin krijgt.

    76
    • Kokervisie omgevingsbewustzijn

      Schiphol en KLM houden wel rekening met hun omgeving hoor. Ze vliegen namelijk om Den Haag heen. Maar daar houdt hun inlevingsvermogen met eigenbelang wel op.

      39

Geef een reactie

Translate