Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

‘KLM in gevaar omdat bestuur geen rekening houdt met krimp Schiphol’

KLM vliegtuig

foto: jacqueline macou via Pixabay

2.5
(565)

Ziet u ze ook wel eens – op straat of in het OV? Van die KLM-ers die zich opgewekt richting Schiphol begeven of juist afgepeigerd weer terugkeren met een jetlag? Bedenk dan volgende keer dat ieder van hun banen de samenleving een kwart miljoen euro heeft gekost.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit de vierde rapportage van staatsagent Jeroen Kremers. Hij werd door de regering aangesteld om KLM in de gaten te houden nadat het bedrijf toegang had gekregen tot in totaal 6,8 miljard euro belastinggeld en nadat het kabinet bijna een miljard euro extra had gestoken in aandelen.

bron: staatsagent Jeroen Kremers

Het geld was broodnodig om de vliegtuigexploitant van een zeker faillissement te redden. Bijna twee miljard euro aan NOW-steun kreeg KLM om de salarissen te kunnen doorbetalen, anderhalf miljard euro aan uitstel van loonbelasting, een overheidslening van nog eens een miljard euro en 90 procent staatsgarantie op ‘commerciële’ leningen bij banken – zonder die garantie durfde toen geen bank geld uit te lenen aan KLM.

Het miljard aan aandelen vloeide niet rechtstreeks naar KLM toe, maar moest wel worden opgehoest door alle Nederlanders samen. Inmiddels is de koers van de firma zo diep gezakt dat van die investering nog maar nauwelijks 10 procent over is. 650 miljoen euro verdampte op de internationale aandelenbeurzen als gevolg van de financiële malaise bij KLM en moederbedrijf Air France.

illustratie: Google 24 februari 2023 rond het middaguur

Zelfs op dit moment, na de presentatie van redelijke jaarcijfers, hebben beleggers nauwelijks vertrouwen in de toekomst van KLM. Vandaag is een aandeel AFKLM te koop voor 1 euro 80. De waarde van het totale bedrijf komt daarmee maar net boven de 4 miljard euro uit.

Loonsteun tot wel vier keer jaarsalaris
Met al dit geld wist de overheid KLM voor een bankroet te behoeden, maar per baan die zo gered werd gaat het om een bizar hoog bedrag. Voor de goede orde, de laagst gewaardeerde KLM-medewerkers, zoals sommige bagagemedewerkers, verdienen fulltime nog geen 20.000 euro bruto per jaar.

Alleen de NOW-steun komt al neer op 70.000 euro per medewerker, zo meldt de staatsagent. KLM kon met die steun dus niet alleen het salaris tijdens de corona-pandemie van de bagagemedewerkers betalen, maar ook de lonen over de jaren erna. Met gratis personeel is het niet zo vreemd dat KLM vorige week in staat bleek aardige winstcijfers te produceren.

Iedere weldenkende directie zou de regering op de blote knietjes hebben bedankt voor zo’n riante steunregeling. Maar niet de bazen van KLM. Terwijl de inkt van de steuncontracten nog nauwelijks was opgedroogd, bleek het bedrijf alweer te zinnen op manieren om onder de gemaakte afspraken uit te komen, zo blijkt uit de rapportage van Kremers.

Balans KLM gevaarlijke puinhoop
Een deel van die afspraken werd gemaakt met het oog op KLM’s eigen bestwil. De coronacrisis heeft van de financiële balans van het bedrijf een gevaarlijke puinhoop gemaakt. Zonder de garanties van de overheid zou er geen leverancier meer enig product aan KLM hebben geleverd zonder vooruitbetaling van de factuur. De schulden torenen ver uit boven de bezittingen en het bedrijf is nog steeds technisch failliet.

Om de verhoudingen op de balans te herstellen, moet KLM fors besparen op de kosten, zo werd afgesproken. Dat is een tijdje goed gegaan, maar Kremers ziet de kosten nu alweer gierend uit de hand lopen. Dit jaar wordt er een kwart miljard euro te weinig bespaard, oplopend naar structureel bijna een half miljard euro per jaar vanaf 2025.

Dat geld is hard nodig om weer gezond te worden en om toekomstige tegenslagen het hoofd te kunnen bieden. Want dat die tegenslagen komen, staat vast. Dat blijkt wel uit de geschiedenis van KLM (lees het boek De Blauwe Fabel van onderzoeksjournalist Ties Joosten), maar kan ook worden afgeleid uit actuele maatschappelijke ontwikkelingen.

Geen rekening houden met krimp Schiphol
Wat blijkt? KLM houdt volgens de staatsagent tot op de dag van vandaag géén rekening met de door minister Mark Harbers aangekondigde krimp van Schiphol. In de plannen van KLM is het nog steeds “meer van hetzelfde” ondanks dat de krimp al bijna een jaar bekend is. Directeur Marianne Rintel, afkomstig van de Spoorwegen, steekt het elegante hoofd in het zand en doet alsof er niets aan de hand is, terwijl deze krimp KLM midscheeps zal raken als grootste gebruiker van Schiphol.

Met het vliegbedrijf werd destijds ook afgesproken dat de medewerkers moesten bijdragen aan de heling van het bedrijf door loon of salaris in te leveren. Daarbij zouden de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.

Bij KLM is dit volledig verkeerd uitgepakt. Weliswaar heeft de directie ingeleverd, maar de – internationaal gezien – zwaar overbetaalde piloten hebben nauwelijks een bijdrage geleverd, zo signaleert Kremers. De belangrijkste bijdragen leverden de laagstbetaalden van KLM – de bagage- en platformmedewerkers. De zwakste schouders dragen bij KLM niet alleen de koffers, maar ook de zwaarste lasten.

Stiekem afspraken negeren
Dat het aanstellen van de staatsagent geen overbodige luxe was, blijkt wel uit het feit dat KLM stiekem de afspraken over loonmatiging opschortte in maart 2022. Zonder de regering of zelfs de staatsagent daarvan op de hoogte te stellen, kregen met name de piloten vanaf dat moment weer al hun extraatjes uitgekeerd. Daardoor draagt deze beroepsgroep nu 15 procent te weinig bij aan het gezondmaken van de vliegfirma, aldus Kremers.

De afspraak dat KLM zou stoppen met het faciliteren van belastingontwijking door deze piloten is ook nog steeds niet nagekomen. Een grote groep piloten beschikt over een buitenlands adres en betaalt daardoor geen inkomstenbelasting in Nederland. KLM maakt dit extra aantrekkelijk door deze piloten (en ook sommige cabinemedewerkers) gratis woon-werkverkeer aan te bieden: zij betalen niets voor hun tickets om voor iedere dienst op en neer naar Schiphol te vliegen. Tot op de dag van vandaag heeft KLM geen einde gemaakt aan deze praktijken.

Het ontwijken van Nederlandse belastingen is moreel verwerpelijk, omdat het vooral de piloten zijn die het meeste hebben geprofiteerd van de staatssteun, opgebracht door Nederlanders die wél belasting betalen in ons land. Niet bijdragen, wel profiteren.

Piloten jokken
Op sociale media zijn het vaak piloten – onlangs nog zeer negatief in het nieuws via een artikel op de website van BOOS – die pochen dat hun werkgever alle staatssteun al heeft terugbetaald. Dat is aantoonbaar onjuist. De twee miljard euro aan NOW-steun komt nooit meer terug en voor de anderhalf miljard euro aan achterstallige loonbelasting is slechts een begin gemaakt met terugbetalen.

Bovendien kan KLM tot op de dag van vandaag besluiten naar de bank te stappen om 2,4 miljard euro te lenen. Gebeurt dat, dan is 90 procent van het risico voor de belastingbetaler, bijna 2,2 miljard euro.

“Al met al is er sprake van zorgwekkende ontwikkelingen. Niet alleen omdat de verplichtingen aan de overheid niet worden nagekomen, nauwelijks twee jaar nadat KLM overeind is gehouden met miljardensteun van de Nederlandse belastingbetaler. Het is temeer zorgwekkend nu de financiële plannen, en de toezeggingen aan het personeel, nog uitgaan van de optimistische aannames die niet consistent zijn met het overheidsbeleid om de beschikbare capaciteit op Schiphol te reduceren”, aldus een kritische Kremers in zijn slotwoord.

Oja, en voor het opstellen van deze voorlaatste rapportage sprak de staatsagent onder meer met SchipholWatch.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 2.5 / 5. Aantal stemmen: 565

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Even een reactie op wat VNV stelt: “Is hij ooit bij klm langsgeweest dan? Antwoord is ontluisterend.” KLM is bij mij al veel te veel langsgeweest en wel op 600m hoogte over onze wijk, samen met Transavia, welgeteld al meer dan 1 miljoen keer!

    Ik ben wel eens benaderd door een ex-voorzitter van VNV, die zelfs nog in de klimaatontkenningsfase zit, want het klimaat verandert voortdurend en de invloed van menselijk handelen was volgens deze piloot niet aangetoond.

    Gelukkig zijn er ook ex-piloten, die zich nu schamen over het vliegen met een B747 in het holst van de nacht over en langs woonkernen. Ik vind het wel typerend, dat er nu opeens heel fel wordt gereageerd door VNV op dit artikel. Voelt men zich bedreigd door de (m.i. terechte) afname van maatschappelijke acceptatie van het luchtvaartbeleid?

    Het recente RIVM-rapport ‘Relaties vliegtuiggeluid – hinder en slaapverstoring 2020 – Civiele en militaire vliegvelden in Nederland’ laat zien dat de sector ons al jaren heeft besodemieterd met die blootstelling-responsrelatie (BR) uit 2002 en dat het aantal ernstig gehinderden en slaapverstoorden veel hoger is dan men berekende! Dit moet consequenties krijgen, want zo gaat dit niet langer.

    Omwonenden van luchthavens zijn de nieuwe Groningers!

    18
  2. Ad

    Werd tijd dat wat meer mensen zich in de discussies mengen. Hoe kreeg Schipholwatch dit voor elkaar? Het blijkt dat ook onbetrouwbare overheden en bedrijven hun aanhang hebben. Fijn dat ze meepraten.

    8
  3. Denzel

    Och hemel zag ik daar ergens in de tekst van een schipholler een referaat naar de Telegraaf? Naar de door schiphol gesubsidieerde journalist? Really?

    12
  4. Jaap de Groot

    Tegengeluiden op deze site kunnen geen kwaad:
    of ze bevestigen dat SchipholWatch het bij het rechte einde heeft;
    of ze leiden er toe dat SchipholWatch zijn mening moet bijstellen.

    Tot nu toe is alleen het eerste het geval.

    28
    • Pieter

      Tegengeluiden zijn uiteraard welkom. Discussie is altijd goed.

      Het is alleen interessant dat deze nu ineens vrij massaal lijken te komen!

      En het dient wel over de feiten te gaan, en een veranderd sentiment in de samenleving. En dat is nieuw voor luchtvaartminnend Nederland. Inclusief de VVD en de verantwoordelijke ministers.

      De realiteit is dat er een ander wind gaat waaien in Nederland.

      De leefbaarheid staat over het algemeen onder druk. En dus wordt er nu kritisch naar Schiphol en de luchtvaart gekeken. Wat levert dit op? En wat kost het onze samenleving, qua financiën, qua overlast, qua milieu, qua vervuiling? Hoe is de balans?

      Lokale bestuurders en gemeenten die zich tegen Schiphol gaan verzetten. Burgers die zich verenigen tegen Schiphol.

      Dit is pas het begin van een bredere discussie.

      Nu is iedereen boos over Groningen en het willens en wetens wegkijken van de verantwoordelijken.

      Schiphol en de luchtvaart kunnen de volgende zijn!

      33
  5. Youke

    Een kwart miljoen per baan? De leningen en de garantstelling hebben ons burgers niets gekost. Integendeel het heeft geld opgeleverd, tussen 6,25% en 7,75% voor de lening en tussen de 0,5% en 2% voor de garantstelling.
    Nederland heeft meer dan 21 miljd € aan now steun uitgegeven. Geen enkel bedrijf dat er recht op heeft moet dit terugbetalen.
    Waarom now steun? Omdat de overheid, in het belang van de samenleving, verschillende sectoren gesloten heeft om het coronavirus in te dijken. Lijkt me niet meer dan normaal dat we als samenleving die bedrijven dan ook steunen.

    16
    • BTV-Rotterdam-Airport

      @Youke

      U gaat niet in op het feit dat aan al die steun voorwaarden zijn verbonden. Het rapport geeft aan dat er aan uiterst cruciale voorwaarden niet werd voldaan. Daar gaat de kritiek over van de Staatsagent over. U redeneert daarvan weg.

      Ook andere bedrijven dienen aan de gestelde voorwaarden te voldoen. Aan uiterst belangrijke voorwaarden voldoet de KLM niet en heeft ze ook geen beging gemaakt met het voldoen aan die voorwaarden. Dat is zeer verwijtbaar.

      En dan hebben we ook nog dit: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/grondpersoneel-op-schiphol-doet-zwaar-werk-voor-een-laag-loon-we-zijn-het-blijkbaar-niet-waard-of-zo/

      25
      • Duurzame Krimp

        Schiphol en de luchtvaart KOSTEN de samenleving geld. Er wordt niet aan de luchtvaart verdiend. Daarnaast nog eens flink wat misgelopen belastinginkomsten, vanwege het ontbreken van BTW op tickets en accijns op kerosine (accijns: jaarlijks rond de 2 miljard euro. 2 miljard!)

        En deze totale kosten zullen alleen maar hoger worden, omdat er niet gebouwd kan worden vanwege Schiphol, omdat de luchtvaart en Schiphol schadelijk zijn voor de volksgezondheid. En dan hebben we het nog niet over de klimaatverandering en alle kosten die dat met zich mee gaat brengen.

        Schiphol is niet de kip met de gouden eieren, zoals onder andere Dick Benschop jarenlang geroepen heeft.

        Ook bij een krimp in het aantal bestemmingen – en dus vluchten – staat het zo geroemde vestigingsklimaat niet onder druk.

        Een duurzame krimp levert alleen maar voordelen op, voor de volksgezondheid, voor het milieu, voor het klimaat, voor de omwonenden, en ook flinke financiële voordelen.

        Voldoende aangetoond in verschillende rapporten en onderzoeken, zoals ingenieursbureau CE Delft en recent nota bene door accountantskantoor PWC.

        8
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Lees hier hoe het echt zit met de rente over de leningen. Was een koopje, zeker gezien de staat van ontbinding waarin KLM verkeerde. https://schipholwatch.nl/2020/07/01/klm-betaalt-banken-nauwelijks-rente-dankzij-garantie-hoekstra/.

      En ja, veel bedrijven hebben NOW-steun gekregen, maar niet genoeg om er jarenlang salarissen van te kunnen betalen zoals KLM. Gemiddeld 75.000 euro NOW-steun per arbeidsplaats is exorbitant, vergeleken bij wat andere bedrijven ontvingen.

      27
  6. Ollie

    Ik zie maar 1 ding , en dat is te vinden in de reacties , dwz van degenen die het niet eens zijn met bovenstaand artikel , voorheen nam niemand de moeite om te reageren , want het kwam toch altijd wel goed.

    Helaas is er voor de vliegtuig minnende personen iets veranderd, ….waar ‘ de wet- de wet’ is , gaat dit ook gelden voor de luchtvaart.

    Gelukkig voor jullie is er ILT , Harbers, etc. , …….., gelukkig voor ons is er de waarheid, gerechtshof, rechtspraak en Schipholwatch.

    Ik hoorde niemand protesteren toen er miljarden werden opgehaald, gratis geld werd er dansend ontvangen , de voorwaarden waren niet belangrijk, want daar heeft KLM zich nog nooit aan gehouden , en werd ook nergens aan gehouden .

    Hopelijk voor KLM komt er niet nog een moment dat de hand wederom opgehouden moet worden , want dan kan het wel eens de andere kant opgaan …. ‘ Too big to fail ‘ is niet meer aan de orde met deze slechte beursnotering en al helemaal niet met een groeimodel wat simpelweg niet uit te voeren is , anders dan buiten de wet opereren.

    Ikzelf wil ook liever geen belasting betalen , werknemers gratis overuren laten draaien , geen accijns , geen BTW , afval dumpen waar het mij uitkomt, geen milieuvergunning aanvragen, geen winstbelasting betalen , geen omzetbelasting, 24 uur per dag open zijn , geen vergunning aanvragen voor afwijkende zaken , geld lenen zonder mij te houden aan de voorwaarden, lawaai maken zonder consequenties, enz, enz …..

    Een beetje bescheidenheid is op zijn plaats 👍🏻

    Er gaat een andere wind waaien …, wen er maar aan ….net zoals jullie vinden dat wij moeten wennen aan de overlast van Schiphol.

    52
  7. Pieter

    Wel vermakelijk dat er ineens een (Air)buslading aan pro-luchtvaart geluiden onder artikelen op Schipholwatch staat. Ergens een intern mailtje onder luchtvaartmedewerkers rondgegaan om hier nog wat extra desinformatie te gaan verspreiden? Dat is natuurlijk wat KLM en Schiphol samen goed kunnen!

    36
  8. Johan van Dam

    Mijn idee is heel anders. Met de komst van de nieuwe Airbus Neon 320 en 321 geef KLM nog meer ruimte dat ze kunnen blijven zoals nu. Dit zijn schonere vliegtuigen, minder geluidsoverlast. Vakantie vluchten z.s.m. vanaf Lelystad laten vliegen. En zoveel mogelijk vakantie vluchten vanaf Groningen en Rotterdam laten vliegen. Geeft KLM de ruimte dat ze groter kunnen groeien. Geef andere buitenlandse luchtvaartmaatschappijen minder ruimte voor landingsrechten en slots. Laat onze nationale blauwe vogel groeien en geeft het de kans. Er wordt veel te moeilijk gedacht. Wet zus wet zo. Je laat je nationale trots toch niet kapot gaan. Ook directie en commissarissen en aandeelhouders ga niet graaien, want als er weer wat verdiend is moeten jullie weer zoveel miljoen er van hebben. Keep it simply.

    11
    • BTV-Rotterdam-Airport

      Is het u ontgaan dat het vliegveld van Rotterdam al bomvol zit?

      Is het u opgevallen dat Groningen maar niet wordt gebruikt omdat het vliegveld niet voldoende achterland heeft. Men mag er vanaf vliegen, maar men doet het maar niet. Hoe zou dat komen?

      Is het u opgevallen dat Lelystad maar niet kan voldoen aan de milieuregels op het gebied van uitstoot en lawaai?

      Heeft u gemist dat luchtvaartingenieurs van o.a. TU Delft stellen dat grotere vliegtuigen niet minder maar meer luchtvervuiling en lawaai maken bij starts en landingen. Dus ook de Airbussen die u noemt? Dat komt doordat ze veel zwaarder zijn en meer motorvermogen nodig hebben om op te stijgen en te remmen.

      Hoe komt het dat u vliegen belangrijker vindt dan een gezonde leefomgeving voor ons, onze kinderen en kleinkinderen?

      De vraag is natuurlijk: Van wie is de lucht eigenlijk? Is het niet zo dat de KLM heel netjes moet vragen aan de omgeving of ze het vol mogen proppen met lawaai en uitlaatgassen? Zoals u nu laat zien lijkt het alsof de gezondheid van mensen ondergeschikt is aan het financiële belang een technisch failliet bedrijf.

      54
    • Rob

      Nationale trots is geen goede reden voor staatssteun. Nationaal belang is dat wel. Maar zoals de staatsagent ook aangeeft in zijn rapportages is het KLM belang niet altijd gelijk aan het nationale belang. Daarom zijn er ook voorwaarden verbonden aan de steun, ook de regering constateert dat KLM die niet is nagekomen en volgt de staatsagent daarbij. Willen omwonenden KLM kapot maken. Nee, iedereen is het er mee eens dat luchtvaart belangrijk is voor Nederland. Het gaat om een reële omvang die past bij wat Nederland nodig heeft en wat de omgeving kan dragen. Stillere vliegtuigen om te kunnen groeien zijn daarbij al door Hans Alders (de bedenker van deze zogenaamde 50/50 regel) als onhaalbaar bestempeld. Meer vliegbewegingen die in totaliteit minder geluid produceren geven toch meer hinder door het aantal piekmomenten. KLM zal moeten inzien dat doorgaan op de oude weg niet langer gaat. Gezien de personeelstekorten hoeft dit ook voor het personeel geen probleem te zijn. Dat KLM zoals de staatsagent ook aangeeft geen rekening houdt met de krimp op Schiphol waartoe de regering heeft besloten is de directie van KLM heel kwalijk te nemen. Dit is onverantwoordelijk richting nieuwe personeelsleden die nu worden aangenomen.

      35
    • Jaap de Groot

      Stillere (lees minder lawaaierige) en schonere (lees minder vervuilende) vliegtuigen zijn natuurlijk welkom. Maar die geven geen ruimte voor groei! Het menselijke gehoor werkt logaritmisch; zelfs een reductie van 3 dB(A), een halvering van de geluidssterkte, is maar nauwelijks waarneembaar. Theoretisch zou daarbij het aantal vliegbewegingen kunnen verdubbelen, omdat de hoeveelheid geluid, de geluidshinder, uitgedrukt in L(den) gelijk blijft. Maar dat is natuurlijk niet zo. Alleen krimp van het aantal vliegbewegingen leidt tot merkbaar minder hinder. Eerst maar eens proberen om onder de aanbevelingen voor vliegtuiggeluid opgesteld door de WHO te komen. Nu worden er 1,4 miljoen omwonenden van Schiphol aan te veel vliegtuiggeluid blootgesteld. De gezondheidsrisico’s zijn:
      Hinder-> stress -> hoge bloeddruk -> hart- en vaatziekten
      Cognitieve stoornissen
      Ongunstige geboorte-uitkomsten
      Gevolgen voor de stofwisseling
      Naast gederfde levensvreugde ook schadelijk voor de economie!

      27
  9. Hans

    Tendentieus artikel. Bijvoorbeeld de zin ‘een grote groep piloten beschikt over een buitenlands adres’. Kunt u dat staven met cijfers? Hoeveel piloten van het totaal zijn dat? En als vervolgvraag: waarom hebben ze dat? Er zijn meerdere redenen om in het buitenland te wonen dan het belastingsklimaat. Overigens heeft de Nederlandse overheid belastingverdragen met deze landen..

    12
      • Hans

        Ik zie in het artikel dat u plaatst ook geen cijfers of onderbouwing dat een ‘grote groep piloten’ een adres in het buitenland en wat de beweegredenen zijn. Iedereen mag zijn mening hebben, maar dit is tendentieus geschreven, dat is jammer.

        6
        • BTV-Rotterdam-Airport

          @ Hans

          Is het een optie voor u om het rapport van de Staatsagent door te nemen? U kunt daar van alles terugvinden.

          We vinden het altijd er tragisch dat we steeds moeten voorlezen uit andermans werk, terwijl het voor een reaguurder simpel te vinden is. Verder kunt u ook te rade gaan bij Spaak, de beleggingsclub van de piloten.

          Wat we ook opmerkelijk vinden is dat u de Staatsagent in diskrediet brengt. Deze functionaris is aangesteld door het hoogste orgaan van het land, nota bene een orgaan dat de luchtvaart steeds een warm hart bekeek. Betekent dat dan niet voor u dat er kennelijk iets hopeloos mis is?

          Heeft u u ook opgemerkt dat de laagstbetaalden nog steeds zeer slecht worden betaald en in beroerde omstandigheden moeten werken en dat dat maar niet wordt aangepast? Daardoor is het vliegbedrijf een bedrijf dat zichzelf steeds in diskrediet brengt.

          Bekijk hier de uitzending van 1Vandaag: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/grondpersoneel-op-schiphol-doet-zwaar-werk-voor-een-laag-loon-we-zijn-het-blijkbaar-niet-waard-of-zo/

          17
        • Reactie door auteur

          SchipholWatch

          VNV geeft u de aantallen even verderop in de reacties op dit artikel. Volgens deze club gaat het om 300 piloten. Met een slag om de arm natuurlijk, VNV is nou niet de meest betrouwbare bron van informatie over de vliegindustrie.

          9
    • Pietje

      Google even op “piloot belasting”…… Geen idee waarom dat allemaal op Google staat. Lijkt zelfs betaalde reclame. Gewoon voor de lol of zo…..

      1
  10. Eppa

    Wat een stemmingsmakerijndit. Even in perspectief…..

    Als die medewerkers niet bij KLM hadden gewerkt hadden ze bij een ander bedrijf hetzelfde voor de belastingbetaler gekost.

    En heb respect voor de vrouwen en mannen die 24/7 shiftwerkers zijn. Dat zijn de mensen die deze 24uurs economie draaiende houden!

    5
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Dit is aantoonbare flauwekul. Er is verder geen enkel bedrijf in ons land dat 75.000 euro NOW-subsidie heeft gevangen per arbeidsplaats. Andere bedrijven kwamen niet eens in de buurt van dit bedrag.

      25
    • 1 april?

      Eppa, onze economie draaiende houden!?
      Het is toch nog geen 1 april?

      In 2016 las ik dit artikel al op NOS.nl, en nu zijn we 7 jaar verder……
      https://nos.nl/artikel/2114708-schiphol-en-rotterdam-niet-meer-motor-economie

      Grosso modo KOST Schiphol de samenleving geld, in plaats van dat het geld oplevert!

      En dan zijn er momenteel ook nog allerlei voordelen voor Schiphol en KLM (of noem het geitenpaadjes, daar wil onze regering nu toch echt vanaf,) voor Schiphol en KLM, zoals op het gebied van stikstofuitstoot, geluid en overlast, het niet heffen van accijnzen en BTW, enzovoorts.

      6
  11. VNV

    Wat een farce. De staatsagent heeft gesproken met Schipholwatch, MOB en dergelijke. Wat deed hij daar? Ik dacht dat zijn opdracht de klm betrof!
    Is hij ooit bij klm langsgeweest dan? Antwoord is ontluisterend:
    Slechts 1 keer bij Elbers, 2 jaar geleden, dus voor dit “rapport” niet relevant.
    Nooit langs geweest bij flight operations in het OCC? Of bij de VNV in Badhoevedorp? Nope. Daar is hij nooit geweest.
    Hij is daar wel uitgenodigd maar had zijn vooringenomen oordeeltje reeds gemaakt blijkbaar. Dat is binnen klm ook de grote grap: In 3 jaar tijd heeft hij zijn neus niet laten zien. Hij diskwalificeert zichzelf hiermee volledig.
    Heb je als staatsagent een “controlerende taak”? Heb dan in ieder geval het fatsoen om daar in die organisatie te komen praten.
    Slechte, ongefundeerde , en tendentieuze pamfletjes schrijven kunnen we allemaal.
    En Schipholwatch slikt deze larie voor zoete koek.

    43
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Het doet u nogal pijn de kritiek van de staatsagent te lezen? In plaats van alleen maar ‘moord en brand’ te roepen, geven we u graag de ruimte op deze site om kritiek op het rapport van de staatsagent inhoudelijk te onderbouwen. Laat maar weten als u dat wilt.

      43
    • Dick

      Er is duidelijk wat veranderd … KLM medewerkers en participanten reageren onder kritische artikelen… zou er een interne memo zijn rondgegaan ?
      Welkom in onze wereld, de wereld waarin het weleens tegenzit … en de wereld. Waarin je niet meteen moet gaan janken als er kritiek is .
      Jouw ervaringen en mening moeten wij ook maar voor zoete koek slikken dus ?

      27
    • Ted

      Moet een staatsagent langskomen voor het saucijzenbroodje en de lekkere koffie bij jullie om te kunnen constateren dat de afspraken niet worden nagekomen …?

      Ik zou het juist andersom zien , op afstand zijn deze zaken geconstateerd… laat staan wat er naar voren gekomen was als hij de saladebar van VNV wekelijks had bezocht ….

      Deze reactie typeert de houding van luchtvaartmedewerkers volledig , voorbijgaan aan feiten , WOB openbaringen , enz .

      Schipholwatch ❤️ Goed bezig , de pro luchtvaart reacties bevestigen de goede weg ‘ When in doubt- zoom out ‘

      34
  12. Lenie

    Kunnen we stickers voor de KLM-medewerkers maken? ‘Dank u, mijn baan heeft de samenleving een kwart miljoen Euro gekost’.

    25
  13. Klaas Wagenaar

    De heer Kremers doet een onthutsend boekje open over de gang van zaken bij KLM. Als de staat haar eigen staatsagent serieus neemt, gaat zij per direct ingrijpen bij KLM. Dat zal pijn gaan doen, want we zien veel van al dat steungeld nooit meer terug.
    Wel een opvallend lage waardering voor dit artikel van Schipholwatch. De waarheid is blijkbaar velen te machtig.

    29
  14. rrustema

    Nou zeg, ik las iets heel anders in De Telegraaf! Wie heeft er nou gelijk, een of andere belastinginspecteur van die inhalige overheid, een vage blog met de zeurderige naam ‘SchipholWatch’ of de grootste krant van het land? Nou? Nou? Precies! Niets aan de hand dus. Gewoon doorlopen, niets aan de hand. Pff! Wat een gezeur weer. Kom niet aan onze nationale trots!

    22
    • Wil Tollenaar

      Er was een tijd dat het een eer en gunst was mee te mogen vliegen.
      Beladingsgraad en verlies telden niet.

    • Dirk

      😂, morgen weer ochtend dienst op Schiphol ?
      Daarom wat kribbig waarschijnlijk.

      9
    • Rob

      Typische luchtvaart medewerker in de bocht.
      Reële cijfers willen ze niet horen, en iedereen heeft het gedaan behalve de heilige klm en of Schiphol in hun ogen.
      Stumperds eerste klas, die geen ene sier geven om omwonenden en de samenleving.
      Alle kanker verwekkende stoffen zijn der niet, er is geen geluidsoverlast, mensen hebben geen slaap stoornis door de nachtvluchten. Nee in hun ogen zijn 900000 vluchten per jaar vanaf Schiphol nog niet genoeg. Meer meer meer, zijn net kleine kinderen

      40
    • Rob

      De door de luchtvaart betaalde yteke de jong, onechtelijke dochter van Benno baksteen.
      Dat mens is continu bezig om klm en Schiphol op te hemelen met haar eenzijdige blik op de luchtvaart. Als je in haar verhaaltjes gelooft kan je beter de sprookjes van grim gaan lezen.
      Kritiekloos figuur, journalist onwaardig

      25
      • rrustema

        Ja, onbegrijpelijk dat ze zichzelf journalist noemt. Maar goed, als zij geen KLM-corvee deed bij die krant dan kunnen ze vast wel een ander inhuren die hetzelfde sprookje wil volhouden. Is ze wel eens in een debat op een podium ondervraagd over de overstappers? In haar stukjes wordt het nooit geproblematiseerd.

        6
    • BTV-Rotterdam-Airport

      @ RRustema

      Is het u ontgaan dat KLM een Franse onderneming is, na een overname? Komt u nu op voor een soort van Franse fierté nationale ? Het is nog maar 20 jaar geleden gebeurd, die volledige overname. Dat gebeurde nadat KLM voor de zoveelste keer dreigde om te vallen. We mogen de Fransen op onze blote knietjes dankbaar voor de redding zijn inplaats van stoer op onze borst kloppen met een vreemd soort trots.

      https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-overgenomen-door-air-france

      1
      • rrustema

        Ik deed mijn best om de reactie van een Telegraaf-lezer na te doen die zich baseert op de ‘journalistiek’ van Yteke de Jong. Dat is kennelijk geslaagd.

        5
      • Sarcast?

        Volgens mij staat RRustema aan uw kant, en klinkt er enig sarcasme door in diens berichten.

        3
  15. Rob

    Klm medewerkers en dan vooral de pilootjes hebben geen idee dat ze weer gered zijn bij rand afgrond. En wel overal maar roeptoeteren dat ze “alles” alweer hebben terug betaald.
    En de lobby luchtvaart is alweer volgas aan het lobbyen tegen de voor genomen krimp op Schiphol. Het is te triest voor woorden dat ze alweer spreken over groei omdat de vliegtuigen stiller worden of dat ze op frituurvet gaan vliegen. Smerige leugenaars zijn het, talloze levens verziekend met die nachtvluchten en de constante geluidsoverlast die ze veroorzaken

    47
  16. David Saroyan

    Wat een tendentieus en ongefundeerd artikel. Pure onzin met als doel de piloten in een kwaad daglicht te plaatsen. Leuk voor de roddelblaadjes.

    10
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Kunt u uitleggen wat er niet klopt aan het artikel? Of roept u maar wat? Want wij hoeven de piloten niet in een slecht daglicht te stellen, dat doen ze zelf wel met die belastingontwijking. Dat signaleert de staatsagent. Geeft u aub eens aan waar hij mis zit?

      41
  17. Anjo van boekel

    Wat een “wij van wc eend” opinie stuk..

    10
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Kritiek is welkom, maar onderbouw uw oneliner eens? Want zonder argumentatie iets roepen kan iedereen.

      50
      • VNV

        Er staan zoveel onwaarheden in dat pamflet, dat resulteert in een mail van 20 pagina’s. Het rapport zelf is namelijk 20 pagina’s lang, zoals je zelf hebt gezien. Onbegonnen werk. Maar dan even alleen over dit specifieke “belastingontwijking” onderwerp:
        —3000 vliegers in dienst. 300 daarvan wonen in het buitenland en zouden daardoor belasting “ontwijken” wat natuurlijk totale lulkoek is. 100 wonen namelijk in België en Duitsland vlak over de grens. Die ontwijken helemaal niets.
        —Van de andere 200 wonen ongeveer 180 in “andere EU landen” of Noorwegen/Zwitserland/Engeland. Reden: het zijn Noren/Zwitsers/Britten, of deze Nederlanders zijn getrouwd met een Spaanse/Deense/italiaanse partner. Hoe dan ook , met al die landen is er gewoon een europees belastingverdrag dat dit soort zaken fiscaal regelt. Er wordt niets gesjoemeld, want dat kan namelijk helemaal niet. Dit is geen 1973 maar 2023. Dan wonen er nog 20 in de USA of Curaçao etc, om dezelfde redenen.
        —Leg eens uit: welk voordeel levert het fiscaal op om in Noorwegen te wonen? Denemarken? Duitsland? Zwitserland?
        Antwoord: Geen.
        Zeer hoge belastingdruk daar. Ze wonen daar omdat hun gezin daar woont.
        —Voor sommigen levert wonen in het buitenland een fiscaal voordeel op. Maar NOOIT op de nederlandse sociale premies. Want die moeten ALTIJD betaald worden in nederland, voordat de rest van het inkomen in het woonland wordt belast. CONFORM de belasting verdragen.
        —Als je vindt dat er te weinig belasting wordt geheven in Italië/Spanje op inkomstenbelasting, dan moet je gaan klagen in Rome/Madrid en niet in Den Haag. Wonen in Italië is voor iedereen mogelijk, ook voor u.

        Ter illustratie: Werken als vlieger betekent veelal: Een periode van 4 of 5 dagen aaneengesloten van huis, en na die werkperiode weer een aaneengesloten periode thuis. Daarom ook goed te doen middels weinig woon-werkverkeer. 5 dagen werken betekent voor mij slechts 1 keer op-en-neer naar Schiphol rijden. (Ik woon in NL voor de duidelijkheid) Zo kun je ook het vliegtuig pakken naar Spanje na je werk.

        —Van wege de afstand werken de meeste “belastingontwijkers” (geuzennaam, dus niet daadwerkelijk correct) in DEELTIJD. Dat betekent een langere periode vrij tussen de werkdagen. Dat maakt het reizen naar hun thuisland ook de moeite waard. LET OP: dat betekent dus dat die 300 vliegers in het buitenland eigenlijk maar 220 FTE zijn. Maakt de discussie nóg belachelijker en futieler.
        —Iedereen kan in NL voor woon-werkverkeer een kilometervergoeding krijgen, die beroemde 19 cent per km. Zo ook alle vliegers die in NL wonen. De “belastingonwijkers” (geuzennaam) kunnen dat uiteraard NIET, maar mochten het vliegtuig pakken dat er toch al stond richting Italië of zo. Dat was gratis, maar betekende wel het verlies op het recht van deze woon-werkverkeer vergoeding. De staatsagent vond dit zo’n groot probleem dat daar iets op gevonden moest worden. Deze discussie is totaal opgeblazen en uit zijn verband gerukt. Resultaat: herrie om niets want het vliegtuig vliegt toch wel ook zonder die forenzende vlieger, maar sinds dit jaar is een bijdrage van €125 per full time FTE overeengekomen. Hiermee is het enige argument van “belastingontwijking faciliteren” die de klm zou plegen, ontkracht.
        LET OP: de staatsagent meldt in het pamflet dat deze “belastingontwijking faciliteren” niet is veranderd, maar dat klopt dus NIET. Zoals zo veel niet. Om van het hele gezeik af te zijn werd dit namelijk intern veranderd. Dat de staatsagent dat niet is opgevallen, komt omdat hij niet op de hoogte is, omdat hij niet communiceert MET de klm, maar alleen OVER de klm.

        Wil je echt dat ik het hele rapport van 20 pagina’s doorneem? Denk het niet. Ik fileer het volkomen.

        11
        • Reactie door auteur

          SchipholWatch

          Als u wilt, geven we u graag de ruimte op deze site om het gehele verslag te fileren in bovenstaande stijl. Mogelijk wordt zo’n artikel beter gewaardeerd dan dit van ons.

          16
        • BTV-Rotterdam-Airport

          @VNV

          Diskwalificeert u nu werkelijk de Staatsagent en degradeert u een rapport, dat u dus niet volledig heeft gelezen (geeft u zelf aan), tot een pamflet? Denkt u nu werkelijk dat uw werkgever u deze kwalificaties ondersteunt en toejuicht?

          We schatten zo in dat u met die kwalificaties uw beroepsgroep niet helpt. De Staatsagent is aangesteld door het hoogste orgaan van ons land en adviseert de minister en de 2e Kamer. De Staatsagent leest mee! De 2e Kamer en de minister is in meerderheid helemaal niet vliegsectoronvriendelijk. Die zien nu hoe u aankijkt tegen dit democratische orgaan en haar benoemde instituut.

          Er staat overigens nog veel meer in dat rapport, hetgeen wordt bevestigt in bijvoorbeeld 1Vandaag. Bekijk hier de uitzending. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/grondpersoneel-op-schiphol-doet-zwaar-werk-voor-een-laag-loon-we-zijn-het-blijkbaar-niet-waard-of-zo/

          De vliegersector diskwalificeert zichzelf steeds door de toonhoogte van hun inbreng , het jokken over uitstoot van giftige gassen& geluidsoverlast en de zeer slechte arbeidsomstandigheden van de laagstbetaalden, waar niets aan wordt gedaan.

          Dat u die aspecten niet benoemt is jammer….. Gemiste kans.

          Wat is uw mening waard als u niet eerst het hele rapport van de Staatsagent heeft doorgelezen?

          17
          • LR

            Ik heb het wel helemaal gelezen. Wat ik bedoel is, dat ik niet van plan was NU, via dit vlugge reply-systeem van deze site, het hele rapport punt voor punt door te nemen. De hoeveelheid tekst die ik nodig heb om 20 pagina’s te behandelen is waarchijnlijk ook 20 A4-tjes. Daar moet ik echt een hele dag voor moet gaan zitten achter een fatsoenlijke tekstverwerker. Maar daar ga ik mijn vrije tijd niet aan spenderen.
            Daarom heb ik dit ene onderwerp (belastingontwijking) er even uitgepakt en dat behandeld.
            Ik had ook een ander onderwerp kunnen uitlichten.
            Nogmaals, ik heb alle 4 de rapportages geheel en uitvoerig doorgenomen.

            3
        • Dirk

          Prachtig ❤️, u filleert het volkomen , blijkbaar heeft het kabinet de verkeerde persoon geselecteerd, schande dat u niet benadert bent voor deze functie , dan was de uitkomst anders geweest, en wel de waarheid , cynisme is ons niet vreemd

          Helaas voor u is het geen LINGO en heeft de staatsagent een verslag uitgebracht op basis van gemaakte afspraken, daar kunnen heel veel ‘ oeh’s ‘ en ‘ahh’s’ van gevonden worden , maar dit is het rapport , teveel om volledig door te nemen , dus blijkbaar ook niet dermate urgent om te filleren…

          Voor de ene persoon ✍🏻 ( 10 met griffel)
          Voor de ander een dikke onvoldoende, welkom in een democratisch gekozen wereld

          Wat ligt er morgen in de saladebar ? Misschien wil de staatsagent wel even aansluiten , of maakt u ook uit wat er gegeten gaat worden in Badhoevedorp , misschien wel een lekker gefileerd visje ?

          Tevens dank ik u ,….voor het onder de aandacht brengen bij meerdere mediums door vanuit de bedrijfstak met naam en toenaam te reageren op een rapport in opdracht van de staat ,.. narcistische gedachtengoed is lastig te volgen , maar eenzijdig e redenering en zijn dat niet , zelfs niet voor mensen die geen enkel belang hebben bij KLM

          6
  18. Lego land

    Ah, ik wist het wel. KLM gaat 6x per dag heen en weer naar Legoland in Denemarken: daar wonen alle KLM pilootjes natuurlijk! Standaard vliegt de eerste KLM vlucht om 07.00 uur boven ons hoofd, lekker vroeg beginnen en dan op tijd weer terug naar de poppetjes en de steentjes.

    15
  19. B. van Marlen

    Was AF-KLM niet het ‘economisch kroonjuweel’ van dhr. Ben Smith? Bonus komt gegarandeerd!

    ‘Daarbij zouden de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.’ Dit klopt toch, die schouders zijn toch van de kofferdragers?

    En wordt er niet veelvuldig overlegd met al die maatschappelijke roeptoeters?

    Mensen heb nu vertrouwen in onze leiders: mevr. Rintel zegt toch niet voor niets, dat het geluid en de uitstoot PER PASSAGIER zal gaan afnemen, en dhr. Sondag schaamt zich toch niet voor niets voor die 12 €/uur voor de koffersjouwers? We gaan toch allemaal meer betalen voor deze luxe, of niet soms?

    Zet uw zorgen maar aan de kant, want straks gaan de rekenmodellen ervoor zorgen dat het aantal ernstig gehinderden en slaapvertoorden alweer lager is dan voorheen en dus kan ‘groeien met minder hinder’. Dat enkele mensen een voortdurende herrie krijgen is niet te vermijden, dit is nu eenmaal ‘collateral damage’! Gelukkig betalen ze wel mee met hun (veel te hoge) OZB-heffing en hun andere belastingen!

    40
  20. Johan

    Goed verhaal weer, SchipholWatch! Het wordt nóg duidelijker hoe wij, als “gewone burgers” weer geflest worden door Schiphol en KLM. Mét steun van de regering. Fijn dat de staatsagent met deze info publiciteit krijgt!

    66
  21. Rob

    Wat mij altijd verbaasd is dat rechts populistische partijen KLM zo steunen terwijl:
    – KLM er voornamelijk is voor de buitenlandse overstapper en niet de gewone Nederlander
    – Het in leven wordt gehouden op kosten van de belastingbetaler
    – Het alleen maar druk zet op de arbeidsmarkt en immigratie daarmee indirect bevordert

    Wat rest is nationale trots op een Nederlands filiaal van een Frans bedrijf.

    Ik ben geen fan van Wilders, Baudet, Eerdmans en Rutte maar waar blijft hun pleidooi voor de gewone, hardwerkende Nederlander die de rekening mag betalen. Dat ze weinig geven om omwonenden en het milieu is bekend. Maar ze komen nog niet eens op voor hun eigen achterban.

    60
  22. Dick

    Maw… het probleem Schiphol lost zichzelf op.
    Volgende ronde bellen bij de regering met de collectebus zal een lege bus gaan worden .
    Oud verdienmodel gebaseerd op groei en niet op efficiënter werken / welzijn

    32

Geef een reactie

Translate