Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Wat heb ik aan 332 bestemmingen als ik niet eens rustig in mijn tuin kan zitten?’

Laurens

Laurens heeft het helemaal gehad met alle overstappers en wil daar zo snel mogelijk vanaf (foto: Laurens)

4.2
(206)

Ook in Voorschoten, op ruim 30 kilometer van Schiphol, is stilte inmiddels een schaars goed. Vooral bij wind uit het noorden scheren de vliegtuigen af en aan laag over. “Je kunt niets doen tegen de constante aanwezigheid van fluitend, bulderend en brommend geluid. Het wordt je gewoon opgelegd.”

Deel op XDeel op Linkedin

Dit zegt Laurens die ruim tien jaar in Voorschoten woont. Hij haast zich te melden dat heel veel mensen veel meer last hebben van vliegherrie dan hij, maar dat het hem stoort staat buiten kijf.

“Het begon me op te vallen in 2019. Ik was met mijn zoon in de tuin aan het spelen, ik hoorde een vliegtuig aankomen, met een grote bocht vanaf zee richting de Kaagbaan en opeens dacht ik: hè, wat is dit, alweer een vliegtuig zo laag? En het punt is: ik zou willen dat ik het niet zou merken, maar dat gaat niet meer.”

Op FlightRadar zag hij tot zijn verbijstering een constante stroom van vliegtuigen boven zijn hoofd. Hij kon maar één conclusie trekken: het luchtruim is ingenomen door een uit zijn voegen gegroeide taxi-industrie.

Industrie van zakkenvullers
“Tien tot twintig vliegtuigen zijn bezig met de start of landing. Kijk je even later dan zijn ze vervangen door evenveel nieuwe. Waarom heeft niemand zich ooit afgevraagd wat de gevolgen zouden zijn voor mensen die daaronder wonen, voor de natuur en de luchtkwaliteit?

Wij gaan gebukt onder een industrie van zakkenvullers, de overheid vindt het allemaal prima, en niemand heeft er verder iets over te zeggen. Tot voor kort wist ik niet eens dat wij een megahub hebben. Nu begrijp ik waar al die vliegtuigen vandaan komen. Maar wat heb ik aan 332 bestemmingen als ik niet eens rustig in mijn tuin kan zitten?”

“Bij noordenwind is het het ergst. Dan is er geen stilte meer. Vanuit drie richtingen komen ze aanvliegen. Vanuit het zuiden vliegen ze in lange series over de huizen met nauwelijks een moment rust. Vanuit het westen en oosten maken ze een scherpe bocht om voor de Kaagbaan uit te komen. Vaak op nog geen 500 à 600 meter hoogte boven onze wijk.”

Angstaanjagend
“Angstaanjagend vind ik dat. Juist in het voorjaar waait de wind vaak uit het noorden en dan kun je dus nooit meer lekker buiten in je tuin zitten. Dat is zo verstrekkend, dat maakt me echt verdrietig.”

“De hele dag gaat het door, vanaf half zeven tot tegen elf uur. Met het raam open slapen kan niet meer. Ze vliegen soms zo laag dat je kunt lezen wat er op het vliegtuig staat. Het zijn er inmiddels zoveel dat de pauzes ertussen zijn verdwenen. Als er iedere 70 seconden een volgend toestel nadert, dan hoor je alleen nog maar vliegtuigen.

Je hoort ze als je je kind naar school brengt, je hoort ze binnen, overal. Soms is er even rust. Maar dan begint het weer. En dat soms weken achter elkaar. Mijn kinderen worden wakker met vlieglawaai en ’s avonds in bed liggen ze weer naar gillende straalmotoren te luisteren. Dat is toch waanzin?”

Valse hoop
“Vaak is er in de lucht een dunne witte nevel te zien. Dat zijn uitgewaaierde condensstrepen die de vliegtuigen uitstoten. De zon komt er dan niet goed door. Ook dat is een direct waarneembaar gevolg. Maar wat je niet ziet is wat wij en onze kinderen dagelijks allemaal inademen.

Tijdens de eerste Corona-periode was het plotseling heerlijk stil en de lucht echt blauw. Ik hoopte dat het de ommekeer zou zijn van die eindeloze groei van alles wat slecht is voor mens en natuur. Maar het bleek valse hoop.”

De partner van Laurens heeft beduidend minder last van de vliegherrie. Ze houden het weg bij hun kinderen, die er uit zichzelf niet over beginnen. Met vrienden en buren praten ze er wel over. Dat is ook onvermijdelijk als ze in de tuin zitten en hun gesprek moeten onderbreken vanwege het lawaai.

Alleen maar overstappers
“Als ik de cijfers ga noemen, dat het overgrote deel van de vluchten overstappers zijn die hier naartoe komen om over te stappen, dan zijn ze het allemaal met me eens dat het niet normaal is. Maar ze leggen zich erbij neer. Mijn partner zegt ook: probeer er niet op te letten, en ze heeft gelijk natuurlijk. Maar dat gaat gewoon niet nu ik weet wat er aan de hand is.

Op de lange termijn wil ik hier wel weg. Mijn partner zou wel naar Leiden willen verhuizen, maar daar is de overlast nog erger dan hier. Alle gemeenten in deze regio gaan eronder gebukt: Leiden, Voorschoten, Wassenaar, met Oegstgeest en Warmond als epicentrum van overlast.”

Voorschoten ligt hemelsbreed ruim 30 kilometer verwijderd van Schiphol (illustratie: Google Maps)

Laurens denkt wel eens terug aan zijn vader, die decennia geleden bij het toenmalige ministerie van VROM met zijn collega’s aan een veilige en schone leefomgeving werkte. Cadmium verdween uit bierkratjes, kwik uit batterijen, en ook het recycle-proces kwam op gang.

Schiphol een schande
“Ik was trots op hem en dacht altijd dat de overheid opkomt voor de belangen van burgers. Maar ik zie veel beschamende misstanden waarbij de politiek direct betrokken is. Schiphol is er een van. Ik vind dat een schande, het gedogen van eindeloze groei, illegaal nota bene. Dat het ten koste gaat van de leefomgeving van zoveel mensen is volstrekt onacceptabel. De klimaatschade is ook een groot probleem. We moeten het echt heel anders gaan doen allemaal.”

“De huidige overstapindustrie van megahub Schiphol brengt ons dit overschot aan vliegtuigen. Daar moeten we als eerste vanaf. En verder moet vliegen flink duurder worden. En wat mij betreft gaan vliegtickets uiteindelijk op de bon. Daarmee voorkom je dat de rijken blijven doorvliegen. De luchtvaart moet hoe dan ook krimpen. Is het niet voor mijn huidige leefomgeving, dan wel voor die van mijn kinderen en de generaties daarna.”

Het persoonlijke verhaal van Laurens is het achtste in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.2 / 5. Aantal stemmen: 206

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. B. van Marlen

    De ramp met vaste vliegroutes in de Luchtruimherziening, die al zijn ingevoerd in de VS, laten de volgende links via een contact aldaar goed zien:

    https://www.liherald.com/malverne/stories/serious-pollution-in-the-airspace-above-is-being-ignored,193380?fbclid=IwAR0ef-s1p52iKkOVzREh6NfTnXX-iG7BHvq0ji6FJIvUGCsZjl2OPIF_1ok

    https://quietcommunities.org/in-harms-way/?mc_cid=1a4887d594&mc_eid=c7f347b8c3

    LVNL en I&W gaan inmiddels gewoon door met dit misdadige beleid, waarover NIETS verschijnt in de pers! U zult inzien, dat de mensen die hieronder komen te wonen als tweederangsburgers driedubbel zullen worden belast.

    6
    • Jacoba

      Zou misschien goed zijn als heel Nederland er last van krijgt van laagvliegende vliegtuigen en uitstoot en lawaai. Heel veel mensen begrijpen het niet en vinden dat er gezeurd wordt. Eerlijk de lasten verdelen allemaal evenveel uitstoot in je lijf, huis, tuin, natuur etc. En ook al het lawaai en stress, etc eerlijk verdelen. Dan vindt iedereen het bijna heel vervelend en dan gebeurt er wat
      Iedereen wil vliegen maar er zelfs geen last van hebben.

  2. Winny lieverst

    Als straks Lelystad Airport wordt geopend, dat mag in de toekomst mag doorgroeien naar 220.000 vluchten, is het nergens meer rustig in Nederland.
    Degenen die erover beslissen zitten zelf de hele dag in de Tweede Kamer of zijn om iedere wissewasje met reces en zullen huizen bewonen op nog stille lokaties en geen overlast ervaren.

    8
  3. Winny lieverst

    De directrice van de KLM heeft het steeds over schonere vliegtuigen. Ze moeten alleen iedere keer als ze dit zegt nog worden besteld. En ‘kiss and ride’ gaat 5 euro kosten. Wie gaat er voor 5 euro nu niet met de auto komen; weer zo’n gebakken lucht opmerking.
    We worden giga in de maling genomen.

    9
  4. Femke

    Wat erg en ook herkenbaar. Als je ze eenmaal hoort en er een negatieve associatie bij hebt (voor milieu, klimaat, gezondheid) dan kan je ze niet meer ‘onthoren’. Ik wist dat vliegen slecht was, maar sinds ik me er wat meer mee bezig hou wordt ik sip van de enorme schade en de politieke onwil om mens en omgeving te beschermen. Ik wens ons allen veel samenwerking, sterkte en kracht. Hoop dat samen strijden tegen de megahub en de zichzelf alsmaar verder verrijkende vliegindustrie uiteindelijk meer mensen bereikt en tot ommekeer leidt.

    18
    • Bas

      Hier in Nootdorp zien wij ook steeds vaker zeer laagvliegend verkeer overkomen voor de landing op the hague/ Rotterdam airport, maar ook het landingsproces voor Schiphol wordt ingezet ter hoogte van het Prins Clausplein. Het lijkt veel erger te zijn geworden na de Corona periode dan voor deze periode het geval was.

      4
  5. Rich

    Wat voor zin heeft het nog om je druk te maken over het milieu als de politiek het laat gebeuren dat boeren worden uit gekocht en dat de luchtvaart dan die stikstof rechten mag gebruiken om meer te vervuilen al het gif dat over ons en onze kinderen wordt uitgestort al die zieke mensen door al dat vervuilen.
    En dan het gek vinden dat de zorg kosten uit de hand lopen.
    Ik vindt dat de vervuilers daar ook maar eens aan mee moeten betalen want nu moeten mensen zorg mijden omdat ze het niet meer kunnen betalen.
    We hebben recht op schone lucht hoe moeilijk is het dan om een rechter hier een uitspraak over te laten doen.

    19
  6. Ed

    De klimaat scenario’s van het KNMI geven aan dat we warmere zomers krijgen met meer wind uit oostelijke richtingen. Dat betekent nog meer gebruik van de preferente Kaagbaan voor landend verkeer. Wat een vreselijk vooruitzicht. Tropische hitte en opgesloten zitten in je eigen huis met ramen en deuren gesloten. De tuin onbruikbaar, behalve om in te werken. Eigenlijk is dit al vanaf 2018 ieder jaar het geval.

    12
  7. Banne

    Herkenbaar verhaal. Ook in de Zaanstreek is het een hel door de luchtvaart. Bij welke wind dan ook. Altijd dat gebulder en gegier op de voor- of achtergrond te horen. Wat was het rustig en gezond tijdens Corona. Niets geleerd. En hoe stoer de overheid nu Tata met een Indiase eigenaar dreigt aan te spreken, zo laf is die overheid bij het aanspreken van Schiphel. Tja als je daar ook de mede eigenaar van bent dan blijken de knietjes van de meeste politieke partijen behoorlijk slap te zijn. Dan spelen gezondheid en natuur geen rol meer en draait alles om Schiphel en de KLM met allerlei trucs, onwetmatigheden en sprookjes (stille en elektrische vlieghokken) te laten groeien.

    28
  8. ad

    Als we een overheid willen die voor de burger opkomt zullen we een andere moeten kiezen.

    14
  9. rrustema

    Ik vraag me af of de gezondheid van degenen die zichzelf opleggen er geen last van te hebben – of zelfs dolenthousiast worden van vliegtuigen – ook aanmerkelijk beter is.

    Want uiteindelijk zal het organisme toch reageren op de omgeving? Onafhankelijk van wat je brein het lichaam erover wijs maakt.

    Misschien zijn dieren een goede controlegroep, die vinden niks van vliegtuigen maar leven zowel in het getroffen gebied als erbuiten.

    Wat zegt de medische literatuur?

    10
  10. HansB

    Frans Timmermans wil dorpen en steden sterk vergroenen, lees ik vandaag in de NRC. Ik ben het onderhand helemaal zat dat ik als burger op alle mogelijke manieren moet vergroenen en dat de vliegindustrie via slinkse wegen gevrijwaard wordt van substantiële ingrepen. Denk aan die schandelijke gang van zaken rondom de verstrekte natuurvergunning. De vliegindustrie is niet duurzaam en zal dat op basis van fossiele brandstoffen niet worden ook. Natuurlijk wil ik vergroenen, maar wel op een gelijk speelveld. En dan heb ik het nog niet eens over die lawaaiterreur waarvan de overheid ons wil doen geloven dat het bij de moderne tijd hoort en dat vliegtuigen bovendien alleen maar stiller worden. Aantoonbare onzin. De burger is van goede wil maar niet gek. Dus eerst Schiphol fors krimpen en dan wil ik nadenken over vergroenen.

    34
  11. Geert

    Maakt niet uit uit welke hoek de wind waait,iedereen rond Schiphol (Noord-Zuid Holland en midden Nederland)zit in het gif en de rotherrie,uur na uur en dag na dag.
    De gifuitstoot van de vliegtuigen verdwijnt in de atmosfeer zeggen de leugenaars en zwetsers die dit alles bepalen.
    Van het geluid zeggen ze dat je ermee “moet dealen”.
    Laat je niks wijs maken,inmiddels is al aangetoond dat dit allemaal niet zo is net als stille vliegtuigen,trap er niet in.

    24
    • Winny lieverst

      De directrice van de KLM heeft het steeds over schonere vliegtuigen. Ze moeten alleen iedere keer als ze dit zegt nog worden besteld. En ‘kiss and ride’ gaat 5 euro kosten. Wie gaat er voor 5 euro nu niet met de auto komen; weer zo’n gebakken lucht opmerking.
      We worden giga in de maling genomen.

      Als er zogenaamd stillere vliegtuigen komen gaat er weer meer worden gevlogen

      2
  12. Berry

    Zo herkenbaar, in Heiloo exact hetzelfde verhaal (alleen de overlast bij noordenwind is bij ons zuidenwind).

    12
  13. Jonathan de B

    Bij ons is het precies andersom. Bij Noordenwind is het rustig. Oost, Zuid of West is altijd herrie, van half 7 ´s morgens tot tegen 23 uur. Kinderen kunnen niet ongestoord huiswerk maken en wij kunnen niet ongestoord met elkaar praten. Het is gewoon een hufterig verdienmodel. Van mij mag Schiphol worden gesloten. Iedere andere optie is niet genoeg. Gewoon dicht met die tent. Ga maar vliegen vanuit Düsseldorf, Brussel of Frankfurt. Neem maar de trein en binnen twee uurtjes vlieg je weg. Niet meer hier in de overvolle Randstad waar je nergens meer kunt wonen zonder vliegherrie.

    32
  14. Linda

    Alsof ik mijn eigen verhaal lees! Heel herkenbaar. Het is zo erg geworden. Die drukke weken zijn niet uit te houden. Zo zonde van al die mooie dagen. Het is altijd zo’n opluchting als het weer een tijdje stil is. Wetende dat ergens anders ook mensen gebukt gaan hieronder, is het een schrale troost. Maar boven al die herrie maak ik me het meeste zorgen over de luchtkwaliteit. Inmiddels weten we hoeveel die dingen uitstoten. Als het dan wekenlang eindeloos doorgaat zonder onderbreking (hier in Warmond ook nachtfiles) dan weet je in welke drek we wonen. Daar kan geen gezonde levenstandaard tegenop. Ongelooflijk dat ze hiermee wegkomen.

    38
  15. Christina

    Hetzelfde hier in Kennemerland maar dan bij zuidenwind, op 40 kilometer van Schiphol. Er is dan geen moment rust, ze komen met intervallen van rond de minuut en moeten door de parallelle Zwanenburgbaan laag vliegen.

    23
    • Loes

      Hier in Huizen zelfde verhaal. Ook bij noordenwind. Gekmakend. En inderdaad als je het met anderen erover hebt, hebben ze het vaak niet eens in de gaten. Ik snap dat niet, maakt me jaloers. Voor mij is het vaak een hel van ‘s morgens vroeg tot laat in de avond.

      19
  16. John Poole

    Great headline: ‘What good are 332 destinations if I can’t even sit quietly in my garden?’!

    19
  17. Rob

    Erg herkenbaar en gek makend.
    Alleen de klm wordt hier beter van de hub functie en zelfs dan mogen wij ze elke paar jaar weer redden van een faillissement.
    Het is de grootste ziekmaker hier in de randstad.
    Tata is erg maar vergeleken met Schiphol nog een betere buur. De kanker verwekkende fijnstof van Schiphol wordt door alle instanties verborgen gehouden

    53
    • Maaike

      Gaat ook weer opnieuw gebeuren, dat redden. KLM – Air France zijn geloof ik bezig een Zweedse en Portugese maatschappij op te kopen. Beiden in niet al te beste financiële staat, als ik het goed begreep. Drie keer raden wat er gaat gebeuren als die aanschaf niet lekker uitpakt.

      13
      • Pieter

        Ook hier in de gemeente Nieuwkoop is dit heel herkenbaar. Natuurlijk ligt de gemeente dicht bij Schiphol en zijn er al enkele decennia lang veel vliegbewegingen boven dit gebied. Dat is niks nieuws.

        Maar wel nieuw is de overlast die de afgelopen jaren is toegenomen. Veel meer vliegtuigen over vaste routes, en toevallig wonen wij daaronder. Giga overlast, ook in ons goed geïsoleerde huis. Oordoppen standaard in met slapen, en toch hoor je ze erdoorheen. De hele dag dendert het door, ‘s ochtends vanaf 5.00 als de vakantievluchten vertrekken naar het zuiden tot en met ruim na 23.00 als er nog een paar oude cargo 747’s overdenderen.

        Tijdens COVID mogen ervaren hoe het ook kan zijn: de Aalsmeerbaan was een parkeerplaats voor vliegtuigen.
        Fantastisch was dat!

        En nee, ik ben niet tegen vliegen. Wel tegen de huidige omvang van Schiphol en de Nederlandse luchtvaart. En tegen de hub. En tegen nachtvluchten. En tegen de leugens die men over de luchtvaart verspreidt. Tegen het ontbreken van een kerosinetaks. Tegen de manier waarop er nu een natuurvergunning is afgegeven. Enzovoorts.

        Flinke krimp is eerlijk en noodzakelijk!!

        4
  18. Frans Kooy

    Goed artikel weer. Bij mij hier in Voorhout begon het zomer 2018 ineens op te vallen en liet het me vervolgens ook nooit meer los, sindsdien loop ik de meeste dagen van het jaar met oordoppen in en kan dan nog net m’n vrouw verstaan… Je medemens staat er bijna altijd onverschillig tegenover, de overheid niet anders, dus rest alleen de rechter nog om mogelijk enige verbetering in deze verziekte situatie te brengen

    48

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate