Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Wethouder Nobel (H’meer) erkent dat stille vliegtuigen loze belofte zijn

Wethouder Nobel is zoekende naar een nieuwe toon nu zijn partij VVD krimp van Schiphol ondersteunt (illustratie: VVD Haarlemmermeer via Twitter)

4.8
(137)

“KLM roept al jaren over te willen gaan op schonere en stillere vliegtuigen. Dat is mooi, maar KLM moet dat ook echt gaan doen, want tot nu toe heb ik nog geen schonere of stillere vloot gezien.”

Deel op XDeel op Linkedin

Een uitspraak van voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch? Nee, dit zei wethouder Jurgen Nobel gisteren in De Telegraaf (mirror). Hij is wethouder in de gemeente Haarlemmermeer en fervent voorvechter van de vliegindustrie.

Vanuit zijn positie is dat begrijpelijk. De man is bestuurder namens de VVD, heeft een fascinatie voor vliegtuigen en zijn gemeente is financieel in hoge mate afhankelijk van het reilen en zeilen van Schiphol.

In de afgelopen jaren lag Nobel dan ook veelvuldig onder vuur van voorstanders van een gezonde leefomgevig voor mensen in de regio. Hij werd verguisd om zijn experimenten met zwaargeïsoleerde Schiphol-bunkers als woonunits en verfoeid om zijn al te lichtzinnige ingrijpen bij demonstraties. Nobel werd veelvuldig gefotografeerd op recepties van de vliegindustrie, maar kwam nooit op voor zwaargehinderde omwonenden.

Rintels geleur
En nu geeft hij dan ineens toe dat KLM altijd veel belooft, maar nooit levert. Directeur Marjan Rintel leurt met haar mantra ‘stillere vliegtuigen’ bij ieder tv-programma dat haar ook maar even wil ontvangen. Redacteuren die niet thuis zijn in de materie bereiden de presentatoren onvoldoende voor. De topvrouw kan vervolgens haar desinformatie ongefilterd en onweersproken uitventen voor het grote publiek.

Het is immers allang aangetoond dat stillere toestellen helemaal geen verschil maken voor mensen die ‘s nachts wakker worden van het veelvliegen. Bewoners worden wakker van een oude 747 die met bijna 90 decibel over een woonwijk scheert, maar net zo goed van een ‘stille’ 737 Max die ‘slechts’ 82 decibel herrie injecteert in de slaapkamer.

Op papier is dat een factor tien minder geluid, maar in de praktijk is de omwonende even klaarwakker. Minder lawaaiige vliegtuigen zoals door Rintel gepropageerd, helpen nauwelijks tegen de letterlijk ziekmakende overlast. Minder vliegverkeer helpt wel. Net zoals minder nachtvluchten.

Geen sprake van echte krimp
Dat beaamt ook wethouder Nobel in zijn opinie in de krant van wakker Nederland. Hij zegt nu te betreuren dat er geen nachtslot komt en beaamt dat de voorgestelde inkrimping van het aantal nachtvluchten helemaal geen echte reductie is. “In 2022 waren er 24.000 nachtvluchten, minder dus dan de nieuwe limiet van 28.700”, zo verhaalt hij.

“Er is maar één vliegtuig nodig om de nachtrust te verstoren.” Vervolgens maakt Nobel in zijn betoog een rare kronkel. Hij stelt dat niet exclusief moet worden ingezet op het enige middel dat bewezen helpt tegen overlast en slaapverstoring, maar dat de mate van herrie en uitstoot bepalend zou moeten zijn.

Dat zegt hij, wetende dat (onder meer) KLM al jarenlang beloftes verbreekt en afspaken negeert. Het lijkt sterk op het gemarchandeer van een politicus die geconfronteerd is met een nieuwe realiteit – gewijzigde partijstandpunten – maar zich de nieuwe mores nog eigen moet maken.

Elbers in het KLM-jaarverslag 2018 over enorme investeringen in stillere vliegtuigen waarvan omwonenden nog steeds niets merken

KLM onbetrouwbaar
KLM meldt al heel lang te investeren in ‘stillere’ toestellen. Zo gaf oud-topman Piet Elbers in het jaarverslag van 2018 hoog op over de enorme bedragen die hiermee gepaard gaan. Ook in 2021 werd in De Telegraaf (mirror) een publieksshow opgevoerd over stiller vliegen.

Het feit dat nu zelfs de luchtvaartminnende wethouder Nobel erkent dat er in al die jaren voor omwonenden niets verbeterd is, onderstreept twee belangrijke feiten.

Eén: KLM is een onbetrouwbaar bedrijf, zoals ook al werd aangetoond door staatsagent dr Jeroen Kremer.

Twee: wethouder Nobel heeft bijgeleerd. Hopelijk past hij zijn nieuw vergaarde kennis toe en gaat hij zich inzetten voor de burgers die hem zijn positie gunden in plaats van voor Schiphol dat hem met een megaclaim in de tang probeert te houden.

Boodschap aan wethouder Jurgen Nobel
Mocht dit bericht u onder ogen komen, overweeg dan alstublieft eens om ons te deblokkeren op Twitter/X. Wij zijn een stichting met deels dezelfde idealen als u gisteren uitte in De Telegraaf. Als democratisch bestuurder past het ons inziens niet een organisatie uit het maatschappelijke middenveld te blokkeren en daarmee de dialoog uit de weg te gaan.
Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 137

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. B. van Marlen

    De werkelijkheid is dat stille vliegtuigen gewoon NIET bestaan. Iets minder lawaaiig wel, maar dat wordt volledig tegengewerkt door het opvoeren van het aantal binnen de geluidsmaten Lden en Lnight. Daarnaast bieden deze geluidsmaten ruimte om nog steeds veel lawaaibakken over te laten komen. Krimp is de enige oplossing om zowel het klimaatbeleid niet te torpederen als geluid te verminderen.

    4
  2. Jaap de Groot

    Een luchtvaartmaatschappij die met koeienletters op zijn vliegtuigen “Powered by Biofuel” liet schilderen terwijl daarvan minder dan 1% werd bijgemengd heeft het voor mij voor altijd verbruid. Zoiets doe je niet per ongeluk en het was ook geen 1 april grap.

    30
  3. Geert

    Als ik iemand van de VVD hoor praten over geluidsreductie of krimp op wat voor manier dan ook dan komt er bij mij een enorme achterdocht omhoog want die 3 zaken gaan niet samen.Na ca. 20 jaar onderhandelen is het heel moeilijk om te geloven in de goede bedoelingen en blijkt dat men te maken heeft met kuiperijen,leugens en bedrog.Momenteel is er hier boven Uithoorn nog nooit zoveel herrie geweest als nu .
    Los daarvan is Schiphol nog steeds illegaal en dus buiten de wet aan het ondernemen en mijnheer Nobel en velen met hem overtreden de wet en zouden dus aansprakelijk gesteld moeten worden.
    Zij helpen mee een illegaal bedrijf overeind te houden en zelfs dit verder uit te breiden.
    Los daarvan worden er ook giften voor parkjes etc. aangenomen en sta je dus altijd zwak in je onderhandelingen met de illegaliteit en kun je mogelijk gechanteerd worden tevens werkt dit corruptie in de hand.
    Dit laatste geldt ook voor B&W van de omliggende gemeenten.

    31
  4. Haes

    “stillere vliegtuigen”… dat was in 1975 ook al de mantra waarmee schiphol de toen ook al zwaar gehinderde omgeving bestookte…
    Sta hier eens even bij stil… dit bedrog bestaat al bijna 50 jaar…!
    En dat kan allemaal in een “rechtsstaat”?

    44
  5. Henk Visser

    Het is niet verwonderlijk dat Jurgen Nobel zich in het nieuwe maatpak van de VVD hiërarchie hijst met de verkiezingen voor de deur. Overigens moet deze wethouder wel een enorme hekel hebben aan de betekenis van zijn achternaam. Nu blijkt dat een Kamermeerderheid de krimp in meer of mindere mate accepteert of zelfs in het partijprogram heeft gezet, kan de VVD het zich strategisch niet permitteren achter te blijven. Anders zou het op dit thema immers in een mogelijke coalitievorming buiten spel gezet kunnen worden. Want, zoals we hebben gezien, regeringspartners struikelen over één regeerakkoord. In het geval van Rutte 4: akkoord, minus 1.

    Was het kabinet niet gevallen, dan zou men Nobel hoogstens een Freudiaanse verspreking kunnen toedichten. Maar de ‘nieuwe’ liberale luchtvaart politiek heeft haar vleugels verder uitgespreid. En dat doen ze op drie manieren waarin flexibiliteit opvalt.
    1: The Red Pil, die Jurgen Nobel heeft geslikt en hem ontkoppeld van de matrix. Maar een valse agent blijft.
    2: Vasthouden aan het mantra dat we al een decennia lang horen. Zoals de VVD fractie Castricum in haar programma heeft staan.
    ‘De overlast, vooral in de vorm van laag aanvliegende toestellen, willen wij daarom beperken door hierover met betrokken partijen het gesprek aan te gaan. Indien Schiphol meer aanvliegroutes wil leiden richting de Polderbaan willen wij compenserende maatregelen (meetbare garanties) zoals hoger aanvliegen.’
    Getekend: Paul Slettenhaar, wethouder Schiphol, Castricum. Ook zo’n goed doorvoed lid van de ‘Volkspartij’ voor Vrijheid en ‘Democratie’.
    3: In het verkiezingsprogram 2023 het woord Schiphol of luchtvaart uitbannen. Zoals de VVD Zaanstad doet in haar lijvige 48 pagina’s epistel over van alles en nog wat, behalve wat juist in deze gemeente een issue is.

    In lijn vallen met de landelijke partij doctrine. Platitudes herhalen of doen alsof er geen luchtvaart probleem bestaat. De nieuwe VVD strategie.

    Opmerkelijk is overigens dat in geen enkele discussie de frequentie van het vliegverkeer ter sprake komt. En dan gaat het niet over de toonhoogte van straalmotoren maar de regelmaat van overvliegend luchtverkeer. In een utopische wereld vol ‘stille’ vliegtuigen (die alleen bestaan als zweef- of gevouwen papieren vliegtuigen) zwijgt de sector en het publieke media debat.
    De focus ligt op het enkele toestel dat hoger moet vliegen, glijvlucht, andere benadering van de landing- of opstijgbaan. Vul het rijtje maar aan.

    Dat is niet het hoofdprobleem. Het is de continue stroom van vliegtuigen die als een file over onze hoofden scheren.
    Jurgen Nobel stelt dat fixatie op krimp het werkelijke doel in de weg staat. „Het wordt er niet schoner en stiller van.”
    Waar was deze ‘nobele’ man tijdens de Corona crisis? Toen heel Nederland de stilte in het luchtruim ervoer als een verademing. Die rigoureuze krimp.
    In het 2020 jaaroverzicht van het KNMI staat het volgende geschreven:
    ‘ De maatregelen om het coronavirus te bestrijden, hebben als neveneffect dat er minder vervuilende stoffen worden uitgestoten. Geschat wordt dat er in Nederland na de eerste maatregelen in maart 20 tot 30 procent minder luchtvervuiling was. Dit hebben we kunnen waarnemen dankzij het Nederlandse satellietinstrument Tropomi. De afname is weliswaar tijdelijk, maar geeft bijzondere inzichten weer.
    https://magazines.rijksoverheid.nl/knmi/knmi-jaaroverzicht/2020/01/minder-luchtvervuiling-door-corona

    Inderdaad! Bijzondere inzichten. Krimp heeft dus wel degelijk een effect op substantiële vermindering van fijnstof uitstoot. Evenals rust in de lucht.
    De drieledige variabele nieuwe insteek van de VVD op het onvoldongen feit dat krimp nu main issue is geworden toont aan dat deze langjarige regeringspartij de opkomende vloed van protest en maatschappelijke weerstand serieus neemt. Al is het alleen maar om weer te kunnen aanschuiven in een nieuw kabinet.

    39
  6. Nieuw kompas: pro omwonenden beleid

    En Drie: het is echt tijd voor het voeren van een pro omwonenden (incl. kinderen) beleid i.p.v. een pro luchtvaartbeleid. Omwonenden bij alle banen tot wel 50km van Schiphol zijn uitgeput, ziek en worden dag en nacht behandeld als tweederangs burgers door een staatsbedrijf.

    Het Schiphol Schandaal kan níet voort blijven bestaan met steun van de politiek. De steun aan omwonenden voor voldoende slaap, nachtrust en rust overdag moet het nieuwe kompas zijn, waar door politici op gevaren wordt. Geluid boven de WHO norm en de continue vervuilingsdouches hebben daarin geen plaats meer.

    70
  7. rrustema

    Om de redacteuren van tv-programma’s even te helpen met een leuke repliek op Rintel:

    “Oh, stille vliegtuigen? Zweefvliegtuigen dus? Maar hoe zorg je dat de honderden passagiers een landing overleven? En hoe krijg je de stille zweefvliegtuigen op hoogte? Optakelen naar een luchtballon ofzo?” (maakt gebaar met beide handen, trekkend aan een verticaal denkbeeldig touw).

    Als ze dan aangeeft dat oplossingen gebaseerd zijn op de huidige techniek, maar dan verbeterd, dan wordt het tijd voor een geluidsfragment, visueel gemaakt in een geluidsgolf onderin beeld terwijl ze luistert. Voorafgegaan met een waarschuwing voor iedereen die met koptelefoon of gehoorapparaat het tv-geluid hoort.

    Eén opname van het geluid van een huidige vliegtuigmotor. En hetzelfde geluid, maar enkele decibellen minder. Beide fragmenten zijn praktisch identiek, een geluidsgolf die eruit ziet als een vierkant blokje. De microfoon is dan volledig overstuurd (geen geluidstechnicus staat zoiets niet toe, want ‘geen mooi vliegtuiggeluid’, die moet door de redactie gedwongen worden).

    Na het afspelen van de geluidsfragmenten: “Voor het tweede fragment hebben we meer decibels afgetrokken van het gemiddelde geluid dan vliegtuigen in de meest optimistische scenario’s realiseren in 2050. Wij horen geen verschil mevrouw Rintel. Hoe zal dat in 2024 ‘s nachts voor de omwonenden dan wel goed uitpakken?”

    52
  8. Dirk

    Geduld mensen ,

    Dit kan nooit zo doorgaan , hier in Aalsmeer en Uithoorn is het inmiddels een onleefbare situatie, het gerechtshof gaat hier korte metten mee maken , in deze tijden zal dit niet meer geaccepteerd gaan worden , mocht dat wel zo zijn , dan zullen er megaclaims gaan komen omdat je mensen niet als 2e rangsburger mag behandelen , mensen zijn allemaal per definitie gelijkwaardig, mocht de uitspraak niet in het voordeel vd bewoners zijn mbt een andere uitvoer , dan is de volgende stap de portemonnee van Schiphol of de Airlines … dit is een logisch gevolg.

    57
  9. En die (nog) niet bestaande stille vliegtuigen zijn niet alleen stiller, maar ook schoner? Ze stoten ook geen zeer schadelijke stoffen meer uit en produceren geen broeikas gassen meer? Ik zie echt geen andere oplossing dan krimp, krimp, of krimp.

    47
    • G

      Echt schandalig dat hij schiphol watch heeft geblokkeerd. Een “volks” vertegenwoordiger moet weten wat de inwoners denken. In plaats vanuit zijn zetel de lobby te ontvangen. We weten wat we moeten stemmen in ieder geval.

      40
    • Jaques

      Een vliegtuig met een iets stillere motor verstoort inderdaad nog steeds de slaap. Het zou goed zijn als vliegen na 8 uur ‘s avonds wordt verboden en voor 8 uur ‘s ochtends niet mag beginnen. Dan kunnen mensen in een fatsoenlijk tijdsbestek zelf hun slaapmoment kiezen.
      Verder zou het voor omwonenden prettig zijn als minimaal één dag per week er over de betreffende woonkern geen enkel vliegtuig mag vliegen zodat men een dag heeft om bij te komen. En dat zou dan iedere week een andere dag van de week moeten zijn die minimaal 2 weken van te voren publiceerd wordt in de lokale pers en in een app.
      In geval van overtreding krijgt iedere bewoner per vliegtuig €50 schadevergoeding direct uit de keren door de vliegmaatschappij.

      Misschien een tip voor de heer Eddy van Heijum van de Nieuwe Sociaal Contract partij, in zijn rol bij de MRS? Hij heeft immers nog wat goed te maken voor bewoners van Aalsmeer en Uithoorn.

      18
  10. Michiel van Parreeren

    En als u dit leest, dhr Nobel, deblokkeert u mij dan ook? Ik ben een inwoner van de Haarlemmermeer en word bijna elke nacht wakker van vliegtuigen. Ik kan uw X post over minder nachtvluchten nu niet eens liken.

    40
    • Jonathan de B

      Ik hoor al jaren dit soort berichten over deze VVD bestuurder. Verbaast me ook niets.
      De VVD minister van justitie trekt van leer tegen de extintion rebellion demonstraties op de A12.
      De Haagse VVD burgemeester net zo en laat zwarte hekken neerzetten zodat de steun demonstratie de blokkade op de A12 zelf niet kan zien.
      VVD bestuurders van Zaanstad en Castricum zie reacties boven.
      VVD bestuurder van Amstelveen geeft bij een internet consultatie in een zienswijze alleen maar aan dat hij eerder geïnformeerd had willen worden zodat hij zijn burgers eerder had kunnen informeren over extra overlast bij het groot onderhoud van enkele landingsbanen.
      Ik verwacht van een bestuurder van deze politieke partij gewoon geen enkele maatregel waar de gewone burger wat aan heeft. Het gaat altijd om het belang van grote bedrijven en dat is het enige wat voor deze politieke partij telt.

      We hebben 22 november echt iets te kiezen.

      23

Geef een reactie

Translate