Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Financieel

KLM-piloten incasseren 56 mln euro verlies op pensioenpotje

rekenmachine

foto: Sasun Bughdaryan via Unsplash

4.2
(98)

Als gevolg van de aanhoudende daling van de koers van het aandeel AF-KLM heeft pilotenstichting Spaak over 2022 maar liefst 70 procent van zijn bezittingen verloren. Het pensioenpotje daalde in waarde van 83 miljoen naar 27 miljoen euro.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit het recent vrijgegeven financieel verslag over het jaar 2022 (mirror) van Spaak, een afkorting van de Stichting Piloten Aandelen Air France-KLM. De stichting beheerde eind vorig jaar ruim 11 miljoen aandelen in het vliegbedrijf als een soort pensioenpotje voor piloten.

De koersdaling was al jarenlang aan de gang, maar steeds hoopte het stichtingsbestuur dat het wel goed zou komen en dat de koers zich zou herstellen. Het bleef de aandelen waarderen op hun historische waarde.

Die werkwijze bleek niet langer te verdedigen waardoor nu ineens 56,2 miljoen euro is afgeschreven op de inkoopwaarde van 83,8 miljoen euro. Dat is een verlies van bijna 70 procent in één jaar tijd.

Vergeefse hoop
In plaats van het gehoopte herstel, trad in 2022 een verdere koersval in met als resultaat dat het pensioenpotje van de piloten inzakte naar 27,5 miljoen euro aan het eind van dat jaar. Tegen dat bedrag staan de stukken nu in de boeken.

Voor de herwaardering was een stelselwijziging nodig. Voortaan hanteert de stichting de actuele waarde in plaats van de historische aankoopprijs.

Sinds begin van dit jaar zijn de aandelen opnieuw minder waard geworden. Op een gegeven moment was het stuk nog maar weinig meer waard dan een euro. Aandelen met zo’n lage koers worden door beleggers penny stocks genoemd. Zij investeren er liever niet in omdat ze de lage koers zien als een teken van slecht management en beroerde vooruitzichten.

Koers visueel opgekrikt
AFKL besloot daarom recent tot een noodmaatregel om de koers visueel op te krikken: tien bestaande aandelen werden samengevoegd tot één nieuw aandeel. Tegelijkertijd kregen alle eigenaren tien keer minder nieuwe aandelen dan dat zij voorheen in bezit hadden. AFKL noemde dat een reversed split – een omgekeerde aandelensplitsing. Op de beurs werd het nieuwe aandeel zo’n 14 euro waard, net zoveel als tien oude aandelen.

Sinds die omwisseltruc van 1 september is het aandeel een week later alweer 5 procent van zijn waarde verloren. Het stuk staat vandaag om 16 uur op nog maar 13,38 euro.

Koers van het aandeel AFKL om 16:00 uur vanmiddag (bron: Google)

Spaak werd opgericht nadat in de cao-onderhandelingen van 2015 met piloten was afgesproken dat zij gingen beleggen in de aandelen van hun werkgever om zo extra mee te profiteren van toekomstige (koers-) winsten. Ook zouden zij via de stichting een belangrijker stem krijgen in de aandeelhoudersvergadering.

Belang verwaterd na aandelenemissie
Na de oprichting is het aandeel met enkele korte onderbrekingen steil afgedaald naar het huidige niveau. Ook werden nieuwe aandelen uitgegeven om het eigen vermogen van de vliegmaatschappij weer enigszins op peil te krijgen. Demissionair minister Sigrid Kaag spendeerde toen 220 miljoen euro belastinggeld om een deel van die nieuwe aandelen in te kopen.

De piloten in Spaak deden niet mee aan de aandelenemissie en zagen hun gezamenlijke belang daardoor verwateren tot nu onder de één procent. Nu kunnen zij geen speciale rechten meer claimen die gereserveerd zijn voor grotere investeerders. Daarmee is ook de gehoopte invloed op het bedrijfsbeleid verloren gegaan.

Overigens zit er een opmerkelijk verschil tussen de jaarverslagen over 2021 en 2022. Waar in het verslag over 2021 nog werd gemeld dat de stichting eind 2021 voor 83,8 miljoen euro aan aandelen in bezit had, staat in het verslag over 2022 dat op datzelfde moment de stukken nog maar 70 miljoen euro waard waren.

Het verschil van 13,8 miljoen euro wordt in het nieuwste verslag verklaard aan de hand van een post ‘ongerealiseerd resultaat’ in het jaar 2021. Die post is achteraf toegevoegd, pas nadat het verslag over 2021 al was gepubliceerd.

Dat is des te opvallender omdat het oorspronkelijke jaarverslag 2021 van Spaak op 30 mei 2023 (!) nog herzien werd. Sindsdien is er dus nóg een wijziging bijgekomen.

Voor de deelnemende KLM-piloten is het waardeverlies een harde dobber. Zij dachten mee te kunnen profiteren van glansrijke resultaten en legden meer dan 80 miljoen euro in, maar opnieuw bleek het bedrijf minder succesvol dan gehoopt.

Het is de rode draad in het bestaan van KLM. Het bedrijf moest volgens het standaardwerk De Blauwe Fabel van onderzoeksjournalist Ties Joosten vrijwel iedere tien jaar van de ondergang worden gered door de belastingbetaler. Sinds 2008 is nooit meer dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.2 / 5. Aantal stemmen: 98

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Willy

    Ik begrijp echt niet dat piloten via een clubje beleggen in 1 aandeel, en dan nog KLM/AF. het aandeel zinkt als een baksteen (zou die daar ook in zitten) triest maar ook gewoon dom. pensioengelden zijn niet bedoeld om een (dubieuze werkgever) te ondersteunen. en inderdaad, de absurde salarissen voor thuis zitten worden nu door belastingbetaler opgebracht, en nu ze vliegen hebben we de herrie er weer bij. ik woon een eind van schiphol en nog last – indertijd uit die buurt vertrokken vanwege de overlast op vrijdagmiddag. en snachts.

  2. HansB

    ‘RINTELEN’? Ik ga er van tintelen, van boosheid!

  3. E.C. Lehr

    Leedvermaak en ‘Schadenfreude’. Of hoe het ‘spaak’ loopt als je op de verkeerde en vervuilende terreur-zwaan wedt. (Deze reactie is te wijten aan het lezen van meldingen op vliegherrie.nl: mijn hart draait zich om van medeleven en boosheid). Ik wil naast ‘schiphollen’ het woord ‘rintelen’ in de Dikke van Dale. ‘RINTELEN’: schoner, stiller en zuiniger vliegen’ maar niet vòòr 2050. Voorstel om naast ‘Schiphollen’ ook ‘Rintelen’ in de Dikke Van Dale op te nemen. Voor het verspreiden van nep nieuws. #rintelen

    16
    • Bourree

      Dat zou leuk zijn! Met bronvermelding graag. Als u de columns van Bourree heeft gelezen…op 16 juni 2023 al twee maal gebruikt in de column: Al is het vliegje nog zo klein, het werpt zijn schaduw op het plein. “Gisteravond na de uizending van OP1 bedacht ik nieuwe werkwoord “rintelen.” Het eindigt met “Wij laten ons niet meer “Rintelen”

      10
  4. Klaas

    Het grootste deel van de NL staatssteun tijdens de Corona DOWN time wat aan de KLM uitbetaald werd, is het meerendeel aan thuiszittende KLM piloten uitbetaald geworden met bedragen tussennde 100K en 200K euro per piloot als zgn. Inkomsten derving.

    Schandalig, maar daar hoor niets over in de media. Hun nu gestelde salariseisen & secundairy benefits ZOUDEN openbaar gemaakt moeten worden zoals bij de andere prrsoneelsroepen binnen KLM en kan niet hoger zijn dan de average van deze ander belangrijke KLM personeelsgroepen met identieke voorwaarden. GEEN uitzonderingspositie voor deze *elite* piloten groep blijven handhaven. Er zijn meer intelligente mensen nodig om een vliegtuig te laten vliegen anders dan alleen piloten.

    9
  5. Klaas

    Dit elite volk heeft altijd al te veel voordelen ondervonden van piloot zijn bij de KLM en willen ALTIJD het onder uit de kan hebben met de minste inzet. De kleine letters van beleggen in aandelen zegt dat er OOK negatieve gevolgen kunnen optreden. In de tijd dat de aandelen stegen hoorde men niks van deze groep en wist de buitenwacht niets van dit soort secundaire benefits.

    Hun ongegronde interne machts positie zal de BLAUWE VOGEL eindelijk ten gronde brengen vanwege hun arrogante groepsopstelling.

    10
  6. Rob

    Wat een droef toeters de meeste piloten van klm. Als je toch leest wat die allemaal raaskallen en eruit durven gooien op social media vraag je je soms af op welke wolk deze mensen leven
    Komt er op neer dat de luchtvaart boven alles verheven is en de piloten nog daarboven en er een paar omwonenden zijn die voor alle klachten verantwoordelijk zijn en die niet mogen klagen omdat Schiphol er al was voor die bewoners.
    Geen woorden voor dit soort volk.

    34
  7. Voorspellen is niet moeilijk

    De piloten kennende ligt er al een eis voor compensatie op tafel bij mevrouw Rintel. De markt heeft altijd gelijk volgens de neoliberaal, behalve als het jezelf geld kost natuurlijk. Dan ga je op zoek naar een manier om er iets of iemand anders voor op te laten draaien.

    Het mooie is dat met alle looneisen die circuleren KLM zelf de beste actievoerder is voor een gezonde krimp op Schiphol. De Staatsagent heeft dan wel geen gelijk, maar hij krijgt het wel

    39

Geef een reactie

Translate