Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

Onrust in Den Haag over nieuwe beperkingen Schiphol door stikstofwet

Blauwe lucht boven maïsveld

foto: Rudy and Peter Skitterians via Pixabay

4.5
(361)

De kans bestaat dat Schiphol veel verder moet krimpen dan nu in de planning staat. De missende stikstofvergunning veroorzaakt hoofdbrekens in Den Haag, zo blijkt uit een recent vrijgegeven notitie. De zorgen zijn nog niet met de Tweede Kamer gedeeld.

Deel op XDeel op Linkedin

Zoals bekend heeft Schiphol nog steeds geen natuurvergunning, maar moet die er wel zijn volgens de wet. In de aanvraag moet Schiphol onder meer duidelijk maken dat het op dit moment niet méér stikstof uitstoot dan in de laatst bekende legale situatie.

Volgens Schiphol is dat het jaar 2008 met zo’n 480.000 vliegbewegingen, zoals vastgelegd in het Luchthavenverkeersbesluit. Voor de 20.000 vliegtuigen extra richting de aangevraagde 500.000 vluchten kocht het de stikstofruimte op van een tiental boerderijen. Klaar is Kees, zo meldde financieel directeur Robert Carsouw pontificaal in de nationale pers.

Maar op het ministerie van Landbouw – verantwoordelijk voor de stikstofvergunningen – zijn de ambtenaren daar allerminst zeker van. Ze zijn bang dat de laatst bekende legale situatie van Schiphol is vastgelegd in de Planologische Kernbeslissing (PKB) uit 1996. En daarin staat een keihard jaarlijks maximum van 44 miljoen passagiers. Ter vergelijking: in 2019 piekte dit aantal op 72 miljoen.

Krimpen of duizenden boeren opkopen
Als dat waar is, heeft Schiphol nog maar twee mogelijkheden om de verplichte natuurvergunning te krijgen: forse krimp of het opkopen van nog meer boeren. Maar aan de opkoop van (de stikstofruimte van) nog geen tien boerenbedrijven gaf het vliegveld vorig jaar al 16 miljoen euro uit voor 20.000 vluchten extra.

Het inkopen van ruimte voor nog eens (naar schatting) 200.000 vluchten gaat dan wel heel fors in de papieren lopen. Bovendien is het nog maar de vraag of er zoveel boerenbedrijven te koop zijn en of de stikstofruimte voor boeren sowieso mag worden ingezet voor andere activiteiten zoals het faciliteren van vliegverkeer. De politieke discussie daarover loopt hoog op.

In Den Haag maken de ambtenaren zich grote zorgen over deze situatie, zo blijkt uit het vrijgegeven document. Met name het ministerie van Landbouw wil er zeker van zijn dat de vergunning die het afgeeft standhoudt bij de rechter. Algemeen bekend is dat natuurorganisaties als Mobilisation for the Environment staan te popelen de vergunning te laten toetsen door de rechter.

Zicht op legalisatie verdwijnt
Inmiddels is het zo’n drie jaar geleden dat Schiphol een eerste aanvraag indiende voor de stikstofvergunning. Al die tijd vindt er overleg plaats tussen het vliegveld en de ministeries van Landbouw en van Infrastructuur. Ondertussen wordt de illegale situatie op Schiphol gedoogd onder het mom van ‘zicht op legalisatie’. De rechter is twee keer meegegaan in deze argumentatie, maar de kans groeit dat het geduld opraakt bij de rechterlijke macht.

De Tweede Kamer is nooit geïnformeerd over deze patstelling. Evenmin zijn de berekeningen die ongetwijfeld gemaakt zijn rond deze situatie openbaar gemaakt.

Het was Kamerlid Lammert van Raan (Partij voor de Dieren) die de zorgen over de veel vroegere peildatum ontdekte en daarmee de kans op een krimp naar 44 miljoen passagiers. Naar schatting komt het aantal vliegbewegingen daarmee onder de 300.000 te liggen.

Kamervragen over lagere grens
Van Raan stelde er afgelopen week vragen over aan minister Harbers van Infrastructuur. Hij wil weten hoe serieus de problemen zijn en wat de gevolgen zijn van de harde grens in het PKB van 44 miljoen passagiers.

Ook wil hij weten hoe lang de huidige illegale situatie – het in bedrijf zijn zonder natuurvergunning – nog wordt getolereerd en hoe Schiphol denkt de huidige omvang – althans op papier – te kunnen proppen binnen de wetgeving die een verslechtering van de situatie niet toestaat.

Het ministerie van Infrastructuur hoopt dat Schiphol vergunning krijgt om de huidige activiteiten onverminderd te kunnen doorzetten. Maar de natuurwetgeving en de jurisprudentie die daarop volgde is strikt en staat geen verslechtering toe van de natuur.

Mocht de vergunning er komen voor de gevraagde 500.000 vliegbewegingen, dan zal de rechter moeten toetsen of dat door de beugel kan. Forse krimp ligt dan in het verschiet. Niet uitgesloten kan worden dat er een grens komt van maximaal 300.000 vliegbewegingen. Dat zou ook voor het klimaat en de kwaliteit van de leefomgeving een zegen zijn.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 361

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Yvonne

    Lammert van Raan is heel goed maar ik vrees dat de Partij v.d. Dieren niet in de regering komen. En inderdaad zou de schade aan mensen eens meegerekend moeten worden. Er is al wetenschappelijk bewijs dat van herrie terreur en slecht slapen mensen verhoogde kans op hart en vaat ziektes hebben. De hoge NOx uitstoot veroorzaakt kanker. Allemaal bekend maar wordt genegeerd. Om uit je vel te springen.

    18
  2. anton

    Misschien zelf een politieke partij oprichten? Tenzij er een bestaande partij werkelijk een eerlijk standpunt inneemt aangaande Schiphol. Welke partij voelt zich geroepen?
    Wel een dingentje want wij Nederlanders vliegen maar wat graag. Ze zullen duidelijk stelling moeten nemen tegen de hubs van KLM. Daar is de winst te halen dat is overduidelijk. Wie durft???????

    13
  3. Henk van der Spil

    Schiphol ligt in een dichtbevolkt gebied en geeft veel overlast aan omwonenden door geluid en lawaai. Waarom dan Schiphol niet sluiten en het vrijkomende gebied gebruiken voor de hoognodige woningbouw. Een nieuwe luchthaven kan dan gerealiseerd worden voor de kust ( zoals in Hong Kong etc) of bij bijv. Lelystad.

    5
  4. Geert

    In november gaan we weer naar de stembus dus ik zou zeggen stem nou eens op een partij die de corrupte vlieglobby met hebben en houden aan banden legt.
    U heeft het dan helemaal in eigen hand.
    Die partij(en) zijn er heus wel.

    19
  5. ad

    Schiphol kocht de stikstofruimte op van een tiental boerderijen.
    Kochten ze die boerderijen? Wordt daar geen landbouw meer bedreven? Of wordt er andere landbouw die minder stikstof uitstoot? Wie handhaaft dat?

    10
  6. Frans

    Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is of “Schiphol” politiek controversieel wordt verklaard zodat het kabinet er in demissionaire status geen besluit over kan nemen.
    De Schiphol lobby zit niet stil en zal er hoogstwaarschijnlijk op aandringen dat er snel knopen worden doorgehakt (met behulp van een VVD-minister op het departement Infrastructuur & Waterstaat zou dat realiseerbaar moeten zijn).
    Echter, er is een ander department betrokken bij de besluitvorming: het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit… geleid door een minister van CU.
    De achterban van de CU, o.a. in de “Bible belt” was al zeer negatief over de nieuwe aanvliegroutes en zal zich niet onbetuigd laten als het tot een besluit zal komen.
    Het laatste woord over de krimp van SPL is nog lang niet gezegd.
    Maar ik vrees het ergste…

    22
  7. Johan Duin

    De kern van schiphol is in mijn optiek het faciliteren van vluchten voor de bewoners van dit land. Dat kan prima. Zoals overal valt te lezen en te horen moet er niet meer groei komen maar krimpen. Genoeg is genoeg. Als je nu ziet wat voor partijen er nu al bezig zijn om alle onmogelijkheden jn de lucht te houden is ongekend. Ook wij worden gek van de herrie die de vliegtuigen veroorzaken en nergens gehoord worden. Geen enkel bedrijf kan werken zonder vergunning doe je dat wel dan is er kans op sluiting.
    Schiphol staat boven de wet zowel op de grond als in de lucht.

    54
    • Yvonne

      Welke partij is dat dan die schiphol echt durft aan te pakken. Boeren uitkopen en de stikstofregeling gebruiken zou niet toegestaan moeten worden. . Dan blijft resultaat hetzelfde. Iig de Hubb functie afbouwen, dat scheelt al.

      6
  8. Rob

    Het is zo simpel, stop vandaag nog met de hub functie en Schiphol is een prima luchthaven die idd niet meer dan 250-300000 vluchten per jaar zal afhandelen voor ons als inwoners !!! Stop daarnaast de nacht vluchten en verdeel de vluchten over alle start en landingsbanen. Dan zijn alle inwoners en omwonenden beter af in ons kikker landje.
    Alleen onze nationale kots klm heeft voordeel bij de hub functie. En zelfs met dat mega voordeel staan ze om de haver klap op omvallen.
    Dus per direct de hub functie stoppen

    78
  9. Ge

    En daar gaan we weer, naar de rechter straks, om onze eigen overheid ter verantwoording te roepen. Te gek voor woorden.

    58
  10. De feiten liegen er niet om

    Goede WOO actie en Kamervragen van Lammert van Raan!

    Schiphol, I&W en alle aanhangers roepen steeds zo hard mogelijk dat Schiphol kan uitbreiden naar 800.000 vliegbewegingen omdat o.a. deze memo was begraven. Ze proberen de feiten te overschreeuwen.

    Maar MOB heeft het er al tijden over dat de natuurvergunning zou moeten uitgaan van de situatie in 1997. Die wisten het al met juridisch terugrekenen.

    Elke geloofwaardige bestuurder zou zo wie zo ook rekening moeten houden met deze feiten:
    1. dat we in een klimaatcrisis zitten en alles minder moet
    2. dat we in een stikstofcrisis zitten en grijze en groene stikstof logischerwijs niet uitgeruild kunnen worden
    3. dat we zuinig moeten zijn op de Natura2000 gebieden in de kuststrook die Nederland beschermt tegen de zee
    4. dat elke sector evenredig moet bijdragen aan de stikstofopgave die er ligt en de uitzonderingspositie van de luchtvaart niet houdbaar meer is
    5. dat een meerderheid van alle politieke partijen er het er ondertussen wel over eens zijn dat het openen van Lelystad in een klimaatcrisis niet kan
    6. dat een volgende regering werk moet gaan maken van het afschaffen van de hub, omdat Nederland een veel te grote ecologische voetafdruk heeft, wat aan de rest van Europa en de wereld niet meer uit te leggen is.
    7. dat de luchtvaart geen duurzame, meteen te implementeren , klimaatoplossingen heeft en gewoon te vervuilend is voor het klimaat

    Dus krimpen naar 300.000 is de enige reëele optie.

    83
  11. M. Berger

    Vergunningen , stikstof , oeverloos gezwets over vliegbewegingingen, Terwijl wij hier nu langzaam doodgemarteld worden door de herrie en fijnstof . Nu is het moment voor daden . Help , help , help, dit is een noodkreet van een ziek gemaakt mens!

    66
    • Haes

      @ de feiten liegen er niet om.
      uw feitenlijstje valt op omdat het belangrijkste feit, de gezondheid van om- en onderwonenden ontbreekt. En dat is heel vreemd, want er is wat dit betreft sprake van een regelrechte noodsituatie zoals @ m.berger duidelijk maakt. Het huis staat in brand, maar de bewoners worden niet gered door eerst de brand te blussen…

      4
  12. Go Lammert

    Hulde aan Lammert van Raan.
    Mijn stem op 22 november heeft hij, getuige zijn vasthoudendheid in het dossier luchtvaart. We hebben meer van dit soort kamerleden nodig!

    Maar even een vraag, hoe recent is deze vrijgegeven notitie? En in hoeverre is de conclusie (kop van het artikel hier), namelijk dan dat er onrust is, wel correct? Immers, de vrijgegeven notities dateren uit 2021. Dan lijkt het me wat voorbarig dat er nu daadwerkelijk onrust is. Of heb ik het mis?

    40
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      De notitie is vorige week vrijgegeven als antwoord op een WOO-verzoek. Dat er (nog steeds) onrust is, moge blijken uit het feit dat de concept vergunning al twee jaar lang in een lade van LNV ligt te verstoffen. Het is nieuws, omdat deze zorgen tot op heden niet met de Tweede Kamer zijn gedeeld.

      50
      • Bastiaan

        We kunnen het al raden, de uitstoot van boeren zal flink worden opgekocht voor een de uitstoot van Schiphol/KLM met als bijproducten herrie, slapenloze nachten, stress, Benzeen, Formaldehyde, Ultrafijnstof, vroeggeboortes, astma, kanker. Dat noemen ze dan volksvertegenwoordigers in de politiek, wel van een ziek volk dan.

        18
  13. ir. B. van Marlen

    Inmiddels zijn de aantallen vliegconsumenten weer op het niveau van 2019, wat ik al jaren geleden voorspelde, en is een ware nachtterreur gekomen op de Polderbaan met ruim 60 vluchten de hele nacht door (met name de pretvliegers: Transavia, TUI en Corendon). De piekwaarden op nm27 variëren tussen 55-70 dB(A), allemaal boven de 40 dB(A), die al slaapverstoring geeft, ondanks CDA landingen en een wijdere bocht om Uitgeest (die anderen nog zwaarder zal belasten).

    Dit is geheel volgens het principe van preferentieel baangebruik, met inzet van ‘de banen met de minste hinder’. Ik vrees dat straks ook de Kaagbaan de klos is, als dit al niet nu het geval is.

    Met vaste routes worden velen aan de randen van steden en dorpen over enkele jaren driedubbel gepakt in woningen die tegen een dergelijke hoeveelheid lawaai onvoldoende bescherming bieden. Dit past nog steeds binnen de (te hoge) Lden en Lnight grenswaarden, vandaar.

    De Luchtvaartwet laat dit onrecht gewoon toe, u kunt er niets tegen doen! De uitzonderingspositie van de luchtvaart qua geluidhinder en uitstoot zal men blijven volhouden, zich beroepend op inter-nationale regelgeving.

    Ik vermoed dan ook, dat men via een geitenpaadje deze beperking door stikstofemissie zal weten te omzeilen, en als het al tot een volumebeperking zou komen, dan nog zal men de ‘primaire banen’ Polder- en Kaagbaan maximaal blijven inzetten om de regio Amsterdam te ontzien.

    Ons rest slechts om deze regio zo snel mogelijk te verlaten, of om ziek te worden! Hoe gaat de MRS dit noodlot tegen?

    Overigens ondersteun ik MOB wel van harte!

    50
    • 19 miljoen vliegers

      Met de app Explane heb ik vannacht tot 01.00 uur tussen de 79 en 84 dB gemeten,
      Waarom vinden ‘we’ het normaal dat er dit jaar al meer mensen op SchipHel zijn geweest dan het totale aantal inwoners van NL? In het NOS journaal werd trots vermeld dat er al 19 miljoen mensen via SchipHel zijn gevlogen dit jaar. Wat een totale waanzin is dit toch, en dan nog trots zijn ook op zoveel overlast.

      65
  14. Wilfried

    Er valt – gelukkig maar – nog een gigantische winst te behalen als het aankomt op een eerlijke en transparante besturing ten aanzien van de ‘stikstofdoofpot’ Schiphol door onder meer politiek Den Haag, en als dat onverhoeds toch niet lukt, dan zullen er nog legio rechtszaken nodig zijn hiervoor. Het is daarom wenselijk dat daarmee de ‘geitenpaadjes-politiek’ eindelijk eens ten grave wordt gedragen in het volgende kabinet. Zullen de benadeelden, in dezen vooral de omwonenden, eindelijk eens betere tijden voorgeschoteld, en ook daadwerkelijk krijgen? Het zal sowieso al schelen als de toekomstige minister van I & W eens níet van VVD-huize gaat komen.

    45
  15. Jeroen

    Heel goed nieuws. En 300.000 betekent nog steeds veel overlast voor velen, maar gelukkig minder.
    Hoeft voor de Nederlandse reiziger niet eens zo’n probleem te zijn, laat ze eerst eens stoppen met al die transfervluchten. Die voegen helaal niets positiefs toe, enkel een heel klein beetje winst (Euros) voor Schiphol. En dat staat in geen verhouding tot de ellende die ze veroorzaken.
    En verbied Schiphol ook boerderijen etc op te kopen. Zag mooi artikel vandaag over zeer slechte verhouding van de wereld en Nederland tav gebruik en productie grondstoffen zoals voedsel (earth overshoot day). Ook dat moet de Nederlandse Overheid aan het hart gaan. Ik citeer vanaf NU.nl:
    “…. Als we inzoomen op Nederland, blijkt dat wij een veel grotere voetafdruk hebben dan gemiddeld. Nederland kleurt donkerrood op de kaart die de onderzoekers optuigden. Zij rekenden uit dat we in Nederland zeven keer zo veel voedsel en grondstoffen gebruiken als ons land rijk is. Daarom viel de Nederlandse variant van Overshoot Day dit jaar al op 12 april. …”

    53

Geef een reactie

Translate