Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Burgers tonen aan: nieuwe vliegtuigen niet stiller

London City Airport

Net als Schiphol ligt London City Airport midden tussen de woonwijken (foto: Juan Garcia via Wikipedia)

(leestijd ongeveer 2 minuten)
4.9
(130)

Omwonenden van London City Airport hebben met de app Explane aangetoond dat nieuwe vliegtuigen vrijwel niet stiller zijn dan oudere exemplaren. Ze stappen met hun bevindingen naar de autoriteiten.

Deel op XDeel op Linkedin

“Het vliegveld houdt bij hoog en bij laag vol dat een nieuwe generatie vliegtuigen stiller is, dat de overlast afneemt en dat ze daardoor kunnen groeien. Maar uit onze metingen blijkt dat die claim op drijfzand is gebaseerd”, aldus een van de intitiatiefnemers achter het burgeronderzoek.

Uit eigen ervaring wisten de omwonenden al dat vliegtuigen nauwelijks stiller worden. Desondanks bleef het vliegveld volhouden dat de overlast in de loop der jaren minder is geworden. Daarom organiseerden burgers een experiment waaruit nu klip en klaar blijkt dat het erg tegenvalt met de ‘minder hinder’.

Met dezelfde argumentatie van ‘nieuwere, stillere en schonere’ toestellen proberen ook de Nederlandse vliegvelden ons land op te zadelen met steeds meer vliegherrie. Gezien de honderdduizenden meldingen op vliegherrie.nl en de meer dan een half miljoen registraties van overlast op reports.explane.org is duidelijk sprake van de nodige scepsis over de beloften van Schiphol c.s.

Geen verschil tussen oud of nieuw
“Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat het aantal vluchten de overlast direct beïnvloedt, maar dat het type toestel – oud of nieuw – nauwelijks verschil maakt”, aldus het rapport.

“Een belangrijk argument voor groei van London City Airport is de nieuwe generatie zogenaamd stillere vliegtuigen, maar ons onderzoek levert het bewijs dat dit onzin is. De claims blijken onbetrouwbaar.”

De burgers zijn met hun bevindingen naar het vliegveld gestapt en kregen daar te horen dat er geen gegevens beschikbaar waren die de bewijzen uit het burgeronderzoek onderuit haalden. “Ondanks hun claims, blijkt er door London City Airport nauwelijks te worden gemeten. In de gegevens die het vliegveld wel kon presenteren, worden verschillen tussen oude en nieuwe vliegtuigen niet besproken. Het blijft dus volledig in het duister waarop het vliegveld zijn harde claims baseert.”

Vliegveld bindt in
Geconfronteerd met het burgeronderzoek stelt het vliegveld zich te baseren op geluidsgegevens die worden aangeleverd door vliegtuigfabrikanten. Dat zijn gegevens die worden verzameld onder zorgvuldig geregisseerde omstandigheden en bieden slechts informatie over de start- en landingsfase – niet over de vlieghoogte waarmee de Londense burgers te maken hebben, aldus het rapport.

Naar aanleiding van de conclusies uit het experiment moest London City Airport toegeven dat de nieuwe generatie toestellen over het algemeen net zoveel herrie veroorzaken, maar dat men in de ‘minder hinder’-claims vooral doelde op de herrie tijdens de start. Die zou wel significant minder worden, maar dat heeft slechts positieve gevolgen voor een miniem deel van alle gehinderden.

London City Airport probeert al jaren het vliegverbod in het weekend en de nacht opgeheven te krijgen, maar dit stuit logischerwijs op grote weerstand onder de bevolking. Het vliegveld wil het aantal vluchten ruim verdubbelen naar 110.000. Met de conclusies uit het onderzoek proberen burgers de expansie te dwarsbomen.

Nieuwe toestellen soms zelfs luidruchtiger
“Het verschil tussen de oude en nieuwe generatie vliegtuigen is op zijn best 2 tot 3 decibel, waarbij er uitzonderingen bestaan voor nieuwere toestellen die zelfs meer lawaai maken dan oudere exemplaren. Het verschil is – ook volgens de Civil Aviation Authority – voor het menselijk oor niet waar te nemen, terwijl het aantal lawaaimomenten significant zal groeien.”

“Dat leidt tot de conclusie dat London City Airport op basis van deze loze claims nooit mag worden toegestaan uit te breiden.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 130

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Roland

    En zelfs als dat waar mocht zijn wordt het gelijk misbruikt door lager en frequenter te gaan vliegen, zie de Zwanenburgbaan de afgelopen weken na installatie van “nextgen”…
    NIET MEER TE HARDEN!

    23
  2. fons

    ik wordt een beetje moe van al die verhalen.
    Geproduceerd achter de laptop.
    Helaas allemaal ware verhalen.
    En ook goed dat ze er zijn.
    Laatst in De Staat van de Stad 2023 was ik onder de indruk van het verhaal van Hannah Prins.Klimaat activiste.
    Hek doorknippen en voor privé vliegtuigen gaan zitten.
    Resultaat: Schiphol stopt met privė vluchten.
    Ik zeg : Meld je aan bij Green Peace en Extinction Rebellion voor zover je dat nog niet gedaan hebt.
    Er is Actie nodig en Burgelijke ongehoorzaamheid.
    Daar kan zelfs Het NOS Nieuws niet omheen.
    Verder:
    SchipholWatch . Jullie doen ook ontzettend goed werk . Groot respect!

    39
  3. Rien

    Tja, zolang de dames en heren politici in alle sprookjes rondom o.a. stilleren
    vliegtuigen en stillere aanvliegprocedures willens en wetens blijven trappen, zal de overlast alleen maar groter worden. Want dat is wat men wil: GROEI, GROEI, GROEI.
    En helaas werken de meeste Nederlanders daar maar al te graag aan mee door voor elk wissewasje/vakantie/zakenreis het vliegtuig te nemen, ook naar dichtbij gelegen bestemmingen, zeker zolang vliegen veruit de goedkoopste optie is. Vicieuze cirkel. Om daaruit te komen moet je ergens beginnen:
    1. Kerosine net zo belasten als benzine en diesel.
    2. Niet meer vliegen op dichtbij gelegen bestemmingen ( minder dan 500 km. om te beginnen)
    3. Treinreizen goedkoper maken dan vliegreizen naar bestemmingen in Europa.
    4. Nachtvluchten schrappen.
    Simpele en haalbare oplossingen toch?

    39
    • JAN Rooijakkers

      Helemaal mee eens Rien !
      Dat zijn de eerste stappen waarmee je VANDAAG kunt beginnen… of uiterlijk Morgen !

      9
  4. Oscar

    Wat er nu gaande is, het extreem laagvliegen <800m, dient waarschijnlijk het doel om ons bewoners dadelijk te verlichten door hoger te gaan vliegen. Met als doel
    groei ten kostte van ons bewoners.
    Een sigaar uit eigen doos, want men creëert bewust veel overlast om het daarna te verminderen. Schiphol=leugens=bedrog=staat der Nederlanden

    46
  5. Bourree

    Je kunt nu alweer op je boerenklompen aanvoelen dat dit zelfde spelletje gespeeld gaat worden door de KLM/Schiphol. De ongeveer 3 Db die “stillere” vliegtuigen minder geluid maken heeft voor de omwonenden geen enkele zin. Het motief om deze motoren in te gaan zetten is schijnheilig omdat er dan direct gevlogen gaat worden met grotere toestellen, en dus grotere motoren, om meer passagiers in te blikken zodat op papier de CO2 uitstoot verminderd. Dit bedrijf is helemaal niet bezig voor het klimaat, het milieu of bezorgd om de gedupeerde omwonenden, maar om het op papier mooier voor te spiegelen, te berekenen, dan het in werkelijkheid uitpakt. Ook het wederom weer slecht of helemaal niet meten gebruiken in het voordeel van de luchtvaart en de benadeelden achter te laten met nog meer herrie. De politiek weet het nu. Dus zorg ervoor dat dit voorkomen wordt. Nu kan het nog !

    53
    • Jaap de Groot

      Inderdaad. 3dB stiller is op papier 50% stiller, maar helaas nauwelijks waarneembaar en daar gaat het uiteindelijk om.

      9
  6. Silv-jan Elkerbout

    Er zijn bij mijn weten inderdaad motoren die minder herrie maken. En daar schermt de luchtvaart mee.
    ” de nieuwe generatie motoren is 5% stiller!”
    Maar als een motor 5% minder herrie maakt en je die vervolgens 30% groter maakt om onder een 30% groter toestel te hangen is de herrie niet 5% minder maar zo’n 29% meer! ( voorbeeld, ik heb dar niet berekend)
    En DAT is het zoveelste rekentruukje waar continu iedereen in trapt.
    Men papegaait in het journaal en de opinieprogramma’s na waarna het de publieke waarheid is. ( en jij niet meer mag ” zeuren”)
    En als je de cijfers erbij pakt blijkt het voor de zoveelste keer weer eens een héél ander verhaal te zijn….

    56
  7. Geer

    Ook in oud west is het geluid van toestellen hoger. Ze stijgen op vanaf de Zwanenburg en Polder baan naar het noorden en draaien dan boven oud west naar het zuiden. Mooi dat je dat kunt aantonen metde app. Vorig jaar rond 60 en nu boven de 70 decibel.

    36

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate