Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘We worden door Schiphol gedwongen na te denken over verhuizen’

Gert en Betty

Gert en Betty ontvluchten regelmatig hun eigen huis om de vliegherrie te ontlopen (foto: Yolande Schuur)

(leestijd circa 4 minuten)
4.5
(162)

“Onze tuin is geen landingsbaan.” Betty windt er geen doekjes om. Ze is, net als haar man Gert, de overlast van Schiphol meer dan zat. Ze hadden zich verheugd op hun vroegpensioen in hun fijne woning in Oegstgeest. Maar met iedere dag tot 325 vliegtuigen over hun huis komt daar weinig van terecht.

Deel op XDeel op Linkedin

Betty en Gert wonen sinds 1986 in Oegstgeest. De overlast is er nu vele malen erger dan in de tijd dat het militaire vliegveld Valkenburg nog werd gebruikt. Toen hadden ze heel af en toe het oorverdovend lawaai van straaljagers op vijftig meter hoogte. Valkenburg en het dorp werden gemeden door Schiphol, maar na sluiting van het vliegveld is het steeds drukker geworden in de lucht.

Gert: “Vooral na Corona is het veel erger geworden door de lagere aanvliegroutes. We krijgen nu dagelijks tot 325 vliegtuigen over ons heen. Overdag betekent dat dan elke twee minuten een vliegtuig. Maar ook ‘s nachts gaat het door. Om elf uur ‘s avonds kan ik de klok gelijkzetten op de oude Boeing naar Campinas in Brazilië, een vrachtvlucht met heel veel herrie.

Bedreigend lawaai
Als het mistig is en ik ga ‘s avonds naar buiten om de schuur op slot te doen, dan voelt het echt heel bedreigend als er zo’n bulderend vliegtuig laag overkomt. Alsof je op een weiland in een tentje zit en tien meter naast je raast een vrachtwagen voorbij. Zo voelt dat.”

Betty op haar beurt: “Op een slechte dag word je gewoon je bed uit getrild. Gert knort ‘s nachts altijd een beetje, maar hij valt stil als er een vliegtuig overkomt, dus ook in je slaap hoor je ze. We hebben allebei last van tinnitus. Of dat door de vliegoverlast komt weet ik niet, maar met veel herrie wordt dat erger.”

“Ik heb verder een heel goed gehoor en ben erg gevoelig voor de lage tonen van overkomende vliegtuigen. Dan hoor ik mijn eigen hart bonken. Gelukkig heb ik dat niet bij de hoge fluittoon van vliegtuigen die je hier bijna de hele dag hoort. De impact van geluid is groter, omdat het hier verder rustig is, en wij met zijn tweeën zijn”, legt Gert uit.

Bang voor nog meer vliegverkeer
“Tot vier, vijf jaar geleden werkten we allebei en waren we de hele dag van huis”, aldus Betty. “Toen hadden we minder last, en er wás ook echt minder overlast. Nu zijn we met pensioen en wilden we gaan genieten waar we ons hele leven voor gewerkt hebben, maar dat is moeilijk.”

Betty en Gert hebben een fijn huis, in een prettig dorp. Ze kennen de mensen in de buurt, hebben er hun vrienden. Maar als de plannen doorgaan en de Kaagbaan en Polderbaan de preferente banen blijven, met ook nog een extra parallelle Kaagbaan, én Amsterdam én Den Haag worden ontzien, dan wordt het in Oegstgeest compleet onleefbaar, zo vrezen ze.

Oegstgeest ligt 25 kilometer verwijderd van Schiphol (illustratie: Google Maps)

Gert: “Dat betekent namelijk permanent elke anderhalve tot twee minuut een vliegtuig. Dagenlang, de hele dag, zelfs ‘s nachts. Een bulderende lawaaimachine die het leven verstoort is bedreigend en onmenselijk.”

“Dat vooruitzicht maakt me heel angstig. Dan moeten we hier weg. Maar ik ben ook bang dat we een verkeerde keuze maken, want ik wil hier helemaal niet weg”, vertelt Betty die zoals ieder mens hecht aan haar sociale contacten.

Alle sociale investeringen kwijt
“Door iets van buiten – waar je zelf geen invloed op hebt – worden we gedwongen na te denken over verhuizen. Onze sociale investeringen hier raken we dan kwijt. Dat is een hoge prijs. We willen gewoon ongestoord kunnen slapen, in de tuin werken, de vogels horen zingen, fietsen in de omgeving, in de zomer de deuren open kunnen zetten, een kopje koffiedrinken in de tuin. Is dat teveel gevraagd?”

“Soms wordt de overlast zo erg dat we vluchten naar het oosten van het land. In de buurt van Winterswijk zijn we vaak in een caravan te vinden. Het is daar zo stil dat je vliegtuigen op tien kilometer hoogte hoort. We houden erg van sterrenkijken, zijn ook aangesloten bij een sterrenwacht, maar als we met onze telescoop foto’s maken zie je vaak vliegtuigstrepen”, aldus Gert.

“Het is er ook veel schoner merken we aan de caravan. Daar zit hij na een aantal weken vol met zwarte roetstrepen, maar als de caravan hier bij ons voor de deur staat is dat al na een aantal dagen het geval.”

Betty vertelt over een vriendin die een caravan aan de Kaag heeft. “Het houtwerk is binnen de kortste keren zwart en het schoonmaakwater ruikt zelfs naar kerosine. De luchtvaart is enorm vervuilend en ook kankerverwekkend. Onbegrijpelijk dat dat allemaal maar kan.”

Politici laten ons in de steek
“En er wordt al zo lang over Schiphol geklaagd, al vanaf 1976! De website Vliegherrie is een soort uitlaatklep, maar je kunt er ook niet de hele tijd mee bezig zijn. We zijn al op zoveel debatavonden geweest, maar die zijn meestal ter meerdere eer en glorie van de debatterende politici. Ze doen verder niets tegen de overlast van Schiphol. De lobby is oppermachtig en wij staan machteloos. Het vliegen wordt gefaciliteerd ten gunste van macht en geld.”

“De massaliteit van het vliegen in Nederland vinden we krankzinnig. Zestig vliegtuigen op een dag naar Londen, dat is toch absurd? De overstappers hebben we nergens voor nodig, dat scheelt 300.000 vluchten per jaar! En dan kan nog steeds iedere Nederlander die dat wil het vliegtuig pakken en overal naar toe vliegen”, zo weet Betty.

Gert denkt dat er met een eerlijke prijs al veel minder zou worden gevlogen. “Er moet gewoon belasting op kerosine geheven worden en btw op de tickets. Schiphol en KLM overtreden ook zoveel wetten. Geen natuurvergunning, aan Arbo-wetten voor hun medewerkers houden ze zich niet. De staat heeft een zorgplicht aan burgers, maar ze zijn onwillig en niet capabel om de luchtvaart aan de wet te houden.”

Betty hoopt op een spoedig kantelpunt in die zin dat iedere Nederlander kan blijven vliegen voor verre bestemmingen terwijl de overlast beperkt wordt. Dat de trein het vervoermiddel wordt voor kortere afstanden en de hub-functie van Schiphol verdwijnt. Dan pas ontstaat er een betere balans tussen welvaart en welzijn.

Het persoonlijke verhaal van Gert en Betty is het vijfde in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 162

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bas

    Precies hetzelfde verhaal hier in de IJmond. Onleefbaar geworden door Schiphol.
    Schiphol en de gehele luchtvaart moet minstens gehalveerd worden.

    13
  2. Volksgezondheid, de Zorg en eigen risico

    Wat een triest herkenbaar verhaal weer. Ze zeggen in het artikel, het wordt compleet onleefbaar. Maar dat is het al bij de preferente Kaag- en Polderbaan, en ook bij de Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en de Oostbaan. Getuige de vele schrijnende meldingen op vliegherrie en dit soort interviews.

    Het is niet alleen onleefbaar qua herrie en slaapdeprivatie, maar ook qua gezondheid. Want Nederlanders worden ziekgemaakt door de luchtvaart (en de industrie). De lucht wordt vervuild met kankerverwekkende en andere ZZS stoffen, de bodem met ZZS, PFOS/PFAS en andere chemische troep. Ons grondwater idem dito (lees eerdere artikelen hierover door SW).
    De gewassen (ons eten) groeien in vervuilde lucht en op vervuilde grond en met vervuild grondwater.

    Als oplossing wil de regering het eigen risico gaan verhogen van €385 naar €485 pj. Wat een “geniale oplossing” van onze politici. Nooit gehoord van aanpakken bij de bron zeker?

    Waar is de Minister van Volksgezondheid met zijn kennis? Wanneer gaat die andere eisen stellen voor de gezondheid van de Nederlandse bevolking en de onnodige overbelasting van de Zorg?
    Met de supergrote tekorten op de arbeidsmarkt die de Zorg hard zal gaan raken en de alleen maar toenemende werkdruk (ook extra versterkt door uitval van collega’s door te hoge mentale belasting waardoor er een vicieuze cirkel van steeds meer uitval zal gaan ontstaan), is elke gezond blijvende Nederlander kostenbesparend.

    De Zorg en gezondheid zijn cruciaal. Dat is vliegen zeker niet. Daar zijn we tijdens Corona achtergekomen. Volgens mij zou de keuze gemakkelijk moeten zijn.

    21
  3. SK

    Diep en diep triest en helaas zo herkenbaar. Schiphol blijft ondertussen schaamteloos de vermoorde onschuld spelen door naar buiten te brengen dat ze zo goed bezig zijn. Op hun site wat kun jij doen voor het milieu erkennen ze notabene dat het hub verdienmodel schadelijk is. Het is ws de enige site waar politici naar kijken. Schaamteloos en misdadig.

    3. Vlieg zo rechtstreeks mogelijk
    Kies voor een rechtstreekse vlucht of zo rechtstreeks mogelijk. Overstappen betekent vaak omvliegen en dus meer CO₂-uitstoot. En wist je dat 1 keer minder opstijgen en landen aanzienlijk wat CO₂-uitstoot scheelt?

    https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-group/pagina/wat-kun-jij-doen-voor-een-duurzame-luchthaven/

    14
  4. Ed

    In 2018, het top jaar voorSchiphol, vlogen er in de warme, droge zomer met wind uit noordelijke richtingen typisch zo’n 150 vliegtuigen per dag over Oegstgeest. Rustig in je tuin zitten was toen al bijna niet meer mogelijk en het aantal klachten , ook bij BAS, nam enorm toe zoals ook te zien uit de rapportages. Inmiddels vliegen er in april al geregeld tot wel 250 vluigtuigen over en moet je Oegstgeest ontvluchten om buiten te kunnen ontspannen. Vanwege de klimaatverandering zijn de zomers droger en zonniger geworden, lees, hebben we meer wind uit noordelijke richtingen. Mooi weer waar we niets aan hebben. Oegstgeest mag dan in de top 10 van beste woongemeenten in Nederland staan, dit zegt meer over Elsevier dan over Oegstgeest. En klagen blijkt dus geen enkele zin te hebben, meer klachten resulteert in meer vliegtuigen. Het vertrouwen in de politiek is inmiddels ongekend laag volgens het SCP. Hoe zou dat nu komen?

    16
  5. M.Pool

    De stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)(info@beschermingtegenvliegtuighinder) is bezig met de voorbereiding van een rechtzaak tegen de structuur die onze woonomgeving onleefbaar maakt. Er zal een beroep gedaan worden op het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Artikel 8 beschermt ook uw woning.
    Daarom meldt u aan bij RBV als belanghebbende en getuige. En steun de stichting met bijdragen, zodat advokaat Samkalden(van Prakken d’Oliveira) er meer uren aan kan werken.

    16
  6. Lex

    Helaas heel herkenbaar , op Schiphol houden ze met niemand rekening behalve met zich zelf,! Het nieuwe radarsysteem om landingen te begeleiden betekent nog meer vluchten op de kaagbaan! En dit alles onder het mom minder hinder , asociaal kletsverhalen!
    Op naar de halvering van Schiphol!

    21
  7. Jonathan de B

    Roep al jouw familieleden kennissen vrienden en collega’s op om nooit meer te vliegen. Dat is de enige manier waarop de overlast uiteindelijk minder zal worden. Op de Rijksoverheid hoeven we niet te rekenen. De minister maakte ons blij met zijn aankondiging het aantal vluchten een beetje te verminderen. Hij is door de rechter terug gefloten omdat de verkeerde procedure gevolgd zou zijn. Ik vermoed dat hij dat expres gedaan heeft. Nu kan hij politiek zeggen ik wil wel maar ik mag niet van de rechter.
    Echt mensen roep iedereen op om niet meer te gaan vliegen. Mail deze website naar al jouw collega’s , vrienden kennissen en familieleden die weer zitten op te scheppen over mooie reisjes naar Bali of de Canarische Eilanden. Zij zijn mede de oorzaak van jouw overlast.

    14
    • Hub hub hub

      Gisteren stond er een foto in de Trouw die duidelijk maakt hoe het zit: het interieur van en toestel met een stewardess en 3 passagiers in een verder leeg toestel.
      Dat is het probleem: het hub model zorgt voor vliegende lege vervuilers zonder te kijken naar de bezetting. Nutteloze, zwaar vervuilende en rotherrie gevende industrie.

      10
  8. Bourree

    Dit verhaal sluit aan bij duizenden andere hartverscheurende verhalen van burgers die uit de huizen worden gejaagd door een bedrijf dat alle regels overtreedt en dat terwijl deze regels ook nog eens veel te soepel zijn berekend. Berekend, want dat is altijd in het belang van de KLM en Schiphol. Onder het mom van “de hinder beperken” worden steeds meer mensen zwaar mishandeld door vliegtuigen die zeer laag met een daverend kabaal over de huiskamers en kinderkamers worden gejaagd. Het is onmenselijk, angstaanjagend, onleefbaar en ziekmakend! En het wordt nog veel erger. De politiek wil niet luisteren en in elk debat over klimaat of milieu wordt de luchtvaart gemeden. En nog steeds zijn er volksvertegenwoordigers die in een luchtvaartdebat proberen het aantal klagers, die ik liever melders noem, te gebruiken om af te leiden van het werkelijke onderwerp. Waarom is er geen politicus die deze mensen met goede argumenten tegenspreekt? Als “de gevaarlijke uitstoot” het onderwerp zou zijn, en er twee melders heel veel klachten melden, is de uitstoot daarmee dan ineens verdwenen? Bestaat er geen geluidsoverlast meer omdat onbetrouwbare BAS laat weten dat een klein aantal melders vele meldingen doet? En dan de opmerkingen als “Dan moet je er maar niet gaan wonen” ! Ze doen geen recht aan de werkelijkheid en zorgen voor een non-discussie. Wij zijn hier niet ‘gaan wonen”! Wij zijn hier geboren en/of getogen en hebben de uitbreiding van de KLM met haar hub-functie en de steeds toenemende overlast van Schiphol door de jaren heen ongevraagd over ons heen gekregen. Wij hebben er niet voor gekozen, maar zijn buitenspel gezet met als gevolg dat wij onbeschermd zijn en onze leefomgeving ziekelijk ongezond en volledig verstoord is. Een volksvertegenwoordiger zou zich druk moeten maken om de verstoorde en gevaarlijke leefomgeving van het volk. Een slecht kabinet wordt niet ineens een goed kabinet omdat er weinig melders zijn die veel klachten indienen. Ook al hebben wij geen leven meer hier…Wij leven allemaal met u mee.

    34
  9. Ab

    Helaas zeer herkenbaar. Ik woon ook in Oegstgeest, en vind het hier door het vliegtuiglawaai onleefbaar geworden. Ik overweeg ook opties als een stacaravan buiten de randstad om af en toe naar toe te kunnen vluchten, of zelfs verhuizen – verhuizen echter heel ingewikkeld ivm schoolgaande kinderen en werk in deze regio…

    11
  10. Loes

    Precies ook mijn ervaring. Ik woon in Huizen en als de wind verkeerd staat en dat is vaak ook goed de klos. Dag in, dag uit. Eindelijke met pensioen, maar uitslapen kan niet door Schiphol. Zomers begint het om 5 uur. In de tuin zitten een ramp. En ook tinnitus opgelopen. Verhuizen geen optie. Al m’n sociale contacten en mijn zoon woont hier.
    En dan moet ik mijn huis verduurzamen???? Kan niet in de tuin zitten, kan niet met raam open slapen. Woongenot helemaal weg. 😡Geen zin om daar geld in te stoppen.

    34
    • Irene Schaap

      Loes ik woon in Nieuwkoop. Ook hier vele momenten op de dag dat de luchtsnelweg over onze huizen vliegtuigen aanvoert. Wij slapen helaas altijd met de ramen dicht. Ook in de zomer. Terwijl we houden van frisse lucht. Maar door de late en vroege vluchten worden wij gestoord door de herrie. Ondanks mijn oordoppen. Schiphol en de gehele luchtvaart wereldwijd is totaal uit de hand gelopen.

      5
  11. Anton

    Het is een copy van van ons leven. Exact hetzelfde, en dan iedere keer de frustratie bij teugkeer van de camping waar wij met open raam slapen. Thuis alles potdicht en dan nog volop doordringende herrie. Thuis in de tuin zitten doen nooit. Woongenot is het grootste genot dat eens mens kan overkomen. Dat wordt door onze overheid onderuit gehaald. Onbegrijpelijk.

    39
    • Agnes

      Hier in de Velserbroek is het ook verschrikkelijk geworden, de gehele dag gaan er vliegtuigen over of langs onze woonwijk er zit geen 1 minuut tussen .
      Rustig in je tuin zitten is er niet meer bij.
      Klagen bij BAS helpt niet, lijkt alleen maar erger te worden.
      Lang leven de zomer!
      Dat word veel binnen zitten.

      2
  12. Rob

    Exact zoals één-op-één-onderwijs spaarndam voelen. Onmenselijk dit
    Onbewoonbaar gebied geworden door Schiphol

    30
  13. MH Emanuel

    Zo vreselijk herkenbaar.

    29
  14. Josje

    Dit is toch een regelrechte verschrikking. De overlast die alle perken te buiten gaat en de kwaliteit van het dagelijks leven zwaar aantast; en nog meer dat het zo erg is gesteld met dit land dat bescherming door de overheid tegen dit soort terreur compleet afwezig is en mensen in een interview beleefd moeten uitleggen dat hun leefomgeving compleet verziekt wordt door de luchtvaartindustrie. Zij overwegen te verhuizen, zeer begrijpelijk. Maar niet iedereen die ongevraagd aan deze ellende wordt blootgesteld heeft die optie. De rechteloosheid van burgers, de willekeur – welke woonwijk in welk dorp is hierna aan de beurt – en de manier waarop de overheid de luchtvaart laat heenwalsen over haar eigen burgers, het komt gewoon neer op recht van de sterkste en dat schijnt het nieuwe normaal te zijn. Alles voor het veronderstelde economische gewin en de gunst van de kiezer, die gepaaid moet worden met goedkope vliegreizen. Want stel je voor dat we het eerlijke verhaal zouden moeten vertellen over de klimaatcrisis, dat komt even niet uit. Teveel belangen. Ik walg er van en vind het bedreigend dat we in zo’n land terecht zijn gekomen.

    64
  15. Bianca

    Eigenlijk zou Schiphol gewoon moeten verdwijnen en dan met een snelle trein naar andere grote vliegvelden, zoals Brussel,Parijs,Frankfurt. Er gaan treinen genoeg naar grote steden vanuit diverse plaatsen in Nederland!
    Jeetje, ik heb het ook echt te doen met omwonenden die overlast hebben van vliegverkeer ☹️.
    Degenen die geen last hebben, hebben makkelijk praten!

    60

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate