Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Luchtruimherziening leidt nauwelijks tot minder uitstoot, wel tot meer vliegverkeer

Vierde aanvliegroute

Ergens in dit gebied wordt de vierde aanvliegroute voor Schiphol gepland. De exacte locatie wordt angstvallig geheim gehouden (illustratie: stop4deroute.nl)

4.8
(146)

De nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim gaat nauwelijks minder uitstoot opleveren, maar maakt het wel mogelijk veel meer vliegverkeer te faciliteren. De vierde aanvliegroute gaat bovendien vliegherrie introduceren in nog meer woonkernen.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit berekeningen die wetenschapper dr Peter van Thienen heeft gemaakt. Hij is lid van de actiegroep Stop 4e Route. Deze club maakt zich grote zorgen over de gevolgen van een extra aanvliegroute naar Schiphol – dwars over onder meer de Veluwe.

Volgens het Ministerie van Infrastructuur (I&W) kan na invoering van de zogenaamde luchtruimherziening zes tot zeven procent aan brandstof worden bespaard omdat vliegtuigen minder hoeven om te vliegen. Dit vertaalt zich één-op-één in minder CO2-uitstoot, aldus het departement.

Maar Van Thienen vond uit dat dit alleen gaat over de vliegroutes boven ons land. Op de totale vliegreis – dus inclusief het traject boven andere landen of boven zee – scheelt het hooguit een half procent. In de meeste gevallen komt de besparing zelfs niet boven de 0,2 procent uit.

Oneindige stroom vliegtuigen
Voor die halve procent worden twee provincies die nu nauwelijks overlast ondervinden opgezadeld met een voortdurende stroom aan landende vliegtuigen – met de bijbehorende herrie. Op gelijke afstand van een vliegveld vliegen de dalende toestellen veelal fors lager dan de stijgers. Hoe lager een toestel vliegt, des te meer herrie het op de grond veroorzaakt.

I&W wil alle vliegtuigen boven ons land na de herziening exact dezelfde routes laten volgen. Dit zou mogelijk worden dankzij de nieuwste navigatietechnieken die een prominente rol spelen in de nieuwe plannen. De bewoners onder zo’n route worden na invoering dag in, dag uit geconfronteerd met een oneindige stroom vliegtuigen.

Zo wordt het aantal gehinderde bewoners verkleind, maar stijgt de overlast voor mensen die wel gehinderd worden. Dat is gunstig voor de vliegindustrie, want voor het berekenen van de overlast is slechts één parameter van belang: het aantal gehinderden en slaapverstoorden. De ernst van de overlast doet er voor deze groep niet meer toe. Wie gehinderd wordt, is vogelvrij en kan zonder enige consequentie net zo goed twee of vier keer zoveel hinder ondervinden. Het maakt voor de berekeningen niets uit.

Routes angstvallig geheim gehouden
Hoe de nieuwe routes precies gaan lopen, houdt het ministerie zo lang mogelijk geheim. Zo wordt geprobeerd de weerstand tegen de plannen zo lang mogelijk klein te houden. De kans is groot dat mensen heftig gaan reageren als eenmaal bekend wordt dat zo’n route boven hun huizen komt te liggen.

De geheimhouding helpt de gemoederen zo lang mogelijk te bedaren tot het moment van invoering daar is en protest onmogelijk. De luchtruimherziening wordt immers ingevoerd via een algemene maatregel van bestuur. Burgers kunnen daar geen bezwaar tegen maken en evenmin naar de rechter om hun belangen te verdedigen.

De zogenaamde luchtruimherziening is vanaf dag één bedoeld voor het vergroten van de capaciteit van het luchtruim, zodat de vliegindustrie verder kan groeien. Nu voor verdere groei geen politiek draagvlak meer bestaat, worden door het Ministerie van Infrastructuur (I&W) andere argumenten van stal gehaald om de herziening door te drukken. Ongetwijfeld in de stille hoop dat het sentiment ooit weer zal keren ten faveure van de vliegindustrie.

Groei naar 800.000 vliegbewegingen
Nu uit de berekeningen van Van Thienen duidelijk is dat de luchtruimherziening nauwelijks helpt bij het verlagen van de CO2-uitstoot en het verminderen van de hinder, blijft de capaciteitsverhoging over. I&W houdt bij hoog en bij laag vol dat meer vliegverkeer geen gevolg is van de nieuwe indeling en heeft daarin formeel gezien gelijk. Maar de nieuwe indeling maakt het wél mogelijk nog meer te vliegen boven ons land en dat is de wens van de regering zoals vastgelegd in de Luchtvaartnota.

Die nota – grotendeels samengesteld onder het bewind van ex-minister Cora van Nieuwenhuizen – gaat uit van een groei van het aantal vliegbewegingen op Schiphol van de huidige 500.000 naar 800.000 in 2050. Het document kan inmiddels niet meer rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. Desondanks weigert minister Harbers – vorige week nog tijdens het debat over ‘duurzame’ luchtvaart – om de nota in te trekken en te actualiseren.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 146

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Gerard van Tienhoven

    De hele discussie over de nieuwe aanvliegroutes naar Schiphol is discussie achteraf.
    De aanvliegroute over Nieuwegein wordt steeds frequenter gebruikt.
    Schiphol zal groeien op wat voor manier dan ook.
    Ook op dinsdag 20 juni 2023 wordt de aanvliegroute gebruikt.

  2. Marianne

    Een aantal jaren geleden las ik een artikel in het Leidsch Dagblad over de luchtvaart.
    De journalist schreef toen al dat Schiphol nooit te stoppen zou zijn. Als enige manier zag hij een gigantisch volksprotest. Ik vrees idd dat dit de enige optie is om deze gekke en onbekwame lieden te stoppen. Dus wat let ons. Maar wie neemt het voortouw?

    3
  3. dirk

    Kijkend naar het kaartje , is iedereen in Uithoorn en Aalsmeer echt gruwelijk de lul …………..wat een waanzin

    2
  4. Langs de lijn

    PAS DUS EXTRA OP MET HET “NEXT-GEN” HOOGFREQUENT VLIEGSYSTEEM!

    Langzaamaan wordt het – tijdens renovatie van banen aangebrachte – “NEXT-GEN” vliegsysteem door de LVNL ingezet om zo kort mogelijk achter elkaar toestellen te laten landen.
    Dat betekent zo snel mogelijk in en uitladen van passagiers en cargo en dito snel vertrek en al met al nog meer onveiligheid op en rond de luchthaven. Daarbovenop komt nog het effect van het Project Luchtruimherziening, dat eveneens een capaciteitsverhoging als uitgangspunt heeft. De wettelijke kaders zijn in het verleden zo breed bepaald dat alle extra overlast en onveiligheid blijkbaar ongecorrigeerd door de ILT worden gedoogd. Men beperkt zich tot “reflecteren en signaleren” en laat het er verder bij.

    Hoog tijd dat dit hele pakket in systeemverandering onderworpen gaat worden aan een onontkoombaar krimpscenario waarbij zowel in het luchtruim als bij de gehele HUB Schiphol tot sanering wordt overgegaan.

    9
  5. E.C. Lehr

    “Het is er nu nog rustig. Wie bijvoorbeeld in Ede of Veenendaal woont, of verderop in de Gelderse Vallei, ziet weleens vliegtuigen hoog over zich heen gaan. Maar niet heel vaak, en op de grond is het vliegtuiggeluid niet erg indringend”- Trouw. Of, “Nu al vliegen er toestellen over dit deel van Utrecht en Gelderland heen, maar dat is opstijgend verkeer dat hier meestal al op zo’n 5 kilometer hoogte voorbijkomt”. Huh ??? Bewoners van het Gooi, de Utrechtse Heuvelrug en daarna (Gelderland) worden nú al gek van geluidoverlast van de startroute van Schiphol – meer dan 100 vluchten, 20 u. per dag. In Arnhem zijn er dagelijks periodes waarop het lijkt alsof ik in een treintunnel woon. Je kunt je er niet tegen wapenen, het is indringend, het komt uit de lucht op je neervallen, dringt overal in door; het geluid van krankzinnig zware motoren; het duurt per vliegtuig langer dan een minuut. Het is lang aanhoudend en overstemt radio en televisie binnenshuis. Dát geluid draagt bovendien mijlenver in de lucht. Het stoort, haalt je uit je concentratie. “Qua geluid moet je dan denken aan volumes tot 70 decibel, vergelijkbaar met het geluid van een stofzuiger of een drukke weg,” zegt Marjolijn Blok van SATL. Méér van dit wil je echt en helemaal niet aan je kop hebben. En dan ook nog een vierde wachtgebied, ook boven het hoofd ?

    13
  6. Jonathan de B

    Het luchthaven gemarchandeer is een van de redenen dat steeds meer mensen het vertrouwen in de overheid kwijt raken. Ik wil weer een overheid die er voor de inwoners is en niet voor enkele megalomane bedrijven. Het argument van werkgelegenheid gaat ook niet op. Slecht betaalde rotbaantjes op de lichthaven zelf en veel werk in de vliegtuigen (stewardes en piloot)kunnen we goed in andere branches gebruiken (b.v. conducteur en machinist).

    13
  7. Doreen Proos

    Het is van de zotte dat ze een vierde route willen omdat het minder uitstoot zal opleveren. Wij rijden toch ook geen rondjes om onze woning voordat wij onze auto parkeren. Minder vliegverkeer en een betere planning zou beter zijn.

    19
  8. Rob

    Hier op de Polderbaan is het sinds kort weer zo erg dat er geen seconde rust meer is !!
    Het geluid van de ene trekt net weg als de andere al weer opkomt en dat hele ochtenden en avonden achter elkaar !!!
    Gek makend en totaal je nacht rust verstorend
    Den Haag Schiphol klm het zijn de nagels aan je doodskist

    37
  9. Eline

    “Ongetwijfeld in de stille hoop dat het sentiment ooit weer zal keren”? Ik vind dat een behoorlijk lawaaiige hoop!

    12
  10. Gert vd Hoek

    Even een nunacering: in het – overigens prima – artikel wordt gesteld dat 2 provincies ( Gld en Utr) op dit moment nauwelijks overlast ondervinden. Dat lijkt mij niet correct. Wel minder dan bijvoorbeeld Aalsmeer of Amstelveen, maar ik wordt ook ca 06.45 in provincie Utrecht gewekt door KLM laagvliegers. Dat gaat gelukkig niet de hele dag door, zoal elders, maar met periodes, fijn is anders. ‘s Nachts vrachtvliegtuigen uit China is ook gebruikelijk, een uur of 4 ofzo. Je kunt buiten vaak geen filmpje maken of een gesprek voeren zonder vliegtuig herrie.

    22
    • Bianca

      Ik woon op de Veluwe en het is uiteraard niet vergelijkbaar met het enorme kabaal van Schiphol, maar hier komen de vliegtuigen de laatste jaren steeds lager over.
      Maar ook op ±10 km hoogte zijn de 777’s de meeste herrieschoppers midden in de nacht, dat zijn de intercontinentale vluchten.

      10
  11. Echt brandstof besparen?

    Laatst kwamen er 2 vliegtuigen uit Barcelona op 3 minuten van elkaar binnen op Schiphol (zonder vertraging, dus gepland). Hoezo?
    Dat is overduidelijk overbodig brandstof verbranden en onnodig de Aarde opwarmen.

    De vliegstapel is veel te groot. Daarom zou de vliegplanning eens tegen het licht gehouden moeten worden op deze onzinnig vervuilende plofvluchten. En daarna meteen 70% ervan afschaffen, Dat bespaart pas echt brandstof.

    40
  12. Kijk naar de toekomst

    LUCHTRUIMHERZIENING DENDERT DOOR:

    FOUTE TREINTJES NAAR SCHIPHOL HUB ALOM GOEDGEPRAAT

    De spoorwegen leverden een nieuwe CEO voor KLM en een peloton advocaten dwong I&W en kabinet vervolgens tot voortzetting van het groeimodel voor de HUB Schiphol. Verzelfstandigde Transport Autoriteiten en LVNL maken daarbij de dienst uit en staand mobiliteitsbeleid wordt uitgehold en tegengewerkt.

    Terwijl in onze buurlanden het ERTMS veiligheidssysteem voor het spoor op schema ligt, is er door toedoen van I&W een vertraging tot maar liefst 2050 ontstaan. De noodzakelijke en tot beleid gemaakte vervanging van korte(re) vluchten door HSL verbindingen wordt zo bewust tegengewerkt en een ander soort “treintjes” -namelijk van vliegtuigen – voor straks hyper preferente banen ingezet. En dat op een moment dat in de landen om ons heen een ambitieus HSL net voor de toekomst wordt uitgelegd (zie: Change.inc)

    Hoewel de I&W Commissie luchtvaart tijdig op de hoogte is gesteld van het elders in de wereld – zoals bij Brisbane door de Schiphol Group! – teisteren van omwonenden middels het “Next-Gen” /tbs hoogfrequent vliegsysteem, hult men zich daar net als de door Transport Autoriteiten MRA 2.0 en MRRTH opgeslokte Provincies en gemeenten in een onvoorstelbare struisvogelpolitiek. Maar liefst vier Provincies en bijbehorende gemeenten droegen intussen macht en middelen over naar de “NOVEX Regio Schiphol” met in het verlengde een nagestreefde “Holland Metropool” welke ook wel wordt aangeduid als: SCHIPHOLLAND. Dat zo’n blauwdruk volledig in strijd is met de Omgevingswet lijkt geen enkele rol meer te spelen.

    Politiek en media hanteren verhullend taalgebruik (“treintjes” vliegtuigen) om een nieuwe achterstelling van bewoners – die door deze ellende getroffen gaan worden – te maskeren.
    Over noodzakelijke ombuiging van het Project luchtruimherziening en sanering van het luchtruim wil men niets horen onder het motto: allemaal al “schiphollend” naar SCHIPHOLLAND!

    31
    • Onverhuld taalgebruik

      Wat dekt de lading beter van het elke 19/ 24 uur, om de 1 a 2 minuten een vliegtuig extreem hard en extreem laag, ook tijdens je slaap, over je dak heen krijgen?

      Naar mijn mening geen “treintjes” maar Martelroutes.

      21
  13. 4e route nee.

    Laat me raden, die vierde route eindigt standaard op de Buitenveldertbaan.
    We hebben de afgelopen maanden inderdaad ervaren hoe dat is.
    Iedere dag het grootste gedeelte van het etmaal zware overlast van 80-90 dB en continu stank van verbrande kerosine.
    Zoals gisteren, zondag, vanaf 06.45 uur aan één stuk door iedere 90 sec. tot 22,30 uur en vanochtend meteen weer vanaf 07.00 uur.
    Dat maakt dan de noodzaak tot verhuizen accuut.

    31
    • Bianca

      Ik was er al bang voor toen ik Harbers zijn pokerface voor het eerst voorbij zag komen. Daar gaan we weer. Ze zullen echt niet iemand van bijvoorbeeld Partij voor de Dieren op die functie zetten, dus met een eventuele opvolger schieten we nog steeds niets op.
      Het is bizar dat ze boeren gaan uitkopen en de veel meer vervuilende luchtvaart uit willen breiden.
      Alles is zo lekker “krom” in dit land.

      41

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate