Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

File in de lucht: probleem geparkeerd in Rotterdam

rtha

Extra tussenstops op RTHA door gebrek aan planning luchtverkeersleiding (eigen foto)

(leestijd circa 3 minuten)
4.4
(164)

Zelden werd de chaos op Schiphol zo duidelijk als vandaag. En dan heb ik het niet over de drukte aan de balie, bij de bagageafhandeling of de douane, maar over de drukte in de lucht. Negen volbeladen toestellen landden op Rotterdam om na anderhalf uur door te vliegen naar Schiphol – een stukje van 40 kilometer.

Deel op XDeel op Linkedin

Vanmorgen werd er met noordoosten wind alleen op de Kaagbaan geland en dat leidde tot extreme drukte in de lucht. Van 07.00 tot 11.00 uur landde er elke twee minuten een toestel op die baan. En dat betekende dat er in Leiden-Noord, Oegstgeest en Nieuw Vennep ook elke twee minuten een toestel op 600 tot 800 meter over de woonwijken vloog.

Ik kan me prettiger manieren bedenken om op zondagochtend gewekt te worden.

Misschien zijn de mensen rond Schiphol dit gewend (niet, red.), de bewoners bij Rotterdam The Hague Airport werden nu ook geconfronteerd met de gevolgen van de bedrijfsvoering van Schiphol: tussen 08.30 en 09.00 uur landden er negen toestellen (acht van KLM) op RTHA.

Tussenlanding wegens drukte
Waar omwonenden op zondagochtend normaliter ‘slechts’ last hebben van stijgende toestellen, werd de rust aan Schiedamse zijde nu verstoord door die negen vluchten die even op de grond ‘on hold’ gezet moesten worden. Daarnaast vlogen tientallen toestellen rondjes op een hoogte van twee- tot vierduizend meter boven de Zuid-Hollandse eilanden.

De vliegtuigen die even op bezoek waren in Rotterdam mochten na anderhalf uur de reis naar Schiphol vervolgen inclusief passagiers. Toen ontstonden wat gaatjes in de file voor de Kaagbaan. En vanaf 11.00 uur ging de Aalsmeerbaan even open om de filedruk te verlichten.

Slechte weersomstandigheden?
RTHA liet, toen de toestellen eenmaal weer waren vertrokken, aan de pers weten dat deze vluchten “als gevolg van slechte weersomstandigheden” waren uitgeweken. Dit werpt de vraag op: Hoe serieus neemt de directie van RTHA de omwonenden nou eigenlijk?

Want er was volgens website BAS geen probleem met het weer op Schiphol. Sterker nog: er werd juist volop geland zoals ik hierboven al beschreef. Hét probleem was dat het gewoon te druk was: teveel landingen op hetzelfde moment. En dan wordt het te gevaarlijk.

Niemand wil uiteraard dat er vliegtuigen boven Leiden gaan botsen. Dus uitwijken naar Rotterdam. Daar kunnen overigens in totaal maar negen toestellen parkeren, meer ruimte is er simpelweg niet, dus hoeveel verschil die actie nu helemaal heeft gemaakt?

Onnodige extra herrie en vervuiling
Maar de gevolgen zijn wel groot: eerst negen onnodige landingen boven drukbevolkte woonwijken ten westen van RTHA en daarna weer vertrek richting Schiphol met extra uitstoot over de woonwijken ten oosten van de luchthaven en negen vluchten op 600 meter hoogte over Berkel, Pijnacker, Leidschendam en Leiden.

RTHA haastte zich nog wel te melden dat een en ander geen gevolgen had voor de reguliere dienstregeling op de luchthaven.

De vraag dringt zich op hoe Schiphol en het Ministerie van Infrastructuur nog kunnen spreken van RTHA als ‘uitwijkluchthaven van Schiphol in geval van calamiteiten’. Want wat was hier de calamiteit? Of is Rotterdam toch het afvoerputje van Schiphol als het er op aankomt, zoals zoveel omwonenden en ook bewonersvereniging BTV vrezen?

Bewoners eisen snel duidelijkheid
Er moet snel duidelijkheid komen over de rol die RTHA deze zondagochtend heeft gespeeld in het oplossen van de problemen op Schiphol. RTHA zou niet als overloop van Schiphol dienen, maar heeft vandaag de rol gehad van ‘buffer’ om het probleem in het Schiphol-luchtruim op te lossen.

Als er te weinig koffersjouwers zijn worden vluchten geannuleerd, maar als er te weinig plek op de landingsbaan is mag RTHA het oplossen. Een excuus van de Schipholdirectie aan de omwonenden van RTHA zou op zijn plaats zijn. Naast de afspraak dat dit eens was, maar nooit weer.

Auteur John Witjes is plaatsvervangend bewonersvertegenwoordiger Schiedam in de CRO-RTHA, het officiële overlegorgaan over het Rotterdamse vliegveld.

Naschrift SchipholWatch
Schiphol liet het luchtverkeer vanmorgen volledig uit de hand lopen. Boven heel Nederland vlogen de toestellen in rondjes, wachtend op hun beurt om te mogen landen op Schiphol. Een aantal toestellen dreigde daardoor te weinig brandstof over te houden en moest landen op Zestienhoven, om korte tijd later weer op te stijgen richting Amsterdam.

De luchtverkeersleiding zorgt met dit gebrek aan planning niet alleen voor veel extra overlast rond Rotterdam en Leiden, maar veroorzaakt hiermee ook volledig overbodige extra milieuvervuiling en klimaatschade. Schiphol gooit de eigen problemen voor de zoveelste keer over de schutting naar de buren.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 164

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Leon

    Ik zie dit artikel veel te laat. Wilt U gewaardeerde platformedewerkers geen koffersjouwers noemen? Deze mensen doen veel meer dan dat en de titel koffersjouwer is zeer laatdunkend.

  2. Arent

    Op 4 september 2021 heb ik in een veel te lange vliegherriemelding https://vliegherrie.nl/melding/2021/09/04/25106 mijn gal gespuwd over de krankzinnig drukte op Sciphol en sommige gevolgen daarvan. Omdat ik op 5 km van het Rotterdamse vliegveld woon en de vliegtuigen richting Schiphol op Rotterdam en omgeving afkwamen heb ik mijn vrees geuit dat ze in Rotterdam wilden landen. Dat was eigenlijk bedoeld als fantasie in een spottende poging om grappig of luchtig te zijn. Maar nu blijken ze het ook echt doen als ze te weinig brandstof hebben om langdurig rondjes in de wachtstand te blijven vliegen!

    Het is de zoveelste aanwijzing (bewijs) dat we geen enkel horrorscenario kunnen uitsluiten als we de luchtvaartsector samen met het ministerie van I&W en andere luchtvaartminnende personen en instellingen hun gang laten gaan. Welk horrorscenario je ook bedenkt en hoeveel ruimte je je fantasie ook geeft, iedere keer haalt de werkelijkheid je in en nemen overlast en vervuiling toe. In een steeds groter wordend gebied. Geen enkel gebied in Nederland blijft ervan uitgezonderd!

    Ik wil maar zeggen dat het vliegen van rondjes in de wachtstand niet nieuw is. Het gebeurt al vele jaren, boven de Zuid-Hollandse eilanden (omgeving Brielle, Hellevoetsluis, Spijkenisse, …) en bij andere windrichtingen boven de Noordzee en ik weet niet waar nog meer. Dat Schiphol nu ook daadwerkelijk Rotterdam als parkeerplaats gebruikt, is de zoveelste stap verder in de niet meer te beheersen Schiphol-chaos!

    Goed dat dit dit duidelijk aan de kaak wordt gesteld!

    11
    • Loek

      Ik heb het vaker gezien op steeds drie plaatsen: Noordzee, boven Brielle en boven Dronten. Ik heb mijn afschuw erover al geuit dus ik hou het nu hierbij…

      3
  3. Geert

    Dat is allemaal te danken aan een aantal regeringen terug in de tijd.Groei,groei en nog meer groei en een hoop geld,dividend en belastinggeld naar binnen harken en directeuren van Schiphol die geen haar beter waren van PvdA of VVD huize of welke kleur dan ook.
    De huidige regering staat zelfs toe dat er door Schiphol boeren uitgekocht worden ten gunstige van uitbreiding van Schiphol.
    En dat is de zoveelste overtreding want volgens Brussel moet dit geld ten gunste komen van de natuur!!!!

    7
  4. Haes

    Onze overheden zijn inmiddels bewezen incompetent, rollen van crisis naar crisis. Niet geschikt voor hun belangrijkste taak tw de bescherming van de burgers. Het patroon is bekend: het gaat van kwaad tot erger… tot de bom barst. Waarna een onderzoek met als belangrijkste gevolg dat de verantwoordelijken gewoon kunnen doorgaan…. het bekende patroon. Er verandert dus niets en het wachten is op de volgende ramp… die komt, dat is zeker met dit bestuur. Maar zal de schok groot genoeg zijn? Groot genoeg om korte metten te maken met het geknoei? Dat hangt van de burger af. Hoe lang pikt die dit nog? De mishandeling, het bedrog, het gemanipuleer?

    10
  5. Gerry van der Weele

    Chaos rond Schiphol? Hoe meer, hoe beter.. Alles is geoorloofd om te laten zien hoe absurd de situatie is rondom de luchtvaart in Nederland. Vandaag weer een hele dag vliegtuiglawaai van alle kanten in kerosinedampen gehad. Startende vliegtuigen vanaf de Polderbaan, landende vliegtuigen op de Kaagbaan vanuit het Zuiden, Oosten, Westen, Noorden. Plus een enorme hoeveelheid pleziervliegtuigjes die op 300 meter hoogte boven dichtbevolkt gebied ook nog hun dingetje deden. De chaos kan me eigenlijk niet groot genoeg zijn.. Wat is er nog meer nodig om beleidsmakers in te laten zien dat er echt iets moet veranderen? Graag nog meer chaos.. Zodat krimp onvermijdelijk wordt en zelfs door de enorm sterke vliegtuiglobby niet meer te ontkennen valt.. Kom maar op met die chaos!!!

    9
  6. Vliegterreur

    Zaterdag ochtend was Buitenveldert/Amstelveen aan de beurt: vanaf 05.07 uur iedere 5 minuten, vanaf 07.00 uur iedere 90 sec. een landing. 8 uren continu en ‘s avonds weer.
    Vanavond de hele avond laag overvliegende toestellen tussen de 85 en 90 dB naar het oosten. Meest cargo’s die nauwelijks van de grond kwamen. Wie nu nog twijfelt aan de vliegwaanzin en welke gemeente nu nog steeds wegkijkt is gek. Of eigenlijk erger. Misdaad tegen de menselijkheid.

    12
  7. Ed

    Het was zo erg vandaag in Oegstgeest dat ik in de trein ben gestapt om de regio te ontvluchten.

    17
  8. Gerard van Zijl

    @theo,
    Laten we ons niet uit elkaar laten spelen. Ik ben inwoner van Limmen, 40 km van Schiphol, met heeel veel laag overvliegende vliegtuigen……bij elke zuidenwind.
    Het gaat erom dat er veel minder moet worden gevlogen en dat de resterende overlast eerlijker verdeeld moet worden over de bevolking, zodat je bijvoorbeeld 1x per kwartier een vliegtuig recht over je heen krijgt ipv elke 2 minuten. Ik ga ervan uit dat er overal mensen wonen die weleens vliegen. Waarom zouden maar een paar burgers er last van moeten hebben?!

    17
  9. Theo

    Wat een file van herrie en kerosine/stikstof heel de dag en nog steeds, elke 4 minuten boven ons dorp Sassenheim op 25 kilometer van Schiphol. We dachten heerlijk in de eerste lentezon in de tuin te zitten om met overgekomen kennissen uit Appingedam te praten. Ze zeiden tegen ons, wat voor een hel leven jullie in zeg, dit is niet leuk meer en gaat dit in de nacht ook door ? Zeker ook in de nacht antwoorden wij, maar we hopen dat de wind draait naar het zuiden of westen dan zijn ze richting Uitgeest of Aalsmeer weer aan de beurt, maar komende nachten zullen we zeker niet vast slapen met deze noordelijke wind. Eigenlijk is er een zekere overeenkomst tussen ons gebied met deze geluidshel/kerosinedeken en jullie regio met aardbevingen. De Staat der Nederlanden mangelt de gezondheid en het welzijn van de burgers zonder rechtsbescherming/ontbrekende wetgeving via bedrijven als KLM/Schiphol of de NAM en profiteert er zelf het meeste van. Er is steeds die onzekerheid wanneer er een aardbeving komt/de schade wordt hersteld of wanneer de vliegtuigen elke 4 minuten gaan overkomen en of dat het er nu eindelijk minder gaan worden. Er is geen perspectief wanneer het opgelost wordt via de politiek of de rechter. Gedeelde smart is soms halve smart.

    17
  10. Loek

    Het leek inderdaad wel oorlogsgebied vandaag boven Nederland. Met een waar slagveld bij Oegstgeest/Warmond waar alles samenkomt. Ongelooflijk dat je jezelf als LVNL-er nog in de spiegel durft aan te kijken nadat je zoveel inwoners weet te terroriseren en te treiteren op een mooie zondag. En wat kregen we er ook weer bij op de eerste zonnige lentedag in april? Tadaaa! Fotovliegtuigjes, die als hinderlijke vliegen over lange banen heen en weer vliegen op 1200 ft. Die hebben ook lak aan welke dag van de week het is. Ze zouden samen met de pleziervliegtuigjes een weekendverbod moeten krijgen.

    lastig valt worden gevlogen om tijd te rekken. LEKKER VOOR DE STIKSTOFUITSTOOT EN ANDERE ROTZOOI. Boven het Ijselmeer en Gaasterland is een vliegtuigje het gebied aan het fotograferen. Op zondagochtend vliegt het eindeloos heen en weer. Hetzelfde gebeurt wat later boven Leiden en Haarlem/Beverwijk. Het is allemaal zo misselijkmakend respectoos naar de bevolking. Ik zou me echt KAPOT SCHAMEN als ik bij de LVNL het vliegverkeer zat te begeleiden. Lezen jullie mee? Jullie zouden je KAPOT MOETEN SCHAMEN, en zo ook de politici die deze brutale geluids- en milieuterreur nog steeds goedkeuren.

    17
    • Loek

      Mijn reactie van vandaag op vlieghinder.nl :

      Kijk eens boven Nederland. Gebruik een willekeurige fligthradar. Kijk wat er hangt. OP ZONDAG. Het lijkt wel OORLOGSGEBIED. Het is een regelrechte SCHANDE! Van alle kanten wordt Schiphol bestookt door EEN OVERSCHOT AAN VLIEGTUIGEN. Ik herhaal: OP ZONDAGOCHTEND! Er is zo’n enorm overschot dat er op drie plekken rondjes moet worden gevlogen om tijd te rekken. LEKKER VOOR DE STIKSTOFUITSTOOT EN ANDERE ROTZOOI. Boven het Ijselmeer en Gaasterland is een vliegtuigje het gebied aan het fotograferen. Op zondagochtend vliegt het eindeloos heen en weer. Hetzelfde gebeurt wat later boven Leiden en Haarlem/Beverwijk. Het is allemaal zo misselijkmakend respectoos naar de bevolking. Ik zou me echt KAPOT SCHAMEN als ik bij de LVNL het vliegverkeer zat te begeleiden. Lezen jullie mee? Jullie zouden je KAPOT MOETEN SCHAMEN, en zo ook de politici die deze brutale geluids- en milieuterreur nog steeds goedkeuren.

      17
  11. Mike

    Een corectie te melden :
    Quote : “…van RTHA en daarna weer vertrek richting Schiphol met extra uitstoot over de woonwijken ten oosten van de luchthaven…”.
    Met de wind vanuit het oosten/noordoosten, kwamen de walgelijke walmen van de warmdraaiende motoren (meerdere toestellen tegelijk) over de wijken ten westen/zuidwesten van de luchthaven.

    Het was bijna drie kwartier lang werkelijk niet te harden buiten !!
    Met het bericht van het laatste onderzoek van de TNO (zie : https://schipholwatch.nl/2023/03/31/alarm-kankerverwekkende-uitstoot-vliegverkeer-duizenden-keren-boven-industrienorm/), heb ik mijn huis volledig gesloten qua ramen, deuren en ventilatie. Dit voor mijn gezondheid en te voorkomen dat ik mijn luchtwegen kapot zou gaan hoesten. De troep brande werkelijk in mijn keel én longen !
    En dan laat ik mij even niet uit over de dreunende/gierende herrie van warmdraaien én vertrek.

    Het sluiten van deuren en ramen is anders alleen nodig, als er iets mis gaat in bijvoorbeeld de botlek en dan zijn de verhoudingen met zorgwekkende stoffen waarschijnlijk nog steeds veel lager dan wat de luchtvaart vanochtend heeft uitgestoten.
    In dit geval geen enkel alarm voor de omwonenden en mogen zij (onwetend) allerlei troep in ademen. Worden zij later ziek, dan is het de schuld van de rijksweg A13 !

    28
    • sara

      Heb zelf een fijnstof filter gekocht van Philips. Deze zeeft ook ullta fijnstof en gassen weg. Het geeft in ieder geval iets van rust

      1
  12. Rob

    Dit heeft te maken met het onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Bij wind uit het NoordOosten zou er normaal gesproken geland worden op de Kaagbaan en Aalsmeerbaan. Echter vanwege beperkt zicht was dit geen optie. Normaal wordt da n de combinatie Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan ingezet (want niet convergerend) , maar de Zwanenburgbaan was niet beschikbaar. Afhankelijk van de wind zijn tijdens het onderhoud en deze situatie ook wel andere combinaties ingezet , maar dat was nu gezien de wind niet mogelijk. Dit pleit ervoor om tijdens het onderhoud het verkeer terug te schalen zodat 2 banen niet nodig zijn. Dan zou de extreme 4 maanden durende overlast bij de Buitenveldertbaan ook niet nodig zijn geweest. Of het onderhoud uitsluitend in de nacht uit te voeren zoals gedaan wordt bij Heathrow.

    27
  13. E.C. Lehr

    Het was een absolute chaos, die ik op de radar heb gevolgd. En screenshots gemaakt. Angstaanjagend om te zien hoe lang het door ging met dubbeldik gestapelde vliegtuigen in rondjes boven Goeree. Hoezo is vliegen veilig als Schiphol op een perfect rustige dag zò niet in staat is om de toestroom aan te kunnen. En niet voor het eerst. Met de huidige (personeels-) problemen zou krimp een voor de hand liggende oplossing zijn. Zou je denken

    44
  14. J. Doorman

    de LVNL heeft NERGENS maar dan ook NEREGENS iets mee te maken en hebben hun EIGEN regels en dus overal maling aan. Zelfs het ILT durft niet in te grijpen. Werkelijk te zot voor woorden.

    38

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate