Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

TNO wil verbod fossiele reclame en hekelt bangmakerij VNO-NCW

Lobbyclub VNO-NCW zaait angst onder politici (foto: VNO-NCW)

(leestijd circa 3 minuten)
4.9
(110)

“Er zijn partijen die belang hebben bij het idee van economische groei. Ze benadrukken steeds hun bijdrage aan werkgelegenheid en het bbp. Vanuit VNO-NCW komt bijvoorbeeld steeds het verhaal dat bedrijven worden weggepest.”

Deel op XDeel op Linkedin

Harde uitspraken van een van ‘s lands meest gerespecteerde onderzoeksinstellingen, TNO. Het instituut deed voor het eerst onderzoek naar manieren om de klimaatdoelen te halen en schreef de bevindingen op in het rapport ‘Anders consumeren om klimaatdoelen te halen‘.

VNO-NCW is een van de grote aanjagers van een groeiend Schiphol. Het ‘vestigingsklimaat’ voor bedrijven zou onder druk komen te staan bij een krimpende vliegsector. Over het ‘woonklimaat’ van miljoenen omwonenden – veelal de werknemers van VNO-leden – maakt de lobbyclub zich aanzienlijk minder zorgen.

Een belangrijke manier om als samenleving de klimaatdoelen te halen, is een verbod op fossiele reclame, zo stelt TNO. “Via reclame wordt invloed uitgeoefend. Mensen krijgen te horen dat ze gelukkiger worden van producten of diensten. Dat ze een innovatie moeten omarmen om erbij te horen. Dit soort verhalen zit diep verankerd in onze maatschappij.”

Ongelijk speelveld
Fossiele reclame zorgt voor een ongelijk speelveld. “Er is weinig motivatie om reclame te maken voor zaken waar geen geld aan wordt verdiend, zoals minder vliegen.”

TNO levert in het rapport adviezen aan onder meer bestuurders. “Nodig partijen uit die buiten de gebaande paden denken en laat verkenningen uitvoeren naar de potentie van afwijkende ideeën. Kies andere normen om beleid te waarderen, stuur bij voorbeeld op brede welvaart in plaats van economische groei.”

Om de vraag naar vliegreizen te verlagen is het nodig de reclame ervoor stevig aan banden te leggen, zo valt op te maken uit het rapport. GroenLinks heeft minister Rob Jetten gevraagd een reactie te geven op de bevindingen. Die wordt na de zomer verwacht.

Klimaatbeleid dat alleen is gebaseerd op technologische innovatie en verhoging van de efficiëntie is onvoldoende om de klimaatdoelen tijdig te halen. Mensen moeten ook hun gedrag aanpassen en “anders of minder” gaan consumeren.

Geen reclame scheelt tot 70 procent
Het potentieel van vraagreductie is zeer groot, zo geeft ook het internationale klimaatpanel IPCC aan. “Het is mogelijk 40 tot 70 procent van de wereldwijde emissies van broeikasgassen te reduceren via het terugdringen van de vraag.”

TNO stelt dat vooral het begin moeilijk is, maar er zijn mogelijkheden om domino-effecten in gang te zetten. Als zo’n effect zich voordoet, zal de vraag naar bij voorbeeld vliegvakanties steeds sneller dalen waardoor een ‘social tipping point’ ontstaat. ‘Erbij horen’ gaat dan niet meer via het boeken van een vliegticket, maar juist door een andere optie te kiezen.

Zo bestaan er volgens de onderzoekers ook belemmeringen om tot gedragsverandering te komen. Het adverteren met goedkope vliegvakanties is er daar één van. “Klimaatbelastende reclame voor onder meer vliegen vormt een belemmering voor het veranderen van het consumptiegedrag.

Reclame zorgt ervoor dat mensen moeilijker de stap zetten naar minder vliegen. Ook schuiven zij makkelijker de eigen verantwoordelijkheid terzijde onder invloed van aantrekkelijke reclame-uitingen.

Steeds meer geld naar fossiele advertenties
De grote vervuilers waaronder de vliegfirma’s zetten reclame actief in om hun eigen financiële belangen veilig te stellen. Naarmate de reguliere media meer aandacht besteden aan klimaatverandering, besteedt de reisbranche meer geld aan advertenties en tv-spotjes, zo vond TNO uit.

TNO adviseert de politiek dan ook om klimaatbelastende reclame aan banden te leggen, “net zoals bij tabak is gebeurd”. Bij zo’n verbod is strenge handhaving nodig. “Bij een totaalverbod op dergelijke reclame-uitingen moet rekening worden gehouden met de verplaatsing van expliciete reclame naar verborgen reclame, bij voorbeeld via product placing in tv-series en films.”

Het huidige beleid van de overheid om via voorlichting burgers te bewegen hun persoonlijke CO2-uitstoot te reduceren, is onvoldoende effectief, vindt TNO. “De effecten zijn zeer beperkt, veel succesvolle voorbeelden zijn er niet.”

De stichting Reclame Fossielvrij is van mening dat minister Jetten dit wetenschappelijke onderzoek serieus dient te nemen en maatregelen moet treffen. “Wij rekenen erop dat de minister haast maakt met het invoeren van de logische, intuïtieve en effectieve maatregel om fossiele reclames aan banden te leggen. Het IPCC-rapport van eerder deze week heeft weer eens duidelijk gemaakt dat we geen tijd de verliezen hebben.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 110

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jaap de Groot

    De opwarming van de aarde is een economische factor die vele malen belangrijker is dan het bbp.

    3
  2. Ad

    We mogen langzaamaan beseffen dat ons ruimteschip aarde in groot gevaar verkeert, door ons allen, met name ook zwaar ondersteund door clubs als VNO NCW, VVD en nog wat fossiele afkortingen, . Hoe vaak heb ik niet aan een Bond zoals de ANWB gevraagd zich te matigen bij het promoten van vlieg- en autoreizen. Verbod op reclames voor fossiele brandstoffen, vliegen, brandstofauto’s, vlees, alcohol, zijn minstens zo wenselijk als een verbod op tabakreclame. Fijn dat TNO zich schaart bij de realisten die zien dat het redden van ons zeer vernuftige ruimteschip en haar bewoners van DIEZELFDE bewoners lef vraagt en omdenken. Met die omgekeerde vlaggen heb ik kunnen leven omdat ik (wat naïef) het symbolisch heb opgevat als pleidooi om dogmatische groei te veranderen in krimp. De snelheid waarmee de BBB de vlaggen weer rechtop hangt is een veeg teken. Een kans voor ultrarechts om die VVD, deze keer salonfähig, rechts in te halen en elkaar in de armen te vallen? TNO doe je best, ook al brengen jullie feiten die er voor een meerderheid niet toe lijken te doen.

    17
  3. B. van Marlen

    De elitaire werkgeversclub VNO-NCW komt slechts op voor de veel verdiende bovenlaag van de samenleving en gaat hand in hand met de VVD. Dat mooie vestigingsklimaat is gebaseerd op onze belastingwetgeving, die Nederland in het rijtje zet van dubieuze belastingparadijzen als de Kaaimaneilanden, de Maagdeneilanden en Bermuda. Veel van die prachtige bedrijven betalen niet of nauwelijks belasting, maar willen wel profiteren van onze infrastructuur en kennis. Zitten we hier nu echt op te wachten, met straks nog meer herrie en gifstoffen over ons heen door al dat heen en weer gevlieg? Ja, wellicht de duur betaalde Zuidas-advocaten, maar is dit nu een echte aanwinst?

    De laatste verkiezingen laten ook een toenemende afkeer van het regentenbeleid zien. Maar helaas heeft men de verkeerde partijen laten zakken, en hoopt men op een ontkenning van het stikstofprobleem en een terugkeer naar het al decennia gebezigde pappen en nathouden. Houd de VVD maar in de gaten en wees niet verbaasd als in de ruilhandel voor een afzwakking van het stikstofbeleid Lelystad Airport en de groei op Schiphol erdoorheen wordt gesjoemeld!

    En natuurlijk al die paginagrote advertenties voor goedkope vliegvakanties gaan echt niet helpen. En ook niet al die klimaatontkennende vliegenthousiasten en piloten, die zelf niet in de herrie wonen, die ik tegenkom op Twitter!

    38
    • Josje

      Uw analyse is zoals altijd zeer doortastend, maar het lijkt me toch niet voor te stellen dat het stikstofbeleid onder druk van BBB wordt afgezwakt met als wisselgeld dat de luchtvaart kan blijven groeien. Je kunt geen eerlijk stikstofbeleid voeren en de werkelijke uitstoot van de luchtvaart blijven verdonkeremanen. In dat geval zou Caroline van der Plas haar integriteit totaal overboord zetten en blijft er niets over van haar roep om een eerlijkere politiek.

      3
  4. Vlieg-op vakantie

    In ieder reclame blok op tv en radio zit ALTIJD een vliegreclame. Altijd.
    Een enkele keer hoor je een spotje over een vakantie in eigen land.
    Wij ergeren ons ontzettend aan iedere keer weer de valse beelden die nooit waargemaakt kunnen worden, zoals die in een islamitisch land waar de vrouwen gesluierd gaan, daar zou je in een minimale bikini met een glas alcohol in een dorpje rond kunnen banjeren?
    Eerst maar eens, zoals Arjen Lubach vanavond zei, van het kankerverwekkende bruin bakken af. Heel slecht voor het dunne mensenvelletje. Dus onnodig met de prijsvechter daarheen te vliegen.

    47

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate