Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Als die vierde route er komt, is het hier helemaal gedaan met de rust’

Rob uit Bilthoven

Rob uit Bilthoven maakt zich ernstig zorgen over de vierde aanvliegroute voor Schiphol (foto: Yolande Schuur)

4.8
(153)

In het groene, rustige Bilthoven op 35 kilometer afstand van Schiphol worden de wandelingen van Rob met grote regelmaat verstoord door de herrie van vliegtuigen. Het is dan lastig vogelgeluiden opnemen, zoals hij graag doet.

Deel op XDeel op Linkedin

“Ik vind de vliegherrie hinderlijk, niet onleefbaar, maar te hard om te negeren. Maar vooral vind ik het onbegrijpelijk dat de overheid de vervuiling en overlast van de luchtvaart geen halt toeroept.

Sinds mijn pensionering ben ik vaker thuis. Dat is waarschijnlijk de reden dat de vliegtuigherrie mij de laatste jaren meer stoort dan voorheen. Toen er door corona aanzienlijk minder werd gevlogen, viel dat enorm op. Wat een rust en wat een strakke blauwe lucht!

Maar in de zomer van 2021 was het opeens veel erger, met tien tot vijftien vliegtuigen per uur, een verdubbeling van wat het was. Bovendien vlogen ze veel lager. Ik kon de vliegtuignummers bijna lezen. Je hoorde ze al van ver aankomen en met een gierend geluid overvliegen. Het geluid draagt hier heel ver, dus er was bijna geen moment stilte meer.

BAS is een groot zwart gat
Ik heb dat vaak gemeld bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord. We vallen niet binnen de geluidscontouren van Schiphol, dus doen ze sowieso niets met meldingen uit deze regio, zo vermoed ik. BAS is een groot zwart gat.

Toen de website vliegherrie.nl in de lucht kwam ben ik daar gaan melden en via de app Explane geef ik ook vaak hoogte en herrie van vliegtuigen door. De laatste tijd doe ik dat wat minder, want ik wil er ook niet steeds mee bezig zijn. Dat is niet goed voor me, en de mensen om me heen vinden het soms irritant. Het is nu ook weer minder dan tijdens de zomer van 2021, maar weg is het niet.

Schiphol is overigens niet de enige die hier overlast veroorzaakt. Vooral bij mooi weer heerst hier een aanhoudend gebrom van, soms heel oude, Cessna’s die veel herrie maken. Bromvliegen noem ik ze. Ze hebben vliegveld Hilversum als thuisbasis en worden niet alleen gebruikt om zweefvliegtuigen te slepen, maar cirkelen ook dikwijls uren schijnbaar doelloos rond boven de dorpen rond Utrecht.

Andere provincie
Een actiegroep heeft geprobeerd om het een halt toe te roepen, maar dat is niet gelukt, onder meer omdat Hilversum onder de provincie Noord-Holland valt en wij bij de provincie Utrecht horen. Heel frustrerend. Dus dat lawaai en die uitstoot gaan ook onverminderd door.

Bilthoven ligt hemelsbreed 35 kilometer verwijderd van Schiphol (illustratie: Google Maps)

Hier vlakbij zijn ook twee snelwegen, die buiten de spits tussen de 40 en 44 decibel achtergrondgeluid in mijn achtertuin produceren. In de spits is dat 50 tot soms 55 decibel. Dat is nog altijd veel minder dan de 65 tot 75 decibel met uitschieters naar 85 decibel die ik meet van vliegtuigen die vanaf Schiphol hier overvliegen. Als ik wil kan ik het geluid van de snelweg bovendien makkelijk ontlopen, maar met de vliegherrie is dat veel moeilijker.

Het stoort me vooral dat de overheid van alles van de burgers vraagt, maar ondertussen zelf een van de grootste vervuilers de hand boven het hoofd houdt. Wij moeten de verwarming laag zetten en de verlichting eerder uitdoen, terwijl Schiphol, waarvan de overheid grootaandeelhouder is, ongehinderd door mag gaan met energie verbruiken.

50.000 huishoudens aan energie
Ik heb berekend dat de luchthaven zelf, dus zonder de vliegtuigen, net zoveel energie verbruikt als 50.000 huishoudens! Ga daar eens wat aan doen, denk ik dan.

En waarom worden de bestaande milieuregels niet gehandhaafd? Schiphol heeft niet eens een geldige milieuvergunning. Ik vind het onbegrijpelijk dat luchtvaart ongehinderd kan doorgaan met vervuilen. Wat het milieu betreft heb ik echt alle vertrouwen in de overheid verloren.

Ik heb nog een oude Puch-bromfiets die Utrecht niet in mag vanwege de milieuzone. Begrijpelijk overigens. Maar waarom kent het luchtruim geen milieuzone? Iedereen krijgt van alles over zich uitgestort, herrie, vervuiling, fijnstof, maar dat lijkt geen probleem te zijn. Overlast en vervuiling die van boven komen, kun je ook niet ontwijken, je krijgt het gewoon over je uitgestort, er valt niets tegen te doen. Ik snap dat niet.

Onze overheid kocht een paar jaar geleden met 750 miljoen euro belastinggeld extra aandelen KLM, “om invloed uit te kunnen oefenen”. Maar wat merken wij daarvan? We zijn het drie na kleinste land van Europa, maar we hebben de twee na drukste luchthaven. Waarom?

Zeventig procent overstappers
Zeventig procent van de KLM-passagiers op Schiphol is overstapper, dat levert vrijwel geen geld op. Die hub moet gewoon dicht. De financiële voordelen voor de luchtvaart mogen wat mij betreft ook geschrapt worden. Vroeger kostte een ticket naar bijvoorbeeld Wenen zes- of zevenhonderd gulden, nu 85 euro. Voor een retourtje met de trein betaal je rond de driehonderd euro. Dat klopt gewoon niet.

Dichtbij mijn huis is een bos waar ik graag wandel en fotografeer. De rust wordt daar vaak verstoord door vliegtuigen. Een blauwe lucht zonder condensstrepen is zeldzaam aan het worden.

Vogelgeluiden worden vaak overstemd door de vliegtuigherrie. Ik neem de vogelgeluiden graag op, maar dat gaat dan niet. In de zomer van 2021 was het helemaal onmogelijk.

Die toename had te maken met het uittesten van de vierde aanvliegroute over Gelderland en Utrecht, hoorde ik. Die vierde route wordt nu voorbereid. Nou, als die er eenmaal is, dan is het hier en in de wijde omgeving echt gedaan met de relatieve rust, want dan krijgen wij ook hier iedere vijf minuten een vliegtuig over waarvan de herrie minutenlang overlast geeft. En dat op 35 kilometer verwijderd van Schiphol!”

Het persoonlijke verhaal van Rob is het vierde in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 153

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ad

    BBB, dat staat toch voor Build Back Better of Behoorlijk Bedonderde Burgers? Ik heb persoonlijk geen enkel vertrouwen dat deze club iets tegen welke economische groei dan ook gaat ondernemen. Het aantal natura 2000 gebieden halveren, zegt dat niet al genoeg?
    Naar mijn vrees is deze club een wolf, niet eens in schaapskleren, die door onze huidige regenten verwelkomt gaat worden in de eeuwige groeizucht, over de ruggen van mensen heen zoals de schrijver van dit Schipholwatch verhaal. Kijk eens naar de reclamejongens van BBB en ook naar de andere cliëntele van die reclamejongens.

    8
  2. Jaap de Groot

    Uit deze reacties blijkt maar weer, dat de geluidscontouren van Schiphol uitgedrukt in Lden (en Lnight) al lang niet meer voldoen. Ver buiten het buitengebied van Schiphol zijn mensen van Schiphol hinder gaan ondervinden. Belangrijkste oorzaak: toename van het aantal vluchten zodat het nooit meer eens langere tijd echt stil is. Stillere (lees minder lawaaierige) vliegtuigen helpen niet. Het klinkt in eerste instantie heel goed als een nieuw type vliegtuig 50% minder geluid maakt dan zijn voorganger. Maar dit is een reductie van 3 dB(A) die nauwelijks waarneembaar is. De geluidsdruk in Lden blijft gelijk als het aantal vliegbewegingen met die “stillere” vliegtuigen zich zou verdubbelen. Dus op papier blijft de geluidshinder gelijk, maar in de praktijk verdubbelt de hinder zich.
    Dit is niet nieuw. De heer Alders heeft dit al in zijn brief van 30 januari 2019 (!) aan de toenmalige minister van Infrastructuur & Waterstaat, Mw. drs. C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga, aan de orde gesteld. Hij constateert de paradox dat naar mate vliegtuigen stiller worden, de overlast toeneemt.
    Maar zolang we Lden gebruiken, zal die constatering door onze bestuurders genegeerd worden. En over Lnight (nachtelijk geluid, verhoogd met 10 dB(A) zei iemand tegen mij: “Van gemiddeld geluid word ik niet wakker. ” Treffender had hij het niet kunnen zeggen.

    20
  3. Mein.

    Ik herken mij eveneens. Behoudens dat ik het inmiddels wél onleefbaar vind en hierdoor helaas ook geluidsgevoelig geworden ben. Samen met het overige verkeerslawaai is er in mijn regio Beemster/Purmerend 24 uur lawaai. Waar ik maar heen ga in grote delen van NL heb ik vaak binnen een kwartier vliegtuigen over mij heen. Er is geen keuze in en niet te ontlopen of ik nou in NoordHolland, Drenthe of op de Veluwe ben …. De kromme vaststelling van geluids- en vervuilingsnormen zijn in Nederland werkelijk een lachertje en worden aangepast aan het economisch belang. Met vaak een verruiming van de norm in plaats van aanpassing aan bijvoorbeeld geluidsisolatie. Iets niet doen is geen optie. Buitenhuis blijft het zeker onleefbaar. Mede door de verstening is er ook een toename van geluid. Steen weerkaatst, grond absorbeert. Hebben ‘de mensen die bepalen’ geen kinderen die ze een gezonde toekomst gunnen? Een groot deel van de vluchten is HUB echter er zijn ook heel veel gebruikers die het niet interesseert. Spanje roept blijkbaar. Hele ‘groene’ mensen vliegen 5 keer naar Noorwegen…. Vliegen moet weer specialer gemaakt worden. En vluchten met minder dan driekwart bezetting gewoon annuleren. Vervelend misschien maar afgezet tegen de milieubelasting en kosten te belachelijk om te gaan.

    20
  4. Haes

    Het zou mijn verhaal kunnen zijn, hier in heiloo. 70 (80?) km hemelsbreed van bilthoven. Moet je nagaan wat een enorm gebied door schiphol gedegradeerd is tot een soort industrie terrein… !
    En volstrekt illegaal! Je kunt schiphol gerust in het crisisrijtje van rutte cs zetten. Een schiphel hebben ze ervan gemaakt. Over enige tijd de zoveelste parlementaire enquete hoe het zover heeft kunnen komen…. nou dat is wel duidelijk met een overheid die al jaren losgezongen is van haar eigen burgers.

    28
  5. Ellen Weers

    Dank voor uw verhaal. Het zou 1 op 1 het mijne kunnen zijn maar dan 35 km de andere kant op; Heiloo. Soms ben ik woedend, soms angstig en altijd gefrustreerd. Want hoe kan het zijn dat dit gebeurt; jaar in jaar uit duizenden mensen terroriseren met herrie. En zware vervuiling. Ik hoop zo dat het tij gaat keren..

    22
  6. Artikel The Guardian

    Interessant artikel in The Guardian: het ontkennen van de opwarming door de gezellige witte roetstrepen in de lucht gaat door. https://www.theguardian.com/science/2023/mar/18/aviation-chiefs-rejected-measures-to-curb-climate-impact-of-jet-vapours

    16
  7. B. van Marlen

    Wat hier wordt beschreven klopt helemaal. Schiphol heeft zich het recht toegeëigend, gesteund door vele kabinetten, om het hele land in de herrie en vervuiling te zetten met mooie woorden als ‘in balans met de omgeving’, ‘de kwaliteit van het netwerk’, ‘nodig voor het vestigingsklimaat’, enz.. En dat gaan ze ook gewoon doordrukken met hun luchtruimherziening, ondanks alle protesten. Je ziet het al aan het gedraai van Harbers, die eerst zegt dat de krimp er moet komen en daarna hier gewoon op terugkomt met zijn ‘experiment’ en beweert dat Schiphol na 2027 weer door mag groeien. Onder de dekking van internationale regels, opgezet met hulp van de luchtvaartlobby, gaat men de noodzakelijke krimp juridisch aanvechten. Met zgn. ‘minder hinder’ is men bezig de hinder te concentreren op een onmenselijke en asociale manier met vaste routes en iets minder lawaaiige vliegtuigen, waardoor het aantal sterk kan en gaat worden opgevoerd binnen de (veel te hoge) Lden en Lnight normen. Mensen onder die routes worden gewoon opgeofferd voor ‘de economie’. Zelfs in de media lees en zie je hier niets over.

    Vanochtend (tussen 06:30-11:30) werden wij getrakteerd op 119 vliegtuigen, vaak al binnen de 2 min, op 600m hoogte, jankend tussen 60-70 dB(A)! Geen moment nog echte rust! Zo gaat men met ons om!

    Dit is hetzelfde Haagse (en Amsterdamse) regentengedrag waartegen BBB zich heeft verzet. Reken er maar op dat hier niets in verandert, tenzij de maatschappelijke weerstand nog veel groter wordt, wat ook nodig is.

    56
  8. Pieter

    Mooi onder woorden gebracht en samengevat hoe ik er ook over denk. En dat hemelsbreed iets dichter bij Schiphol dan Bilthoven. De burger moet van alles en de boer moet wijken, maar Schiphol mag zonder vergunningen in de lucht worden gehouden.

    Het is krom en het is scheef.

    Ik hoop dat de overwinning van de BBB (om toch iets positiefs te noemen) deze situatie verder op scherp zet, uitvergroot en het debat hier verder over aanwakkert!

    De klok tikt verder en 2030 (of 2035) nadert met rasse schreden. En dat is dan alleen het stikstofvraagstuk, niet het klimaatvraagstuk of het vraagstuk omtrent overlast en volksgezondheid!

    43
  9. E.C. Lehr

    Zo herkenbaar hier, 100 km. van Schiphol vandaan. Begon ook zomer 2021. Ik wijt dat aan de invoering van GPS waardoor opeens meer dan 100 vliegtuigen per dag in rechte lijn non stop over raasden. Altijd die hele indringende en niet te ontvluchten extra decibellen, drukkend, boven en in je hoofd die de adem benemen. Beangstigend, dreigend. Nooit meer ongestoord binnenshuis, buitenshuis park of bos kunnen zijn. Hoogst zelden nog maar gewoon blauwe lucht en zonlicht maar vliegtuigstrepen en ‘vliegtuig bewolking’. De lucht behoort niet toe aan Schiphol, vliegmaatschappijen, reisorganisaties, zakenreizigers, vakantiegangers. Lucht is er om te kunnen ademen, rust en natuur om te kunnen leven. Schiphol beheerst heel Holland en wil nóg meer.

    63
  10. Josje

    Heel goed onder woorden gebracht hoe de kwaliteit van de leefomgeving aanzienlijk wordt aangetast door frequent vliegverkeer, ook als er geen sprake is van heftige overlast. De uitstoot van al die kwalijke stoffen is natuurlijk wel ernstig, want ‘je krijgt het gewoon over je uitgestort, er valt niets tegen te doen’. Inderdaad. Je kunt geen voorzorgsmaatregelen nemen om je gezondheid te beschermen, zoals je wel autoverkeer kunt mijden als je gaat fietsen of joggen. De luchtvaart heeft het voor het zeggen en heeft blijkbaar het recht overal ongelimiteerd vervuiling en herrie te veroorzaken. Hoog tijd dat de overheid haar zorgplicht jegens burgers serieus neemt.

    58

Geef een reactie

Translate