Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Uithoorn krijgt geen geluidsisolatie: ‘vliegherrie niet erg genoeg’

Uithoorn in de jaren '30

Het prachtig aan de Amstel gelegen Uithoorn in de jaren '30, toen Schiphol het dorp nog niet kapot vloog (foto: Gemeente Uithoorn)

4.6
(108)

Jarenlang streed stichting PUSH voor geluidsisolatie van woningen in Uithoorn. Deze week kreeg de club het deksel op de neus: de vliegherrie is in deze gemeente niet erg genoeg, zo oordeelt het luchtvaartminnende Ministerie van Infrastructuur.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit meldde de regionale omroep NH Nieuws op zijn website. De bewoners van Uithoorn krijgen vooralsnog geen gratis geluidsisolatie.

“Dagelijks ervaren onze inwoners dat ramen en deuren gesloten moeten blijven om de geluidsoverlast van vliegverkeer buiten te houden”, zo vertelt wethouder Ferry Hoekstra (Gemeentebelangen) aan de nieuwszender. “Voor niet-geïsoleerde huizen geldt dat zelfs mét gesloten ramen en deuren het geluid van overkomende vliegtuigen doordringt in de woon- en slaapkamers.”

Hoekstra weet dat de herrie van Schiphol voor veel stress en slapeloze nachten zorgt in zijn omgeving. “De mensen vinden nauwelijks rust, ook omdat de overlast de laatste jaren steeds vroeger begint en langer doorgaat.”

Minder vliegen heeft wel zin
De wethouder noemt isolatie van woningen een lapmiddel. “De enige maatregel die echt zin heeft, is minder vliegen.”

Dat weten bewoners van wél geïsoleerde woningen in bij voorbeeld Amstelveen en Aalsmeer maar al te goed. Isolatie is een wassen neus: slapen met het raam open blijft onmogelijk en mooie zomeravonden in de eigen tuin worden bij voorbaat verpest door de herrie van de vliegtuigen.

PUSH ijverde ondanks tal van collegiale waarschuwingen jarenlang voor geluidsisolatie en wilde daarom niet deelnemen aan acties tegen het vliegveld. De stichting was steeds in overleg en had goede hoop op een bedrag van naar schatting 100 miljoen euro van Schiphol om huizen in Uithoorn te wapenen tegen de overlast van het vliegverkeer.

Alleingang
In tegenstelling tot veel andere organisaties van omwonenden, was PUSH vooral bezig met de eigen agenda. Slechts de overlast in Uithoorn was belangrijk. Het was bezig met een Alleingang tegen het monster Schiphol.

De stichting maakte zich daarmee niet geliefd bij veel andere belangenclubs. Die zagen al eerder in dat isolatie nauwelijks zoden aan de dijk zet en dat alleen door samenwerking een vuist kan worden gemaakt tegen de luchtvaartindustrie.

Tekenend voor deze opstelling is de uitlating van een voorvrouw van de stichting in het artikel van NH Nieuws van gisteren. Daarin stelt zij dat “er zelfs woningen onterecht zijn geïsoleerd in Aalsmeer, Amstelveen en Zwanenburg”. Reden: er zou uiteindelijk minder over deze huizen zijn gevlogen dan verwacht.

Vliegherrie kent alleen verliezers
PUSH zet zich met zo’n uitspraak af tegen andere omwonenden, terwijl het ervaren van overlast geen wedstrijdje is met winnaars en verliezers. De overlast en vervuiling van Schiphol kent immers alleen maar verliezers.

Dat snapt bij voorbeeld de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast (RBV) veel beter. Deze bereidt een rechtszaak voor die álle omwonenden van Schiphol voordeel moet opleveren. In de zaak – die in maart van start gaat – wordt een beroep gedaan op het recht op een gezonde leefomgeving – een grondrecht dat inmiddels ook wordt erkend door de Verenigde Naties.

Het ministerie van Infrastructuur wordt in deze zaak gemaand stappen te ondernemen om de verpeste leefomgeving in de regio Schiphol te herstellen en het vliegveld binnen de grenzen van de wet te brengen. De menselijke maat in plaats van het geldelijk gewin van KLM en staatsbedrijf Schiphol.

Nog steeds welkom
PUSH is ondanks de Alleingang nog steeds welkom in de samenwerking tussen de bewonersverenigingen om Schiphol een kopje kleiner te maken. “Maar dan moeten ze wel hun eenzijdige focus op de Aalsmeerbaan loslaten en meedenken in het belang van álle omwonenden”, aldus een zegsman van het collectief in oprichting.

SchipholWatch hoopt dat de collega’s van PUSH na het isolatie-debacle gaan inzien dat het geen zin heeft om met de vliegindustrie te onderhandelen als partij met beperkte belangen in slechts één dorp. Alleen door gezamenlijk een vuist te maken, kan worden voorkomen dat Schiphol regeert volgens het ‘verdeel en heers’-principe.

Van deze tactiek maakt het vliegveld graag en veelvuldig gebruik. Er zijn legio voorbeelden van situaties waarin Schiphol zichzelf uitnodigt bij gemeenteraden of zelfs bij de mensen thuis om te praten over minder hinder. Steevast worden daar mooie beloften uitgesproken, die even zo vaak uitmonden in meer herrie voor mensen in andere woonkernen.

In het overlegcircuitje over Schiphol wordt dit het waterbedeffect genoemd. Minder herrie voor de een betekent meer herrie voor de ander. De enige uitweg uit deze impasse is samenwerking, resulterend in krimp van het megalomane vliegveld.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 108

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. B. van Marlen

    Helemaal mee eens, maar vergeet niet dat de wet veel te ruime geluidsgrenzen heeft gesteld, mede dankzij Netelenbos en Kok, die de slechte overgang van Ke naar Lden hebben gefaciliteerd! Als men kan aantonen (met rekenmodellen wel te verstaan), dat u onder de 58 dB(A) Lden blijft en onder de 40 dB(A) Lnight, dan kunt u nergens op rekenen. Ik spreek uit eigen ervaring. Zelfs het beperkte effect van geluidisolatie wordt u dan niet gegund.

    De wet zal dus eerst moeten worden aangepast en dit houdt in dat er een andere coalitie aan de macht moet komen. U heeft dus nog wat werk aan de winkel in het stemlokaal volgende maand.

    Ik ben het dan ook 100% eens met de stelling: ‘De enige uitweg uit deze impasse is samenwerking, resulterend in krimp van het megalomane vliegveld.’ Laat u niet tegenover elkaar uitspelen!

    7
  2. Bianca

    Ik sprak een aantal weken geleden iemand die pal naast het spoor woont. Hij heeft zijn hele huis (woonboerderij) goed(!) geïsoleerd, zijn buren en overburen niet, hij zei dat het een wereld van verschil was! Hij hoort de trein niet eens meer, als hij bij zijn buren is, merkt ie goed het verschil. Dus goed isoleren heeft wel degelijk nut, alleen ‘s zomers zit je dan wel als je de ramen open hebt…
    Maar we moeten blijven vechten voor minder vliegverkeer, dat is een ding wat 1000% zeker is!!!!

    8
  3. Ad

    Nou PUSH, misschien weer eens herbezinnen of we ons blijven inzetten voor onze beperkte eigenbelangetjes door de herrie naar andere regio’s proberen af te schuiven, door spiegeltjes en kraaltjes en ooit wellicht baantjes aan te nemen van die lui van het overlast-groeimodel of.. misschien toch maar aansluiten en samen met mondiale, landelijke en regionale pelotons de strijd versterken tegen achterhaalde luchtvaart- en andere dodelijke fossiele knoeiers. We gaan bij al dat theedrinken op Schiphol en in Den Haag toch niet pleiten voor méér vluchten over Uithoorn om woningisolatie te kunnen binnenhalen?

    12
  4. Geert

    Zo wie zo niks accepteren van die mafiosi luchthaven,ook niet voor een struik of park wat vaak gebeurt in een gemeente.
    Je moet je niet willen kompromiteren met giften van een louche bedrijf dat gesteund wordt door draaiende ,zwart lakkende en liegende ambtenaren uit Den Haag.
    En isoleren van woningen al helemaal niet,straks willen ze je tuin nog isoleren…….

    8
  5. Paulus

    Er is ooit een toelage verstrekt aan de gemeente Uithoorn, vanuit Schiphol, om de woningen in heel Uithoorn te voorzien van triple + dubbel glas.
    Die toelage is nooit toegepast en de herrie en overlast is alleen maar toegenomen.
    Zelfs de voetbalvereniging MOEST verhuizen naar een gebied in Uithoorn waar geen huizen mochten worden gebouwd, en wat blijkt nu ze zitten nu weer tegen een woonwijk aan opdat de grens is verschoven en de herrie ook.

    10
    • Dick

      Het is belachelijk.

      Sta nu bij de Legmeervogels, en de kankerconfetti is in grote getalen aanwezig door starters vanaf de Aalsmeerbaan…

      Maar het zijn maar kinderen toch ? Beter houden we de hub in stand…..

      Echt kansloos

      13
    • dirk

      Uithoorn heeft wel een mooie rotonde ……….
      Dus doorlopen mensen… hier valt niets te zien….. behalve een mooie rotonde betaald door Schiphol……. Dat volledige bestuur van Uithoorn moet zich kapot schamen , dit is met stip het ALLERSLECHTSTE college vd regio…. deze mensen zitten er alleen voor de goede sier en hebben helemaal NIETS op met de belangen van haar inwoners..

      5
  6. Philip

    Wel bizar btw dat de foto waar het artikel mee begint is gemaakt door de KLM 🤭

  7. Haes

    Inderdaad @josje… naar de rechter ermee!! en ik zou wensen dat de verantwoordelijken persoonlijk aansprakelijk gesteld gaan worden. Dat gebeurt toch al veel te weinig.

    9
  8. Jeroen

    Ik hoop dat wethouder Ferry Hoekstra nu overstag gaat om net als buurgemeente Aalsmeer de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast (RBV) te gaan subsidiëren.
    Zet het bezwaar van de gemeenteraad gemotiveerd opzij. Het is niet onfatsoenlijk om te procederen tegen de rijksoverheid als gemeente. De gemeente moet de belangen van zijn inwoners beschermen. Nu het ministerie voortdurend verdeelt en heerst over de regio, moeten gemeenten meedoen met alle legitieme mogelijkheden die er zijn zoals rechtzaken.
    Dus mijnheer Hoekstra stap over uw schaduw heen en stel de gemeenteraad voor om de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast (RBV) structureel te subsidiëren.

    37
  9. Philip

    Ik lees nergens dat wethouder Hoekstra zijn nek uitsteekt tbv de inwoners van Uithoorn en De Kwakel. De lobby uit Amsterdam is zo sterk, en de toelagen zo verleidelijk, dat alles wat hier voor de burger interessant WAS, in 10 jaar tijd wordt afgebroken. Er is 1 lichtpuntje: electrisch rijden heeft nauwelijks uitstoot, dus minder vliegen betekent direct minder personeel, minder bussen, minder overlast

    12
  10. Philip

    https://www.degoedezaak.org/stem-anders/

    Zeker voor de corrupte provincie bestuurders

    6
  11. Kijk naar de toekomst

    DE SECTOR WORDT STEEDS BRUTALER!

    Helaas geen wonder gezien de ijzeren greep op de politiek via de strategische netwerk strategie ( met: netwerkdwang en netwerk-corruptie!) die in de afgelopen decennia is uitgerold. Deze sector is intussen heer en meester in de Metropoolregio’s en sinds kort zelfs een NOVEX REGIO SCHIPHOL ter grootte van vier Provincies. Het kabinet laat dit gebeuren via permanent traineren uitstel van maatregelen.

    Blijkbaar is het hemelhoog aangeprezen product dat deze sector aanbiedt zo aantrekkelijk dat er bij het merendeel van de politici sprake is van struisvogelpolitiek en een taboe op het aankaarten van de desastreuze effecten op onze habitat maar ook de bestuurscultuur en ons democratisch bestel (voor zover nog functionerend).

    Wellicht zou het bevlogen team van Schipholwatch hier eens mee aan de slag kunnen gaan?

    20
  12. Rob

    “Dat weten bewoners van wél geïsoleerde woningen in bij voorbeeld Amstelveen en Aalsmeer maar al te goed. Isolatie is een wassen neus: slapen met het raam open blijft onmogelijk en mooie zomeravonden in de eigen tuin worden bij voorbaat verpest door de herrie van de vliegtuigen.”

    Ook in huis zelf heeft isolatie maar een beperkt effect. Ook voor deze overlast zet isolatie geen zoden aan de dijk.

    27
  13. Josje

    Uitstekend artikel en blij te horen dat wethouder Ferry Hoekstra zijn nek uitsteekt voor de inwoners van Uithoorn. Maar je broek zakt toch werkelijk af van de houding van het Ministerie. Het zijn een stelletje berekenende nonvaleurs. Er kan geen enkele twijfel over bestaan dat de overlast in Uithoorn zeer ernstig is. Op Vliegherrie.nl hebben de afgelopen anderhalf jaar de meest schrijnende meldingen gestaan. Ik ben wel eens bang geweest dat mensen zichzelf iets aan zouden doen, zo wanhopig is toon soms. Uren achter elkaar hard lawaai zonder enige onderbreking. Smeken of het afsjeblieft op kan houden. Dit Ministerie mist ten ene male het vermogen om het eigen denkkader eens voor een half uur te parkeren, tot zich door te laten dringen wat zich daar eigenlijk afspeelt en wat een grof onrecht burgers wordt aangedaan door hun op onnavolgbare wijze tot stand gekomen constatering dat het lawaai ‘niet ernstig genoeg is’. Waarschijnlijk dreigt het besef door te breken dat als ze erkennen hoe ernstig de feitelijke situatie is hun hele van de werkelijkheid losgezongen systeem wordt ontmaskerd en ze ook moeten toegeven dat er op veel meer plekken onhoudbare overlast is. Triest dat Harbers zijn positie niet aangrijpt om het systeem dat totaal is doorgedraaid ten koste van het welzijn en de gezondheid van velen ter discussie te stellen. Ondanks overvloedige informatie die hij tot zijn beschikking heeft dat het niet deugt. Naar de rechter ermee.

    66

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate