Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Inspectie: Schiphol lapt gezondheid werknemers nog steeds aan de laars

Platform-medewerkers staan de hele dag in de giftige straalmotor-emissies

Platformmedewerkers staan de hele dag in de giftige uitlaatgassen te werken (foto: Waldemar via Unsplash)

4.8
(67)

Omdat Schiphol over veel te weinig aansluitingen beschikt, gebruiken vliegtuigen te vaak een hulpmotor om stroom op te wekken wanneer ze aan de gate geparkeerd staan. Die hulpmotoren stoten kankerverwekkende stoffen uit en dat schaadt de gezondheid van platformmedewerkers.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit meldt de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) ruim een jaar na de uitzending van het tv-programma Zembla over de ziekmakende arbeidsomstandigheden op Schiphol.

In dat jaar heeft Schiphol het nog steeds niet voor elkaar gekregen om voldoende aansluitingen voor bij voorbeeld frisse lucht of walstroom beschikbaar te stellen. Zo zijn er slechts 39 aansluitingen voor frisse lucht aanwezig, terwijl er minstens 61 nodig zijn.

Verantwoordelijkheid afgeschoven
Wel heeft het vliegveld inmiddels genoeg aansluitingen voor walstroom, maar deze zijn vaak niet in gebruik, zo signaleert ILT. Schiphol heeft de verantwoordelijkheid voor het gebruik van walstroom afgeschoven op de afhandelaren, maar zij weten in de praktijk vaak niet welke voorzieningen beschikbaar én operationeel zijn.

ILT controleerde ruim 1500 vliegtuigen op Schiphol in de periode tussen oktober 2021 en juli 2022. De trieste eindconclusie luidt dat de vieze hulpmotoren zelfs vaker worden gebruikt dan de schonere walstroom.

Om aan deze levensgevaarlijke situaties een einde te maken, moet Schiphol volgende maand met een actieplan komen, met concrete maatregelen en harde deadlines.

Al meer dan 15 jaar bekend
Zembla onthulde vorig jaar dat Schiphol en KLM al vijftien jaar weten van de ongezonde werkomstandigheden op het platform. Medewerkers vertelden in beeld dat veel collega’s jong sterven aan kanker. “Ik ken niemand van mijn overleden collega’s die niet is doodgegaan aan kanker”, vertelde één van hen.

Naar aanleiding van die uitzending bezocht de arbeidsinspectie voor het eerst sinds jaren weer eens het vliegveld. De dienst beloofde toen snel beterschap, maar treuzelt nu al meer dan een jaar met concrete maatregelen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. De dienst wijt dat onder meer aan het overleg met het vliegveldmanagement, de afhandelaren en de vliegfirma’s waaronder KLM.

De ILT lijkt nu daadkrachtiger op te treden. Deze dienst is onderdeel van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, terwijl de arbeidsinspectie valt onder het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De arbeidsinspectie blinkt op Schiphol niet uit in handhaving. Hoewel de dienst vaker tips had binnengekregen over bij voorbeeld het zware tilwerk en de giftige uitstoot, bleven maatregelen uit. Ook nu nog treuzelt de dienst met het uitdelen van boetes om de vliegindustrie aan te sporen de werkomstandigheden te verbeteren.

Lees het complete rapport van de Inspectie Leefomgeving & Transport

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 67

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Zomaar wat vragen en gedachten

    -De FNV maakt zich druk over de werkdruk en uittocht van de platformmedewerkers las ik pas in de media, maar niets over hun gezondheid.
    -De FNV helpt de vuilnismannen staken.
    -Platformmedewerkers verdienen ongeveer evenveel als vuilnismannen.

    Waarom staat de FNV toe dat, onder hun ogen, de platformmedewerkers ziek gemaakt worden en hen (gezonde) levensjaren worden afgepakt?
    Waarom helpt de FNV Schiphol met hun problemen ipv het helpen van hun eigen vakbondsleden met hún problemen?
    Waarom helpt de FNV de platformmedewerkers niet staken?

    Waarom stappen de platformmedewerkers niet meteen over naar het beroep als vuilnisman (bijvoorbeeld maar er zijn veel meer beroepsmogelijkheden te bedenken)? Daarin hoeft nl. niet getilt te worden in gemeentes waar de vuilniswagen met arm de bakken optilt. Geen ploegendiensten meer. Geen avonddiensten meer.
    Geen ongezonde, kankerverwekkende uitstoot over hun lijf meer. Geen ultra fijnstof inademing meer. Gewoon werken in gezonde buitenlucht.

    Waarom vinden we als overheid/ onze maatschappij vliegen belangrijker dan vuilnis ophalen?

    Waarom zijn er nog uitzendbureaus die vacatures voor platformmedewerkers hebben uitstaan? (Randstad, Tempo Team, Young Capital en Manpower. Dat levert een huidige zoekterm op Google op)
    Waarom willen uitzendbureaus geassocieerd worden met dat ze zulke ziekmakende en dodelijke (zeggen de platformmedewerkers zelf in Zembla) banen meehelpen vervullen? (Nu de kennis er is hè).

    Bij deze doe ik een oproep aan alle uitzendbureaus om aan de andere kant te gaan staan.
    Stop met platformvacatures en help de platformmedewerkers aan een gezonde baan. En daar mogen jullie dan zeker een good practices PR verhaal van maken. Want het goede werkgeverschap wat mist bij de overheid als grootaandeelhouder van Schiphol, staat bij jullie dan gelukkig wel hoog in het vaandel.

    9
  2. Gijsbert

    Dit valt natuurlijk niet goed te praten.
    De vakbonden kunnen toch actie ondernemen om het personeel te beschermen.
    Zeker in een tijd dat er een groot tekort is aan platformmedewerkers.
    Eisen op tafel leggen en indien nodig staken bij de voorjaarspiek of later bij de zomerpiek.
    Dit kan toch bijna niet mis gaan.

    9
    • Philip

      Als het aantal vluchten zodanig daalt, dat alleen reizigers uit Nederland in stappen, of uitstappen, is er ook geen tekort aan personeel. Maar ja, Harbers vind de economische hub super belangrijk. Om te kotsen.

      17
  3. Rob

    Smerige leugenachtige zich niks aantrekkend van de samenleving en ziek makende Luchtvaart

    14
  4. Rob Blom

    Smerige leugenachtige zich niks aantrekkend van de samenleving en ziek makende Luchtvaart

    6
  5. Philip

    Wat een flauwekul. Hoeveel personeel gaat het om? En dat weegt op tegen de bijna 2 miljoen burgers die (waarschijnlijk) niets met Schiphol te maken hebben, die 24 uur per dag, 7 dagen in de week, worden blootgesteld aan giftige stoffen.
    Ophouden hoor, er zijn inderdaad zoveel vacatures, koop maar weg .

    13
  6. Paul Sprangers

    Kunnen we de platformmedewerkers geen bonus van € 50,00 geven als ze hun baan opzeggen? Met de huidige grote vraag aan personeel ben je toch mesjokke als je voor
    een fooi dat levensgevaarlijke/kankerverwekkende werk doet bij een werkgever die
    alle regels structureel aan zijn laars lapt… .

    21
    • rrustema

      Je bedoelt een crowdfunding om platformmedewerkers uit te kopen?

      Je zou misschien een werving & selectie-bureau kunnen vragen om in het kader van hun maatschappelijk verantwoord ondernemen doelbewust werknemers te werven onder de huidige platformmedewerkers en elders betere (en gezondere) banen voor ze te vinden.

      Kleine moeite, groot plezier. Ik kan me voorstellen dat de platformmedewerkers het naast hun slopende werk niet kunnen opbrengen om een andere werkgever in een andere sector te zoeken. Zeker voor de 50-plussers is dat eng.

      Nu zullen dergelijke bureau’s dit vast niet doen omdat ze zich concentreren op het segment met beter betaalde werknemers.

      2

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate