“Je gaat met een baan op Schiphol vele jaren eerder dood”, zo sprak FNV-leider Joost van Doesburg op 14 mei 2022 tijdens een grote demonstratie van bezorgde burgers op Schiphol. Vandaag werd bekend dat Van Doesburg de nieuwe baas wordt van de vrachtafdeling van het vieze vliegveld.
Het is netjes gezegd een opmerkelijke uitspraak van de man die jarenlang streed voor gezonde arbeidsomstandigheden voor met name de platformmedewerkers van Schiphol. Vanuit die rol sprak hij geregeld in de media en in het openbaar grote zorgen uit over de ongezonde werksituatie op Schiphol.
Medewerkers staan daar dagenlang in hoge concentraties kankerverwekkende stoffen en ultrafijnstof. Ondanks dat de luchtvaartindustrie al minstens vijftien jaar op de hoogte is van de ziekmakende condities, is daar tot op heden niet meer aan gedaan dan het uitdelen van ontoereikende mondkapjes aan het personeel.
Van Doesburg weet dit als geen ander, maar maakt desondanks nu de overstap naar het bedrijf dat hij eerder te vuur en te zwaard bestreed. Zo werkte hij actief mee aan de voor Schiphol vernietigende documentaire ‘Ziek van Schiphol‘ door het tv-programma Zembla.
‘Heel veel extra CO2-uitstoot’
Ook trad hij aan bij demonstraties waarbij hij de bedrijfsstrategie van Schiphol – de race naar de bodem door steeds lagere prijzen en dus lagere lonen – openlijk hekelde. “Heel veel extra geluidsoverlast, heel veel extra CO2-uitstoot, heel veel extra ultrafijnstof”, zo schreeuwde hij van de bühne. Het zijn juist de veelal verouderde vrachttoestellen die zeer vervuilend zijn en veel herrie maken.
In ruil voor een ongetwijfeld riant salaris maakt het nu kennelijk niet meer uit. Van Doesburg gaat aan de slag als hoogste baas van de cargo-afdeling van Schiphol. Hij komt hierbij zij aan zij te staan met mensen als Hanne Buijs die zo haar best deed Lelystad Airport door te drukken, maar faalde, en financieel manager Robert Carsouw die openlijk beweerde geen boeren uit te gaan kopen om stikstofruimte te creëren voor Schiphol, maar dat toch deed.
“We willen allemaal die klimaatverandering aanpakken. Mijn kind moet over 30 jaar ook gezond kunnen leven”, riep Van Doesburg vorig jaar nog tegenover zo’n duizend demonstranten op Schiphol. De nieuwe baan van papa zal daar niet aan bijdragen.
Goed op de hoogte van gevaarlijke omstandigheden
Pikant aan de overstap is dat Van Doesburg heel goed weet hoe ongezond de arbeidsomstandigheden zijn op Schiphol en desondanks leiding gaat geven aan een groot deel van de medewerkers.
Daarmee komt persoonlijke aansprakelijkheid juridisch gezien in zicht. De nieuwe baas kan zomaar voor de rechter worden gedaagd door mensen die dagelijks in de kankerverwekkende uitstoot van de straalmotoren hun werk moeten doen en onvoldoende beschermd worden tegen de gevolgen ervan. Zijn oude werkgever FNV kan (en moet) een belangrijke rol spelen in zo’n procedure.
“Ik ken geen collega’s die niet zijn dood gegaan aan kanker”, vertelde een van de Schiphol-medewerkers in de eerdergenoemde Zembla-documentaire. Volgens de wet zijn werkgevers verantwoordelijk voor een gezonde werkomgeving zonder onaanvaardbare gezondheidsrisico’s. Schiphol lapt die regels willens en wetens al minstens vijftien jaar aan de laars, zo wist Zembla te achterhalen.
Pijnlijk voor vakbond
Voor vakbond FNV is het vertrek van Van Doesburg een gevoelige klap. Van Doesburg kan Schiphol precies op de hoogte brengen van de plannen van de vakbond om het vliegveld binnen de regels van de wet te brengen. Hij kent het beleid, de strategie en de tactieken van FNV en kan die kennis inzetten bij zijn nieuwe baas om verbeteringen opnieuw te traineren.
Voor de platformmedewerkers moet het een vreemde gewaarwording zijn om de man die eerder jarenlang – overigens zonder succes – streed voor betere arbeidsomstandigheden, nu te moeten verwelkomen als hun nieuwe baas en daarmee als de man die hen de wolken ultrafijnstof instuurt.


fons
Op de barricade, ik heb het al eerder gezegd.Niet meer zo braaf zijn.
Een ander idee is om met zijn allen met een aandeel , aandeelhouder te worden, dan kan je je stem laten horen op de aandeelhouders vergaderingen.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/schiphol-heeft-voldoende-stikstofrechten-gekocht-voor-zichzelf-en-lelystad
Ik zie het somber in.
Uitstoot boven de 900 meter moet meegeteld gaan worden!
SchipholWatch
De aandelen van Schiphol zijn niet te koop voor gewone stervelingen. Dus dat mooie plannetje kan niet doorgaan.
aneia.politieke.partij.van.de.toekomst
Hoeveel vakbondsmensen zijn er niet in de politiek gestapt. Je mag je dan af vragen of ze echt opgekomen zijn voor de arbeiders of dat ze alleen snel carierre wilde maken. Hoe goed gaat deze man de belangen van een gezonde wereld en gezonde mensen boven winst stellen. De wereld ligt voor je open, je kan burgemeester, minister, of zelfs minister president worden met een goede start in de vakbond. Staan op de baricades voor eigen belang. Nog steeds sterven mensen die op schiphol werken eerder.
Derk
Dat je eerder dood gaat op de Schiphol platformen is te verwachten, maar waarom wordt er niet niets geschreven over de levensverwachting van burgers die onder de herrie van Schiphol wonen.
SchipholWatch
Artikel gemist? https://schipholwatch.nl/?s=zzs
Henk
Ik weet niet of er een poging gedaan is maar het lijkt mij wel zo netjes om meneer van Doesburg ook zelf aan het woord te laten.
Jan Willem VAN DER KAMP
Mee eens. Ook hemzelf aan het woord laten. Heel vaak ben ik het eens met de kritiek op Schiphol in de Schiphol-Watch berichten. Maar als Schiphol Watch altijd negatief is wordt het gezien als een zeurclub. Maar met deze move was een positief bericht beter op zijn plaats geweest. “Mooi dat de man die weet wat er mis is nu deze baan krijgt en daarmee de mogelijkheid om de situatie te verbeteren. Het vertrek van de operationeel directeur biedt wellicht extra kansen. Wij wensen hem veel succes met deze functie en zullen de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen”
SchipholWatch
Meneer Van Doesburg is in de filmpjes aan het woord.
Haes
zo doe je dat…. bedrijfsgeheimen koop je gewoon weg bij je konkurrent, als het kan. En het kan, dat blijkt. Voor geld is alles te koop.
Kijk naar de toekomst
Met een nieuwe terminal t.b.v. 14 miljoen extra passagiers per jr., de “Next-Gen” technologie waarmee elke 45 seconden (nieuw cijfer uit volgrapport) aangevlogen gaat worden en extreme eisen aan alle logistieke functies daar aan verbonden, zal de gezondheid op de platforms nog meer onder druk komen te staan.
In deze parallelle wereld – waar de politiek op alle niveau’s wel aan onderworpen lijkt – is slechts economisch gewin via extreme verdienmodellen aan de orde.
Ed
If you can’t beat them, join them. Dit geeft Van Doesburg de kans om de daad bij het woord te voegen en van binnenuit verandering door te voeren. Of hij dat gaat doen? De tijd zal het leren. Roepen langs de zijlijn is makkelijk en levert zelden wat op. Geef hem wat tijd, accepteer dat er ongetwijfeld ergens water bij de wijn moet worden gedaan, en reken hem dan af op z’n daden. Joost, Schipholwatch is watching you!
B. van Marlen
Een heel vreemde draai van Van Doesburg. Zou hij gezwicht zijn voor het grote geld? Ik zou bij zo’n werkgever nooit willen werken, ik wil niet eens gebruik maken van vliegtuigen! Is dit weer een voorbeeld van netwerkcorruptie?
dirk
Je zou maar Van Doesburg zijn…. dan heb je wel echt je ziel aan de duivel verkocht.
Vraag mij altijd af hoe deze sollicitatie procedure gaat………. bizar………. hoe slecht kan je zijn als persoon …
FNV: plan voor leegloop platform medewerkers
Beste FNV,
Inderdaad is het heel onhandig dat Van Doesburg jullie stapsgewijze aanpak mbt de ongezonde, herstel – dodelijke (zie Zembla) werkomstandigheden kent.
Mijn advies aan jullie: verander dit plan. Ga ouderwets op de zeepkist staan. Schreeuw van de daken tegen iedereen in Nederland dat werken op het platform een vroege dood betekent. Maak folders, deel ze uit aan al jullie leden, vooral op de platforms.
Jullie hebben lang genoeg proberen te overleggen met Schiphol over gezonde werkomstandigheden. Ze luisteren niet. En wie niet horen wil…
Met de tekorten op de arbeidsmarkt, die er zeker de komende 25 jaar zullen zijn, is iedere gezonde medewerker hard nodig. Vertel iedere (en ook beginnende in proeftijd nog) platform medewerker dat ze overal welkom zijn. Jullie hebben contacten genoeg bij werkgevers.
Werkgevers zullen komende tijd steeds meer inzetten op training-on-the-job. Medewerkers krijgen een training waar nodig en zijn zo prima inzetbaar. Dus nergens voor nodig om te blijven hangen bij een werkgever die je veel eerder dood wil hebben. Ik vind het trouwens moord. Willens en wetens, met voorbedachte rade. En is de overheid niet aandeelhouder? Maar dat terzijde.
Nogmaals, beste platform medewerkers, jullie zijn overal bij andere werkgevers in Nederland van harte welkom! En jullie leefden daar nog lang en gelukkig…..