Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Veiligheid

Slachtoffers en nabestaanden Faro-ramp wachtten 30 jaar op erkenning

Faro ramp

foto: Pedro Aragão (CC BY-SA 3.0)

4.7
(64)

Bijna dertig jaar lang moesten slachtoffers en nabestaanden wachten op de erkenning dat de Raad voor de Luchtvaart een valse verklaring had gegeven over de oorzaak van de Faro-ramp. Een verklaring die beter paste in het straatje van toenmalig Martinair-eigenaar Martin Schröder.

Schröder vertelde een dag na de ramp dat er sprake was geweest van een ‘valwind’, maar verzweeg dat de piloten fouten hadden gemaakt. De raad nam het frame over en bleef daar decennialang aan vasthouden.

Door de misinformatie zijn slachtoffers ernstig benadeeld in de onderhandelingen over de schadevergoeding, zo meldde Impact Magazine in 2020. Mensen werden onterecht afgescheept met een compensatie van maximaal 250.000 gulden.

Vandaag is het precies dertig jaar geleden dat een DC10 van Martinair na een moeizame landing op het vliegveld van Faro (Portugal) naast de baan belandde. De crash kostte 56 mensen het leven en 106 inzittenden raakten ernstig gewond.

Piloten ernstig de fout in
Waar de Martinair-directeur sprak over een fatale valwind, bleek later uit onderzoek van de Portugese autoriteiten dat de piloten ernstige fouten hadden gemaakt. Zelfs met die conclusies in de hand bleef de luchtvaartraad vasthouden aan de particuliere mening van belanghebbende Schröder. Hij probeerde slechts het vliegbedrijf vrij te pleiten van schuld en de Nederlandse overheid steunde hem daarin.

Destijds vertelde één van de overlevenden op de Amsterdamse tv-zender AT5 een heel ander verhaal. Er was tijdens de vlucht sprake van noodweer en de hele vlucht naar Portugal was onrustig geweest. Aan de fatale landing was een mislukte landingspoging vooraf gegaan. “Die eikel had nooit mogen landen”, zo vertelde deze Rob Sötemann.

In 1993 verscheen een eerste conceptrapport van de Portugese onderzoeksraad, gevolgd in 1994 door de definitieve versie. Op 15 november van dat jaar presenteerde de Nederlandse Raad voor de Luchtvaart, een voorloper van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de bevindingen. Maar tijdens de presentatie kwam het gedegen onderzoek van de Portugezen nauwelijks aan bod – de raad sprak vooral over de valwind-verklaring van een Nederlandse onderzoeker.

Uitwijken naar Lissabon
De Portugezen kwamen tot een andere conclusie. Niet een valwind was de oorzaak, maar het optreden van de eerste piloot had de ramp tot gevolg.

Onder de zware weersomstandigheden had het toestel nooit mogen landen op de korte landingsbaan van Faro, zonder te beschikken over een radionavigatiesysteem waarmee een precisiebenadering had kunnen worden uitgevoerd. Deskundigen stelden dat de piloten hadden moeten uitwijken naar Lissabon.

Nabestaanden en slachtoffers waren furieus over het wegmoffelen van de werkelijke oorzaken van de ramp. Vierentwintig van hen spanden in 2012 een rechtszaak aan tegen de Staat. Acht jaar later oordeelde de rechtbank dat de Raad voor de Luchtvaart een valse voorstelling van zaken had gegeven over de echte aanleiding: het falen van de piloten.

Daarmee werd slachtoffers van de ramp de mogelijkheid ontnomen om een betere schadevergoeding te bedingen. Ondanks dat sommigen konden aantonen veel meer schade te hebben geleden dan de aangeboden 250.000 gulden, is er nimmer extra geld uitgekeerd.

Vanmiddag vanaf 14 uur is er een herdenkingsdienst voor de slachtoffers van de Faro-ramp in de Sint Jansbasiliek in Laren, Noord-Holland. Vorige maand verscheen het boek ‘Faro 30 jaar later‘ van Rob van Olm.

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 64

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Tom van Spanje

    Daarom een nieuwe rechtszaak aanspannen tegen Schröder èn de staat.

    1
  2. Thomas

    Al lezend valt me op dat dit schrijnend verhaal me niet eens meer verbaasd.
    Deze hele industrie is al jaren door en door rot.
    En ook hier blijkt weer hoe diep deze industrie zich heeft weten te nestelen binnen de overheid. Keer op keer worden echte wetenschappelijke rapportages weggemoffeld of een paar zinsneden uit het verband getrokken. En hoe gewetenloos ben je dan als een Schröder.. Om zo de fouten in je bedrijf te proberen te verdoezelen. Zit je lekker in dat Noordwijk op je bloedgeld!

    14
  3. Rekel

    Gewetenloos van Martin Schröder , de Luchtvaartraad én de toenmalige (vriendjes bij de ) overheid. Alles om Martinair te kunnen vrijwaren van schuld, zodat het bedrijf geen geld zou hoeven uit te keren aan de rechthebbende nabestaanden of de overlevende slachtoffers. Ronduit gemeen en laag…

    12

Geef een reactie

Translate