Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Ik ben geboren in deze streek en wil hier graag blijven wonen, maar die herrie is niet gezond’

Elle

Elle is continu bezig haar gevoelens over de vliegherrie te managen (foto: Yolande Schuur)

4.8
(147)

Om te ontsnappen aan de vliegherrie in Amstelveen verhuisden Elle en haar man in 2013 naar het landelijke West-Graftdijk. Maar sinds de Polderbaan is ‘volgeramd’, vinden zij het er beduidend minder aangenaam wonen.

Deel op XDeel op Linkedin

“In de zomer is het hier echt erg met de vliegtuigen, het is dan hoogseizoen met heel veel chartervluchten.”

We zitten aan de eettafel in hun lichte, ruime woning vlakbij de Eilandspolder, een beschermd natuurgebied met Natura 2000-status en veel weidevogels. Het is vandaag een prachtige zonnige winterdag, en op dit moment qua vliegtuigen even rustig.

“Als er geen vliegtuigen zijn, dan is het hier heerlijk en hoor je de vogels. Maar je weet nooit wanneer dat is en hoe lang de rust duurt. Dat is ook afhankelijk van bij voorbeeld de weersomstandigheden.

De vliegoverlast duurt meestal van half zeven tot circa elf uur ‘s ochtends. Vervolgens van een uur in de middag tot twaalf uur ‘s avonds met een onderbreking van anderhalf uur tussen vier uur en half zes. Het aantal dagen per week varieert.

Steeds weer die Martinair Cargo
De vliegtuigen vliegen onder de 800 meter om de een à twee minuten over. En als wij rond 11 uur willen gaan slapen, komt steevast elke avond zo’n ouwe kist van Martinair Cargo over. Die produceert heel wat decibellen. Heel irritant.”

Toen ze naar West-Graftdijk verhuisden, bijna tien jaar geleden, kwam er af en toe een vliegtuig over richting de Polderbaan. Elle: “We waren op zoek naar een nieuwe woonomgeving waar het stil was, omdat we geen vliegherrie meer wilden zoals in Amstelveen. Sinds wij hier wonen is de overlast enorm toegenomen. De vliegtuigen komen vaker én lager over.

West-Graftdijk ligt hemelsbreed zo’n 25 kilometer verwijderd van Schiphol

We hebben boven ons hoofd een snelweg, met vliegverkeer voor de Polderbaan én de Zwanenburgbaan, die urenlang tussen de 70 en 90 dB geluid produceert. We ervaren hier op 28 kilometer afstand van Schiphol meer overlast dan toen wij nog in Amstelveen onder de Buitenveldertbaan woonden.”

Hoe hard 80 decibel is, realiseren maar weinig mensen zich, het is moeilijk invoelbaar zonder eigen ervaring.

Buiten zitten geen optie
Elle werkt overdag veelal thuis en heeft voor haar werk vaak online vergaderingen. “Als een vliegtuig te laag overkomt, kan ik niet meer verstaan wat wordt gezegd. Buiten zitten is door de vele vliegtuigen geen optie. Ook is het niet prettig om in de tuin te werken. Wij blijven dan liever binnen.

Zelfs als het prachtig weer is en wij ‘s avonds buiten willen eten. Als wij visite hebben, schaam ik me soms voor de vliegoverlast. ‘s Nachts houden we hoogzomer ook vaak alles dicht, om te voorkomen dat we wakker worden van de vliegherrie. Maar na een benauwde nacht die veelal begint en eindigt met vliegherrie, worden we niet heel uitgerust wakker.”

Emoties managen
Volgens Elle heeft geluidsoverlast ook onbewust gevolgen. “Eigenlijk ben ik vaak bezig mijn emoties rondom de geluidsoverlast te managen. Soms word ik boos, voel ik me teleurgesteld en machteloos. Ik probeer mij te focussen op positieve dingen of ik doe een melding bij BAS of vliegherrie.nl.

Deels treedt ook een zekere mate van gewenning op, terwijl het geluid tegelijkertijd onder mijn huid kruipt.

Als we op vakantie zijn, denk ik vaak na een paar dagen: goh, wat voel ik me ontspannen. En dan realiseer ik me: o natuurlijk, ik heb al een paar dagen geen vliegtuigen gehoord. Dan pas voel ik wat geluidsoverlast écht met mij doet.

Ik ben geboren in deze streek en wil hier graag blijven wonen, maar die herrie en gifstoffen zijn niet gezond.

Zelfs de kikkers kwaken
Dieren hebben trouwens ook last van het lawaai. Kikkers in de sloot naast ons huis beginnen steevast hard te kwaken als er vliegtuigen overkomen. Ik heb een documentaire op televisie gezien over een boer in Denemarken die een vliegsnelweg boven zijn bedrijf had gekregen. Hij was met zijn bedrijf gestopt en verhuisd, omdat zijn koeien ziek werden van de vele vliegtuigen.

In de Eilandspolder lopen ook koeien, de gifstoffen die de vliegtuigen uitstoten komen uiteindelijk in ons voedsel terecht. Daar zouden meer mensen zich zorgen over mogen maken.”

Elle laat me ter illustratie van haar ervaringen nog een van haar recente periodemeldingen bij BAS zien. Op 14 november 2022 kwamen er tussen half zes en twaalf uur ‘s avonds 158 vliegtuigen over, waarvan 71 van KLM. Dat is een vliegtuig per tweeënhalve minuut.

Officieel geen overlast
Maar volgens de overheid en Schiphol valt West-Graftdijk buiten de officiële geluidscontouren en is er geen sprake van geluidsoverlast.

“Wanneer wordt een einde gemaakt aan de gebrekkige rechtspositie van omwonenden van Schiphol? Niemand komt voor ons welzijn op. Noch de landelijke overheid die nota bene voor bijna 70 procent eigenaar is van Schiphol, noch de Provincie Noord-Holland, noch de gemeente Alkmaar.

Het Schiphol-dossier is een soort Groningen of Toeslagenschandaal. Uiteindelijk zijn omwonenden van Schiphol volkomen machteloos en worden wij weggezet als tweederangsburgers.”

Het persoonlijke verhaal van Elle is het eerste in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht wil geven. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u ook uw verhaal kwijt aan onze lezers, mail dan alstublieft uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 147

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Wil

    Het fietsen uit Haarlem naar Spaarndam – rustieke dorpje – mooie zomerdag – wist niet wat ik zag – de Airbus A380 – was het in 2005 toen? – landend richting Schiphol – zo groot, dat dat bestond – oorverdovend laag en dichtbij – je zal hier maar wonen zeg.

    2
  2. Krista Evenblij-Mudde

    Helaas is wat Elle vertelt, de naakte waarheid. Ik heb de vogels en bomen en bloemen enorm zien floreren in de Coronatijd. De rust deed heb ook goed. Er vlogen in West-Graftdijk toen op een dag zoveel vliegtuigen die ik nu in een half uurtje hoor.. Daar zou iedereen naar terug moeten willen..
    Mensen die op bezoek komen valt het ook op, en vragen zich af of dit prettig wonen is..

    7
  3. De hyper misdadige Schiphol affaire

    Het ís een Schiphol affaire. Met de Rijksoverheid als groot aandeelhouder.

    De volgeramde Polderbaan => is mishandeling
    van s ochtends 05:00 tot s nachts 01:30

    en, zoals bekend, wordt het nog erger,. Want de plannen liggen er voor de:
    hyper preverente Polderbaan => is HYPER MISDADIG
    Mede mogelijk gemaakt door de overheid. “Beter willen we het niet maken en kapot gaan jullie.”

    Dat geldt trouwens ook voor de omwonenden bij de andere banen. Iedereen gaat eraan kapot, Het moloch Schiphol is te groot geworden voor het kleine Nederland.

    Gelukkig worden langzaam steeds meer betrokkenen wakker. In de politiek, bij gemeenten en provincies, milieu organisaties, omwonenden etc.

    Het is wachten op de mainstream media om de scoop op te pakken in de volle omvang van de Schiphol affaire die het is.
    En op het zelfcorrigerend vermogen van de politiek. Moeilijk is het niet, hub eraf, terug naar 250.000 vliegbewegingen. WHO geluidsnormen., de vervuiler laten betalen en opruimen.

    20
  4. Haes

    Heel herkenbaar verhaal. Hier in Heiloo zelfde ervaring. Ook gevlucht voor schiphol, maar schiphol haalt je in….

    29
  5. Rob

    Ik wil niets afdoen aan de overlast, De hoofdoorzaak lijkt mij niet de Polderbaan. Na 2013 is daar geen enorme groei geweest. Tenzij routes veranderd zijn waardoor deze plaats meer overvlogen wordt. Groei op de Zwanenburgbaan lijkt mij de belangrijkste boosdoener hier (ook kijkend naar wat recente radar plots). Daarmee niet zeggend dat de Polderbaan op andere plaatsen niet veel overlast geeft (om boze reacties voor te zijn).

    8
    • JAN Rooijakkers

      Het lijkt me dat omwonenden niet moeten “meedenken” over het banengebruik ! Dat wil de Vlieglobby namelijk graag….
      Verminderen van aantal vluchten, landing met minimaal motorvermogen en rigoureuze inperking van nachtvluchten lijkt me de enige oplossing voor de (geluids)problemen.

      17
      • Rob

        Mee eens. Had dan ook liever gezien dat in het artikel werd gewezen op de overlast door de groei van Schiphol. Het artikel noemde specifiek banen die het probleem zouden veroorzaken. Dan moet je ook correct doen. Oplossing voor alle omwonenden en banen alleen mogelijk bij een drastische krimp naar 250K (meer heeft Nederland niet nodig) en nachtsluiting. In herverdelen van de overlast (indien technisch al mogelijk) zit niet de oplossing.

        10
  6. Kijk naar de toekomst

    OPPERMACHTIG MINISTERIE I&W EN TANDELOOS PARLEMENT

    Via het “Project luchtruimherziening” komen er vanaf 1 november 2023 vaste routes naar Kaag- en Polderbaan, die dan hyper preferent worden verklaard.

    Het in stilte aangebrachte “Next-Gen” hoogfrequent vliegsysteem regelt dan elke 70 seconden de passage op geringe hoogte en dat betekent een rampscenario voor de onderwonenden!

    In het verleden is de wetgeving inzake geluidhinder zo ruim opgezet dat de Schiphol Groep en LVNL geen duimbreed in de weg kan worden gelegd bij dit soort schandalige praktijken.
    En daarnaast kijken bestuurders, politiek en media weg: snelle vliegverbindingen lijken heilig verklaard en aan de ellende voor de tienduizenden getroffen bewoners gaat men hoogmoedig en met desinteresse voorbij……………………….

    60
  7. B. van Marlen

    Triest en tegelijkertijd schandalig! Ik herken dit beeld voor 100%. Lees mijn blog (https://liegenenbedriegen.webnode.be) en u zult ontdekken dat leugens en bedrog de norm zijn. De overheid heeft het recht geschapen om onze levens te verzieken met de te hoge normen voor Lden+Lnight. Dit wordt straks nog veel erger onder de vaste routes!

    57

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate