Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Opnieuw explosieve stijging meldingen van vliegherrie Rotterdam Airport

overzicht meldingen
4.8
(56)

In het vierde kwartaal van gebruiksjaar 2022 is het aantal meldingen van vliegtuigoverlast veroorzaakt door Rotterdam Airport explosief gestegen met ruim 80 procent tot bijna 40.000. Het volle jaar is afgesloten met meer dan 110.000 meldingen.

Dit meldt de omgevingsdienst DCMR die verantwoordelijk is voor het optekenen van de meldingen.

Van het totaal van 42,602 meldingen bleken er 2.600 volgens de omgevingsdienst niets te maken te hebben met RTHA. In de meeste gevallen gaat het dan om overvliegend verkeer richting Schiphol.

Meldingen weggegooid
Deze meldingen worden in de prullenbak gegooid. Er gebeurt niets mee omdat “de computersystemen van DCMR en Schiphol niet op elkaar aansluiten”, zo meldde DCMR eerder aan de Rotterdamse bewonersvereniging BTV.

De vereniging pleit al jaren voor een oplossing, omdat nu een vertekend beeld ontstaat van de vliegoverlast die burgers in de regio Rotterdam ervaren. Pas kortgeleden meldde de dienst op termijn een nieuw computersysteem aan te schaffen dat in staat moet zijn om de gegevens wél uit te wisselen.

Sinds dit jaar heeft de DCMR de definitie van melders aangepast. Voortaan rekent het met meldingen per adres, in plaats van per persoon. Voorheen stond één melding voor één gehinderde, nu de registratie per adres plaatsvindt staat één melding voor gemiddeld iets meer dan drie gehinderde burgers – conform de gemiddelde grootte van een huishouden in ons land.

Meeste gezinnen melden zelden
Met het aantal meldingen groeide ook het aantal melders explosief, met bijna 75 procent naar 1749 gezinnen in het vierde kwartaal. Veruit de meeste melders – 1120 van die 1749 – doen maximaal vijf meldingen in een kwartaal ofwel hooguit eens per drie weken. In heel 2022 meldden liefst 4200 gezinnen overlast van vliegtuigen.

De meeste meldingen komen uit de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Bergschenhoek – bijna 60 procent van het totaal. Zo’n 70 procent van de meldingen heeft betrekking op herrie van een Boeing 737-700 of de ‘stillere variant’ 737-800, de toestellen die grootste klant Transavia inzet op Zestienhoven. Uit de meldingen blijkt geen verschil tussen de overlast van beide toesteltypes.

Het is nu alweer het zoveelste jaar dat het aantal meldingen in de regio Rotterdam explosief groeit. Met uitzondering van de corona-periode waarin minder werd gevlogen neemt de overlast jaar na jaar fors toe.

De omgevingsdienst heeft daarom de mogelijkheid voor bewoners uitgezet om een opmerking te plaatsen bij een melding. Er komen inmiddels zoveel meldingen binnen dat deze toch niet meer gelezen werden, zo stelde een DCMR-medewerker tegenover BTV.

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 56

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Eindelijk bevestigd, wat de DCMR al jaren doet : Men leest niet, men registreet alleen maar. Met de armen over elkaar wachten op de volgende melding.
    Opmerkelijk is de opmerking over de ‘stillere 737-800’, welke allebehalve stiller is.
    Dit is mij al eerder bevestigd door de CRO.
    Quote : “De meetposten van de DCMR registreren voor dit type een duidelijk hogere geluidbelasting dan voor de kleinere 737-700. Daar staat tegenover dat er dan in een jaar minder van mogen vliegen,…”.
    Vooral het laatste stukje : ‘er mogen er minder vliegen’, terwijl in 2022 het aantal van deze toestellen abnormaal in aantal is toegenomen t.o.v. vóór de Corona-periode.

    Bewijst weer dat de overlegorganen en participaties geen enkele betekenis hebben.
    De luchtvaart doet gewoon wat ze doen en als er niemand controleert, wie zal ze dan tegen houden. Het is een commercieel bedrijf !

    3
  2. John

    Kan Schiphol gewoon doorgaan met stikstofrechren opkopen??!!

    https://app.hcnieuws.nl/lees/883051

    2
  3. Thomas

    Die opmerkingen zijn al een aantal jaar uitgezet, al weet ik niet meer precies in welk jaar. In ieder geval ruim voordat het aantal meldingen zo explosief steeg. Ik denk eerder dat er zulke schrijnende verhalen in stonden dat de ontvangers (buiten 16-hoven) van de rapportage wel eens een idee zouden kunnen krijgen van de ellende die het regionale vakantievliegveld veroorzaakt.
    En recent heeft de DCMR opnieuw een aanpassing gedaan aan de meldingsapp, net weer wat minder makkelijk om te melden, en met nog minder mogelijkheden aan te geven wat de herrie bij mensen doet.
    En ik vraag me echt af hoe een club als DCMR kan bepalen of een melding gaat over een vlucht voor schiphol. Ik denk dat ze dat doen op basis van de tijd. Als je een melding doet iets nadat het vliegtuig over is gekomen, is het erg eenvoudig er een paar minuten naast te zitten. Dan kan er niet gekoppeld worden aan een vlucht op 16-hoven. dus vervalt de klacht.. echt schandalig!
    Wat ook nog even kan worden gemeld is dat een groot deel van de DCMR melders zijn overgegaan naar melden op vliegherrie.nl. dus de werkelijke hoeveelheid klachten is echt nog vele malen hoger!

    18
  4. B. van Marlen

    Meldingen wegfilteren hebben we al meegemaakt met BAS. Wat een k*tsmoes over dat computersysteem, ik geloof er geen snars van. Ook het wijzigen van de definitie van melders is natuurlijk weer geheel volgens de handelswijze van deze lieden. Het komt natuurlijk door de groei op RHTA door overplaatsen van vluchten hiernaartoe door personeelsgebrek op Schiphol.

    Luchtvaartgroei is de vijand van dit land! Wel jammer dat de vliegconsument steeds weer meespeelt door het gebruik ervan, ik schaam me steeds meer voor dit land.

    35

Geef een reactie

Translate