Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof, Update

CBS: Stikstofuitstoot luchtvaart tien keer groter dan Tata

stikstofuitstoot luchtvaart

De Nederlandse luchtvaart stoot 54,2 miljoen kg stikstofoxiden per jaar uit (illustratie: CBS)

4.6
(270)

Het vliegverkeer door Nederlandse maatschappijen veroorzaakt jaarlijks een onvoorstelbaar grote hoeveelheid stikstofuitstoot, veel groter dan genoteerd staat in de boeken van het RIVM en groter dan een recente studie van TU Delft aangaf.

Deel op XDeel op Linkedin

Uit de jongste cijfers van het CBS (mirror, pagina laadt traag) – dé autoriteit op het gebied van statistieken in Nederland – blijkt dat de vliegindustrie in piekjaar 2019 goed was voor maar liefst 54,2 miljoen kilogram aan NOx-emissies. Dat gebeurt zonder natuurvergunning: noch Schiphol noch de vliegmaatschappijen beschikken over dat wettelijk verplichte document.

De uitstoot is maar liefst vijftien keer hoger dan blijkt uit de emissieregistratie van het RIVM. Daarin wordt alle uitstoot boven de 900 meter vlieghoogte niet meegenomen, in weerwil van EU-voorschriften. Ook oud-minister Johan Remkes pleitte in zijn stikstofrapport ‘Niet alles kan overal‘ voor het wél meetellen van deze uitstoot.

Een recente studie van de TU Delft toonde al aan dat 90 procent van de stikstofemissies door de luchtvaart niet werden meegeteld vanwege de afkap op 900 meter vlieghoogte. Die verhouding blijkt nu nog veel schever te liggen: liefst 94 procent van alle uitstoot is niet terug te vinden in de officiële cijfers van de overheid.

3000 keer zoveel als megaproject Porthos
Om de 54,2 miljoen kilogram NOx-uitstoot in perspectief te plaatsen: volgens schattingen van stikstofdeskundige Johan Vollenbroek zou het megaproject Porthos tijdens de bouw in vijf jaar tijd in totaal 80.000 kilogram NOx-uitstoot veroorzaken, ofwel zo’n 16.000 kg per jaar.

De Nederlandse luchtvaart produceert ieder jaar ruim 3000 keer zoveel NOx-vervuiling. Porthos werd vandaag door de Raad van State in de ijskast gezet vanwege de te hoge stikstofuitstoot.

Met de ontluisterende uitstootcijfers van het CBS staat de luchtvaart met stip op de eerste plek van de NOx-lijst van minister Christianne van der Wal. Zij publiceerde eerder dit jaar een top 100 van grootste vervuilers met Schiphol op de tweede plek na Tata Steel. Dat bedrijf zou jaarlijks 6 miljoen kilogram stikstofoxiden uitstoten.

30 procent van alle NOx
De luchtvaart blijkt nu bijna tien keer zoveel stikstofoxide uit te stoten als de nieuwe nummer twee op de lijst van de minister. Geen enkele andere vervuiler komt ook maar in de buurt van de vliegindustrie.

Uit andere cijfers van het CBS valt op te maken dat Nederland in zijn geheel goed is voor 177 miljoen kg NOx-uitstoot per jaar. De emissies door de luchtvaart zijn dertig procent van dat totaal.

In de onder vuur liggende top 100 van ammoniak-bronnen van minister Van der Wal staat isolatieproducent Rockwool op de eerste plek met 260.000 kg NHx-uitstoot per jaar. Het grootste boerenbedrijf in die lijst stoot jaarlijks zo’n 100.000 kg uit.

Schiphol tackelen
Binnen enkele weken eist MOB in de rechtbank een besluit van de minister over de handhaving op de ontbrekende stikstofvergunningen van de Nederlandse vliegvelden. Met deze cijfers in de hand lijkt dat appeltje-eitje te worden. Eerder vanavond zei voorzitter Johan Vollenbroek dan ook vol vertrouwen in de camera van talkshow Khalid & Sophie dat MOB “Schiphol ook gaat tackelen”.

Met Porthos hoopte de Nederlandse overheid een ondergrondse opslag voor CO2 uit de raffinaderijen van Pernis te creëren. Het project gaat de belastingbetaler 2 miljard euro kosten, terwijl de opslag van kooldioxide een onbewezen technologie is. Deskundigen noemen het een lapmiddel en pleiten voor aanpak bij de bron: het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen.

Grote vervuilers als Shell Pernis die gebruik willen maken van Porthos lopen geen enkel risico. Als de onderzeese opslag niet werkt (zoals veel deskundigen verwachten), ligt het miljardenrisico bij de belastingbetaler.

Update 14 december 2022
Inmiddels heeft het CBS de pagina met de stikstofuitstoot van de luchtvaart veranderd en kunnen deze cijfers daar niet meer worden teruggevonden. De reden is onduidelijk, we vragen dit na.

Update 15 december 2022
Het blijkt om een technisch probleem te gaan. Inmiddels zijn de stikstofcijfers weer beschikbaar.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 270

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Frans Slot

    Als ik Tata was zou ik een schoorsteen van 900 meter hoog bouwen , dan heb je volgens de idiote luchtvaart logica geen uitstoot meer.

    7
  2. anton nelis

    Kijk nu al met voldoening naar het komende proces.

    3
  3. John

    Ieder weldenkend mens had al lang bedacht dat het Haagse volstrekt ongeloofwaardige ‘nul komma weinig percentage’ uitstoot door de luchtvaartsector behoorde tot de zoveelste leugen. Nu een meer realistisch beeld is ontstaan zal ook in deze sector navenant fors moeten worden ingegrepen.

    5
  4. Jan Adrichem

    Dit is belangrijk nieuws echter waarom is het niet terug te vinden in de actuele media ?
    NOS ; Nederland nu ???

    13
    • Michel

      Ik stuur regelmatig dit soort nieuws door aan nu, nos, rtl en de kranten. Als meer mensen dit doen, wordt het vanzelf actueel!

      8
  5. Haes

    Dat is een opsteker! Schot voor open doel als dit voor de rechter komt. En dat gaat gebeuren!
    Van politiek en overheid hoef je niets te verwachten. In hun wereld geldt : 1+1=3. En al bedelf je ze onder tegenbewijs, dat gaat niet veranderen, zolang dat niet in hun belang is.

    15
  6. Loes Lauteslager

    Wat een goed nieuws! We vermoeden al lang natuurlijk dat de uitstoot vele malen hoger was dan beweerd. Maar nu weten we het zeker.
    Ik ga nu extra gemotiveerd en veel steviger zaterdag 5 nov demonstreren voor krimp van Schiphol. Kom ook. We moeten massa maken!!
    Loes lauteslager

    20
  7. Stella

    Álle steun aan MOB Johan Vollenbroek, hoogste tijd om illegaal Schiphol aan te pakken want wij hebben hier geen enkele kwaliteit van leven meer onder de Aalsmeerbaan. 16 uur per dag donderen de vliegtuigen iedere minuut met extreme herrie tot 97.1dB over ons dak. Ook binnenshuis geen leven. Alles overheersende herrie én zwaar kankerverwekkende gifuitstoot over onze leefomgeving, totaal géén rust meer. Wij zijn de wanhoop nabij.

    51
  8. Michel

    Yessss! Dit biedt perspectief.
    Schiphol krimpen met 60%
    Personeel omscholen tot iets goeds en nuttigs (conducteur?)
    Nu nog alle snelwegen naar 100kmh, en dan kunnen we ook huizen en energietransitie projecten weer bouwen.

    Thanks MOB!

    46
  9. Mario

    Halveren met Schiphol.
    Nu onmiddellijk.
    Die geluidshinder is super vervelend.
    Elektra prijzen verlagen.
    Gas prijzen verlagen.

    Dan kan de burger normaal leven.

    26
  10. Jaques

    Schiphol halveren. 3 banen dicht. Er ontstaat stikstof ruimte om te bouwen en bepaalde regio’s worden niet meer geluid gehinderd waardoor die beschikbaar komen voor woningbouw.
    Luchtvaart personeel kan omscholing bij de spoorwegen krijgen. Treinen kunnen weer rijden.
    De hele regio noord-holland en zuid-holland kan van het slot af.
    Alleen kunnen we niet meer goedkoop naar Benidorm of Torremolinos.
    Volgens mij is deze keuze een no-brainer.

    66
  11. Josje

    Dit is de lakmoesproef voor Minister Van der Wal. Als ze nu niet net zo vastberaden optreedt tegen de luchtvaartsector als tegen de boeren verliest ze in één klap haar geloofwaardigheid.

    74
  12. Kees Kielen

    Voorzover ik de NOx vorming begrijp, komt er naarmate de verbranding bij een hogere temperatuur plaats vindt meer NOx vrij. Dus het is wrang dat naarmate het rendement van een vliegtuigmotor hoger ligt hij dus ook meer NOx uitstoot.

    38

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate