Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Consument betaalt 3 tot 8 keer zoveel voor energie als vliegindustrie

kerosine-pomp

foto: El Caminante via Pixabay

Terwijl miljoenen Nederlanders zich grote zorgen maken over de hoogte van hun energierekening, lijkt de energiecrisis volledig voorbij te gaan aan Schiphol. Hoe kan dat?

Om te beginnen: ook de luchtvaartsector heeft te maken met hogere brandstofprijzen. In het afgelopen jaar verdubbelde de prijs van kerosine grofweg tot vandaag zo’n 1,142 dollar per kilogram. Dat is toevallig precies hetzelfde bedrag in euro’s omdat de wisselkoers vandaag 1 euro voor 1 dollar is.

Voor die 1,14 euro koopt een vliegbedrijf 12 kilowattuur (kWh) aan energie. Immers: een kilogram kerosine bevat 43,1 megajoule (MJ) energie en 1 kWh is gelijk aan 3,6 MJ.

Per kWh betalen de KLM’s en Transavia’s van deze wereld zo 0,095 euro ofwel nog geen 10 eurocent.

Naar de pomp
Hoeveel betaalt u zelf aan de pomp? Een liter Euro95-benzine kost vandaag gemiddeld 2,19 euro. Eén liter weegt 0,7 kilogram, dus betaalt u per kilogram het bedrag van 3,12 euro – bijna drie keer zoveel als voor kerosine.

Dat verschil zijn de belastingen en accijnzen die u wél betaalt over uw tank benzine, maar die KLM niet betaalt over zijn tank kerosine.

Daarbij komt dat het verbranden van benzine wat minder energie oplevert dan het verstoken van kerosine. Bij benzine is dat 10 kWh per kilogram, dus voor uw kWh energie betaalt u 31 eurocent via de benzinerekening. Dat is ruim drie keer zoveel als KLM betaalt.

Het kan nóg gekker
Maar het kan nog gekker. Via de gasrekening betaalt u vandaag de dag 3,45 euro voor een kubieke meter aardgas. Die hoeveelheid levert u 10,2 kWh energie op, dus betaalt u 34 cent per kilowattuur. Nog iets meer dan via de benzinepomp en weer ruim drie keer zoveel als dat KLM voor zijn energie betaalt.

Helemaal van de gekke wordt de rechtstreekse afname van elektrische energie. Via het stopcontact betaalt u inmiddels gemiddeld 78 cent per kWh. Dat is maar liefst acht keer duurder dan de energierekening voor de brandstof van vliegfirma’s.

Puur politieke keuzes
De prijsverschillen voor dezelfde hoeveelheid energie komen voort uit politieke keuzes. Het niet belasten van vliegtuigbrandstof is een beslissing die in Den Haag is genomen, evenals het continu verhogen van accijnzen en belastingen op autobrandstof, aardgas en elektriciteit.

Zo is nu de perverse situatie ontstaan dat u spotgoedkoop kunt vliegen naar Kos en Ibiza, maar de komende winter in de kou zit vanwege torenhoge prijzen van en belastingen op elektriciteit en aardgas en niet meer naar het werk kunt rijden vanwege peperdure tankstations.

Mogelijk kan onze regering nog eens een blik werpen op het prioriteitenlijstje en tot verstandiger keuzes komen.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 134

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Haes

    Prima vergelijking die de volslagen krankzinnigheid van het energiebeleid goed belicht. Als je de tijd hebt, deze winter naar warme oorden! Dat kun je makkelijk betalen van je energierekening… en de reis wordt gesubsidieerd door de overheid…

    16
  2. Mike

    Mooie vergelijking tussen de verschillende vormen van Energie.
    Dan zie je eigenlijk meteen dat we met electriciteit, waar alles naar toe zou moeten gaan, financieel (momenteel) het slechtst af zijn.
    Bewijst helaas weer : Hoe schoner, hoe duurder ?!?!

    Jammer dat onze politiek de luchtvaart belangrijker vind dan de 1e levensbehoeftes.
    Duur voedsel, dure energie, dure huizen, goedkoop vliegen ?!?!

    24
  3. rrustema

    Met als excuus dat die luchtvaartboeven wegvliegen als je een belasting invoert op kerosine. Maar consumenten zijn ‘sitting ducks’, die vliegen niet weg als je erop schiet.

    Toch lijkt het me het proberen waard om het aantal vluchten te beperken met belasting op kerosine. Veel vluchten verdwijnen dan. Voor consumenten is het te duur om naar vliegvelden in buurlanden te gaan om daar goedkoper te vliegen want de energie om daar te komen is wèl belast.

    Het voordeel van belasting op kerosine in Nederland is dat je dan ook het beleidsdoel ‘minder vluchten op Schiphol’ haalt, stikstofdoelen bereikt, en ook nog eens meer belastinginkomsten hebt.

    31
  4. Adri Verheij

    Internationale afspraken. Zo ben je er natuurlijk altijd uit. Zwak beleid.

    16

Geef een reactie

Translate