Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Eén jaar vliegherrie.nl: veel bereikt met 135.000 meldingen

heatmap meldingen

Grote gebieden van Nederland geteisterd door vliegtuigoverlast (illustratie: vliegherrie.nl)

Vandaag bestaat vliegherrie.nl precies één jaar. De database bevat inmiddels 135.000 meldingen, waaronder vele schrijnende. De redactie maakt zich regelmatig oprecht zorgen over de gemoedstoestand van melders die soms werkelijk ten einde raad zijn.

In dit startjaar is voor het eerst zichtbaar gemaakt hoeveel ellende mensen ondervinden van de vliegtuigoverlast. Doorwaakte nachten, gezondheidsproblemen, woede en onbegrip: het komt allemaal voorbij.

De meldingen hebben de aandacht getrokken van tal van journalisten. Meer dan eens is er geschreven over de site en veel journalisten zijn via vliegherrie.nl in contact gekomen met de mensen achter die meldingen. Dat resulteerde onder meer in krantenartikelen, radioprogramma’s en tv-uitzendingen.

De site trok ook de aandacht van de landelijke politiek, waar beslissingen over groei of krimp van de overlast worden genomen.

Wetenschappers
Meerdere wetenschappers hebben via de site contact gekregen met melders die hun verhaal uitgebreid konden doen voor wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van dagelijkse vliegtuigoverlast. Binnenkort verschijnen een aantal studies waarin melders van vliegherrie.nl een belangrijke rol hebben gespeeld.

Belangrijk is dat de meldingen zijn opgenomen in het rapport ‘De staat van Schiphol‘, dat de Inspectie Leefomgeving & Transport ieder jaar publiceert. Daarmee krijgen de melders een officiële status naast de melders bij BAS, het eigen meldloket van Schiphol.

Waar BAS zich beperkt tot het optellen van de meldingen, maken de persoonlijke verhalen op vliegherrie.nl veel indruk op bezoekers. Dat blijkt uit de vele ‘duimen’ die vooral de persoonlijke verhalen ontvangen.

Negatieve reacties uit de vliegindustrie
De site is niet alleen positief onder de aandacht geweest. Met name vanuit Schiphol en andere delen van de vliegindustrie is vaak zeer negatief gereageerd, op sociale media of via e-mail. De overlast wordt gebagatelliseerd en het zou gaan om slechts een gering aantal melders.

Dat laatste kan direct worden ontkracht. Inmiddels maken 6.000 mensen in de omgeving van vliegvelden gebruik van de site. Dat lijkt niet zo’n groot aantal, maar vliegherrie.nl is voor veel omwonenden nog onbekend en lang niet iedereen die overlast ondervindt, neemt de moeite het eigen verhaal te delen.

De bestaande melders vormen dus slechts de top van een enorme ijsberg. In totaal wonen er in ons land anderhalf miljoen mensen die meer overlast van het vliegverkeer ondervinden dan gezond wordt geacht door de toonaangevende Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Melders als getuige in rechtszaak
Dat het vliegtuiglawaai alle grenzen overschrijdt, blijkt ook uit het feit dat de meldingen worden meegenomen in de binnenkort startende rechtszaak tegen de Nederlandse overheid om bescherming van de leefomgeving af te dwingen. De Aalsmeerse stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast hoopt de dagvaarding een dezer dagen uit te brengen.

Mede onder dreiging van die rechtszaak heeft minister Mark Harbers inmiddels afgekondigd dat Schiphol de komende jaren moet krimpen tot maximaal 440.000 vliegbewegingen. Ten opzichte van de actuele omvang van het vliegverkeer is dat weliswaar ordinaire groei, maar voor het eerst heeft de Nederlandse regering het woord krimp in de mond genomen.

Dat is positief wat ons betreft, maar slechts een start naar voldoende krimp voor een gezonde leef- en woonomgeving. Om het vliegverkeer verder terug te dringen met merkbaar minder overlast en vervuiling, starten daarom binnenkort meer juridische procedures. Onder meer Mobilisation for the Environment start rechtszaken wegens het ontbreken van natuurvergunningen bij de vliegvelden.

Halvering Schiphol
In het meest optimistische scenario zou dit kunnen leiden tot een halvering van het vliegverkeer op Schiphol. Immers is Schiphol de op één na grootste veroorzaker van stikstofemissies in ons land en beschikt het niet over een vergunning om ook maar één kilogram te mogen uitstoten.

Vliegherrie.nl draaide het afgelopen jaar op de tomeloze inzet van in totaal vijf vrijwilligers, die de site bouwden, onderhouden en redigeren. Meldingen met scheldwoorden of doodsverwensingen of ander ongepast taalgebruik worden verwijderd om de autoriteit van de site te waarborgen.

Dank aan melders en vrijwilligers
Als één van de initiatiefnemers van vliegherrie.nl dankt SchipholWatch deze vrijwilligers van harte voor hun belangrijke bijdrage om vliegherrie op de politieke agenda te krijgen en te houden.

Graag bedanken we ook alle melders om de ervaren overlast te delen met de rest van ons land. Blijf hier alstublieft mee doorgaan, want samen bereiken we stap voor stap verbetering van de situatie.

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 209

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

11 Reacties

  1. Josje

    Dank voor alles, SchipholWatch en Vliegherrie. Indrukwekkend hoe jullie erin geslaagd zijn de krachten tegen het luchtvaartbeleid te bundelen. Afgezien van het belangrijke inhoudelijke werk dat er verzet wordt is het van enorme waarde dat mensen die lijden onder de vliegterreur nu met elkaar in contact staan. Daardoor ontstaat zelfbewustzijn en het gevoel van een gedeeld belang.
    Er is nog een ding dat Vliegherrie.nl duidelijk maakt als je de verhalen regelmatig leest, en dat een afdoende argument is tegen het gezeur over ‘een klein groepje veelklagers’. Geregeld wordt beschreven hoe kinderen schrikken of wakker worden uit hun slaap en hoe dieren bang worden, niet meer naar buiten willen. De hond van de meneer/mevrouw uit Krommenie die met de staart tussen de benen de dagelijkse wandeling maakt onder het herriebombardement van continu laag overscherende vliegtuigen heeft veel indruk op me gemaakt. Geen enkele politicus of luchtvaartadept kan met enig fatsoen om deze bewijzen heen dat de huidige situatie onhoudbaar is.

    39
  2. fons

    Geweldig wat een handje vol vrijwilligers hebben bereikt inmiddels.
    Respect en heel veel waardering voor deze super inspanning.
    Via de sociale media probeer ik dit dan ook steeds te promoten zodat er inderdaad een steeds groter bewustzijn kan ontstaan over de schadelijke gevolgen van de vliegtuig industrie/lobby. met al dat leugenachtige en bedrieglijke gefoesel met cijfers , metingen enzovoorts…

    29
  3. Stein

    Hulde voor deze vrijwilligers en Schipholwatch die hun tijd en moeite inzetten voor de belangen van een inmiddels grote groep burgers die (te) regelmatig geteisterd worden door de vlieg- tuigterreur..!Een zeer geslaagde poging om dit pijndossier weer wat ruimer onder de aandacht te brengen. Gefeliciteerd en vriendelijke groet!

    34
  4. Marc Hay

    In de woede herken ik me wel. Voor mij was de lawaaiterreur zodanig onhoudbaar dat ik heb besloten om het negatieve om te zetten in iets positiefs. De stille coronamaanden in 2020 waren wat dat betreft een oase van rust, iets dat ruim 5 jaar lang onmogelijk bleek. Ik was er echter van overtuigd dat het niet lang zo rustig zou blijven. Om te voorkomen dat ik me continu zou moeten ergeren heb ik in augustus 2020 besloten te verhuizen. Zelf een nieuw energieneutraal huis laten bouwen heeft zo’n anderhalf jaar geduurd en sinds enkele maanden voel ik me dan ook bevrijd. Gelukkig zat in 2021 de huizenmarkt nog mee. Ook al komt in mijn nieuwe woonplaats in het midden van Nederland wel eens een landend vliegtuig voorbij, het is stukken hoger en ‘behapbaar’ vergeleken met de startroute van de Zwanenburgbaan.
    Ik vind het nog steeds onverkwikkelijk hoe destijds, zonder medeweten van de bewoners, aan o.a. de Alderstafel is besloten om de startroute van de Zwanenburgbaan om te buigen. Als ‘collateral damage ‘ werden de direct omwonenden geofferd en weg was van de ene op de andere dag het woonplezier. En het herstel na corona hebben we aan den lijve ondervonden. Maanden lag de Polderbaan eruit voor onderhoud en werd de Zwanenburgbaan weer extra zwaar gebruikt. Er was altijd wat. Daar had ik geen zin meer in. Ik hoop dat het krimpscenario kan worden volgehouden en dat tevens dat onnodige Lelystad Airport dicht blijft.
    Maar wat mij betreft was het beter om Schiphol naar zee te verplaatsen als onderdeel van de benodigde kustbescherming. Want dan heeft geen enkele van de huidige omwonenden meer last van het vliegtuiglawaai. In het sprookje van stillere vliegtuigen heb ik geen fiducie. Het is onzinnig waarom een zeevliegveld niet zou kunnen. Over de hele wereld zijn er vliegvelden in en aan zee te vinden. Waarom zou Nederland een uitzondering zijn. Maar helaas loopt ons kabinet achter de feiten aan. Op werkelijk niets is men hier voorbereid, zoals we nu ook met de energiecrisis zien. In de periode 2006-2008 werd er al over Peak Oil gesproken, waar geen enkele les uit werd getrokken. En dan moet de winter nog komen. Ik hou mijn hart vast.

    35
    • ROLAND

      OH WAT HEEFT U GELIJK! Net van een heerlijk rustige vakantie terug gekomen wordt ik en mijn gezin weer geconfronteerd met 200+ starters over ons huis dagelijks vanaf de Zwanenburgbaan, van 7h s’ochtends tot 22:30h in de avond, – zonder vergunningen + overbodig vanwege geen wind en zonder meer crimineel, maar dat zal die boeven allemaal worst wezen. Inderdaad tijd om te verhuizen, ook al houdt ik erg ven die plek hier, maar het is gewoon NIET MEER TE HARDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WAT EEN STEL CRIMINELEN!!!!!!!!!!

      4
  5. rrustema

    In de jaren tachtig en negentig (voor e-mail gangbaar was) werd op het Binnenhof nog de vuistregel gehanteerd dat als er 1 brief over iets binnenkwam er 8.000 burgers in het land waren die dit ook hadden maar niet de moeite hadden genomen of niet in staat waren een brief te schrijven.

    Een dergelijke verhouding zou voor de Vliegherrie-meldingen ook uitgerekend moeten worden (hoewel lastig).

    41
  6. Els Lehr

    Fijn artikel en gefeliciteerd !! alle initiatiefnemers. Als u zegt: “In totaal wonen er in ons land anderhalf miljoen mensen die meer overlast van het vliegverkeer ondervinden dan gezond wordt geacht door de toonaangevende Wereldgezondheidsorganisatie WHO”, dan denk ik meer dat we het hebben over 1,5 miljoen huishoudens ! Huishoudens, maar daarnaast ook over scholen, kinderdagverblijven, verenigingen, bedrijven. Over (veel hele jonge) kinderen, zieken, ouderen. Met effecten op school, sport …. daar is nog niet zoveel over gemeld; ‘t is er wel.

    50
  7. ir. B. van Marlen

    ‘Met name vanuit Schiphol en andere delen van de vliegindustrie is vaak zeer negatief gereageerd, op sociale media of via e-mail.’

    Dit laat de mentaliteit goed zien: volkomen asociaal en egocentrisch. Alleen het eigenbelang en dat van de aandeelhouders wordt verdedigd. Walgelijk!

    Inderdaad is dit een topje van de ijsberg, velen hebben niet door hoe de nachtrust wordt verstoord, zelfs als je de vliegtuigen niet bewust hoort.

    Zelfs 6000 is al veel, in 1953 verdronken ca. 1800 Nederlanders bij de watersnoodramp in Zeeland, in 2001 vonden ca. 3000 mensen de dood bij de aanslag op de Twin Towers in New York en andere locaties!

    Positief is dat men er niet langer omheendraait en vliegherrie.nl erkent.

    57
    • Joery Strijtveen

      “Met name vanuit Schiphol en andere delen van de vliegindustrie is vaak zeer negatief gereageerd, op sociale media of via e-mail”

      Ik voel me niet vaak geroepen om te reageren op deze website, maar dit is onwaar. Vanuit Schiphol is in het verleden een open uitnodiging gedaan om het gesprek aan te gaan. Die uitnodiging staat nog steeds. Mail me gerust.

      6
      • Reactie door auteur

        SchipholWatch

        Inderdaad heeft u SchipholWatch uitgenodigd om te komen praten, maar wij gaan – zoals u bekend – niet het gesprek aan met de luchtvaartsector. Voor overleg zijn andere partijen beschikbaar, zoals de bewonersdelegatie van ORS.

        Op uw uitnodiging hebben wij dan ook netjes gezegd dat wij geen behoefte hebben aan een gesprek, maar dat u het kunt proberen bij een van de andere initiatiefnemers van vliegherrie.nl. Keuze genoeg:

        Milieudefensie, Greenpeace, Partij voor de Dieren, Extinction Rebellion, Bewoners Omgeving Schiphol, SATL, GroenLinks Aalsmeer, GroenLinks Haarlemmermeer, BTV-Rotterdam, Platform Vlieghinder Kennemerland, Werkgroep Toekomst Luchtvaart, Platform Vliegoverlast Amsterdam, Stichting Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer, Kennisnetwerk IMPACT, Stichting SWAB, Stichting Omgeving Zonder Vlieghinder, Werkgroep Red Gelderland, Stichting Red de Veluwe, SOS Zaanstreek, BVM2, Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder en Floriande TegenGeluid.

        Wij kunnen niet beoordelen of u inderdaad heeft geprobeerd contact te zoeken, maar zoals nu ook weer blijkt, heeft u een aardje in het verdraaien van de feiten. En dan ons beschuldigen van onware berichtgeving. Wij noemen dat ‘schiphollen’.

        18
      • doodziek van schiphol

        Er wordt al decennia ‘s gesproken.
        Deze gesprekken gingen 1 richting op
        De luchtvaart die luistert eerst naar de frustraties en vervolgens achteloos zegt sorry en meld waarom ze gaan groeien in samenwerking met I&W en lobbyclubs
        Denkt u nu werkelijk dat al deze bewonersorganisaties nog enig vertrouwen in de luchtvaart industrie zelf heeft.
        De lV branche denkt maar aan 1 ding, nog meer van hetzelfde
        Waar de luchtvaart al decennia is gewezen is op de schadelijke effecten van uw industrie, heeft de branche deze effecten gebagatelliseerd genegeerd en klachten doorgeschoven naar onbenullige en onveilige website van een meldcentrum bemand door en gereguleerd door de eigen branche
        Denk de LV branche dan werkelijk dat na al die pogingen om de branche er op te attenderen dat wat ze doen niet langer acceptabel meer is nog enige interesse heeft om verder te praten op dezelfde voet. Ik heb altijd geleerd wie niet luisteren wil naar advies gaat het zelf ervaren.
        en het moment is gekomen dat ingeleid door corona de branche het gaat ervaren
        Zals de boeren zeggen
        De tijd van praten is geweest. De branche gaat zich nu aanpassen aan de huidige situaties.

        7

Geef een reactie

Translate