Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Tjakka! ‘Schiphol definitief terug naar 420.000 vluchten’

Schiphol

Schiphol moet 50.000 tot 80.000 vliegbewegingen kwijtraken (foto: dw via Pixabay)

Schiphol moet vanwege de herrie en milieuschade 50.000 tot 80.000 vliegbewegingen inleveren, zo meldt De Telegraaf op basis van anonieme bronnen. Geluidsoverlast en stikstofproblematiek zijn lange tijd onderschat.

Omwonenden weten natuurlijk allang dat de overlast van Schiphol veel te groot is. Het ministerie van Infrastructuur onder leiding van VVD-minister Mark Harbers lijkt daar nu ook achter te komen.

Volgens de krant zou zelfs worden gekeken naar het verleggen van de start- en landingsbanen. Daarmee zou de hinder onvoldoende minder worden en deels verschoven naar andere gebieden. Dat zou leiden tot langdurige juridische procedures waar Harbers geen trek in heeft.

De krimp van Schiphol zou mede worden ingegeven door het nog deze maand te verwachten rapport van gezondheidsinstituut RIVM over de gevolgen van ultrafijnstof uit vliegtuigen op de gezondheid van omwonenden. De resultaten van dat rapport zouden “uiterst somber zijn”, zo meldt De Telegraaf.

Stapel hoofdpijndossiers
Schiphol heeft jarenlang niets gedaan aan de geluids-, milieu-, klimaat- en gezondheidsproblematiek waardoor de stapel ‘hoofdpijndossiers’ nu zo hoog is geworden dat geen andere oplossing meer rest dan krimp, zo tekent de krant op in kabinet en parlement.

Minister Harbers zou inmiddels gestart zijn met een ronde langs fracties van de Tweede Kamer om steun te zoeken voor deze eerste krimpronde van Schiphol. Nog voor de zomer wil hij de plannen openbaar maken.

Nog geen volledige openheid
De minister wil nu nog geen volledige helderheid verschaffen, omdat hij volgens het coalitieakkoord nog het hele jaar heeft om de plannen uit te werken.

Zo’n eerste krimpronde van Schiphol is fantastisch nieuws voor de bijna anderhalf miljoen omwonenden die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie overmatig zijn belast met vliegherrie. Het inleveren van 50.000 tot 80.000 vliegbewegingen pakt ook gunstig uit voor milieu, klimaat en volksgezondheid.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 133

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

21 Reacties

  1. Ed

    Is het denkbaar dat de opening van Lelystad wordt doorgedrukt zodat de krimp van Schiphol wordt gecompenseerd? Een truc om de vakantievluchten uit te plaatsen en de Hub/KLM te behouden? De Hub zit de Nederlandse vakantieganger momenteel in de weg.

    9
  2. Peter Bos

    Bijzonder overigens de ook vandaag gemelde beperking van het aantal reizigers in juli en augustus. De consequentie daaraan is dat het percentage Nederlandse reizigers op de vluchten van de KLM nog verder zakt. En dat was al niet zo hoog…

    4
  3. Sigaar uit eigen doos

    Het klinkt goed, maar het is een sigaar uit eigen doos…..
    er is een vergunning tot 400.000 vluchten pj. Meteen morgen terug naar maximaal 400.000 vluchten pj en niet pas eind van dit jaar, dat zou pas Minister waardig zijn.

    Het hele jaar nog ziek zijn/ worden door vliegherrie?
    Dat wordt nog steeds niet serieus genomen.

    Het hele jaar nog onnodige stikstofuitstoot en andere vervuiling uitstorten over mens, kinderen en Nederland?
    Meedoen aan ecocide heet dat toch?

    16
  4. Kijk naar de toekomst

    PROBLEMEN STAPELEN ZICH OP : HARDE SANERING IS ONONTKOOMBAAR!

    Eindelijk lijkt men tot het inzicht te komen dat de luchtvaart en Schiphol gesaneerd moeten worden. Voor onze regio IJmond/Alkmaar zou dan het rampscenario rond het Project luchtruimherziening en toepassing van het funeste “Next-Gen” hoogfrequent aanvliegen voorkomen kunnen worden. In overige regio’s speelt iets dergelijks.

    De politiek zal nu haast moeten maken met drastische maatregelen en ingrepen, want niet alleen rond geluid, stikstof, (ultra-) fijnstof, CO2 en overige zwaar vervuilende andere uitstoot is het mis. Ook de waterhuishouding rond de HUB en in tal van provincies staat er belabberd voor:

    “Overheden hebben nog vijf jaar om het tij te keren. Een grote uitdaging. Aangekondigd nieuw beleid uit het Regeerakkoord (zoals het Nationaal Programma Landelijk Gebied) biedt weliswaar kansen voor het zetten van flinke stappen, maar is nog weinig concreet. Een snelle en vooral effectieve invulling én uitvoering zijn cruciaal.
    Daarnaast is het belangrijk om integraal naar oplossingen te kijken. Verbind waterkwaliteits- en kwantiteitsopgaven met de eisen van onder meer Natura 2000 gebieden. Denk ook aan het koppelen van kansen met natuur als bondgenoot. Dit kan bijvoorbeeld met klimaatbuffers en integrale overgangszones met heldere doelen voor waterkwaliteit en kwantiteit. Beleid moet erop ingericht worden om hier de juiste tools voor te bieden.”

    Aldus het recente rapport van enige gerenommeerde adviesbureaus dat de ernst van de situatie compleet maakt!

    13
  5. Loek

    Dit rapport was allang opgesteld. Maar de publicatie is uitgesteld en uitgesteld. Het zou eind 2021 moeten verschijnen. Heb meerdere malen vragen gesteld bij RIVM. Werd aan het lijntje gehouden. Laatste keer gaven ze gewoon geen antwoord meer. Moet eens via wob-verzoek nagaan waarom dit verlaat is verschenen. Het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets om politieke redenen op de lange baan wordt gezet.

    21
  6. Anton

    In Den Haag zien ze de bui al hangen: de boeren en vele andere wel en Schiphol niet.
    Je hebt niet zoveel trekkers nodig om de toegangswegen naar Schiphol een dagje te blokkeren. Ik denk echt dat dit mee speelt. De politiek kiest eieren voor haar geld.
    Dat ze het zover hebben laten komen is toch wel triest en legt weer een steentje aan het wantrouwen jegens de overheid. Jammer jammer want dit was echt niet nodig in ons mooie land.

    17
  7. Hans Boshuizen

    Hoera, het begin is er, maar we zijn er nog lang niet.De strijd gaat door, zeker voor omwonenden, die nog lang niet van herrie en uitstoot zijn verlost. Er zal nog veel meer krimp moeten komen. Er wordt nog steeds gevlogen zonder vergunning . Het aantal vluchten zal verder omlaag moeten om leefbaarheid en gezondheid te waarborgen.

    36
  8. Loes

    Het begin is er 🎉🎉🎉🎉🎉. Dat ik dit nog mag meemaken.

    15
  9. Fbr

    Hieperdepiep!
    Dit is wel een gebakje waard hoor!

    11
  10. Adrie

    Het zou een grandioze eerste stap zijn. Maar vooralsnog ben ik bang dat ze alleen de ‘tel-formule’ zullen gaan aanpassen en dat er in de praktijk dus niets veranderd. Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar eerst zien, horen en ruiken en dan pas geloven.

    24
  11. Jan Griese

    Zeker een historisch feit gezien de jarenlange steun en ontvangen misleidingen ! zelfs was sprake van corruptie doorSchiphol met corrupte berekeningen

    MAAR Er kan nog meer af : BTW en Belasting op kerosine Schiphol kan toemet 350.000 vluchten

    NB ALLE STIKSTOF UITSTOTERS MOETEN worden aangepakt Boeren, Luchtvaart , Bedrijven

    27
    • Lex

      Het is een stapje in de goede richting , maar 420.000 vluchten betekend nog steeds gemiddeld ~ 1150’vluchten per dag. Oftewel zo een 60 vluchten per uur dat is er nog steeds 1 per minuut. ( bij ca 12 nacht vluchten per uur ) nog steeds veel te veel ! Net als bij de boeren gemiddeld zo een 30 – 40 % is realistischer en ook eerlijker tov van de boeren. Daarnaast regels om airlines te verplichten als ze op schiphol willen vliegen om dit te doen met vliegtuigen met een max aantal Db en minimale uitstoot.

      30
  12. Marjolein

    De start! Het luchtvaartdossier Nederland landt hopelijk nog veel stappen verder. Als uiteindelijk op tafel komt te liggen hoe lang en intens anderhalf miljoen omwonenden ernstig zijn geschaad, dan zal dat leiden tot veel meer krimp. De schade is namelijk niet een beetje ‘hinder’ of ‘last’. De schade gaat over ziekte, dood, verpeste levens, leerachterstanden bij kinderen, verwoest milieu. Die ernst was en is bekend maar is decennialang genegeerd. Vandaag is een feestdag!

    34
  13. Karin

    Zitten ze nog steeds te hoog, hebben vergunning tot 400.000, werd opgerekt naar 500.000, zonder vergunning.

    31
  14. Ed

    Voor de vele bewoners onder de primaire banen geeft dit geen enkele verlichting

    18
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Dat mag zo zijn, dit is wel een historische ontwikkeling. Voor het eerst in de geschiedenis wordt er nagedacht over werkelijke krimp van Schiphol. Gezien de ontwikkelingen in de klimaat- en milieuwetgeving en jurisprudentie, zal het hierbij niet blijven.

      40

Geef een reactie

Translate