Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Lobby

Kerosineboeren willen geld van overheid voor ontwikkeling alternatieve brandstoffen

foto: Dimitry Anikin via Pixabay

Morgenvroeg wordt er in de Tweede Kamer gebabbeld over verduurzaming van de luchtvaart. Onder de genodigden bevinden zich ook twee fabrikanten van biokerosine die komen pleiten voor hoge subsidies.

Ter voorbereiding van het rondetafelgesprek dienden SkyNRG en Synkero een ‘position paper‘ in, een documentje van drieënhalf A4-tjes waarin zij kort de huidige stand van zaken beschrijven en hun wensen aan de politiek duidelijk maken.

Wie er allemaal achter SkyNRG en Synkero zitten is niet helemaal duidelijk. In mediapublicaties wordt af en toe een tipje van de sluier opgelicht. Zo worden Schiphol, Shell en KLM meermaals als (mede-) aandeelhouders genoemd. Navraag bij de Kamer van Koophandel levert echter geen officiële lijst van belanghebbenden op.

Met name Shell boekt dankzij de hoge olieprijzen op dit moment winsten van meer dan zeven miljard euro per kwartaal. Desondanks laat zij deelnemingen het handje ophouden in de Tweede Kamer.

In de kinderschoenen
Wat direct duidelijk wordt uit het document van beide bedrijven is dat de hele productie van bio- en kunstkerosine nog in de kinderschoenen staat. Operationeel zijn slechts een gering aantal kleinschalige fabrieken, die mondjesmaat biobrandstoffen leveren, vooral voor proefvluchten.

Biokerosine wordt gemaakt van afgewerkt frituurvet en slachtafval. De omvang van deze afvalstromen is echter minimaal vergeleken bij de enorme behoefte van de huidige luchtvaartindustrie. Voor de toekomst is dat geen reële optie. Beide fabrikanten hebben dan ook voor de lange termijn hun focus gericht op kunstkerosine.

Deze brandstof wordt gemaakt door kooldioxide uit de lucht te halen en deze in een fabriek samen te voegen met groene waterstof tot kunstmatige kerosine. Om dat groen te kunnen doen, zijn enorme hoeveelheden groene stroom nodig, voor Nederland alleen het equivalent van vijftig kerncentrales à la Borssele.

Nog niet bewezen
Dit fabricageproces telt verschillende stappen die los van elkaar aantoonbaar tot resultaat leiden. Het is echter nog niet gelukt om de integratie van het hele traject zelfs maar te demonstreren.

In Nederland wordt daarom hard gewerkt aan allerlei pilots en demo’s, maar om tot opschaling te komen is nog veel ontwikkeling en dus geld nodig. Dat geld willen de kerosineboeren voor een belangrijk deel van de Nederlandse overheid vangen. “Hoewel in de Luchtvaartnota is toegezegd dat de overheid steun zal bieden, is dat tot dusver niet gebeurd”, aldus Synkero en SkyNRG gezamenlijk.

SkyNRG werkt al jarenlang aan een kleinschalige productiefaciliteit voor biokerosine in het Groningse Delfzijl. Die fabriek zou eerst dit jaar al opengaan, werd uitgesteld tot 2024 en in de laatst bekende plannen is dat 2026 geworden.

Synkero hoopt in de Amsterdamse haven als eerste een proeffabriek te bouwen voor de aanmaak van kunstkerosine. Geplande opening 2027, vooralsnog. Maar dit productieproces is nog niet eens uitgewerkt, dus de kans op uitstel is meer dan levensgroot.

Druppel op de gloeiende plaat
Wat leveren die twee fabrieken straks op, vanaf 2030 of misschien pas in 2035 of zelfs nog later? Uit ieder van de fabrieken moet dan 50.000 ton bio- of kunstkerosine per jaar vloeien. In totaal dus 100.000 ton. Ter vergelijking: in Nederland werd in 2019 maar liefst 4 miljoen ton kerosine verkocht (en dus verstookt). IJs en weder dienende zal dan dus 2,5 procent van de huidige behoefte worden gedekt door de twee fabrieken.

Met beide soorten brandstoffen kan volgens eigen zeggen ongeveer de helft van de CO2-uitstoot worden voorkomen ten opzichte van fossiele brandstoffen. Dit betekent dat na opening van de twee fabrieken slechts iets meer dan één procent van de totale uitstoot van de luchtvaart kan worden voorkomen.

Te weinig en te laat
Dat is veel te weinig en veel te laat voor de klimaatplannen van de Europese Commissie. Die wil in 2025 al 2 procent gaan bijmengen in de hele EU, in 2030 5 procent en in 2050 63 procent.

Tegelijkertijd mikt de luchtvaartsector zelf op verdere groei, waardoor het tekort aan alternatieve brandstoffen nog verder zal oplopen. Om nog maar te zwijgen over de behoefte in het buitenland. Ons land produceert op dit moment ongeveer twee keer zoveel kerosine als nodig is voor de Nederlandse markt. Het overschot gaat vooral naar Duitsland.

Zelfs als de bouw van de twee proeffabrieken geen vertragingen meer oploopt, blijft de luchtvaart zitten met een levensgroot tekort aan CO2-armere brandstoffen waarvoor maar één alternatieve oplossing bestaat die wel bewezen werkt: krimp van het vliegverkeer.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 72

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Slappe was

    Prima stategie, net zolang wachten tot iets urgent wordt en dan de hoofdprijs vragen. En natuurlijk krijgen, want belonen is toch beter dan handhaven of iets opleggen?

    2
  2. Anton

    KLM vliegt al sinds haar bestaan op alternatieve brandstof…..

    KEROSIDIE

    Wikipedia zegt: kerosidie is subsidie op kerosine

    6
  3. F. Kooy

    Ach ja, een klimaatfonds van tientallen miljarden, een schier eindeloze strooppot die talloze vliegen aantrekt, ’t is voorlopig makkelijk uitdelen, zal wel slagen dus

    10

Geef een reactie

Translate