Honderden mensen lieten zich gisteren horen voor krimp van de luchtvaart. Mogelijk nog belangrijker is het uiteenlopende pluimage van de betogers. Van studentenverenigingen tot vakbonden, van milieuorganisaties tot omwonenden en van natuurverenigingen tot politieke partijen, allemaal zetten ze grote vraagtekens bij het actuele luchtvaartbeleid.
Pleiten voor krimp van de luchtvaart is allang geen ‘hobby’ meer van een klein groepje ‘activistische’ omwonenden of van een ‘ultralinks smaldeel’ in de politiek. Krimp van de luchtvaart is tegenwoordig een wens die breed wordt gedragen in de samenleving.
Om met de politieke partijen te beginnen. Waar vijf jaar geleden slechts de Partij voor de Dieren en GroenLinks kritiek uitten op het luchtvaarbeleid, waren gisteren bij de manifestaties zichtbaar politici aanwezig van onder meer SP, D66, ChristenUnie en zelfs het CDA.
Waar het CDA landelijk netjes aan de leiband loopt van de VVD, zijn lokale bestuurders aanmerkelijk kritischer op de luchtvaart. Zij zien dat hun kiezers dag en nacht gebukt gaan onder het lawaai en de vervuiling door een industrie die vrijwel ieder decennium minimaal één keer gered moet worden met belastinggeld.
Gezien de sprekers gisteren staat nog slechts één coalitiepartij krimp van de luchtvaart in de weg. Dat is de partij van premier Rutte.
Tienduizenden studentenwoningen nodig
Gisteren uitte de studentenbeweging een hartekreet richting Den Haag. Duizenden studenten hebben geen woonruimte en in de regio Amsterdam heeft dat vaak te maken met Schiphol. Een enorm project als Uilenstede in Amstelveen – waar maar liefst in één klap 2500 woningen zouden worden gerealiseerd – kan vooralsnog geen doorgang vinden omdat de vliegtuigen er te laag overheen vliegen. “Studenten boven vliegen”, exclameerde de voorzitster van de bond.
Ook was daar FNV, nota bene vertegenwoordiger van duizenden luchtvaartmedewerkers. Zelfs zij geeft aan dat Schiphol alleen maar zo groot is geworden dankzij de lage tarieven die vervolgens resulteren in al te lage lonen. De vakbond is niet blind voor de klimaatgevolgen en wil liever een kleiner Schiphol met beter betaalde banen. Uiteraard pleit de bond tegelijkertijd voor maatschappelijke ondersteuning van werknemers die daardoor mogelijk hun baan zullen verliezen.
Dat besef bestaat er binnen de pro-krimp-luchtvaartgroepen en de wil om te helpen is er. Tal van scenario’s en ondersteunende programma’s zijn allang uitgewerkt, en zijn realistisch, mede geholpen door de krapte op de arbeidsmarkt.
Grotere toegevoegde waarde elders
Berekeningen tonen aan dat luchtvaartmedewerkers elders vaak beter kunnen verdienen doordat hun toegevoegde waarde aan de samenleving groter wordt dan te blijven werken in een marginale en vervuilende industrie.
Klimaatbewegingen als Greenpeace, Milieudefensie en Extinction Rebellion slaan zo de handen ineen met traditioneler clubs als de Waddenvereniging, bezorgde jeugd in de Fridays for Future en academici uit de geneeskunde, de sociologie en de gezondheidswetenschappen.
Boeren morren
Tegelijkertijd begint het gemor uit de agrarische sector steeds luider te klinken. Hoewel gisteren niet zichtbaar aanwezig, waren er welzeker bezorgde boeren bij de manifestaties. Zij kunnen geen begrip opbrengen voor de vrijstellingen van de luchtvaartindustrie om te voldoen aan milieu- en klimaatregels, terwijl zijzelf ook na grote investeringen keer op keer het deksel op de neus krijgen van een kabinet dat geen beslissingen durft te nemen.
De breedheid van de coalitie die pleit voor krimp moet in de directiekamers op en rond Schiphol alle alarmbellen doen afgaan. De vliegindustrie moet daar iets mee, de sociale licentie voor hun bedrijfsvoering staat zwaar ter discussie.
Jaren geleden heeft SchipholWatch de toen kersverse directeur Dick Benschop daar al eens voor gewaarschuwd in een open brief. Hem gevraagd met die uitdaging om te gaan als een echte ondernemer. Hij koos ervoor dat niet te doen en in plaats daarvan zich te richten op weer meer groei. Hij wilde geen ondernemer zijn, maar als een echte beroepsmanager slechts risicoloos op de winkel blijven passen.
Afkeer steeds breder gedragen
Dat beleid vertaalt zich nu in de vorming van de steeds breder gedragen afkeer van de luchtvaartsector. Het bedrijfsmodel piept en kraakt aan alle kanten en komt hier en daar zelfs helemaal tot stilstand als een ogenschijnlijk klein radertje als 150 ‘koffergooiers’ van KLM een paar uur het werk neerleggen.
Ja, er staan nog steeds drommen mensen urenlang gewillig in de rij om voor een paar centen naar de zon te vliegen. Maar gezien de snel stijgende kosten voor milieu en natuur en de groeiende wens om de vervuiler te laten betalen, zal over tien jaar wel blijken dat het nooit meer zo wordt als in ‘topjaar’ 2019.
Heren, Benschop, Elbers, Harbers, mevrouw Rintel. Het is nog niet te laat, maar de tijd dringt. Van u wordt gevraagd te komen met structurele en toekomstbestendige oplossingen. Uw verdienmodel druist in tegen de welvaart van Nederland en het welzijn van grote groepen Nederlanders. Blijf vooral geloven in uw gedroomde techno-fixes als waterstofvliegtuigen, e-kerosine en vliegende V’s. Maar dat ontslaat u niet van de plicht om nu echt in actie te komen. Kies voor krimp voordat er voor u wórdt gekozen.
Gerard van Zijl
Inderdaad mooie actiedag. De pr kan nog wel wat steviger, zodat we de volgende keer met duizenden ipv honderden zijn.
Een klein minpunt was dat Ties Joosten het nodig vond klm en schiphol te complimenteren met hun inzet.
NOS journaal maakte helaas een foutje door de HUB vluchten 40% te noemen.
Kijk naar de toekomst
SNEL NAAR EEN INTEGRAAL MOBILITEITSBELEID S.V.P.!
Terecht gaf het NOS-journaal zaterdag aandacht aan deze uitstekend georganiseerde manifestaties.
De gedegen bijdrage van de NOS onderzoeksredactie op hun website en in dit NOS-journaal van 14 mei maakt ook duidelijk dat er snel naar een integraal mobiliteitsbeleid overgeschakeld zou moeten worden.
De uit de krachten gegroeide HUB tegenover sterk achterblijvend internationaal railvervoer vraagt om een “reset” rond Schiphol en met name ook rond het ministerie voor I&W dat veel te lang een uitzonderingspositie voor de luchtvaart in stand heeft gehouden.
Concreet zouden de politieke partijen die zich tijdens de manifestaties gelukkig wel lieten zien in de commissievergadering luchtvaart op 19 mei a.s. de VVD, D66 en PvdA ter verantwoording moeten roepen: laat dit kabinet zijn verantwoordelijkheid nemen en z.s.m. overschakelen op een noodzakelijk, integraal mobiliteitsbeleid gekoppeld aan de nieuwe Omgevingswet en opgestelde visies.
ir. B. van Marlen
Ik was gisteren op Schiphol en aangenaam verrast door het toch wel grote aantal jonge mensen in de groep protesterenden. Inderdaad ook vele goede sprekers, waaronder: Lammert van Raan, Suzanne Kroger, Ties Joosten, Fulco van der Veen, … .
Uiteraard niemand van KLM of Schiphol (terecht, want ze zouden weggefloten zijn geweest!). Op het regionale journaal gaf ik met mijn compaan Jaap de Jong (IMPACT) een korte uitleg waarom wij daar stonden: groei kan niet meer, niet voor een gezonde leefomgeving van omwonenden, en niet voor het klimaat, waar alle voordeel door anderen eventueel behaald, door de luchtvaart tenietgedaan gaat worden. Zo simpel is het!
Ik heb vele protestteksten geprint en laten zien. Een aantal voorbeelden zal ik u niet onthouden:
Omwonenden van vliegvelden worden net zo goed door de staat in hun recht beschermd als ouders in de toeslagenaffaire!
Stop Schiphol’s metastase Lelystad Airport!
Lelystad Airport zet heel NL in de herrie; ook meer lawaai op Schiphol door groei!
Stop geluidsterreur luchtvaart
Polderbaan = Leugenbaan!
Door groei gaat alles naar de klote!
Vliegtuigen werden slechts 1% minder lawaaiig in 15 jaar!
‘Minder hinder’ = Lawaai verplaatsen naar Kaag- en Polderbaan!
‘Minder hinder’ = 365×24 h jankende teringherrie over tweederangsburgers!
+ 1.5 °C in 2030, mede dankzij luchtvaart (en Poetin)! Gaat lukken, toch?
Luchtvaartgroei gaat alle klimaatwinst (als dit er al komt!) in de toekomst tenietdoen
Dankzij Schiphol Groep, KLM, I&W en VVD, heel dit land naar de ratsmodee!
Binnenkort in dit theater toneel Groep Schiphol-KLM met een nieuw sprookjesprogramma.
Komt dat horen en zien!
Behoort u straks ook tot de uitverkorenen onder de zgn. ‘optimale vaste routes’?
Wantrouw:
‘Gematigde selectieve groei’
‘Netwerkkwaliteit’
‘Optimale ontwikkeling’
‘Groei verdienen’
‘Duurzame luchtvaart’
‘Innovatieve luchtvaart’
Krimp luchtvaart:
• CO2, NOx, ZZS, UFP ↓
• Lawaai ↓
• Overtoerisme ↓
1.5 M p moeten in ongezonde leefomgeving wonen!
Omgang luchtvaart met omwonenden: Ook ‘ongekend onrecht’!
Lekker feesten in Albu-feira voor een paar tientjes. Wat kan jou het klimaat schelen, toch? …. of niet?!
Luchtvaart NL is de vriend van:
Luchtvaart bobo’s en (rechtse) politici
Aandeelhouders en reisorganisaties
Kritiekloze vliegconsumenten
Luchtvaart NL is de vijand van:
Stilte en nachtrust
Gezonde leefomgeving
Klimaat
Natuur
We need:
Reduction of # flights
Frequent fly levy
Kerosine taxation
Not tomorrow, but NOW!
Schiphol heeft zich op slinkse wijze het recht toegeëigend om overal op slechts 600 m hoogte over te janken!
Onze nachtrust wordt bepaald door de willekeur van LVNL!
Liegen loont!
Zie:
http://www.vlieghinder.nl
http://www.schipholwatch.nl
Cursus Schiphollen op: https://liegenenbedriegen.webnode.be
En voor een internationaal publiek:
Air traveller: start using your brain and realise the consequences for people and planet!
Your freedom is our misery!
Aircraft noise is a ‘silent’ killer!
My home is not my castle any more, as I cannot escape from perpetual aircraft noise!
We need:
Reduction of # flights
Frequent fly levy
Kerosine taxation
Not tomorrow, but NOW!
Après vous le déluge en Hollande!
.. en nog anderen (met een plaatje erbij),
U begrijpt de strekking wel.