De beloofde gratis stroom voor omwonenden van Rotterdam The Hague Airport gaat hoogstwaarschijnlijk niet door. Ondanks toezeggingen van vliegveldbaas Ron Louwerse worden gehinderde burgers niet ‘afgekocht’.
Ongeveer drie jaar geleden beloofde Louwerse in de media de overlast voor omwonenden te gaan afkopen door de aanleg van een zonnepark en het leveren van gratis stroom. Alfred Blokhuizen, voorzitter van de omwonendenvereniging BTV-Rotterdam, sprak eerder deze week met Louwerse over de stand van zaken.
En meneer Blokhuizen, wat is die stand van zaken?
Nou, op dit moment wordt het doorleveren van stroom onderzocht door RTHA, zo vertelde directeur Louwerse me. Het ligt kennelijk moeilijker dan voorgespiegeld, maar het ziet er niet naar uit dat de gratis stroom eraan komt. Nu heet het dat de stroom “ten goede komt aan de omgeving”. Wat dat ook moge betekenen.
Maar destijds werd er mooie sier gemaakt met deze ‘vergroening’ van het vliegveld. Groene stroom uit zonnepanelen en wel zoveel dat er nog meer dan genoeg overbleef om omwonenden af te kopen. De zoveelste loze belofte?
Er zit nog een addertje onder het gras, zo vertelde Louwerse. RTHA blijkt niet de eigenaar van het nieuwe zonnepark. Dat is een commercieel bedrijf dat het park gewoon exploiteert om er winst mee te maken. RTHA is niet de initiatiefnemer, maar heeft de partners in dit project slechts bij elkaar gebracht. Dat is alles.
Wat zegt u? En er werd destijds zoveel kabaal gemaakt over de opening van dit zonnepark. Zelfs minister Cora van Nieuwenhuizen werd ingehuurd om de kranten te halen. De facto heeft RTHA dus helemaal geen gratis stroom weg te geven?
Nee inderdaad. De stroom die wordt opgewekt is niet van het vliegveld. Als Louwerse zoals beloofd omwonenden gratis van stroom wil voorzien, moet hij daar gewoon voor betalen. In feite verhuurt RTHA slechts de grond onder de zonnepanelen.
Als hij een derde deel van die stroom wil weggeven, dan praten we al snel over 1,3 miljoen euro per jaar. Het was dus een peperdure belofte. Geen wonder dat hij nu terugkrabbelt. Wanneer dit bedrag vrijkomt voor de ‘omgeving’, wilde Louwerse me niet vertellen. Ik heb er meerdere keren naar gevraagd. Over een maand? Drie maanden? Met Sint Juttemis? Er kwam geen antwoord. Ik vrees dus voor het laatste.
Heeft u nog gevraagd naar de huurprijs van die grond onder de zonnepanelen? Want de Schiphol Groep pacht de grond voor een appel en een ei van de Gemeente Rotterdam. Is dat dan het verdienmodel achter het zonnepark? Zelf pachten van grond voor weinig en onderverhuren voor veel geld?
Daar lijkt het inderdaad wel op. Een mooie bijverdienste voor een vliegveld dat ieder jaar moeite heeft de begroting rond te krijgen. Ze doen het wel altijd voorkomen alsof ze een economische factor van belang zijn, maar de facto heeft heel RTHA niet veel meer reizigersomzet en amper meer medewerkers dan een XL-vestiging van de Albert Heijn.
Het komt ons niet als heel betrouwbaar over: het beloven van gratis stroom in de media en dan drie jaar later de hele boel afblazen? Hoe kijkt u daar tegenaan?
Tja, als bewonersvereniging hebben we naar aanleiding van die beloften een speciale website opgetuigd, claimjestroombijron.nl. Daarop hebben honderden mensen zich aangemeld. In totaal gaat het om meer dan 1.300 burgers uit Rotterdam en omstreken.
Die mensen zijn nu allemaal teleurgesteld. Sterker nog: ze hebben niet eens bericht ontvangen van het vliegveld. Geen ontvangstbevestiging van hun aanvraag, en nu ook geen bericht dat het allemaal niet meer doorgaat. Dat zou niet kunnen volgens de privacy-regels. Onzin, want deze mensen hebben allemaal expliciet toestemming gegeven om hun aanvraag door te sturen naar RTHA.
De zoveelste loze belofte uit de luchtvaartindustrie?
Het past in het plaatje van de manier waarop RTHA communiceert met wat zij noemen ‘de omgeving’ en wat wij noemen de gehinderde burgers. Daar waar het ze uitkomt – economisch belang, werkgelegenheid, innovatie – blazen ze zichzelf op tot ongekende proporties. En daar waar het minder goed uitkomt – overlast, klimaat, milieu – kiezen ze precies de tegenovergestelde richting. Wordt de hele impact gebagatelliseerd.
Hoe staat het eigenlijk met de plannen om van het vliegveld een groen park met 10.000 woningen te maken?
Inmiddels bestaat er een meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad om dat plan serieus te onderzoeken. Dat is winst. Vijf jaar geleden was dit ondenkbaar geweest. Nu steunen zelfs partijen als D66 en CDA zo’n onderzoek. En hulde: Leefbaar Rotterdam wil inmiddels ook dat krimp wordt onderzocht.
Gezien het geringe belang van een regionaal vakantievliegveld als RTHA op nog geen 50 kilometer afstand van Schiphol, verwacht ik dat uiterlijk over vijf jaar met de bouw van die woningen kan worden gestart.
Geef een reactie