Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Ieder jaar 280 ton giftige uitstoot door vliegverkeer van en naar Schiphol

rapport zeer zorgwekkende stoffen

De omslag van het rapport over de giftige uitstoot door het vliegverkeer van en naar Schiphol

4.8
(104)

Op 14 december vorig jaar publiceerde ingenieursbureau Royal HaskoningDHV een rapport over de uitstoot van giftige en deels kankerverwekkende stoffen door de grondoperaties op Schiphol. Het document geeft een aardig inkijkje in de totale vervuiling die door het vliegveld wordt gefaciliteerd.

Deel op XDeel op Linkedin

SchipholWatch ontving het rapport vanmorgen in alle vroegte, nadat Mobilisation for the Environment het stuk had opgevraagd in het kader van de Wet openbaarheid bestuur (WOB). Het document is opgesteld in opdracht van de Schiphol Groep.

Het rapport bevat onder meer een overzicht van de uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOS) tijdens het proefdraaien met vliegtuigmotoren op Schiphol.

Uitstoot vluchtige organische stoffen tijdens proefdraaien op Schiphol (bron: rapport Royal HaskoningDHV)

Tijdens deze tests wordt een complete start- en landingsprocedure nagebootst, waarbij de motoren 42 seconden op volle kracht draaien tijdens het opstijgen, gevolgd door 132 seconden op 85 procent van het vermogen voor het doorklimmen, 240 seconden op 30 procent om de landing te reproduceren en nog eens 1.560 seconden op 7 procent voor het taxiën.

In de tabel staat dat er in 2019 in totaal 12.893 kilogram kerosine is verbruikt in de opstijgfase. Per test was dat 96,5 kilogram, zodat er in dat jaar kennelijk iets meer dan 130 tests hebben plaatsgevonden. Dit aantal wordt bevestigd door de overige verbruikscijfers te delen door het aantal kilogrammen dat per test gemiddeld wordt verbruikt.

280 ton giftige stoffen per jaar rond Schiphol
Deze cyclus levert volgens het ingenieursbureau een jaarlijkse uitstoot op van 150 kilogram aan vluchtige organische stoffen – deels kankerverwekkend. Per gesimuleerde start- en landingscyclus is dat 1,13 kilogram.

Zo’n cyclus bevat twee vliegbewegingen, zowel de start als de landing van een vliegtuig, beide tot een grens van zo n 900 meter hoogte. Op Schiphol waren er in dat jaar 500.000 vliegbewegingen. Het eindresultaat: rond Schiphol wordt per jaar ruim 280 ton (280.000 kilogram) aan de gevaarlijke VOS uitgestoten.

Om welke stoffen gaat het dan precies? Onder VOS vallen onder meer benzeen, naftalleen, aceetaldehyde en 1,3-butadiene. Dat zijn allemaal goedjes die door gezondheidsinstituut RIVM als risicovol of zeer risicovol worden bestempeld. Daarnaast bevat de uitstoot van de vliegtuigmotoren stoffen waarvan nog helemaal niet bekend is welke invloed deze hebben op de gezondheid van mens en dier.

Totale uitstoot nog veel hoger
De tabel van HaskoningDHV kan ook op een andere manier worden omgerekend. De 280.000 kilogram VOS wordt allemaal in de directe omgeving van Schiphol uitgestoten, op gemiddeld relatief lage hoogte. Maar wat als we eens uitrekenen wat de totale uitstoot van giftige stoffen is na de verbranding van de bijna 4 miljard kilogram aan kerosine die in 2019 op Schiphol werd verkocht.

Dan krijgen we niet het getal voor de omgeving van Schiphol, maar de totale uitstoot – ongeacht waar die plaatsvindt.

Bij het proefdraaien werd in 2019 in totaal 111.509 kilogram kerosine verbruikt, hetgeen 150 kilogram aan VOS-emissies opleverde.

Vier miljard kilogram kerosine verbranden levert volgens deze zienswijze 5,4 miljoen kilogram VOS-uitstoot op. Wereldwijd, maar dit gif komt allemaal in onze atmosfeer terecht. En dat gaat dan alleen nog maar over Schiphol. Buitenlandse vliegvelden zorgen ieder voor een vergelijkbare uitstoot van giftige stoffen, uiteraard afhankelijk van het aantal vliegbewegingen aldaar.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 104

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. John

    Hoe zit het met het dumpen van de brandstof als er onverhoopt weer moet worden geland maar dat niet kan met volle tanks, telt dat ook mee?

    1
  2. Stella

    Dit artikel is niet zichtbaar als je SW site bekijkt HOME. Kan het alleen zien via de link in mijn email???

  3. Haes

    @bas. zeer terechte opmerking! Met het grote aandeel van de polderbaan in het schipholverkeer betekent dat dat het haskoning rapport vermoedelijk een onderschatting van de onderzochte uitstoot geeft.

    2
  4. Hans Schendstok

    hoe meer we leren, des te meer we weten…. wat ons steeds is verzwegen.

  5. Hans Schendstok

    hoe meer we leren, des te meer we weten…. wat ons steeds is verzwegen.

    5
  6. Lex

    De voorspelbare conclusie die schiphol hieruit trek is dat gedurende de 26 minuten taxien ( lijkt me erg lang ) ruim 91 % van de vervuiling wordt veroorzaakt . Als mitigerende maat regel gaan we dus ( gedeeltelijk ) elektrisch taxien . Zo worden we hoogts waarschijnlijk weer voor het lapje gehouden en btw alles boven 900m tellen we al niet mee en we kijken alleen naar het simuleren van vertrekende vliegtuigen.

    16
  7. Bas

    Als ze tussen Castricum en Heemskerk aan komen over zee met 260 kts, dan doet die er zo 4min 50sec over om de Polderbaan te bereiken.
    Dat zijn al 290 seconden, als ze over Alkmaar komen is dat veel langer, wat ze vaak doen is laag langs de kust uit het zuiden aankomen en dan een 180 graden bocht, dit alles gebeurt onder de 900m. Deze uitstoot boven N2000is nergens terug te vinden.

    17

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate