De stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast (RBV) gaat meldingen van de site vliegherrie.nl inzetten als getuigenissen in de op handen zijnde rechtszaak tegen het ministerie van Infrastructuur.
De stichting bereidt al geruime tijd een rechtszaak voor die de regering moet dwingen zich te houden aan haar zorgplicht en daarom het vliegverkeer van en naar Schiphol sterk moet terugdringen.
In de zaak wordt een beroep gedaan op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. RBV eist dat de overheid maatregelen neemt om de geluidshinder en slaapverstoring te beperken, zodanig dat de WHO-richtlijnen niet worden overschreden.
Die schrijven een daggemiddelde voor van ten hoogste 45 decibel. Op dit moment zijn er grote gebieden rond Schiphol waar de geluidsoverlast boven het jaargemiddelde van 58 decibel uitkomt.
Ongezonde overlast
Omdat iedere 3 decibel meer staat voor een verdubbeling van de herrie, betekent dit dat tienduizenden mensen geteisterd wordt door 32 keer zoveel geluidsoverlast als de Wereldgezondheidsorganisatie WHO aanvaardbaar acht.
Stichting RBV eist in de aanstaande zaak dan ook dat de overheid maximale waarden vaststelt voor de individuele geluidsbelasting. Nu zijn er slechts normen die aangeven hoeveel mensen er maximaal last mogen hebben van ernstige geluidsoverlast. De burgers die hiermee te maken hebben, zijn volledig aan de goden overgeleverd.
Verder eist RBV dat de overheid de uitstoot van schadelijke stoffen door het vliegverkeer reduceert. Vliegtuigen van en naar Schiphol stoten tonnen aan kankerverwekkende stoffen uit boven de woonwijken in de regio.
Om aan de zorgplicht te voldoen, zal het vliegverkeer drastisch teruggebracht moeten worden, zo verwacht de stichting.
Onbevredigende antwoorden
Op 31 augustus vorig jaar stuurde RBV al een sommatiebrief naar het ministerie van Infrastructuur. De reactie van de minister was zeer onbevredigend. Er werd niet ingegaan op de gestelde eisen.
Daarom gaat RBV nu een stap verder en wordt in samenwerking met het vooraanstaande advocatenkantoor Prakken d’Oliveira een dagvaarding opgesteld waarmee het ministerie voor de rechter wordt gedaagd.
Onderdeel van die dagvaarding wordt een groot aantal meldingen vanaf de site vliegherrie.nl, waarvan RBV één van de initiatiefnemers is. De meldingen worden geanonimiseerd ingebracht als getuigenissen van de vliegoverlast.
Mochten de advocaten van RBV naar aanleiding van een of meerdere meldingen extra vragen hebben, dan benaderen de beheerders van vliegherrie.nl de betreffende personen of zij contact willen opnemen met het kantoor.
Geld nodig voor procedure
Hoewel RBV al geruime tijd bezig is met het zoeken naar voldoende financiële middelen om de rechtszaak tot een goed einde te brengen, bestaat nog steeds behoefte aan sponsors of donateuren.
Giften zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting omdat de stichting de ANBI-status heeft, het is een ‘algemeen nut beogende instelling’.
Wilt u werkelijk iets doen aan de vliegoverlast, steun deze zaak. RBV benadrukt dat iedere gift welkom is, hoe klein ook. Doneren kan via de website of door een bedrag over te maken op rekeningnummer NL74TRIO0788935402 tnv Stichting RBV.
Inconsequent, willekeurig en absurd
WHO adviezen gelden mbt Corona.
WHO adviezen gelden mbt stikstofuitstoot en fijnstof.
En waarschijnlijk gelden er wel meer,
Maar WHO adviezen mbt geluid gelden ineens niet.
Hopelijk doorziet de rechter hoe inconsequent en willekeurig dit is van de Nederlandse regering.
En hopelijk doorziet de rechter ook, dat er nog nooit daadwerkelijke geluidsbeperkende maatregelen zijn genomen door Schiphol danwel voorgeschreven door de overheid.
Want:
I. minder hinder was tot nog toe: over minder mensen heen vliegen. Echter, minder herrie per vliegtuig is natuurlijk pas werkelijke minder hinder.
II. iedereen die aangeeft veel geluidsoverlast te ervaren heeft niet meer rust gekregen zodat ze bij kunnen komen. Maar zijn juist behandeld als (te) veelmelders en uit rapporten gehouden. Terwijl juist zij eraan onderdoor gaan.
III. ‘s nachts en in de vroege ochtend wanneer mensen (waaronder kinderen!) slapen wordt nog steeds en steeds meer gevlogen.
Alleen vliegen tussen 23:00-08:00 uur en in het weekend tussen 00:00-10:00 uur. zou minder hinder zijn. Want 4-5 uur (en onderbroken) slapen per nacht is ontegenzeggelijk veel te weinig.
IV. de Schiphol laagvlieglandingsroutes op 600 meter en 900 meter, over afstanden tot wel 35 kilometer vanaf Schiphol, zijn er nog steeds en worden steeds drukker bevlogen.
V. landen in glijvlucht/ zweefvlucht vanaf 5000 meter hoogte wordt niet gedaan.
VI. bochten over of vlak langs woonplaatsen zijn er nog steeds.
VII. er wordt niet vaker over onbewoond gebied gevlogen: over snelwegen, tussen woonplaatsen in, over water en waterwegen, over elektriciteitsmastenlinten etc.
VIII. door het absurde berekenen van vliegtuiggeluid wordt geen reeel beeld geschetst. En het wordt gebruikt om nog meer te vliegen én dus meer geluidsoverlast te veroorzaken.
IX. er is sprake van veel te veel grondgeluiden op Schiphol die door de lage bromtoon tot ver te horen zijn. Zou verbod op moeten zijn tussen 23:00-08:00 uur, en in het weekend tussen 00:00-10:00 uur.
X. En natuurlijk, er is geen sprake van minder hinder omdat er niet minder gevlogen wordt.
Correctie punt III.
Ik bedoel bij III. natuurlijk:
NIET vliegen tussen 23:00-08:00 uur en in het weekend tussen 00:00-10:00 uur. zou minder hinder zijn.
C.
Heb inderdaad wat overgemaakt. Als anderen dit nu ook doen naast melden. Dus maak wat over mensen.
Harry Bekkers
Van harte succes gewenst. Ben zojuist donateur geworden. Sterkte en succes ermee.
ir. B. van Marlen
De 45 dB is eigenijk 45 dB(A) Lden en hierin zitten etmaalweegfactoren voor de perioden dag, avond en nacht. Het is geen rekenkundig gemiddelde, maar een logaritme van opgetelde machten van 10 over een heel jaar.
3 dB(A) Lden meer betekent wel een mogelijke verdubbeling van het aantal toelaatbare vliegtuig-bewegingen bij dezelfde geluidsproductie per vliegtuig en moet men niet verwarren met een 3 dB(A) hogere piekwaarde (LAmax) van het geluid, wat je nauwelijks hoort.
SchipholWatch
Dank voor deze belangrijke toelichting!