Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

Valse stikstofberekeningen doen Lelystad Airport de das om

Voorlopig geen vliegherrie boven Dronten (foto: Janke_Bosma via Pixabay)

4.9
(110)

Lelystad Airport kan voorlopig niet worden geopend voor groot vliegverkeer. De door Schiphol aangeleverde stikstofberekeningen zijn vals en kunnen geen basis vormen voor het verstrekken van een natuurvergunning.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit meldt rtv-programma EenVandaag zojuist. Eind 2019 leverde bewonersvereniging SATL al het bewijs dat er niets klopte van de berekeningen. Desondanks zette Schiphol de aanvraag van een vergunning door.

De nieuwe minister Christianne van der Wal van Stikstof & Natuur heeft nu een streep gezet door de vergunning voor Lelystad Airport.

Schiphol had twee verboden trucs gebruikt bij het berekenen van de stikstofdepositie door de activiteiten op het nieuwe vliegveld. Daardoor leek het alsof er veel minder stikstofverbindingen in de natuur terecht zouden komen dan daadwerkelijk het geval is.

Gesjoemel doorzien
Van der Wal doorziet het gesjoemel en weigert dan ook de vergunning af te geven. Daarmee is het vrijwel zeker dat het vliegveld ook dit jaar niet zal worden opengesteld voor de beoogde vakantievluchten.

De minister stelt hiermee dr ir Leon Adegeest in het gelijk. Hij toonde eerder al aan dat er niets klopte van de berekeningen door de Schiphol Groep. Hij maakte daarbij gebruik van een speciaal aangeschafte supercomputer omdat dergelijke berekeningen complex zijn en veel vergen van de apparatuur.

Schiphol hoopte van dezelfde regeling gebruik te maken als een groot aantal boeren die ook stikstofberekeningen hebben moeten aanleveren. Voor het merendeel lijken die vergunningaanvragen te goeder trouw te zijn gedaan, maar die voor Lelystad is dat niet, zo concludeert de minister van Stikstof & Natuur nu.

Terechte klap in gezicht
Voor Schiphol is deze beslissing een (terechte) klap in het gezicht. Nu de legalisatie niet doorgaat, moet voor Lelystad Airport elders stikstofruimte worden gezocht. Want ook het oorspronkelijke plan – om overtollige ‘stikstofruimte’ van Schiphol over te hevelen naar Lelystad – is niet meer haalbaar.

Sowieso beschikt Schiphol niet over een eigen natuurvergunning, dus ook niet over stikstofruimte, laat staan in overvloed. Bovendien mogen dergelijke rechten wegens nieuwe regelgeving niet meer worden overgedragen buiten een straal van 25 kilometer. Lelystad ligt verder van Schiphol af dan die grenswaarde.

Lelystad Airport zal nu letterlijk de boer op moeten om aan eigen stikstofruimte te komen. Naar verwachting zal het vliegveld tientallen, zoniet honderden boeren moeten gaan uitkopen om ook maar één Boeing te kunnen laten opstijgen vanuit de polder. Al die boeren moeten bovendien in een straal van 25 kilometer rond het vliegveld zijn gevestigd.

Overwinning voor bewoners
De beslissing van minister Van der Wal is een grote overwinning voor koepelorganisatie SATL waarin tientallen bewonersorganisaties samenwerken om opening van Lelystad Airport te voorkomen. SATL zet zich daarnaast in om het overige vliegverkeer boven ons land te reduceren en pleit onder meer voor drastische inkrimping van Schiphol en sluiting van Zestienhoven.

Lees ook het draadje op Twitter van onderzoeksjournalist Jan Salden van EenVandaag.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 110

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Pieter Kroon namens DFA Airport

    Dit is grandioos nieuws ook richting Schiphol.
    Ik ben geen voorstander van boeren uitkopen.
    We hebben een geweldige agrarische industrie goed voor vele miljarden export.
    Die moeten we behouden en niet ten koste laten gaan tegen het pompen van miljarden in het overeind houden van verliesgevende luchtvaart.
    Wat zeker helpt in het geheel: runways naar zee!

    4
  2. laptopleon

    Goed nieuws!

    3
  3. ir. B. van Marlen

    Lees meer over wat ik schreef op:
    https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/mar/06/observer-view-on-ukraine-and-climate-emergency

    Vergeet niet dat Wobke Hoekstra al pleitte voor het afschalen van het klimaatbeleid.

    10
  4. dirk

    nu nog even Schiphol de natuurvergunning niet door laten gaan , als ze sjoemelen in lelystad, zal in A’dam hetzelfde gebeuren ?

    26
  5. ir. B. van Marlen

    Путин остановит эту войну, от этого только проигравшие.
    (Putin stop deze oorlog, dit geeft alleen maar verliezers.)

    De oorlog in Oekraïne zal een politieke verschuiving naar rechts veroorzaken, vooral de VVD zal winnen.

    Klimaat, vervuiling en herrie zullen naar de achtergrond raken als we niet oppassen. We gaan veel kapitaal nodig om deze problemen aan te pakken verliezen en ook vele jaren, zodat het gevaar nog reëler is dat we in 2030 niet aan de klimaat doelen zullen voldoen, laat staan in 2050.

    Het is dus beter om nu alvast de onnodige groei in de luchtvaart af te remmen, de prijzen beter af te stemmen op de maatschappelijke behoeften en ons gedrag sterk te veranderen. Lelystad Airport moet onmiddellijk worden afgeserveerd!

    Na alle ellende in het nieuws voor ons toch een positief bericht!

    28
    • Stikstofberekeningen voor Schiphol zelf zullen ook totaal niet kloppen

      ir. Leon Adegeest en SATL: fantastisch gedaan!

      Schiphol Group heeft de stikstof berekeningen voor Lelystad gedaan……. dus 100% kans dat ook van de stikstofberekeningen ten behoeve van de natuurvergunning van Schiphol niets zullen kloppen.

      Kunnen die ook nagerekend worden? Want het kan niet anders zijn dan dat Schiphol eindelijk ook moet stoppen met dat belachelijke, excessieve, onnodige en vervuilende gevlieg. Net zoals Lelystad moet stoppen. En er geen natuurvergunningen kunnen worden verstrekt.

      40
  6. BTV Rotterdam Airport

    @ Leon Adegeest

    Van harte gefeliciteerd met dit succes, namens de BTV Rotterdam Airport.

    Voor de luchtvaartlobbyisten is dit een zeer terechte harde terechtwijzing. Wellicht kunnen deze lobbyisten wat minder hoog van de toren blazen richting de bezorgde en goed onderlegde omwonenden. Men komt niet meer weg met trucjes om hun sector te bevoordelen!

    37

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate