Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Initiatiefwet GroenLinks: Schiphol terug naar 400.000 vluchten

Kamerlid Suzanne Kröger komt met een wet om Schiphol te krimpen naar maximaal 400.000 vluchten (foto: GroenLinks)

4.7
(99)

GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger presenteert vanmiddag een initiatiefwet om Schiphol te limiteren tot maximaal 400.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is nodig om de overlast te verminderen en woningbouw mogelijk te maken.

Deel op XDeel op Linkedin

Onderdeel van het wetsvoorstel is een complete ban op nachtvluchten. Het maakt de bouw van 20.000 extra woningen in de regio mogelijk.

Het gedoogbeleid rond Schiphol moet maar eens afgelopen zijn, zo vindt Kröger. Al zeven jaar lang opereert het vliegveld zonder deugdelijke regels en wordt er niet gehandhaafd op overtredingen.

“Door de geluidsoverlast van met name nachtvluchten en door de stikstofuitstoot van de vliegtuigen is woningbouw nu onmogelijk. Omwonenden verkeren in grote rechtsonzekerheid”, aldus het bericht van GroenLinks.

Wetteloos
Door de wetteloosheid kunnen burgers nu niet naar de rechter stappen om handhaving af te dwingen. Het is volgens Kröger dan ook essentieel dat zo snel mogelijk in de wet wordt vastgelegd dat er ten hoogste 400.000 vluchten zijn toegestaan, mogelijk zelfs minder.

Recentelijk berekende onderzoeksbureau CE Delft dat een krimp naar 375.000 vliegbewegingen zou leiden tot een welvaartswinst van 6,5 miljard euro.

Het afschaffen van 100.000 vluchten, inclusief de 30.000 nachtvluchten, schept volgens het wetsvoorstel ruimte voor de bouw van 100.000 nieuwe woningen in een regio met enorme woningtekorten. Bovendien wordt het gebied voor bestaande bewoners leefbaarder.

“Een kleiner Schiphol is beter voor de gezondheid van omwonenden, het klimaat, de natuur en helpt de wooncrisis op te lossen”, zo zei Kröger tegen NH Nieuws.

Het wetsvoorstel wordt vanmiddag tijdens het Commissiedebat Luchtvaart in de Tweede Kamer gepresenteerd. Dat debat is live te volgen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 99

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. mcp

    Ach het is weer verkiezingstijd. Trap er niet in.
    Als Groenlinks serieus is, eisen ze sluiting van Schiphol.
    Weg ermee, voorgoed. Genoeg geschiphold.

    • ReindeR Rustema

      Dat is onrealistisch, want voor sluiting van Schiphol heb je een Kamermeerderheid nodig. Een dergelijke eis doe je dan alleen voor de bühne en is verder een verspilling van tijd en energie.

      1
  2. Stella

    400.000 vluchten is véél te VÉÉL! Daar zitten we nu nog niet eens aan en de overlast is EXTREEM. Max 250.000 vluchten maar wat mij betreft is iéder vliegtuig wat hier dagelijks over mijn dak dondert en mijn totale leefomgeving verwoest en vergiftigd door excessieve herrie en zwaar kankerverwekkende uitstoot er één te VÉÉL!!!

    10
  3. F. vd Kommer

    Een duidelijke politieke zet, zo vlak voor de Gemeenteraadsverkiezingen !

    400 duizend is een lachertje, en dan hoog opgeen over meerwoningbouw ?
    Huizen die dan ook komen te staan in dit zelfde overlast gebied en dus ook slachtoffer zullen worden van de lawaai terreur !

    Ook geen woord over Leleystad !
    Dat lijkt mij bij een krimp van vluchten ook niet meer realistisch, of wordt dit weer een spelletje ‘vestzak, broekzak’ ?

    Schiphol omlaag dus meer basis en argumenten om Leleystad alsnog door te drukken !
    Ik ken intussen onze pappenheimers, en als dat er door komt zitten we hier zo aan 800.000 vluchten per jaar van overstappers die niets uitgeven in Nederland.

    Daarvoor ben je HUB…

    Maar, de mevrouw heeft gescoord en zal het bij de raadszetel toewijzingen wel merken, daar ging het om uiteraard.

    2
    • Ere wie ere toekomt ipv hoon

      Uw reactie vraagt om nuancering:

      Mw. Kröger is de initiatiefneemster van het stuk/ de initiatiefnota uit sept. 2019 “Luchtvaart op de rails”, waarin zij heeft gepleit voor het vervangen van korte vluchten tot 500km. Op Europees niveau wordt er ondertussen ook gepraat over uitbreiden van treinverbindingen tussen Europese steden ter vervanging van de korte vluchten. Waarbij er ook al een aantal trajecten gerealiseerd zijn.

      Deze initiatiefwet grijpt terug op het juridisch nog geldende oude LVB en het feit dat er geen natuurvergunning ligt, vandaar de terugval naar 400.000 vluchten per jaar. En het afschaffen van de nachtvluchten is een onderdeel. Want het overhevelen van nachtvluchten naar dagvluchten is geen oplossing.

      Daarna gaat ze natuurlijk verder met haar inzet voor het verminderen van de geluidsoverlast en vervuiling. Want 400.000 laagvliegende vliegtuigen die overdag elke 1 a 2 minuten over je hoofd heen denderen en fluiten, zijn ook niet leefbaar. Ze is zich -samen met Lammert van Raan (PvdD)- in de Tweede Kamer daar juist bewust van.

      Verder is ze altijd al tegen opening Lelystad geweest.

      En voor de duidelijkheid, ik ben geen lid van GL (of PvdD) maar wel heel blij dat mw. Kröger (en de heer Van Raan) zich onvermoeid blijft inzetten voor een luchtvaart, die recht doet aan de grondrechten van omwonenden (veilig en gezond wonen).
      Ere wie ere toekomt ipv hoon, vind ik.

      18
  4. Rob

    Ik dank God op m’n blote knietjes als dit werkelijkheid wordt. Geen nachtvluchten meer 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    En idd nu meer dan 1 vliegtuig per minuut 24 uur per dag. Van de zotte

    8
  5. ReindeR Rustema

    En hoe ging het debat? Ik zie als sprekers allemaal heren en en een mevrouw Kröger. Wie heeft het gevolgd?

    1
  6. Bas

    Mijn favoriete partij en het meest voorstander van krimp van de luchtvaart PvdD doet in onze gemeente helaas niet mee.
    In dit geval krijg GL de voordeel van de twijfel van mij (na zien dat GL A’dam nog voor Schiphol is)
    Ook omdat Suzanne Kröger dec 2019 bij het protest op Schiphol Plaza was, dat was echt fijn om te zien.
    Hopelijk komt het plafond van 400.000 vluchten en blijft de weg vrij om met rechtzaken de luchtvaart verder te dwingen om binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier.

    9
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      GroenLinks Amsterdam is evenmin voor groei van Schiphol. Het was een solo-actie van de burgemeester om voor groei te tekenen. De GL-fractie probeerde haar daarvoor op het matje te roepen, maar onder meer D66 Amsterdam vond dat niet nodig en blokkeerde de motie.

      9
  7. Joris

    400.000 is meer dan DUIZEND vliegtuigen per dag en ook dat is veel te veel.
    Ik stel voor maximaal 500 per dag landen en stijgen. 182.500 per dag landen en weer stijgen.

    10
  8. DE REALITEIT VOOR VELEN: DAGELIJKS UITGEPUT, ONUITGESLAPEN, GEEN RUSTMOMENTEN GENOEG OP DE DAG, STRESS EN ANDERE GEZONDHEIDSKLACHTEN door een vervuilde leefomgeving

    👍 Suzanne

    Nu overgaan tot het plafond van 400.000 vliegbewegingen is een logisch uitvloeisel van een niet op orde zijnde natuurvergunning. Het nog langer gedogen van meer dan deze vluchten maakt de regering zeer ongeloofwaardig, Zeker in het kader van hun motto “omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst.”

    27
    • Aanvulling op bovenstaande

      (en met vervuilde leefomgeving bedoel ik de zware geluidsoverlast en de giftige uitstoot).

      21
    • Lex

      400.000 vluchten is nog steeds veel teveel! Dit zijn nog steeds 1100 vluchten per dag! Indien we eindelijk die verschrikkelijke nachtvluchten verbieden is dit nog steeds ieder minuut een vliegtuig dat voor lawaai en vervuiling zorgt ! Terug naar 250. 000 vluchten zonder 747 ‘s en andere vervuilers en lawaai makers.

      19
      • Bas

        Je hebt inderdaad gelijk met 16 uren overdag.
        16x365x60=350.400 minuten in een jaar. Klinkt best ziek dat Schiphol daar ver overheen zit.

        10

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate