Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Eerste KLM-debat minister Sigrid Kaag een verademing

Minister Kaag

Minister Kaag gisteren in een debat over het geld voor KLM (foto: screenshot debatgemist.tweedekamer.nl)

(leestijd circa 2 minuten)
4.6
(165)

Gisteren trad de kersverse minister van Financiën Sigrid Kaag (D66) voor het eerst aan in een debat waarin werd gesproken over zorgenkindje KLM. Haar openheid en oprechtheid blijken een verademing na het jarenlange gebral en gedraai van haar voorganger.

Deel op XDeel op Linkedin

Waar KLM hemel en aarde beweegt om de bevindingen van de aldaar gestationeerde staatsagent dr Jeroen Kremer onderuit te schoffelen, bleek Kaag gisteren ferm achter de rapporteur te blijven staan. Kremer controleert in opdracht van het ministerie van Financiën of KLM zich wel aan de afspraken houdt die vasthangen aan de staatssteun die het bedrijf ontvangt.

Ondanks die miljarden haalde KLM eerder deze week hard uit naar de conclusies die Kremer trok over onder meer de belastingontwijkende piloten. De overheid zou daarmee teveel op de stoel van de ondernemer gaan zitten, zo heette het. De grootste verschaffer van liquide middelen moest er vooral maar niets van vinden, zo leek het.

Zelf in gesprek met KLM-directie
Minister Kaag had gisteren in het debat met de Vaste Kamercommissie voor Financiën geen boodschap aan het gejoel van KLM. Sterker nog, zij kondigde aan zelf het gesprek aan te gaan met de directie van het vliegbedrijf om aan te geven dat het faciliteren van de belastingontwijking geen pas geeft.

Zij kreeg hiervoor brede steun in de kamer. Meerdere leden beaamden dat deze gang van zaken onwenselijk is en dat er iets gedaan moet worden aan de weigerachtige houding van piloten om een bijdrage te leveren aan de staatskas.

Mogelijk nog belangrijker is dat de minister aangaf voorstander te zijn van het onderzoek naar een ander verdienmodel voor Schiphol en KLM. Ze lijkt er allerminst zeker van te zijn dat het steeds maar weer aansturen op groei, het handhaven van het hubmodel en het ontbreken van een krimpscenario de juiste weg is voor het bedrijf.

Complex dossier
“Het is een complex geheel. Wat mij betreft heeft de focus op groei van het aantal vluchten niet de voorkeur. Er moet goed worden gekeken naar alternatieven, naar het afschaffen van korte vluchten en het terugdringen van de budgetvluchten.”

PvdD-kamerlid Lammert van Raan vroeg de minister tijdens het debat hoe KLM denkt de leningen terug te gaan betalen als het bedrijf “binnen de grenzen van natuur, milieu, leefomgeving en klimaat” wil blijven. Daar waar haar voorganger Wopke Hoekstra met veel gedraai onder een echt antwoord uitkwam, was Kaag veel eerlijker. “Ik weet het niet, maar daarover ga ik ook in gesprek met de KLM-directie.”

Volgens Kaag zijn de voorwaarden die gesteld zijn aan de miljardensteun voor KLM te zacht. Ze wil ook hierover het gesprek aangaan met topman Elbers en consorten. “De voorwaarden zijn an sich duidelijk, maar moeten wel controleerbaar zijn en we moeten erop kunnen sturen. Ik wil daarom met KLM einddoelen, tussendoelen, controlepunten en parameters afspreken waarop we kunnen handhaven.”

Eindelijk perspectief voor omwonenden
Het optreden van Sigrid Kaag in de Tweede Kamer gisteren biedt perspectief voor omwonenden. Het lijkt er sterk op dat de nieuwe minister niet blind wil aansturen op nog meer vliegverkeer, maar een duidelijk pad verwacht van KLM waarin het bedrijf meer rekening houdt met de negatieve gevolgen op onder meer klimaat en leefomgeving.

Als de minister deze lijn weet vast te houden, was gisteren mogelijk een historisch moment in het luchtvaartbeleid. Voor het eerst lijkt er vanuit de regering ruimte te ontstaan om na te denken over een luchtvaartbeleid dat recht doet aan de belangen van de samenleving en het klimaat. Wij noemen dat winst.

Het debat met minister Kaag is terug te zien via debatgemist.tweedekamer.nl.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 165

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. C.

    Ze begint zelf ofwel de regering zij dan als financieen minister met extreem veel geld uit te geven. Waar de president van de Nederlandse bank Klaas Knot dan weer zijn duidelijke zorgen over uitspreekt ook in t programma Buitenhof recent omdat er in de toekomst geen enkele buffer meer over is. Ook zorgelijk dus gelijk hallelujah roepen?!

  2. Rekel

    Mijn vader zei altijd: Tussen doen en zegge…ligt een lange wegge! Eerst zien, dan geloven!

    8
  3. mcp

    Mooie woorden met gemeenteraad verkiezingen op komst over zes weken.

    D66 nu op 6 zetels verlies volgens De Hond: https://www.maurice.nl/peilingen/2022/01/stemming-23-1-2022-na-regeringsverklaring-verliezen-regeringspartijen-nog-eens-4-zetels/

    4
    • Joris

      Tja, de Hond heeft wel meer dingen mis. In zijn peilingen heeft de PvdA altijd meer zetels dan in werkelijkheid.

      1
  4. Josje

    Ze draagt wel KLM-blauw onder haar jasje, of zou dat toeval zijn? Dit eerste optreden biedt enige hoop maar laten we vooral kritisch haar verrichtingen blijven volgen.

    7
  5. Ad

    Sigrid Kaag krijgt met zo’n debuutoptreden het voordeel van de twijfel.
    Jammer dat haar collega Ernst Kuipers in zijn eerste persconferentie over Corona al een aantal sjoemeltruuken van de luchtvaart lijkt over te nemen.

    10
  6. Complimenten Minister Kaag!

    Hallelujah!

    Eindelijk handhaving. Het begin is er.
    Minister Kaag wil met KLM einddoelen, tussendoelen, controlepunten en parameters afspreken waarop ze kunnen handhaven. En zo hoort het op een onder voorwaarden gegeven lening.

    Ik zie dat de blinde vlek die er altijd was voor de ongebreidelde groei, het hub model en de negatieve effecten van luchtvaart weg is. Het wordt ein-de-lijk gezien. Complimenten Minister Kaag!

    Het gezeur en het verdraaien door KLM is weer tekenend voor de minachting die er al jaren wordt tentoongespreid aan omwonenden en de Nederlandse belastingbetaler. En voor de onvolwassen manier van zakendoen van KLM. Tijd voor het nemen van verantwoordelijkheid en het doen van aanpassingen aan de bedrijfsvoering!

    37
  7. ReindeR Rustema

    Die discussie over die piloten en stewardessen die in de zonnige kant van de EU wonen en of en hoe dat belastingontwijking is lijkt me afleiden van de kernzaak. Het lijkt me er bewust uitgevist als afleiding, ga er niet in mee. Met andere woorden, maakt het echt wat uit als honderden werknemers niet in Nederland wonen? Zelfs als het er duizenden zijn. Schept juist woonruimte in Nederland en brengt welvaart naar andere lidstaten.

    10
  8. Rob

    Inderdaad een verbetering ten opzicht van de ‘whatever it takes’ steunverklaring van Hoekstra. Het komt er nu wel op aan of Financiën zich daadwerkelijk kritisch opstelt, of toch weer meegaat met de bekende KLM drogredenen waarom ze zouden moeten groeien. Om er een aantal te noemen:

    * Wij moeten kunnen groeien om te kunnen investeren in vergroening. Echter om te kunnen groeien moet KLM meer (transfer)passagiers aantrekken met lagere prijzen. Door de lagere marges is er juist minder ruimt om te investeren in vergroening.

    * Wij moeten kunnen groeien om de leningen terug te betalen. Zie bovenstaand. KLM zal zich vooral moeten richten op betere marges en niet op meer omzet. En verlies nemen is voor de staat beter dan blijven investeren in een bodemloze put (denk aan RSV affaire)

    * Wij kunnen niet selectief groeien/krimpen. Wij hebben ook de vele toeristische en overstappassagiers nodig om ons zakelijk netwerk in stand te houden. Swiss airlines bewijst echter dat het ook anders kan. Een kleiner en meer zakelijk netwerk met hogere marges .

    * Schiphol en KLM zijn koplopers in duurzaamheid. Het is voor het klimaat beter dat deze passagiers met KLM via Schiphol vliegen. Het overstapmodel van KLM/Schiphol jaagt echter de vervuiling aan. Met dumpprijzen worden buitenlandse passagiers gelokt om niet via een directe vlucht vanuit het eigen land te vliegen maar met een veel meer vervuilende overstap via Schiphol.

    31
    • ReindeR Rustema

      Dat laatste heb ik me nooit goed gerealiseerd. Met het hubmodel gebaseerd op goedkope feedervluchten worden klanten afgesnoept van concurrerende rechtstreekse verbindingen. Zo is het bestaan van dit model op zich een opzettelijke en onnodige schade aan het milieu. Even afgezien van de overlast aan omwonenden en dergelijke discussies. Advies aan elke consument: vlieg altijd rechtstreeks! Neem daarvoor desnoods de trein naar een vliegveld in de buurt.

      26
  9. ir. B. van Marlen

    Een kentering in het malafide groeibeleid is hard nodig en lijkt nu toch te komen, maar eerst zien (of horen!) en dan pas geloven! Op termijn is er geen alternatief en we zijn al lang genoeg belazerd door de overheid en de luchtvaartsector.

    De prijsvechters moeten natuurlijk ook hard worden aangepakt, want we mogen niet in de ellende blijven door vervanging van KLM door deze boeven. Momenteel lopen de boekingen bij deze maatschappijen al weer hard op, helaas.

    29
  10. Dirk

    luchtvaartnota controversieel …. dat was ook een uitspraak… en dat er andere zaken spelen mbt tot groei wat de boel moeilijk maakt … ik ben zeer positief , duidelijke antwoorden en kritische vragen .

    16
    • Bas

      Was Sigrid Kaag niet degene die jaren terug sprak over de “Electric flying-V” ? Die helemaal niet elektrisch is.

      Ik hoop dat we niet voor de zoveelste keer bedonderd worden door net te doen alsof er verbetering komt voor omwonenden, natuur en klimaat.

      5

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate