De nieuwe minister Mark Harbers start volgens het opiniepanel van EenVandaag met een 4-0 achterstand. Slechts 20 procent van de ondervraagden heeft vertrouwen in de nieuwe bewindspersoon op Infrastructuur & Waterstaat. Wij geven hem vijf gratis, maar niet waardeloze, tips om de achterstand in te halen.
- Handhaaf Schiphol op de huidige omvang
De Nederlandse economie draait prima, naar sinds twee jaar blijkt ook met een flink kleiner Schiphol. Afgelopen jaar wist het vliegveld net iets meer dan 200.000 vluchten te faciliteren, het jaar ervoor waren het er nog minder. Daarentegen is de vervuiling, klimaatschade en overlast van zo’n oversized vliegveld enorm. Allemaal goede redenen om Schiphol in te krimpen tot wat Nederland echt nodig heeft. Een plek om op vakantie te gaan en om verbindingen te realiseren met voor ons land belangrijke zakencentra. Dat kan prima met maximaal 250.000 vluchten per jaar. - Handhaaf de regels in de luchtvaart
De luchtvaart is een staat in de staat. Regels die gelden voor alle andere bedrijven in ons land, gaan aan de vliegmaatschappijen en vliegvelden voorbij. De sector maakt teveel lawaai, zorgt voor veel te veel uitstoot, levert rechtstreekse gevaren op voor de volksgezondheid, kost de staat heel veel geld en vormt een regelrechte aanslag op milieu en klimaat. Nederlanders willen die uitzonderingen voor de vliegende medemens niet meer. Maak er een einde aan. - Blaas Lelystad Airport af
Het poldervliegveld in Lelystad is het resultaat van een lange reeks gesjoemel, gefantaseer en van wensdenken. Het vliegveld kan niet voldoen aan de bedoelingen, heeft door de noodzakelijke krimp van de luchtvaart geen enkel maatschappelijk nut en zou na opening honderdduizenden extra burgers in de herrie en vervuiling plaatsen. Niemand wil het vliegveld, blaas het risicoloos af. Het vliegveld kan worden herbestemd als museum voor de fossiele industrie met hoogtepunten uit een voorbij era. - Sluit Rotterdam Airport
In de havenstad bestaan prachtige ideeën over een groene woonwijk op de plek van het huidige vliegveld. De plannen gaan uit van tienduizenden hoogstnodige woningen, ingebed in een parkachtige omgeving. Herbestemming levert lokale overheden de mogelijkheid een deel van de nijpende woningtekorten op te lossen en tegelijkertijd meer inkomsten te genereren uit erfpacht en OZB. Schiphol ligt met de trein tien minuten verderop voor de Rotterdamse vliegpassagier. - Hou rekening met uw nageslacht
U kunt wel denken dat de luchtvaart van groot belang is voor de Nederlandse economie, maar na klimaatontwrichting is er geen sprake meer van een economie. Beter om de uitstoot van de luchtvaart ver terug te dringen. De huidige omvang van de uitstoot van CO2 vernielt ons klimaat, de uitstoot van stikstofoxyden is een bedreiging voor de weinige natuur die we nog overhebben en de uitstoot van kankerverwekkende stoffen brengt de volksgezondheid in gevaar. Hoe dan, vraagt u zich af. Op dit moment is er letterlijk maar één manier om die uitstoot terug te brengen en dat is door minder te vliegen. Maak daarom de harde afspraak met de luchtvaartsector dat meer vliegen dan in 2020/2021 verdiend kan worden zo gauw het echt schoon kan. Daarmee stimuleert u ook meteen echte innovatie in deze sector die nu alleen nog maar innovatie predikt. In woorden, niet in daden.
Minister Harbers, wij wensen u veel succes in uw nieuwe rol als minister van Infrastructuur & Waterstaat. Als u meer ideeën wilt, staan wij en tientallen andere bewonersorganisaties graag klaar om u van goede adviezen te voorzien.
Baard
Pfffffff , moe van het woord ,, krimp ,, .
Gaat echt niet gebeuren, Schiphol jaarlijks een half miljard verlies ?. KLM geen bestaansrecht!
Zijn er nog bruikbare tips ?
ir. B. van Marlen
Ik sta volledig achter deze heel goede tips. Vanuit de VVD verwacht ik geen verbeteringen op het luchtvaartbeleid. Men gaat door op de oude voet met groei en openen Lelystad en laat andere sectoren voor de kosten opdraaien, zoals nu al twee jaar gebeurt. Met de VVD-ministers op verschillende posten is de bal handig rond te spelen en kan I&W alles naar hun hand zetten. Dit gaat niet anders dan voorheen met Netelenbos en Kok rond 2000.
Mike
Hopelijk haalt hij wel het “VVD internet webpagina- en spamfilter” van z’n computer af.
Het filter wat alles blokkeert wat niet “groei van Schiphol”, “meer wegen” of “milieuvervuilend” is.
Josje
Laten we deze nieuwe minister even tijd gunnen, hij begint net en krijgt met een zwaar en gevoelig dossier te maken. De tips van Schipholwatch lijken mij een prima document voor de inwerkperiode. Maar dit is nog maar een eerste kennismaking met bredere samenleving natuurlijk… er ligt nog heel wat meer op hem te wachten.
Hugo Timmer
Goede tips, wel met deze kanttekening: het is (helaas) beslist niet zo, dat ALLE Nederlanders een kleiner Schiphol en GEEN Lelystad Airport willen. Er blijft nog steeds een grote groep vóór ongebreideld en goedkoop kunnen vliegen. Een volgende keer deze kant van de zaak ook meenemen, dat maakt het verhaal van SW realistischer, dus sterker.
SchipholWatch
De voorstanders moeten hun standpunten maar via hun eigen belangenclubs bekend maken 😉
Loek
Dat is een van de problemen van probleem Schiphol. En daarom staan ‘we’ al jaren met 2-0 achter. Een overheid die zou bestaan uit verstandige, betrouwbare en neutrale bewindslieden zou ook begaan zijn met het milieu en de mensen rondom Schiphol. Die zou ook begrijpen dat het niet alleen in dienst is van die grote groep die vóór ongebreideld en goedkoop vliegen is. De overheid had veel eerder op de rem moeten trappen en het gezond verstand gebruiken, en niet alleen maar gaan voor groei en winst. Vergelijk het met een gezin. Een verstandige ouder trapt ook voortdurend op de rem als de kinderen meer, meer, meer willen. Als je daar niet boven staat krijg je verwende kinderen die er een grote rotzooi van maken. In Nederland hebben wij verwende Schipholpassagiers die er een grote rotzooi van maken en de overheid kijkt tevreden toe.
Lenie
Goede tips! Zou de minister het lezen? En belangrijker: Gaat hij ze ter harte nemen? Ben bang van niet.
Jeroen
Ik verwacht niets van een VVD minister. Gewoon naar de rechter en snel!
ReindeR Rustema
Deze posting is gratis redactiewerk voor de redacteur van de talkshow die vragen voorbereid. Nou is het zaak om ervoor te zorgen dat ze ook op deze pagina terecht komt. Als iedereen die dit leest met een eigen blog nou een link ernaar maakt? Nieuwsbericht plaatsen bij de petitie(s) van Schipholwatch die hiernaar verwijzen, dat zorgt ook voor een stijging in de zoekresultaten.
Madelon
Net was het interview met Mark Harbers. Het belooft helemaal niets goeds.
Dezelfde woorden als zijn voorgangsters. Bredere wegen, meer vliegen, Lelystad open.
Alles weer onder het mom van “de economie”.
We moeten echt zo snel mogelijk naar de rechter want dit wordt weer 3 jaar ellende.
Erger nog: het wordt nog meer ellende.
Michiel
Waarom had ik eigenlijk ook hoop dat het anders zou kunnen worden…
Jan Rooijakkers
Super tips; de minister zal daar erg blij mee zijn !