Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Klimaat

Schiphol heeft geen geld voor vergroening, beroep op klimaatfonds

tankauto op schiphol

Schiphol wil de diesels deels vervangen door elektrische karretjes, maar er is geen geld (foto: Daria Nepriakhina via Pixabay)

Schiphol maakt graag goede sier met zijn inspanningen om de luchthaven emissievrij te maken. In 2030 moet het zover zijn, waarvoor niets dan lof. Dat gaat dan om het vliegveld zelf, niet om de vliegtuigen. Maar het geld is er niet om te elektrificeren, dus wordt een beroep gedaan op het klimaatfonds.

De bijdrage die het vliegveld met elektrische karretjes levert aan de reductie van de CO2-uitstoot van de hele luchtvaart is marginaal, temeer daar de directie vast van plan is Schiphol te laten doorgroeien. De luchtvaartnota sluit een groei tot 800.000 vluchten in 2050 niet uit.

In dat jaar zal Schiphol zelf waarschijnlijk geen CO2 meer uitstoten, maar is de uitstoot van het gefaciliteerde vliegverkeer gegroeid van de huidige 12 megaton naar ten minste 20 megaton dankzij die extra vluchten.

Schiphol en de vliegtuigen die daar vandaan vertrekken zijn nu al de grootste bron van CO2-uitstoot in ons land. Met 12 megaton steekt het vliegveld ruim uit boven grote vervuilers als Tata (10,4 megaton), Shell (7 megaton) en Chemelot (4,6 megaton). Deze cijfers dateren van vóór de coronacrisis toen Schiphol nog op ‘normale sterkte’ opereerde.

WOB-verzoek Nieuwsuur
De geringe bijdrage aan de vermindering van de CO2-uitstoot blijkt uit documenten die door demissionair staatssecretaris Dilan Yesilgöz-Zegerius werden vrijgegeven naar aanleiding van een verzoek in het kader van de Wet openbaarheid bestuur (WOB). Journalisten van Nieuwsuur wilden weten waar het geld voor de klimaatregelen heen zou gaan.

Op pagina 38 van de in totaal meer dan 500 pagina’s aan overheidsinformatie staat te lezen dat de circa 2500 voertuigen op Schiphol vervangen moeten worden door elektrische exemplaren. Nu rijden de meeste auto’s en karretjes daar nog op diesel.

Vervanging van de voertuigen levert volgens het document een besparing van 15.000 ton CO2-uitstoot op. Afgezet tegen de 12 megaton die wordt uitgestoten na verbranding van de op Nederlandse vliegvelden verkochte kerosine is dat een magere 0,1 procent van de totale vervuiling.

Geld uit klimaatfonds naar Schiphol
De geschatte kosten van de overgang zijn 20 miljoen euro, zo vermeldt het document. Dat geld heeft ‘de motor van onze economie’ niet. De ‘succesvolle’ hub kan het bedrag niet bijeen sprokkelen en heeft daarom de regering gevraagd mee te helpen. Economische Zaken overweegt de investering voor te financieren in het kader van ‘klimaatmaatregelen’.

Hoewel de elektrische karretjes zorgen voor een marginaal kleinere uitstoot, faciliteren zij tegelijkertijd de enorme emissies van het vliegverkeer. De klimaatsubsidie wordt zo ingezet om nog meer klimaatschade te veroorzaken.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 105

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

12 Reacties

  1. Eddy

    Toen theater Carré een opknapbeurt nodig had, werd er een toeslag op de kaartjes gedaan om dat te kunnen betalen. Het is nu weer een prachtig theater, Toeslag op de faciliteiten heffen? Ideetje Schiphol?

  2. Pieter Kroon namens DFA Airport

    Voortdurend is onze Overheid pleisters aan het plakken op de etterende wond die Schiphol heet en waarvan zij de grootste aandeelhouder zijn. Besteed een klein deel van subsidiepotten aan een MKBA “Runways Naar Zee”, en ontdek dan dat je een gezond Schiphol, een gezonde leefomgeving en een gezonde economie kunt ontwikkelen door alle overlast naar een rustige plek voor de kust te brengen.

    3
    • Marcel

      Maar dan moet je wel een goede MKBA doen. Bij de MKBAs voor luchtvaart worden het ruimtebeslag en de woningbouwbeperkingen niet meegenomen. Dit is ook niet gedaan bij de eerdere quick scan naar Schiphol op zee. Doordat in de MKBAs voor luchtvaart de kosten te laag worden berekend en de baten te hoog is er een positieve balans voor het huidige ‘verdienmodel’ terwijl in feite er sprake is van een ‘verliesmodel’ dat in stand wordt gehouden door belastingvrijstellingen, het niet betalen van externe kosten en financiële ondersteuning door de overheid (direct en indirect). De belastingbetaler en de omgeving betalen de prijs. Een kleine groep veelvliegers en buitenlanders profiteren.

      5
  3. Manon ter Steege

    Hoe zit het eigenlijk dit jaar met de winstuitkering aan de aandeelhouders? Die werd vorig jaar niet uitgekeerd vanwege de extra gelden die Schiphol van het rijk kreeg. De winstuitkering zou beter geïnvesteerd kunnen worden in vergroening:-).
    En nog beter kom je automatisch uit op minder vliegbewegingen:-).

    4
  4. Ad

    VVD? Vrije Verdienmodellen Doordrukken? Nog een keer Rutte?

    1
  5. bas

    Als ze het niet kunnen betalen, dat moeten de marges omhoog.
    Ik zou denken halveer het aantal slots en er onstaat schaarste aan vluchten en de prijs van tickets en vracht gaan omhoog. Dikke marges om te kunnen verduurzamen zou ik dan zeggen.

    13
  6. ALMMJ

    Lijkt me niet in de haak dat de belastingbetaler en dat zijn ook mensen die geluidsoverlast ondervinden, deze rekening moeten betalen. Deze kosten horen o.a bij de reiziger. Maar ook blijkt uit dit verzoek, een stuk wanbeleid en gebrek aan visie. Dat alles schoner en beter moet is niet van nu. Je kan niet de economische motor zijn als niet alle kosten zijn meegenomen. Dat is jezelf rijk rekenen.

    12
  7. Karel

    Schiphol is een overheidsbedrijf. Wel een overheidsbedrijf dat niets te maken lijkt te hebben met wet- en regelgeving, het kan doen en laten wat het wil.

    KLM is officieel géén overheidsbedrijf maar was allang failliet en overgenomen (voor zover AF dat al niet gedaan heeft) als er geen miljarden en nog eens miljarden naartoe waren gestroomd.

    KLM en Schiphol kunnen niet zonder elkaar.

    Het allerergste aan deze greenwashingactie van Schiphol is dat onze eigen overheid belastinggeld weggeeft aan een bedrijf dát al draait op subsidie en de zwaarste vervuiler van ons land faclititeert.

    Hoe kan het zijn dat die paar miljoen níet opgehoest wordt door KLM welke net €6,5 miljard getoucheerd heeft?
    En wat doen onze Kamerleden? Die zijn uiteindelijk de baas van onze luchtvaart en die moeten er voor gaan zorgen dat de klimaatdoelstellingen van het kabinet gehaald gaan worden: hoe kan het zijn dat die zó stil blijven dat het net is alsof er geen overlast bestaat?

    Nederland is het afvalputje van Europa geworden; van een prachtige delta, uniek in de wereld, zijn we vanwege ons graaigedrag volgepropt met vervuilende industrie waar slechts een klein groepje mensen baat van heeft. En dat kleine groepje heeft zoveel macht dat ecocide en genocide door onze eigen overheid níet gestopt kunnen worden, zelfs als zouden die Kamerleden dat willen (en het lijkt ze niet te boeien vooralsnog).

    En dat die ecocide en genocide er steeds rapper aankomen weten we eigenlijk al sinds 1972.

    27
  8. dick

    Graag ook wat gratis geld deze kant op aub , ik wil graag een nieuwe ketel, dubbel glas, warmtepomp, zonnepanelen , enz…….. graag de belastingbetalers storten op mijn rekeningnummer…… wanneer dat gedaan is , stook ik daarna iedere dag mijn haard op, bbq-en , keiharde muziek en koop ik van het bespaarde geld een V8 Jeep die 1 op 1 rijdt ………… , beetje de samenvatting van Schiphol

    38
  9. Rob

    Follow the Money heeft eerder ook ontdekt dat er veel steungelden gaan naar de luchtvaartsector. Deze stond daar nog niet bij. En dan ook nog eens veel belastingvrijstellingen. Voor het klimaat veel beter om geen subsidies te geven , normaal belasting te heffen, en strenge milieu eisen te stellen. Tickets worden dan wel duurder maar de belastingbetaler is per saldo beter af. Alleen veelvliegers en buitenlanders profiteren van het huidige beleid.

    27
  10. Eddy

    Mijn al wat oudere huis moet geïsoleerd worden en van het gas af. Is er ook een klimaat fonds voor mij beschikbaar. Oh wacht de belastingbetaler heeft dit fonds gevuld. Die mogen toekijken hoe de industrie er mee aan de haal gaat. 2x betalen dus .

    23
  11. Madelon

    Greenwashing is het dus en dat past precies in het straatje van de VVD want “het moet wel leuk blijven”.
    Voor ons is het allang niet leuk meer maar wij zijn ook geen VVD’ers.
    Het is wachten op de wal die het schip keert, enig verstand is aanwezig bij regering noch advocaten die zich laten misbruiken voor een paar rottige centen.
    En dan wordt deze vrouw nog minister ook, het is toch om te huilen.

    28

Geef een reactie

Translate