Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

Vrijstaat Schiphol

Op Schiphol bent u vrij. Of liever gezegd vogelvrij, zo betoogt luchtvaartjournalist Arnold Burlage (screenshot Powned)

Waarom mag er niet worden gesproken over de relatie tussen de huidige covid-ellende en Schiphol? Wie houdt het deksel op die beerput en waarom? Wie naar Schiphol gaat, mag alle corona-regels aan de laars lappen. Op Schiphol ben je volledig vrij. Of moet ik zeggen vogelvrij?

Winkels open, restaurants open en in de elk moment vertrekkende vliegtuigen kun je met meer dan driehonderd passagiers tegelijk instappen om op minder dan dertig centimeter van elkaar te gaan zitten voor een gezellige vlucht, desgewenst naar hoogrisicolanden.

Zelfs Frans Weisglas uitte zich op Twitter in niet mis te verstane woorden. “Krijgt u ook zo vreselijk genoeg van Schiphol”, vroeg de voormalig voorzitter van de Tweede Kamer zich af. Koop gewoon voor een paar tientjes een ticket naar Londen en dan “lekker zuipen en shoppen op Schiphol”, suggereerde GeenStijl als uitweg voor de thuisblijvers.

Wie begrijpt het nog? Blijf zoveel mogelijk thuis, ontvang niet meer dan twee bezoekers, blijf op afstand van opa en oma. Maar natuurlijk mag u wel op reis!

Regie ontbreekt
Het is te dol voor woorden dat het kabinet zo onbegrijpelijk met de eigen regels omspringt. In alles ontbreekt de regie. Schiphol is en blijft een vrijstaat. Zonder enige begrijpelijke uitleg.

De lobbyclub van de reisbedrijven ANVR pleit met wisselend succes sinds de start van de pandemie om verlichting van de reisbeperkingen. Als vakantiegangers zich op de gekozen (zon-) bestemmingen maar aan de lokale regels houden. Die regels gelden niet in eigen land, want hier luidt het devies: blijf thuis en samenkomsten van meer dan vier personen thuis en zelfs buiten zijn uit den boze. Maar de overtredingen beginnen al op Schiphol!

Trouwens niet alleen Schiphol is de poort naar de vrijheid. Ook een autoritje brengt gezellige restaurants en een dagje feestelijk shoppen binnen bereik. In het Duitse en Belgische grensgebied is het welhaast nog gezelliger dan ‘vroeger’ op de bekende plaatsen in eigen land. Hé, jij ook hier?

Chaos troef
In eigen land duurt de chaos voort in de meerkoppige organisatie die het virus wordt geacht te bestrijden. Wie heeft er eigenlijk de regie? Is het Hugo de Jonge met meer aandacht voor zonnebank en bloemschoenen? Zijn het de telkens andere virologen die ‘s avonds in de talkshows verschijnen? Of is het wellicht kamerlid Jan Paternotte (D66) die na een kortstondige carrière als luchtvaartwoordvoerder nu driftig probeert zich als bemoeial in de zorg te profileren? Wie het weet mag het zeggen.

Intussen is het testen nog steeds niet op orde, bestaan in tegenstelling tot de officiële berichten ontmoedigend lange wachtrijen voor het vaccineren en stranden pogingen om afspraken te maken voor het zo snel mogelijk boosteren via internet en telefoon. En dus pakken we ook daarvoor auto of vliegtuig om in het buitenland de beschermende prikken moeiteloos te halen, maar tegelijk nieuwe risico’s van besmetting voor derden te importeren.

Komt bij deze chaos dat bijvoorbeeld Mark Rutte, Hugo de Jonge en ook Jaap van Dissel vertrouwen en draagvlak al lang zijn verloren. Hoe vaak hadden zij het al niet mis? Hoe vaak was bij aangekondigde maatregelen de logica ver te zoeken? Hoe serieus namen deze hoofdrolspelers zichzelf eigenlijk nog?

Volle toestellen
Het Dagblad van het Noorden meldde na het ingaan van de zware lockdown misschien wel het beste voorbeeld van ontbrekend vertrouwen in de ernst van de nieuw ontdekte variant omikron. Een oma uit Emmen kocht een vliegticket voor haar vijfjarige kleindochter Sereyah om met het vliegtuig vanuit Eelde de Kerstman in Zweden op te halen. En ze was niet de enige. Het Transavia-toestel zat vol met kinderen en ouders.

De ingestudeerde persconferenties met een journaille dat de cruciale vragen merendeels niet stelt, worden daardoor steeds minder serieus genomen. Wat bijvoorbeeld opviel bij de laatste persconferentie met ruim 6 miljoen tv-kijkers, was dat woorden als luchtvaart en Schiphol niet eens vielen. Op het woord reizen na van een oplettende journalist. Mag reizen wel, luidde de vraag. “Ja, reizen mag”, antwoordde demissionair premier Rutte, zonder verdere uitleg te geven.

Het zal je premier maar zijn! Hoogste tijd dat luchtvaartmaatschappijen en reisbedrijven het goede voorbeeld gaan geven en hun verantwoordelijkheid nemen.

Auteur Arnold Burlage is oud-journalist van De Telegraaf. Hij schreef daar 38 jaar lang over de luchtvaartindustrie en levert min of meer regelmatig bijdragen aan SchipholWatch.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 117

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

10 Reacties

  1. Krijno Horlings

    Terwijl ik dit op 22-12 om 9 uur lees tel ik 16 condensstrepen uit één raam. Als het artikel wanneer dat hypocrisie van overheid èn bevolking aan de kaak stelt zou het nòg beter zijn.

    1
  2. Henk Visser

    Beste M. Pool

    Arnold Burlage verzorgd hier slechts zijn eigen column. Eigen opinie.
    Een opiniestuk hoeft niet direct in lijn te zijn met waar SW voor staat.
    Met zijn achtergrond als vm journalist voor de meest pro luchtvaart krant van Nederland
    had ik aanvankelijk mijn twijfels. Maar ik ben van mening dat juist deze bijdragen voorkomt dat
    SW gevangen raakt in een eigen bubbel. Open staan voor mening en visie van columnisten die
    net even wat anders laten klinken dan wat we verwachten is een positieve bijdrage. Het zet ons
    aan tot overdenken en houdt de geest scherp. Motiveert het debat.
    Onvermijdelijk is de pandemie aan de luchtvaartsector gekoppeld en in die zin aan het overheidsbeleid. Daar mag in de context kritiek op geleverd worden wanneer dat gepast is.

    1
  3. Jeroen

    https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/als-donateur/

    crowdfundingactie rechtszaak tegen de staat over Schiphol

    4
  4. M.Pool

    Ik vind het artikel van Arnold Burlage veel te negatief over de regering. Hij vergeet het gedrag van degenen die toch vliegen te becommentariëren. Aan het verder ondermijnen van het vertrouwen in de regering zou SchipholWatch niet moeten meewerken.
    Wel is duidelijk dat Schiphol een vrijstaat is die zich niet aan houdt aan milieuvoorschriften door leugens en gedraai. Tot mijn verrassing werd onlangs het vliegen vanuit Zuid-Afrika beperkt. Toch even wat minder corona geïmporteerd.

    • SchipholWatch

      Wij hebben niet heel veel vertrouwen in de overheid, gezien de 30 jaar aan nepparticipatie waarmee omwonenden van Schiphol inmiddels te maken hebben. Al het gesjoemel met cijfers, het eindeloos faciliteren van de luchtvaart, het liegen over oorzaken en gevolgen. Het komt onze neus uit.

      5
    • C.

      Als we het over ” corona” en alle ellende daaromtrent hebben wilde ik er toch even op wijzen dat de eerste ” gevallen” zich voordeden in de chinese stad Wuhan. Waar zich het China institute of virology bevindt waar al heel lang werd geexperimenteerd ook met die corona sars virussen. Is het wel ( per ongeluk of expres) dat die corona virussen vandaaruit zich hebben verspreid over de hele wereld. Daarmee weteldwijd met gigantische gevolgen en landen en economieen schade toebrengend. Terwijl China de ambitie heeft de nr wereld economie te worden en of de positie te versterken. En dat is ze wel gelukt! Het schijnt een natuurlijk virus te zijn. Maar het is wel verdacht hoe vaak het muteert!! . Is het wel een natuurlijk virus??, ook dat is niet zeker? Bewijs het maar eens. Echt het ondemocratische China in om het ooit goed te kunnen onderzoeken is niet mogelijk. Ons land zit Weer in lockdown en alle ellende. Maar als we iemand de schuld zouden kunnen of moeten geven, ik zou zeggen richt de blik op China ( maar be wijs hebben we niet…. hellaas grote ellende voor ons land en onze economie)

  5. Jeroen

    Het is hoog tijd dat we deze rechteloosheid op Schiphol aanpakken. Een bedrijf wat ons miljarden per jaar aan belastingcenten kost, dat schade berokkend aan de gezondheid van omwonenden, dat geen milieuvergunning en stikstof vergunning heeft, dat een negatief effect heeft op het bruto nationaal product van Nederland, en wat ook nog eens aantoonbaar met corona besmette mensen importeert, daarmee verschillende virusvariant achter elkaar binnen hengelt, zo’n bedrijf moet worden aangepakt.
    En de overheid die hiervoor verantwoordelijk is dient ook bij de rechter ter verantwoording worden geroepen.
    Mijn oproep is dus steun de crowdfundingactie voor de rechtszaak tegen de staat en tegen Schiphol.
    Zoals onze premier Mark Rutte in Glasgow zei:”Action Action Action”.

    20
    • Stella

      Helemaal mee eens! Waar vindt ik de crowdfundingactie voor de rechtzaak aub? Mijn grenzen zijn allang bereikt en ik EIS BESCHERMING door de Overheid tegen de onophoudelijke dagelijkse zware vliegtuig-terreur welke mijn gezondheid ernstig schaadt en de leefbaarheid van mijn omgeving en binnenshuis reduceert tot een absoluut minimum. Het is hier onder de Aalsmeerbaan vaak 15 uur per dag 7 dagen per week praktisch onleefbaar! Mijn grenzen zijn OVERSCHREDEN! Actie is vereist… en snel!!!

      9
  6. ir. B. van Marlen

    Al maanden geleden wees ik op de idiotie van de lankmoedigheid van Schiphol in relatie tot het coronabeleid. Zie: “Vliegen en corona” op mijn blog. Wanneer gaat men dit verband zien?, dacht ik voortdurend. Gelukkig zien velen het nu. Ik heb ook steeds gezegd, dat de kosten worden afgewen¬teld op de maatschappij, wat volkomen absurd is, en nog steeds gebeurt.

    Andere bedrijven gaat failliet, mensen worden ziek en velen overlijden, de zorg raakt steeds weer overbelast, en toch blijft men op deze wijze doorgaan.

    Hoe asociaal wil je het hebben?
    En wanneer volgt het stellen van aansprakelijkheid voor dit handelen?

    Van het kabinet verwacht ik geen enkele actie op dit punt!

    41
    • Manon ter Steege

      Inderdaad van dit kabinet valt zeker niks te verwachten, anders hadden ze allang ingegrepen. Miljoenen mensen zorgen voor een supersnelle verspreiding en ontstaan van allerlei nieuwe varianten.
      Omzien naar elkaar???

      18

Geef een reactie

Translate