Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Schiphol treuzelt met aanleveren cijfers gevaarlijke uitstoot

foto: socialneuron via Pixabay

5
(90)

Schiphol verzuimt al sinds 1 januari van dit jaar actuele gegevens te leveren over de uitstoot van zogenaamde zeer zorgwekkende stoffen, waaronder een fors aantal kankerverwekkende stoffen. Dit blijkt uit een schrijven van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (NZKG) in antwoord op een handhavingsverzoek van Johan Vollenbroek’s Mobilisation.

Deel op XDeel op Linkedin

Vollenbroek heeft de omgevingsdienst al in maart van dit jaar gevraagd handhavend op te treden tegen de giftige uitstoot van (het vliegverkeer vanaf) Schiphol. Dat verzoek is afgewezen, maar Mobilisation tekende bezwaar aan tegen deze beslissing.

Bedrijven zijn volgens de wet verplicht de uitstoot van gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk te beperken. Iedere vijf jaar dient een vervuiler de uitstoot te rapporteren, tezamen met voorgenomen maatregelen om de emissies te reduceren. De laatste keer dat Schiphol zo’n rapport uitbracht was op 1 januari 2016.

Al drie keer uitstel
Hieruit volgt dat het vliegveld op 1 januari van dit jaar een nieuw verslag had moeten uitbrengen. Schiphol heeft echter al drie keer uitstel gevraagd en gekregen. Het jongste uitstel loopt tot 14 december, over krap anderhalve week moet het staatsbedrijf op de proppen komen met de data.

Vanwege het getreuzel van Schiphol kan de omgevingsdienst de huidige situatie niet beoordelen. In plaats van de activiteiten deels stil te leggen, kiest de dienst ervoor de situatie daarom voorlopig maar te gedogen.

NZKG geeft aan dat pas in allerlaatste instantie zal worden gekeken naar het terugschroeven van het aantal vliegbewegingen. Eerst moet Schiphol aangeven hoe de uitstoot vermeden of gereduceerd kan worden, bij voorbeeld door het vervangen van bepaalde componenten in de verstookte kerosine. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan wordt bekeken of bedrijfsprocessen kunnen worden aangepast.

Toen Schiphol op 1 januari 2021 nog steeds geen gegevens had aangeleverd, heeft NZKG uitstel verleend tot 7 juni 2021, maar ook die deadline werd niet gehaald. Op 22 juni werd de termijn daarom verlengd tot 20 augustus en daarna nog eens tot 14 december. Dat gebeurde onder meer “omdat de inrichtinghouder meewerkt aan het aanleveren van de gegevens”, schrijft NZKG onbegrijpelijkerwijs.

Termijn ver overschreden
De data over de kankerverwekkende uitstoot hoeft dan ook niet voor die datum te worden verwacht. Pas daarna kan de omgevingsdienst de cijfers gaan analyseren en komen tot een conclusie of er wordt voldaan aan de wettelijk verplichte minimalisatie. Dat analysetraject kan ook zomaar maanden in beslag nemen, zodat de termijn van vijf jaar ver wordt overschreden.

Het traineren van deze procedure levert Schiphol nu al ruim een jaar respijt op van zijn wettelijke verplichting. Immers wil de omgevingsdienst geen maatregelen nemen tegen het vliegveld zonder over de relevante gegevens te beschikken. De dienst zou ook andersom kunnen redeneren: Schiphol wist al vijf jaar dat de gegevens op tafel moesten komen en nu dat niet is gebeurd, volgen al dan niet tijdelijke maatregelen.

Die weg zou logischer zijn, vooral omdat het in het geval van Schiphol gaat om grote hoeveelheden zeer schadelijke stoffen, zoals benzeen, tolueen en maar liefst 400.000 kilogram per jaar niet-methaan vluchtige organische stoffen, waarvan een belangrijk deel ook kankerverwekkend is. Daarnaast stoot Schiphol enorme hoeveelheden klimaatschadelijke stoffen uit als CO2, NOx en zwavelverbindingen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 90

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Haes

    het is wel duidelijk dat schiphol door de regelgeving en handhaving ontzien wordt. Dat bleek heel recent ook weer eens met de aanscherping van de coronaregels. Waar op allerlei terreinen een bijdrage wordt gevraagd en het rivm nb uitdrukkelijk adviseert om de corona regels tav het internationale reizigersverkeer veel strenger te maken ontspringt schiphol de dans. De verklaring van de verantwoordelijk minister is dat er eerst “afstemming met anderen” moet komen. Dat klinkt op zich logisch maar niet in de huidige ernstige situatie. Het rivm advies is er niet voor niets en de situatie op schiphol is al eerder “extreem onvoorzichtig” genoemd. We worden andermaal geschiphold.

    9
  2. Loek

    De resultaten van een RIVM-onderzoek naar de effecten van langdurige blootstelling aan ultra-fijnstof van vliegverkeer in de omgeving van Schiphol zouden eind dit jaar/begin 2022 moeten verschijnen. Ik ben benieuwd of deze cijfers kunnen bijdragen om dit gifbedrijf verder onder druk te zetten. Uiteindelijk is een gang naar de rechter, puur op basis van harde cijfers, een serieuze optie.

    11
  3. rob

    Dit is ongelofelijk, wat een blamage van de handhaving en is dit een precedent voor alle bedrijven ?

    heiliger dan heilig is de grootste vervuiler van de randstad, en wij als omwonenden worden genegeerd, voor gelogen en zwaar vergiftigt door deze buurman,
    hoe durf je dit als bedrijf te doen naar kinderen en de samenleving. dan is er echt wat mis in je hoofd

    Ik hoop dat er een parlementaire onderzoek komt waarbij Den Haag de betrokkenen beleidspersonen zich moeten verantwoorden voor deze daden

    22
    • Jeroen

      Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik hoop ook op een parlementair onderzoek en liefst nog voordat er een nieuw kabinet zit (hebben we dus nog even om voor t ebereiden).

      3
  4. Michael

    Hoe bedoel je meten met twee maten……
    Tata wordt nu aangepakt en Schiphol mag blijkbaar nog steeds vrijuit….
    Bron Tata : https://nos.nl/artikel/2407770-vergunningen-tata-steel-aangescherpt-lucht-moet-sneller-schoner

    24

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate