Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Veiligheid

Schiphol weigert onderzoek in opdracht van Tweede Kamer

foto: Michael Gaida via Pixabay

Schiphol en een groep bedrijven die daar de grondafhandeling verzorgen weigerden mee te werken aan een onderzoek naar werkomstandigheden van het grondpersoneel. Dat onderzoek wordt uitgevoerd op verzoek van de Tweede Kamer. Het is nu incompleet, zo vertelden onderzoekers van NLR aan vakbond FNV.

Het tv-programma EenVandaag beschikt over bandopnames van dat gesprek en zendt vanavond vanaf 18:17 uur op NPO1 een reportage uit over de onverkwikkelijke tegenwerking.

Met het onderzoek wilde de Kamer laten uitzoeken of er extra eisen moeten worden gesteld aan afhandelaars om de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. De vrees bestaat dat de huidige omstandigheden veiligheidsrisico’s introduceren.

Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is een enquête onder de medewerkers. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR zou in beeld brengen hoe zij omgaan met veiligheidsrisico’s en of zij bij voorbeeld incidenten durven melden of juist niet.

De luchtvaartsector weigerde in januari van dit jaar iedere medewerking aan het onderzoek. Pas nadat de enquête was geschrapt, mochten de onderzoekers aan het werk.

Onderzoek niet compleet
De NLR-ers zijn nu teleurgesteld over de gang van zaken en vinden hun onderzoek niet compleet. Dat blijkt uit opnames van gesprekken tussen vakbond FNV en NLR die EenVandaag in handen kreeg en vanavond laat horen in de uitzending.

“We zijn er niet blij mee. Het betekent dat wij geen conclusies kunnen trekken over de veiligheidscultuur bij afhandelingsbedrijven”, aldus een van hen.

Niet duidelijk is de reden voor de weigering. EenVandaag kreeg twee voorlopige versies van het eindrapport in handen. In beide versies werd een andere reden gegeven. In het definitieve rapport wordt slechts aangegeven dat er geen aanleiding zou zijn voor verder onderzoek naar de veiligheidscultuur. Geheel in tegenspraak met de uitlatingen van de onderzoekers tegenover vakbond FNV.

Vakbondsman Joost van Doesburg van FNV Schiphol is niet blij met de gang van zaken. Hij vindt dat de bedrijven eerlijk inzicht moeten geven in de bestaande veiligheidscultuur. “Het is cruciaal dat de mensen die het werk doen zelf aan het woord komen. Zij weten wat er gebeurt. En zij weten of er al dan niet melding gemaakt wordt van incidenten.”

Schiphol vindt wel te hebben meegewerkt
Ondanks het uitblijven van de enquête en de ontevredenheid van de eigen onderzoekers stelt NLR tegenover EenVandaag achter het onderzoek te staan. Het wilde echter niet reageren op de bandopnames, zo meldt het tv-programma. Schiphol houdt desgevraagd vol ‘volledig te hebben meegewerkt’ aan het onderzoek.

Demissionair minister Barbara Visser stuurde het eindrapport al naar de Tweede Kamer met de opmerking dat de enquête “niet meer nodig” zou zijn.

In de Kamer reageerden SP en PvdA verontwaardigd. Deze fracties namen het initiatief om het onderzoek aan te vragen bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Ze willen nu dat het onderzoek alsnog wordt uitgebreid met de enquête.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 59

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rob

    De rol van NLR is ook heel bedenkelijk. Zie ook artikel in NRC

    https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/01/grondpersoneel-geweerd-bij-veiligheidsonderzoek-schiphol-a4067514

    De onderzoekers van NLR waren ongelukkig met het niet horen van de medewerkers bij de afhandelaars , de directeur van NLR gaf echter na de klachten instemming met publicatie van het onderzoek. Dit is niet het eerste incident met de NLR. In het kader van het OvV onderzoek liet de NLR zich bijvoorbeeld spannen voor het karretje van het ministerie door een onderzoek naar 540K vluchten binnen de huidige structuur terwijl de OvV duidelijk had aangegeven dat ingrijpende maatregelen zoals een ander banenstelsel nodig zijn. OvV heeft hierover nu een geschil met het ministerie zoals zij aangaven in een briefing aan de tweede kamer.

    Conclusie kan niet anders zijn dat NLR niet beschouwd kan worden als een onafhankelijke partij bij onderzoeken over Schiphol. En dit geldt ook voor andere bureau’s zoals T070 .

    6
    • Rob vd Wel

      Gelukkig zijn er nog wel echte onderzoekers bij de NLR, die hun werk serieus nemen.

      • Rob

        Inderdaad, maar we komen dit alleen te weten omdat FNV opnamen heeft gemaakt, Anders hadden wij alleen het rapport gezien waarmee de onderzoekers zelf niet zo gelukkig waren. Je ziet dit vaker bij dit soort bureaus. De medewerkers zelf willen goed hun werk doen, maar vanuit de directie wordt gestuurd op de politiek wenselijke uitkomsten om de opdrachtgevers goed gestemd te houden. En daarmee drukken Schiphol en het ministerie een stempel op de onderzoeken.

        3
  2. Loek

    Een van de veiligheidsrisico’s die hier niet worden besproken is het inademen van ultrafijnstof door luchthavenpersoneel.
    Hier een link naar recent gestelde kamervragen over dit onderwerp:

    https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2021/03/05/beantwoording-kamervragen-van-de-leden-la-in-en-van-kent-beiden-sp-over-blootstelling-van-werknemers-aan-vervuilde-en-schadelijke-lucht-op-luchthaven-schiphol/beantwoording-kamervragen-van-de-leden-la-in-en-van-kent-beiden-sp-over-blootstelling-van-werknemers-aan-vervuilde-en-schadelijke-lucht-op-luchthaven-schiphol.pdf

    Het schijnt trouwens dat het RIVM eind 2021/begin 2022 met een langjarig onderzoeksrapport komt over de effecten van ultrafijnstof bij omwonenden.

    https://www.rivm.nl/nieuws/ultrafijn-stof-rondom-schiphol-heeft-effect-op-gezondheid

    1
  3. Michiel

    Er komen 360 vliegtuigen per dag, 2 minuten na opstijgen, over mijn dak. Het is een zeer onveilig gevoel nu te weten onder wat voor druk en in wat voor angstcultuur medewerkers moeten werken.

    Mogelijk ligt bij diverse vluchten per dag lading niet goed gezekerd of is er schade aan het toestel en durft een onderbetaalde, overwerkte medewerker dit niet te melden. Terwijl ik nietsvermoedend met mijn gezin in huis zit.

    Dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd is geen graadmeter, hoe meer de grenzen worden opgezocht, hoe meer medewerkers worden uitgeknepen, des te groter wordt het risico. En dit zijn van die dingen die maar 1 keer mis hoeven te gaan.

    Schiphol en afhandelingsbedrijven spelen een gevaarlijk spelletje met hun onderlinge concurrentie oorlog, het wordt tijd dat de luchtvaart echte regels krijgt, en echte instanties die daarop toezien en met echte consequenties. Het meest schunnige bedrijf dat Nederland kent.

    6
  4. Rob

    Schiphol en KLM zijn heilig Barbara visser krijgt zwaar betaald onder de tafel, net als al haar voorgangers die vertroeteld zijn door KLM en Schiphol bv levenslang gratis business klas vliegen
    Corrupt als de nete

    5
  5. Ad

    Is dit nieuw? Heeft Schiphol dan ooit wel de waarheid transparant willen maken? Zo ja, in welk dossier dan?

    8
  6. Leni

    Tja, zo werkt Schiphol: Als de reden voor het onderzoek of de uitslag niet bevalt, wordt de boel gediskwalificeerd. Zie ook eerder artikel van Schiphol Watch over een onderzoek dat de gemeente Aalsmeer liet doen naar de voor- en nadelen van zo’n vliegveld als buur.

    11

Geef een reactie

Translate