Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Financieel

Staatsagent onderzoekt belastingontwijking KLM-medewerkers

Een optrekje in Spanje zou populair zijn bij KLM-medewerkers om de inkomstenbelasting te ontwijken in eigen land (foto: Peter Thomas via Pixabay)

De staatsagent bij KLM – aangesteld om onder meer te controleren of de grootschalige steun aan het vliegbedrijf niet wegvloeit naar het moederbedrijf in Frankrijk – onderzoekt de rol van KLM in het faciliteren van belastingontwijking door de eigen medewerkers.

Dit blijkt uit antwoorden van demissionair ministers Wopke Hoekstra (CDA) en Barbara Visser (VVD) op kamervragen over de eerste rapportage van deze staatsagent.

In april vorig jaar kwamen piloten negatief in het nieuws toen bleek dat een deel van hen geen inkomstenbelasting betaalt in Nederland. Het zou volgens Nieuwsuur gaan om 350 van de ruim 3.000 KLM-piloten die van een speciale constructie gebruikmaakt en – in ieder geval op papier – in het buitenland woont.

Een aantal belastingadviseurs is zelfs gespecialiseerd in het optuigen van dergelijke constructies, zo bleek uit onderzoek van het actualiteitenprogramma. Vooral Spanje bleek populair bij de piloten omdat zij daar tienduizenden euro’s minder inkomstenbelasting betalen.

Onbekend is of ook andere beroepsgroepen binnen KLM de inkomstenbelasting in eigen land ontwijken via buitenlandse adresjes.

Kamer ontstemd
De Tweede Kamer reageerde zeer ontstemd nadat deze praktijken aan het licht kwamen. Partijen PvdA, SP en PvdD vonden het niet kunnen dat een bedrijf dat miljarden euro’s ontvangt aan staatssteun meewerkt aan belastingontwijking. Zij eisten dat KLM hierop werd aangesproken.

Die handschoen is opgepakt door de staatsagent, zo blijkt nu. “Op dit moment onderzoekt de staatsagent of sprake is of is geweest van mogelijke medewerking met of facilitering van belastingontwijking door medewerkers van KLM.”

“De rapportage zal op korte termijn verschijnen. Ik wil niet vooruitlopen op deze bevindingen en vind het daarom niet raadzaam om nu al eventuele consequenties te duiden”, aldus Hoekstra in zijn brief met Visser.

Overleg over nog meer staatssteun
In dezelfde brief bevestigt Hoekstra dat er nog steeds met KLM wordt gesproken over extra steun. De balans van het bedrijf kan extra kapitaal goed gebruiken, maar inhoudelijk wil de demissionair minister er niets over kwijt. Dat is koersgevoelige informatie en Hoekstra zegt toe de Kamer op vertrouwelijke basis op de hoogte te blijven houden.

Even verderop geeft Hoekstra een overzichtje van de verdiensten van de topmannen van KLM. Directeur Elbers verdiende in 2020 535.000 euro, operationeel directeur De Groot en financieel directeur Swelheim ieder 390.000 euro.

Elbers verdient daarmee volgens de minister 7,6 keer zoveel als de gemiddelde KLM’er, die dus 70.394 euro verdient, zo’n twee keer modaal. Een bagagemedewerker bij KLM verdient zo’n 12 euro per uur, ofwel 24.000 euro bruto per jaar. Dat is slechts twee derde van het modale Nederlandse salaris.

Een bagagemedewerker van KLM verdient zo’n 12 euro per uur bruto (screenshot website Randstad, https://www.randstad.nl/vacatures/462388/bagagemedewerker-klm)

Nog steeds grootverdieners
Van alle KLM-medewerkers verdienen er 1327 maximaal één keer modaal, ruim 17.000 tussen de één- en tweemaal modaal en bijna 5.000 twee tot drie keer modaal. Maar liefst 3.158 KLM’ers verdienen meer dan drie keer modaal, dus meer dan 110.000 euro per jaar.

Dit salarisgebouw is actueel, zo blijkt uit de brief van de bewindslieden, dus van ná de 6,5 miljard euro aan staatssteun. Die steun werd uitgekeerd onder meer in de vorm van directe en staats-gegarandeerde leningen, belastinguitstel en NOW-ondersteuning voor medewerkers waarvoor niet (voldoende) werk is.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 65

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Dit beeld past bij het neo-liberale denken. Belastingontwijking is optimaal gebruik maken van de mazen in de wet en hoort bij ‘goed ondernemersschap’, waar de aandeelhouders van profiteren. Belasting zien als een maatschappelijke bijdrage tot algemene voorzieningen, die men tevens gebruikt, zou een betere benadering zijn.

  2. Jaap de Groot

    Belasting ontwijken is juist bij de meer welgestelden en veelverdieners een populaire hobby. Piloten zijn daar geen uitzondering op.

  3. Jeroen

    Dus wij betalen belasting om een club overlast en vervuiling gevende personen van een zeer riant salaris te voorzien, gecombineerd met de vele zwaar onderbetaalde banen van mensen aan de onderkant van de samenleving?
    Really? in 2021?
    Verkopen die aandelen KLM en sluiten die tent.

    5

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate