Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

80.000 mensen in corona-gevaar door inkomend Schiphol-verkeer

Op sociale media plaatsen vliegpassagiers regelmatig foto's van mensen die noodgedwongen te weinig afstand houden (foto via Twitter)

4.9
(77)

Maar liefst tachtigduizend mensen hebben sinds juni 2020 vlakbij een besmet persoon gezeten in een vliegtuig dat landde op Schiphol. Dit blijkt uit cijfers van de GGD Kennemerland waarop de Volkskrant de hand wist te leggen.

Deel op XDeel op Linkedin

De 80.000 risicogevallen hebben alleen betrekking op inkomende passagiers. De GGD houdt geen cijfers bij van uitgaande vluchten met besmette personen. Sommige landen doen dat wel. Zo meldde Canada al in april van dit jaar dat in een kwart van alle KLM-vluchten naar dat land een of meerdere besmette personen zaten.

Ook kreeg KLM al meerdere keren een verbod van China opgelegd om passagiers binnen te brengen als gevolg van het overtreden van de corona-regels. Daarover berichtten eerder onder meer RTL Nieuws en een vakblad voor de vliegbranche.

Het totaal aantal besmettingen dat het gevolg is van deze wantoestanden in de luchtvaart, wordt nog onderzocht door de GGD. Wel duidelijk is dat de gezondheidsdienst maar liefst 11.488 besmette passagiers op de vluchten naar ons land ontdekte.

Vervolgbesmettingen volkomen onduidelijk
Van de 80.000 passagiers die vlakbij hen zaten, kon slechts een kwart worden achterhaald via het bron- en contactonderzoek. Dat betekent dat maar liefst 60.000 mensen een hoog risico op corona liepen, zonder dat zij bereikt konden worden door de GGD. Zij konden hun eventuele besmetting in hun onwetendheid verder verspreiden, bij voorbeeld onder gezinsleden of collega’s.

Aan de vooravond van nieuwe lockdown-maatregelen om het coronavirus te beteugelen, blijkt klip en klaar dat Schiphol verantwoordelijk is voor een gapend gat in de verdediging van ons land.

Tienduizenden mensen landen op het vliegveld met een groot risico het virus bij zich te dragen. Velen van hen kunnen weer anderen besmetten zodat deze brandhaard zomaar goed zou kunnen zijn voor honderdduizenden extra besmettingen.

Vliegpassagiers lopen niet alleen risico om besmet te raken in het vliegtuig, maar ook in de drukte bij de bagagebanden, de douane en de incheckbalies.

Dat deze cijfers nu pas – zestien maanden na de start van de GGD-registratie – boven water komen, is onbegrijpelijk. Een dermate groot gevaar voor de volksgezondheid zou veel meer aandacht moeten krijgen van beleidsmakers, maar publiek en politiek is tot vandaag deze kennis onthouden.

Scholen dicht, Schiphol open?
Nu de regering voor moeilijke beslissingen staat over het al dan niet sluiten van scholen, de horeca en sportvelden, blijft de discussie over het Schiphol-gevaar akelig stil. Geen van de geruchten uit Den Haag oppert ook maar sluiting van deze ware dijkdoorbraak.

Het zou het kabinet sieren nu stappen te ondernemen tegen het gevaar dat de internationale luchtvaart oplevert voor de volksgezondheid. Het houdt immers niet op bij het gevaar van corona-besmettingen. Veel omwonenden lopen verhoogde kans op hart- en vaatziekten als gevolg van het vlieglawaai en op kanker door de uitstoot van gevaarlijke stoffen als benzeen en tolueen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 77

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. C.

    En is het misschien toch wel zo dat de weerstand en immuniteit van mensen wordt aangetast door en al die luchtvervuiling maar daarnaast al die straling van het internet en sinds de min of meer verplichte uitrol van 5 G ook nu al een paar jaar covid uitbraken pandemie of massaal verzwakt immuunsystemen bij mensen ook door de luchtvervuiling en daarbovenop de straling 5 G o.a.

  2. C.

    M.b.t. Covid bacterieen zitten ook op ” apparaten” en veel mensen zitten met hun handen dag en nacht aan hun smartphone die overal mee naar toegenomen wordt. En zelfs op het toilet en wanneer maakt men het apparaat ooit hygienisch schoon. . Zelden tot nooit heb ik het idee. En is de hele dag een apparaat met veel te veel straling er op dicht bij je lichaam wel zo gezond? Misschien is die smartphone ook wel een giga virusverspreider en bron van besmetting?! Een gedachtengang maar toch….

  3. Ad

    Volgens mij staat die geweldige luchtfiltering uit – in de rijen- bij het inchecken, de paspoortcontrole, de veiligheidscheck, de boarding, het vinden van je stoel, opbergen handbagage, het wachten in je stoel op sluiten van de deuren en vertrek. Na aankomst weer geen luchtfiltering nadat de deuren zijn geopend, het pakken van de handbagage, het wachten tot je eruit kunt en het in gesloten rijen verlaten van het toestel, het weer wachten bij paspoortcontrole en bagageband.
    Nee een zo veilig systeem? Dat mag je als nationale en wereldregering geen strobreed in de weg leggen. “Welcome on Board dear corona virus and dear taxfree fossil fuel “. Hoe moeten we anders toch de verdienmodellen in stand houden en terug te gaan naar het oude abnormaal?

    2
  4. Peter

    61 van 600 passagiers uit Zuid-Afrika besmet met coronavirus
    https://www.parool.nl/a-b5e22589

    1
  5. ir. B. van Marlen

    In mijn les ‘Vliegen en corona’ van mijn cursus ‘Schiphollen’ heb ik dit verband al getoond. Het erge is dat dit gewoon doorgaat. De luchtvaart gaat nu de nieuwe nog besmettelijkere variant uit Zuid-Afrika binnenhalen en mondiaal verspreiden (als dit al niet is gebeurd!). En het is nog maar de vraag of de vaccinaties hiertegen bescherming bieden.

    We mogen aan de luchtvaart blijven meebetalen, en het gros van de bevolking (79%!) is nog steeds positief over de luchtvaart (Motivaction onderzoek ‘Luchtvaart in Nederland’, 3 nov. 2021). ‘Het draagvlak voor groei heeft na een scherpe daling in 2020 weer iets aan terrein gewonnen: in 2020 vond 14% dat het aantal vluchten moest kunnen stijgen, nu is dat 19%’ en verderop staat: ‘28% zou groei van de luchtvaart acceptabel vinden, 40% niet, een kwart (24%) is neutraal en 8% weet dit niet.’ Ook vermeldt het rapport: ‘Ongeveer de helft (51%) van de Nederlanders is voor het goedkoper maken van vliegen met zuinigere en stille vliegtuigen, 17% is hiertegen.’ De luchtvaartlobby werkt blijkbaar nog heel goed. Ook stelt het rapport: ‘Vliegverkeer beperken tot zo min mogelijk verschillende vliegroutes vinden minder mensen een goed idee (34% is positief, 12% negatief).’ Nog altijd is blijkbaar een aanzienlijk percentage niet bezig met wat men anderen aandoet!

    Inmiddels zwoegt de zorg door en blijven veel te veel mensen de vaccinatie weigeren. ‘Code zwart’ komt steeds dichterbij. Ik schaam me steeds meer voor ons volk!

    10
  6. Henk Visser

    Wat ben ik ongelofelijk blij met dit artikel.
    Eindelijk! Eindelijk, Eindelijk!
    Als sinds het begin van de Corona crisis roep ik als een verloren ziel om mij heen naar ieder die het horen wil: Covid-19 komt niet op een ezeltje uit Azië. De luchtvaart is de eerste en enige verantwoordelijke voor de rappe verspreiding. Immers, deze sector connecteerd de wereld.

    In Juli 2021 kwam de sciencedirect.com website met het volgende artikel:
    S0969699721000454 (link)
    COVID-19 pandemic and air transportation: Successfully navigating the paper hurricane

    Daaruit de volgende passage in de introductie:
    Yet, it is often ignored that the aviation sector is not only a victim of COVID-19, but also known to play a key role in the spread of diseases, enabling the turn of a (local) epidemic into a (global) pandemic (Budd et al., 2009; Chinazzi et al., 2020; Yang et al., 2020), as it was observed already for several earlier diseases, such as, Ebola (Pigott et al., 2014), SARS/MERS (Poletto et al., 2016; Wong et al., 2015), seasonal influenza (Khan et al., 2009), and Malaria/Dengue fever (Semenza et al., 2014; Tatem et al., 2006), most of which were contained before turning into a full pandemic on the scale of COVID-19.

    sciencedirect.com is een website die toegang geeft tot een grote bibliografische database vol publicaties over wetenschappelijke en medische onderwerpen door Elsevier Nederland.

    Al sinds het begin van de pandemie heb ik mij verbaasd, en u hopelijk met mij, over het feit dat de luchtvaartsector door de overheid goeddeels werd afgeschermd. Mooie woorden over gereinigde schone lucht in vliegtuigcabines. Accurate tests.
    Op 26-7-2021 berichtte RTL nieuws dat de KLM sporters vervoerde naar Tokyo voor de Olympische spelen. De bemanning was niet gecheckt. Vijf leden van het Nederlandse team werden positief getest.
    Het AD, dat twee verslaggevers aan boord van het toestel had, schrijft in een reconstructie dat de olympische sporters voor vertrek apart werden gehouden van de andere passagiers. Maar toen die eenmaal in het toestel zaten en de sporters binnenkwamen, gingen die gewoon ‘kriskras door het toestel’ zitten.
    Op de website speld.nl stond een opmerking van een KLM woordvoerder: “Geen idee waar ze zoiets oplopen, maar wij zijn er klaar mee.”

    Nou, wij als burgers van Nederland, die verdomme via eigen belasting verplichting de heilige graal KLM aan het infuus moeten houden, weten wel beter. Zorgvuldig is middels de rechtse media en overheid de invloed van luchtverkeer op de verspreiding van Corona uit het nieuws gehouden.
    Terwijl ons land zucht onder steeds weer fluctuerende maatregelen waar geen structurele doelmatige lijn in te bekennen is, waarin vele middenstanders failliet gaan, gestraft worden bij overtreding van ondoordachte paniek overheids regels. Daar bloeit de vliegterreur weer op. En draagt bij aan de immer voortdurende geseling onder de pandemie.

    Nog even een item aanhalend uit het sciencedirect bestand.
    “The overall relative risk of importation and exportation of COVID-19 from/to every airport was calculated and the necessity of air travel reduction is suggested.” (Nakamura & Managi, 2020)

    De bewijslast voor de transportatie van Covid-19 via internationaal vliegverkeer is overweldigend.
    En dan kom ik nog weer even terug. Een virus komt niet binnen 24 of 48 uur via een ezel uit China.
    Of waar dan ook vandaan. Er is maar één transportmiddel dat niet alleen post, maar ook een dodelijk virus zo snel mondiaal kan verspreiden. De ontkenning, het stilzwijgen over deze bron, is mede oorzaak voor alle onrust en vertwijfeling in de maatschappij.
    Wat ook in de introductie van het artikel staat. it is often ignored that the aviation sector is not only a victim of COVID-19, but also known to play a key role in the spread of diseases,
    Download het pdf bestand van de science.com site. Een aanrader.
    Nogmaals veel dank SW. Eindelijk wordt de ware dader ontmaskerd.

    15
  7. am den hartog

    Ongelofelijk dat Schiphol/KLM er weer mee wegkomt. En maar verhaaltjes strooien over de geweldige ventilatie in de toestellen. Hoe konden er dan zoveel olympische spelers ziek worden??? Ook nu bij de nieuwste aangescherpte regels niets over reisverbod/-beperking.
    En dan nog bakken geld toe krijgen voor coronasteun.

    12
  8. Rob

    KLM en Schiphol staan boven de wet, Den Haag zal er alles aan doen om deze criminele bedrijven de hand boven het hoofd te houden.

    19

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate