Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

‘Vlieglawaai aanslag op gezondheid kinderen en volwassenen’

foto: Sasin Tipchai via Pixabay

5
(95)

De extreme overlast van vliegtuiglawaai is een regelrechte aanslag op de volksgezondheid. Zo mag worden geconcludeerd uit een presentatie die dr Jelle Visser op 1 november gaf tijdens een informatiebijeenkomst van bewonersorganisatie PUSH Uithoorn.

Deel op XDeel op Linkedin

Visser werkt bij het Amsterdam UMC en benoemt een aantal directe gevolgen van overmatige vliegherrie zoals rond Schiphol: hart- en vaatziekten, de verminderde cognitieve ontwikkeling van kinderen, slaapproblemen, tinnitus (oorsuizen) en ergernissen.

Visser haalt in zijn presentatie wetenschappelijk onderzoek aan, maar ook gevallen uit zijn eigen praktijk. “Een 52-jarige vrouw uit Uithoorn, docente, blijkt bij controle een te hoge bloeddruk te hebben. Heeft veel last van het vlieglawaai, onder meer door slechte isolatie van haar huurwoning. Ze rookt niet en heeft geen verhoogde cholesterol.

Het advies aan de vrouw: gezonder eten, afvallen en sporten. Zo gezegd, zo gedaan, maar dan krijgt zij een drukkende pijn op de borst met uitstraling naar haar linkerarm. Ze is misselijk en moet overgeven. Ze wordt met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar blijkt dat ze een hartinfarct heeft gehad!”

Hoe meer herrie, des te hoger de bloeddruk
Het is slechts één geval, maar dr Visser wijst op wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen vliegtuigherrie en hoge bloeddruk. Uit onderzoek rond verschillende vliegvelden, onder meer Schiphol, Stockholm en Okinawa, is onomstotelijk een rechtsstreeks verband gebleken. Hoe meer lawaai, des te hoger de bloeddruk.

Hoe meer herrie, des te hoger de bloeddruk (illustratie uit presentatie dr Jelle Visser)

Het bewijs is waterdicht, aldus Visser. “Tijdens Covid-19 was er minder vliegtuiglawaai. Dat zorgde voor daling van de bloeddruk bij patiënten. Het bleek dat minder herrie hetzelfde effect had als het slikken van een bloeddrukverlager.”

Mensen die zeggen geen last te hebben van vliegherrie, zijn niet gevrijwaard van de gezondheidseffecten. “Vrijwel bij iedereen heeft vliegtuiglawaai een verhoging van de bloeddruk tot gevolg. Vooral nachtvluchten vergroten de kans op hoge bloeddruk. Per 10 decibel meer geluid stijgt de kans op hypertensie (een te hoge bloeddruk) tot 54 procent.”

Mensen slapen gefragmenteerd onder invloed van vlieglawaai (illustratie uit presentatie dr Jelle Visser)

Met een aantal grafieken toont Visser aan dat mensen geframenteerd slapen als gevolg van vlieglawaai. De ‘slaapefficiëntie’ loopt zo terug, waardoor zij last krijgen van moeiheid en stress, slaapmedicatie moeten gebruiken, hart- en vaatziekten ontwikkelen, last hebben van concentratiestoornissen en psychische problemen krijgen. Deze effecten kunnen ook optreden bij mensen die zeggen geen last te hebben van nachtelijk vliegtuiglawaai.

Kinderen de dupe van Schiphol
Voor kinderen zijn de gevolgen zelfs nog desastreuzer. Al in 1992 werd onderzoek gedaan in München toen het bestaande vliegveld werd verplaatst naar een plek verder weg van de stad. Kinderen werden toen taal- en geheugentesten aangeboden vóór en na de verhuizing. Rondom het vliegveld bleken significant meer leerproblemen op te treden.

“Kinderen bij het nieuwe vliegveld ervaarden een toename van de lange termijn geheugenstoornissen en taalproblemen, terwijl kinderen na sluiting van het oude vliegveld verbetering toonden van geheugen en taalbegrip.”

Leesscore van kinderen bij verschillende gemiddelde geluidsniveaus (illustratie uit presentatie dr Jelle Visser)

Uit een ander onderzoek bleek dat de lees-score van kinderen duidelijk afneemt bij meer vliegtuiglawaai in hun leefomgeving. Vanaf een niveau van circa 50 decibel (gemiddeld geluidsniveau over het hele jaar, ook wel aangeduid met Lden) duiken de prestaties van de kinderen omlaag.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 95

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ellen

    Heel herkenbaar, maar helaas helemaal niet erkend door de overheid die de burger zou moeten beschermen tegen alle gezondheidsschade die door twee bedrijven veroorzaakt wordt namelijk Schiphol en KLM. In plaats daarvan kiest de Nederlandse overheid ervoor om aandelen te kopen en miljarden steun te geven. De vliegherrie heeft bij mijzelf nachtelijke hoge bloeddruk veroorzaakt met na 4 jaar onderbroken slaap een herseninfarct en later angina pectoris in de vroege ochtenduren. Ik leef nu met oorkappen op die bestemd zijn voor arbeiders in de zware industrie en slik veel medicijnen, terwijl ik verder geen stressoren in mijn leven heb.
    Hoeveel gezondheidsslachtoffers als gevolg van vlieghinder moeten er geteld worden voordat er ingegrepen wordt?!

    4
  2. M.

    Klinkt heel bekend, meer dan een jaar thuis gezeten door stress van vliegtuigen ‘s nachts en overdag.
    Ik kreeg de stempel burn-out, terwijl er totaal geen stress vanaf werk of thuissituatie was.

    9
  3. Michiel

    Als Nederland zich als slim land wil blijven profileren is het misschien niet zo slim om een gigantische luchthaven aan te houden op een plek in ons land waar de scholier-dichtheid het hoogste is.

    23
  4. martin

    Met zulke duidelijk en hard aantoonbare gezondheidsschade is het de plicht van elke overheidsentiteit en volksvertegenwoordiger die er invloed op heeft om deze krankzinnige situatie te stoppen. Dat geldt natuurlijk primair voor het ministerie van I&W. Maar het daar niet gebeurt -wellicht omdat ze te zeer verstrengeld is geraakt met de bedrijven die deze problemen veroorzaken- dan dienen Kabinet, Tweede Kamer en het ministerie van Volksgezondheid in te grijpen. Er is een tegenwicht nodig, dit kan niet zo doorgaan. Het over laten aan burgers om via de rechter hun recht op een gezonde leefomgeving af te moeten dwingen zou een enorm zewaktebod zijn. Dan geef je als overheid je belangrijkste taak op en faal je als bestuurder of volksvertegenwoordiger.

    34

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate