Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Letterlijk hele Randstad vliegherriepaars

Hoe paarser een gebied, des te meer meldingen van vliegtuigoverlast (illustratie: vliegherrie.nl)

4.9
(130)

Drie maanden na de lancering van vliegherrie.nl kleurt de hele Randstad en grote gebieden daarbuiten volledig vliegherriepaars. De kaarten op de site maken duidelijk dat de luchtvaart vrijwel nergens meer mensen met rust laat.

Deel op XDeel op Linkedin

In de eerste drie maanden wisten ruim 3.500 mensen de site te vinden. Gezamenlijk plaatsten zij ruim 40.000 meldingen van vliegtuigoverlast. De meldingen kunnen worden opgeteld bij die van ‘officiële’ instanties als BAS en het Rotterdamse DCMR.

Het aantal en de aard van de meldingen is dermate verontrustend dat de Tweede Kamer deze op 9 november in de Vaste kamercommissie voor Infrastructuur & Waterstaat behandelt.

De leden van de commissie oordeelden dat de informatie op vliegherrie.nl de moeite waard is om te bespreken. Dat gebeurt die dag vanaf 16:30 uur. De vergadering is live te volgen via de website tweedekamer.nl. Mogelijk wordt het commissiedebat gevolgd door een kort plenair debat in de grote zaal.

Halfslachtige poging Schiphol
Ook Schiphol maakt zich zorgen om het grote aantal meldingen en het relaas van mensen die gebukt gaan onder het vlieglawaai. Een woordvoerder nodigde mede-initiatiefnemer SchipholWatch via Twitter uit om een en ander te bespreken.

SchipholWatch heeft echter geen enkel belang om de resultaten met Schiphol te bespreken, anders dan in volledige transparantie. Dat was kennelijk niet de bedoeling, de woordvoerder liet na het voorstel om de discussie op Twitter te voeren niets meer van zich horen.

De bedoeling van vliegherrie.nl is niet om in gesprek te gaan met Schiphol of andere actoren uit de luchtvaartindustrie, maar om politici en media inzicht te geven in de vernietigende effecten van het overmatige vliegverkeer in ons land.

Iedere stip op de kaart is een postcodegebied met een of meerdere meldingen van vliegtuigoverlast (illustratie: vliegherrie.nl)

Zelf op pad met de meldingen
De gegevens op vliegherrie.nl worden inmiddels door tal van mensen ingezet om de eigen gemeenten te bestoken en tot actie te manen. Onder meer in de IJmond en in Zaanstad zijn mensen naar wethouders en gedeputeerden gestapt om de overlast van Schiphol aan te kaarten.

Andere mensen maken weer plannen om met de meldingen in te spreken in hun gemeenteraad. Inspreken is een democratisch recht: mensen mogen de gemeenteraad zo wijzen op misstanden of vragen om actie te ondernemen.

Om het voor al deze mensen makkelijker te maken relevante gegevens te vinden, heeft de redactie sindskort overzichten van meldingen per gemeente gemaakt. Op dit moment zijn er overzichten voor onder meer Amsterdam, Rotterdam, Aalsmeer, Amstelveen, Zaanstad en Wijdemeren. Op verzoek kan ook een overzicht voor uw eigen gemeente worden aangemaakt.

Belangstelling van studenten
Vliegherrie.nl heeft ondertussen ook de aandacht getrokken van wetenschappers die met de gegevens aan de slag willen. Drie studenten van onder meer de TU Delft en de VU hebben los van elkaar data opgevraagd. Zo gauw de informatie wordt gebruikt in onderzoek, worden de resultaten onder meer door SchipholWatch gepubliceerd.

Onder de vele meldingen bevinden zich veel schrijnende gevallen. Mensen die wanhopig worden van het aanhoudende vliegtuiggeloei, die ‘s nachts niet kunnen slapen, die er letterlijk ziek van worden. Ook zijn veel burgers boos op wat hen wordt aangedaan, vragen zij zich af waarom niemand iets lijkt te doen aan de overlast of wanneer de herrie eindelijk eens ophoudt.

Redactieteam
Op de site verschijnen ook wel eens meldingen die niet door de beugel kunnen. Omdat dergelijke meldingen het doel van de site – minder vliegoverlast – niet dichterbij brengen, is het redactieteam verzocht dergelijke meldingen te verwijderen. Desondanks staat het totaal aantal meldingen inmiddels op 41.000.

SchipholWatch dankt de redactie van vliegherrie.nl hartelijk voor alle uren die de vrijwilligers inmiddels in de site hebben geïnvesteerd. Ook meehelpen? Stuur een mailtje aan [email protected].

Een welgemeend (en welverdiend) bedankje aan de redactie kan naar [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 130

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ing A.M.M.Weijers

    De politieke partij Uitgeest Lokaal heeft op haar Facebookpagina en website de link van vliegherrie .nl geplaatst. Wij hopen daarmee meer inwoners te bewegen om hun klacht via vlieghinder kenbaar te maken. De afgelopen dagen hebben wij een motie voorbereid, die vanmiddag is ingediend, om het college, Schiphol en de Minister van I&W te laten weten nu eindelijk eens serieus met de regio in overleg te gaan en besluiten te nemen om geluid-en andere overlast voor alle bewoners tot een niveau terug te brengen dat nodig is voor een gezonde leefomgeving.

    8
  2. Pieter Kroon namens DFA Airport

    Daarom… runways naar zee!
    http://www.floatingsairport.nl

  3. ir. B. van Marlen

    De registraties op vliegherrie.nl laten wel heel duidelijk zin hoe uitgebreid de geografische invloed van de vliegtuigherrie is. De overheid heeft de tactiek ontwikkeld om met de presentatie van de zgn. ‘geluidscontouren’ dit voor te stellen als geldend voor een veel kleiner gebied rond de luchthaven(s) en te suggeren dat het ‘buitengebied’ slechts licht belast wordt. Dit gold voor de oude maat Ke, maar geldt nog steeds voor de nieuwe maat Lden.

    Op deze manier kunnen politici ook worden overgehaald om ter wille van de ‘economie’ ermee in te stemmen. Als men dan zelf geen enkele ervaring met dergelijke herrie heeft, wat voor de meesten in Den Haag zal gelden, is de drempel hiertoe ook laag.

    Naast deze constatering heb ik ook ontdekt, dat de overgang van Ke naar Lden op zijn minst discutabel is. Ook dat het Nieuwe Normen en Handhaving Stelsel (NNHS) elke vorm van wettelijke be-scherming heeft weggenomen ten gunste van de luchtvaart en hiermee maximaal kon worden inge¬zet op groei.

    U kunt deze spelletjes allemaal nalezen op mijn blog. De gezichten veranderen voortdurend, maar de streken niet.

    13
  4. Sandra P

    Ik woon in Bodegraven en we hebben hier enorm veel last van de herrie. Zelfs ‘s nachts komt het geluid door oordopjes heen. Wij overwegen om te verhuizen. Dat is ook heel erg jammer, we hebben hier ons hele leven opgebouwd. Ik heb het vermoeden dat de luchtvaart in zich vooral gericht heeft op het vervoer van goederen en nu probeert het vervoer van mensen erbij te doen zodat er nu meer vluchten zijn dan ooit. Het lijkt op dit moment wel een zomervakantiemaand. Niet normaal.

    3
  5. Rob

    Eindelijk voel ik me als burger serieus genomen en gehoord met deze site. Bas is een wan gedrocht waar niemand meer een melding maakt omdat je niet wordt gehoord., hierdoor is er een vertekend beeld ontstaan dat weinig mensen last hebben van Schiphol.
    Ik zag gisteren nog een documentaire van de vara Schiphol vrijstaat 2009 toen was dit alles al duidelijk. We worden als omwonenden continu vóór de gek gehouden. En als gekke henkie afgescheept.
    Ons leven wordt letterlijk verziekt door de slapeloze nachten door de herrie van de vliegtuigen. Ik schaam me voor mijn kinderen die hierin op moeten groeien. Buiten de herrie wil ik nog niet eens nadenken over wat de fijnstof en de de kerosine dampen en vette aanslag op de kozijnen bij ons thuis. Annonce gezondheid aanrichten
    Het is te triest vóór worden dat er nu een lobby wordt gevoerd om Schiphol te laten groeien. Enige redmiddel voor omwonenden is per direct stoppen met nacht vluchten en maximaal 300k vluchten toe te staan per jaar.
    Politiek heeft geen idee hoeveel mensen ze met Schiphol op dit moment de ziektewet in helpen. Onvoorstelbaar.
    Hub functie is totaal overbodig voor ons kikker landje

    25
  6. Rob

    Eindelijk voel ik me als burger serieus genomen en gehoord.
    Ons leven wordt letterlijk verziekt door de slapeloze nachten door de herrie van de vliegtuigen. Ik schaam me voor mijn kinderen die hierin op moeten groeien. Buiten de herrie wil ik nog niet eens nadenken over de fijnstof en de de kerosine dampen en vette aanslag op de kozijnen bij ons thuis.
    Het is te triest vóór worden dat er nu een lobby wordt gevoerd om Schiphol te laten groeien. Enige redmiddel voor omwonenden is per direct stoppen met nacht vluchten wn maximaal 300k vluchten toe te staan per jaar.
    Politiek heeft geen idee hoeveel mensen ze met Schiphol op dit moment de ziektewet in helpen. Onvoorstelbaar

    5
  7. Rob Blom

    Eindelijk voel ik me als burger serieus genomen en gehoord.
    Ons leven wordt letterlijk verziekt door de slapeloze nachten door de herrie van de vliegtuigen. Ik schaam me voor mijn kinderen die hierin op moeten groeien. Buiten de herrie wil ik nog niet eens nadenken over de fijnstof en de de kerosine dampen en vette aanslag op de kozijnen bij ons thuis.
    Het is te triest vóór worden dat er nu een lobby wordt gevoerd om Schiphol te laten groeien. Enige redmiddel voor omwonenden is per direct stoppen met nacht vluchten wn maximaal 300k vluchten toe te staan per jaar.
    Politiek heeft geen idee hoeveel mensen ze met Schiphol op dit moment de ziektewet in helpen. Onvoorstelbaar

  8. Dick

    Dank voor de moeite en tijd die jullie erin steken,
    In werkelijkheid zijn het natuurlijk veel meer mensen die last hebben van Schiphol, dus het grotere publiek moet deze site ( vliegherrie) nog ontdekken..
    ❤️

    15
  9. Johan

    Ik ben zelf al verschillende keren verhuist om de vliegtuig herrie van Schiphol.
    Jarenlang geklaagd bij bas maar zonder resultaat! Eindelijk een omkering na al die jaren. Bedankt vliegtuig herrie.nl eindelijk aandacht en hopelijk verandering!

    14

Geef een reactie

Translate