Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Opening Lelystad Airport weer verder uit zicht

Deze motie van PvdD-ers Lammert van Raan en Leonie Vestering werd vandaag aangenomen door de Tweede Kamer.

Vandaag heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen van Partij voor de Dieren-leden Lammert van Raan en Leonie Vestering om geen stikstofruimte te reserveren voor Lelystad Airport. Een nieuwe tegenvaller voor Schiphol, dat opening van het poldervliegveld nog verder uit het zicht ziet verdwijnen.

Het is een ingewikkeld verhaal, de stikstofproblematiek. In het kort komt het erop neer dat vliegtuigmotoren stikstofverbindingen uitstoten die de natuur in de verre omtrek van vliegvelden ernstige schade toedienen.

De wetgever heeft deze natuurbeschadiging verboden. Nieuwe activiteiten die – net als vliegtuigen – natuurschade aanrichten, moeten daarom een vergunning aanvragen. Daarbij moet de aanvrager heel duidelijk kunnen aangeven onder bepaalde normen te blijven. Lukt dat niet, dan kan zo’n vergunning in de meeste gevallen niet worden verstrekt.

Weer sjoemelberekeningen
Lelystad Airport is zo’n activiteit die veel te veel extra stikstofverbindingen in de natuur terecht laat komen. Eigenaar Schiphol Groep zag die bui al hangen en probeerde in eerste instantie met sjoemelberekeningen de uitstoot onder de wettelijke normen te houden.

Die miscalculaties werden ontdekt door leden van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen. Zij kwamen tot de conclusie dat het vliegveld veel meer stikstof zou gaan uitstoten dan door Schiphol werd aangegeven. Uit een eerdere aanvraag door nota bene Schiphol Group zelf bleek het zelfs om ruim vier keer de toegestane hoeveelheid te gaan.

Via keiharde lobby probeerde het ministerie van Infrastructuur (I&W) de vergunning voor Lelystad alsnog af te dwingen bij het verantwoordelijk ministerie van Landbouw. EenVandaag-journalist Jan Salden wist eerder documenten boven water te krijgen die de meer dan stevige druk van I&W blootlegden.

Truc
Eén van de voorgestelde trucs was om Lelystad mee te nemen in een groot aantal nog te legaliseren meldingen van stikstofuitstoot. Alle andere meldingen waren echter van relatief kleinschalige agrariërs, die eerder te goeder trouw hun melding hadden ingediend.

Tussen al die duizenden meldingen werd ook de bewust foutief opgestelde melding van Lelystad Airport verstopt. Die enorme extra natuurbelasting leek zo ongezien te kunnen worden meegefrommeld met alle kleinere meldingen.

De aangenomen motie van Van Raan steekt daar nu een stokje voor. Hij concludeerde eerder deze week in zijn motie dat de melding van Lelystad Airport onjuist en onvolledig was en dat de regering daarom geen stikstofruimte mag reserveren voor het vliegveld en dat de vergunning niet kan worden toegekend in het kader van de collectieve regeling voor alle boeren.

Brede steun in de Kamer
De motie kon vandaag rekenen op brede steun in de Kamer: vóór stemden behalve Partij voor de Dieren ook SP, GroenLinks, Bij1, Volt, PvdA, D66, ChristenUnie, SGP, BBB, FvD, Van Haga en Den Haan.

Overigens is hiermee niet gezegd dat de regering gehoor geeft aan de motie. Zij kan besluiten deze zich naast zich neer te leggen en de stikstofuitstoot van Lelystad alsnog te legaliseren.

In zo’n geval staan organisaties als Mobilisation for the Environment, SATL en zijn lidorganisaties klaar om de onterechte legalisering aan de rechter voor te leggen.

Hun zaak wordt met het aannemen van deze motie ijzersterk. De minister kan immers niet meer beweren dat zij van niets wist en dat zij – in het onverhoopse geval dat zij de vergunning alsnog verstrekt – dit te goeder trouw heeft gedaan.

Gezien eerdere uitspraken in stikstofprocessen maakt de rechter gehakt van dergelijke beslissingen.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 74

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Een goede actie van Van Raan!

    Aan steun voor bedrijven is in NL 80 miljard euro uitgegeven, waarmee alle bezuinigingen in de afgelopen jaren voor niets zijn geweest! Dit was nodig omdat de luchtvaart de corona pandemie mede heeft veroorzaakt. De kosten zijn voor de belastingbetaler. Is dit nu een groeiverdienmodel of niet?

    Van de huidige coalitie is niets te verwachten dan voortzetting van dit foute beleid.

    1
  2. Gert de winkel

    Volkswagen sjoemelde met cijfers en moest 4 miljard betalen. Rabo en ING idem voor 750 miljoen. Schiphol sjoemelt al jarenlang met allerlei cijfers zonder enige consequentie.

    2
  3. Madelon

    We blijven helaas nog jaren zitten met dezelfde sjoemel- bedrieg- en lieg partijen in een regering.
    Ongelofelijk dat dezelfde club die NL heeft uitgekleed tot op het bot nu nog jaren hiermee door kan gaan. We moeten er het beste van hopen maar de tweeling Hoekstra en Rutte zullen alles doen om hun onzichtbare bovenbazen KLM/Shell van ons geld te blijven voorzien. 3,7 miljard euro was slechts het begin. Lelystad is voor Shell verhoging van inkomsten.

    6
  4. Martin

    Super, wat een overwinning!! En tegelijk vreemd dat het respecteren van afgesproken normen en procedures zo goed kan voelen. Dat geeft aan hoe ‘normaal’ gesjoemel in de luchtvaartsector geworden is. Bizar eigenlijk die constatering

    8
    • Gerard van Zijl

      Ongelofelijk dat onze overheid haar eigen regels zo aan haar laars lapt.
      Erg mooi dat dit feestje voorlopig belet is.
      Droevig dat dezelfde partijen die tegengestemd hebben de twee grootste in de regering zijn de komende jaren.

      1

Geef een reactie

Translate